Tatueringar på jobb
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Nov 2008
    #1

    Tatueringar på jobb

    Ett så fruktansvärt omoget beteende av denna tjej, som dessutom tar på sig offerkoftan och går till media. Lycka till att få ett framtida jobb, när arbetsgivarna googlar Lisa Peterssons namn. Hur kan det komma sig att så många unga tror att de bara har rättigheter, och inga skyldigheter? Säger arbetsgivaren att han i SIN butik vill att de anställda ej ska ha stora synliga tatueringar, så är det väl självklart det som gäller. När hon är butikschef kan hon göra sina egna regler. Och att istället välja att säga upp sig, och stolt tycka att det är skönt för då kan hon bada och sola istället, visar snarare hennes brist på arbetsmoral och ovilja att jobba. Jag skulle aldrig anställa en sådan tjej.

    Har dock inget emot tatueringar, de stör mig inte, även om jag personligen tycker de flesta är fula.

    http://www.expressen.se/kvp/tidlost/...ingar-lojligt/
  2. 1
    Tatueringar på jobb Ett så fruktansvärt omoget beteende av denna tjej, som dessutom tar på sig offerkoftan och går till media. Lycka till att få ett framtida jobb, när arbetsgivarna googlar Lisa Peterssons namn. Hur kan det komma sig att så många unga tror att de bara har rättigheter, och inga skyldigheter? Säger arbetsgivaren att han i SIN butik vill att de anställda ej ska ha stora synliga tatueringar, så är det väl självklart det som gäller. När hon är butikschef kan hon göra sina egna regler. Och att istället välja att säga upp sig, och stolt tycka att det är skönt för då kan hon bada och sola istället, visar snarare hennes brist på arbetsmoral och ovilja att jobba. Jag skulle aldrig anställa en sådan tjej.

    Har dock inget emot tatueringar, de stör mig inte, även om jag personligen tycker de flesta är fula.

    http://www.expressen.se/kvp/tidlost/...ingar-lojligt/
  3. Medlem sedan
    Aug 2013
    #2
    Oresonligt från båda parter, skulle jag nog snarare säga. När snart halva befolkningen är tatuerad blir det fånigt att kräva att tatueringar inte får synas. Lika fånigt är det av tjejen att vägra kompromissa under ett sommarjobb.

    På vilket sätt det visar brist på arbetsmoral att hon hoppar av jobbet, och solar och badar fram till de planerade studierna börjar, har jag svårt att förstå. Om hon inte begär någon form av ersättning från det allmänna - som hon inte kan få, om hon har sagt upp sig själv - så är det ju hennes ensak vad hon gör med sin tid. Blir hon uppsagd av arbetsgivaren, så lär det handla om en prövning av uppsägningsskälen.
  4. 2
    Oresonligt från båda parter, skulle jag nog snarare säga. När snart halva befolkningen är tatuerad blir det fånigt att kräva att tatueringar inte får synas. Lika fånigt är det av tjejen att vägra kompromissa under ett sommarjobb.

    På vilket sätt det visar brist på arbetsmoral att hon hoppar av jobbet, och solar och badar fram till de planerade studierna börjar, har jag svårt att förstå. Om hon inte begär någon form av ersättning från det allmänna - som hon inte kan få, om hon har sagt upp sig själv - så är det ju hennes ensak vad hon gör med sin tid. Blir hon uppsagd av arbetsgivaren, så lär det handla om en prövning av uppsägningsskälen.
  5. mandelblomma
    #3
    jag kan iofs tycka att det är fel att ha den policyn, faktiskt....även om jag själv tycker det är fult och jag också kan reagera på kollegor i vården med tatueringar på halsen, armarna och överallt....
  6. 3
    jag kan iofs tycka att det är fel att ha den policyn, faktiskt....även om jag själv tycker det är fult och jag också kan reagera på kollegor i vården med tatueringar på halsen, armarna och överallt....
  7. Gretah
    #4
    Jag anser också att det är upp till arbetsgivaren vad den vill ha för policy. Dock behöver det faktiskt stå i ett kontrakt, så att man VET vad som gäller. Och då givetvis synliga tatueringar ( eller piercingar eller vad det nu må vara), det som inte syns kan inte spela nån roll.

    Inom vissa yrken tycker jag inte tatueringar och piercingar hör hemma ( synliga) och inom andra spelar det ingen roll.
  8. 4
    Jag anser också att det är upp till arbetsgivaren vad den vill ha för policy. Dock behöver det faktiskt stå i ett kontrakt, så att man VET vad som gäller. Och då givetvis synliga tatueringar ( eller piercingar eller vad det nu må vara), det som inte syns kan inte spela nån roll.

    Inom vissa yrken tycker jag inte tatueringar och piercingar hör hemma ( synliga) och inom andra spelar det ingen roll.
  9. mandelblomma
    #5
    sen kan ju såklart arbetsgivaren ha olika klädkoder, som vi ex får inte ha smycken och vi måste ha särskilda kläder och upppsatt hår.
    Andra yrken har andra koder, men såklart måste de vara kända.
    Själv fick jag en tillsägelse som ung på en båt i VästIndien där jag jobbade att jag inte fick klippa håret så kort...om jag höll det...nä inte direkt men det var lite en annan typ av situation
  10. 5
    sen kan ju såklart arbetsgivaren ha olika klädkoder, som vi ex får inte ha smycken och vi måste ha särskilda kläder och upppsatt hår.
    Andra yrken har andra koder, men såklart måste de vara kända.
    Själv fick jag en tillsägelse som ung på en båt i VästIndien där jag jobbade att jag inte fick klippa håret så kort...om jag höll det...nä inte direkt men det var lite en annan typ av situation
  11. Medlem sedan
    Jan 2009
    #6
    Jag håller med dig. En långärmad blus/skjorta i tunt tyg är inte särskilt varm. Att bråka om en sådan sak tyder på att hon egentligen inte vill jobba.

    Jag kan väl iofs tycka att i kassan på ICA borde en tatuering spela mindre roll, men i en sådan här situation tycker jag det är arbetsgivaren som bestämmer klädkoden. Jag har själv jobbat i kassa och haft otroligt fula kläder på mig. Det var en del av jobbet och inget jag gnällde om.
    Ha det gott!
  12. 6
    Jag håller med dig. En långärmad blus/skjorta i tunt tyg är inte särskilt varm. Att bråka om en sådan sak tyder på att hon egentligen inte vill jobba.

    Jag kan väl iofs tycka att i kassan på ICA borde en tatuering spela mindre roll, men i en sådan här situation tycker jag det är arbetsgivaren som bestämmer klädkoden. Jag har själv jobbat i kassa och haft otroligt fula kläder på mig. Det var en del av jobbet och inget jag gnällde om.
  13. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #7

    Som "Petersson" är man rätt anonym

    Att en framtida arbetsgivare skall söka på namnet behöver hon nog inte oroa sig för. Eller jo, kanske nu, när hon gått till pressen och artikeln har bilder på henne!

    Över huvud taget får jag intrycket av en väldigt egocentrerad människa som inte ens har insett att såsom anställd har man att rätta sig efter företagets regler. I det här fallet att se ut på ett representativt sätt och de stora tatueringarna har man bedömt som oförenliga med det. HON tycker inte att tatueringarna är stötande men verkar inte kunna se det ur eventuella kunders synvinkel.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  14. 7
    Som "Petersson" är man rätt anonym Att en framtida arbetsgivare skall söka på namnet behöver hon nog inte oroa sig för. Eller jo, kanske