Attack mot FN-området, tusentals döda
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #1

    Attack mot FN-området, tusentals döda

    Nej, det handlar inte om Gaza utan om Sydsudan: http://www.nytimes.com/2014/01/10/wo...udan.html?_r=0

    Ca en miljon är på flykt undan kriget: http://www.bbc.com/news/world-africa-28502260

    Vi talar alltså om magnituder av fler offer än i Gaza. Ändå är media i princip helt tysta om detta, ja i Sverige åtminstone. Det är värt att fundera på varför vissa konflikter ges enormt mediautrymme och är toppnyhet dagligen medan andra, med betydligt värre konsekvenser, i princip inte syns alls.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  2. 1
    Attack mot FN-området, tusentals döda Nej, det handlar inte om Gaza utan om Sydsudan: http://www.nytimes.com/2014/01/10/wo...udan.html?_r=0

    Ca en miljon är på flykt undan kriget: http://www.bbc.com/news/world-africa-28502260

    Vi talar alltså om magnituder av fler offer än i Gaza. Ändå är media i princip helt tysta om detta, ja i Sverige åtminstone. Det är värt att fundera på varför vissa konflikter ges enormt mediautrymme och är toppnyhet dagligen medan andra, med betydligt värre konsekvenser, i princip inte syns alls.
  3. Medlem sedan
    Oct 2006
    #2
    Media bryr sig inte mycket om Afrika, för svensken bryr sig inte mkt om Afrika. Som kontinent. Vad som är hönan och ägget där vet jag inte.
  4. 2
    Media bryr sig inte mycket om Afrika, för svensken bryr sig inte mkt om Afrika. Som kontinent. Vad som är hönan och ägget där vet jag inte.
  5. Medlem sedan
    Oct 2006
    #3
    Vi jobbar hårt på att göra vår värld mindre och oss dummare.

    http://www.svd.se/kultur/understreck...na_7846030.svd
  6. 3
    Vi jobbar hårt på att göra vår värld mindre och oss dummare.

    http://www.svd.se/kultur/understreck...na_7846030.svd
  7. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #4

    Nej, det är inte självklart

    Vad som däremot är uppenbart är att allt tal om att man "enbart bryr sig om de civila offren i Gaza" är ett stort hyckleri. Det handlar bevisligen om annat. Jag har bara gett ett exempel ovan, det finns fler.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  8. 4
    Nej, det är inte självklart Vad som däremot är uppenbart är att allt tal om att man "enbart bryr sig om de civila offren i Gaza" är ett stort hyckleri. Det handlar bevisligen om annat. Jag har bara gett ett exempel ovan, det finns fler.
  9. Medlem sedan
    Aug 2013
    #5
    Den nyhetsvärdering som sker är utan tvekan djupt diskutabel. En annan jämförelse är att i princip allt som händer i USA ger förstasidesrubriker, medan massmord, grova krigshandlingar eller naturkatastrofer i Asien, Afrika eller Sydamerika kan passera som i bästa fall notiser.

    När det gäller följderna av krigshandlingar tycker jag dock att det blir motbjudande, att försöka rangordna vilka som är värst. I de berörda områdena är följderna katastrofala för de drabbade människorna, oavsett hur många de är. Tusen döda civila i Palestina är lika illa som miljontals döda i Kongo-konflikten. Naturligtvis!
  10. 5
    Den nyhetsvärdering som sker är utan tvekan djupt diskutabel. En annan jämförelse är att i princip allt som händer i USA ger förstasidesrubriker, medan massmord, grova krigshandlingar eller naturkatastrofer i Asien, Afrika eller Sydamerika kan passera som i bästa fall notiser.

    När det gäller följderna av krigshandlingar tycker jag dock att det blir motbjudande, att försöka rangordna vilka som är värst. I de berörda områdena är följderna katastrofala för de drabbade människorna, oavsett hur många de är. Tusen döda civila i Palestina är lika illa som miljontals döda i Kongo-konflikten. Naturligtvis!
  11. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #6

    Jag håller inte med

    För mig är miljontals döda betydligt värre än tusentals döda, men det är ju min värdering för all del.
    Bevisligen delar jag inte den med svenska media.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  12. 6
    Jag håller inte med För mig är miljontals döda betydligt värre än tusentals döda, men det är ju min värdering för all del.
    Bevisligen delar jag inte den med svenska media.
  13. Medlem sedan
    Aug 2013
    #7
    Jag har förstått det, Christopher, och framförallt upprörs du inte särskilt mycket av att civila palestinier dödas - uppenbarligen. För mig är dock varje oskyldigt, civilt offer lika mycket värt, oavsett om det gäller en person eller en miljon personer.
  14. 7
    Jag har förstått det, Christopher, och framförallt upprörs du inte särskilt mycket av att civila palestinier dödas - uppenbarligen. För mig är dock varje oskyldigt, civilt offer lika mycket värt, oavsett om det gäller en person eller en miljon personer.
  15. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #8

    Det är ju det som är poängen

    Det är ju just om folk har ett lika värde som en miljon offer är 1.000 ggr värre än tusen offer!

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  16. 8
    Det är ju det som är poängen Det är ju just om folk har ett lika värde som en miljon offer är 1.000 ggr värre än tusen offer!
  17. Medlem sedan
    Aug 2013
    #9
    Nej, det är inte det som är poängen, eftersom det inte handlar om matematik. Att döda EN oskyldig civil är oacceptabelt. Att döda en miljon oskyldiga civila är lika oacceptabelt. Det är inte en miljon gånger mer oacceptabelt!
  18. 9
    Nej, det är inte det som är poängen, eftersom det inte handlar om matematik. Att döda EN oskyldig civil är oacceptabelt. Att döda en miljon oskyldiga civila är lika oacceptabelt. Det är inte en miljon gånger mer oacceptabelt!
  19. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #10

    Ja, då är vi väl oense helt enkelt

    För mig är mitt ställningstagande en enkel och logisk konsekvens av människors lika värde.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  20. 10
    Ja, då är vi väl oense helt enkelt För mig är mitt ställningstagande en enkel och logisk konsekvens av människors lika värde.
  21. Medlem sedan
    Jun 2004
    #11
    Tydligen inte, du tycker ju verkligen inte att människor är lika värda efter din egen måttstock, eftersom du tycker det är lika hemskt att en israelisk soldat dör som 600 palestinier. Du fördömer ju inte Israel utan försvarar dem i alla lägen trots att de utför massmord i extrem skala medan det är sällsynt att isareler dödas.
  22. 11
    Tydligen inte, du tycker ju verkligen inte att människor är lika värda efter din egen måttstock, eftersom du tycker det är lika hemskt att en israelisk soldat dör som 600 palestinier. Du fördömer ju inte Israel utan försvarar dem i alla lägen trots att de utför massmord i extrem skala medan det är sällsynt att isareler dödas.
  23. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #12

    Du har alltså inte läst alls

    Det säger rätt mycket om ditt tunnelseende eftersom du tydligen inte har läst mina inlägg i frågan mer än något enstaka ord där det passar dig. Talande!

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  24. 12
    Du har alltså inte läst alls Det säger rätt mycket om ditt tunnelseende eftersom du tydligen inte har läst mina inlägg i frågan mer än något enstaka ord där det passar dig. Talande!
  25. Medlem sedan
    Aug 2013
    #13
    Det handlar ju för hela friden inte om ett värde i mätbar mening, Christopher! Det är ett kvalitativt, etiskt värde det rör sig om. Låt oss ta ett exempel:

    Om det är mindre allvarligt att ha ihjäl 1000 oskyldiga än en miljon oskyldiga, är det då fortfarande mindre allvarligt, om det ingenstans har dödats en miljon oskyldiga? Hur skall de tusen dödas liv värderas?
  26. 13
    Det handlar ju för hela friden inte om ett värde i mätbar mening, Christopher! Det är ett kvalitativt, etiskt värde det rör sig om. Låt oss ta ett exempel:

    Om det är mindre allvarligt att ha ihjäl 1000 oskyldiga än en miljon oskyldiga, är det då fortfarande mindre allvarligt, om det ingenstans har dödats en miljon oskyldiga? Hur skall de tusen dödas liv värderas?
  27. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #14

    Dina exempel haltar grovt

    1.000 oskyldiga döda är givetvis fruktansvärt illa men min poäng är att det är lika illa oavsett vilka dessa är. Medias (och många andras) logik är att 1.000 döda palestinier är oerhört mycket mer värda än 10.000 döda sudaneser. Syrier skall vi bara inte tala om.

    Det är verkligen att förneka människors lika värde! Det här tror jag att du egentligen förstår. Eller jag hoppas det åtminstone...

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  28. 14
    Dina exempel haltar grovt 1.000 oskyldiga döda är givetvis fruktansvärt illa men min poäng är att det är lika illa oavsett vilka dessa är. Medias (och många andras) logik är att 1.000 döda palestinier är oerhört mycket mer värda än 10.000 döda sudaneser. Syrier skall vi bara inte tala om.

    Det är verkligen att förneka människors lika värde! Det här tror jag att du egentligen förstår. Eller jag hoppas det åtminstone...
  29. Medlem sedan
    Aug 2013
    #15
    Några sådana slutsatser kan man givetvis inte dra, eftersom nyhetsvärderingen är mycket mer komplex än så. Att Israel-Palestina-konflikten uppmärksammas mer än andra konflikter har en rad inte minst historiska skäl och handlar inte om hur offren värderas.
  30. 15
    Några sådana slutsatser kan man givetvis inte dra, eftersom nyhetsvärderingen är mycket mer komplex än så. Att Israel-Palestina-konflikten uppmärksammas mer än andra konflikter har en rad inte minst historiska skäl och handlar inte om hur offren värderas.
  31. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #16

    Vi kanske är överens?

    Ja, det är ju det jag säger: Omsorgen om civila offer är bevisligen inte det som motiverar den intensiva bevakningen av just Israel - Palestinafrågan. Det har vi redan visat.

    Då är frågan vilka faktorer som det i stället handlar om och där lär vi säkert inte vara överens.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  32. 16
    Vi kanske är överens? Ja, det är ju det jag säger: Omsorgen om civila offer är bevisligen inte det som motiverar den intensiva bevakningen av just Israel - Palestinafrågan. Det har vi redan visat.

    Då är frågan vilka faktorer som det i stället handlar om och där lär vi säkert inte vara överens.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar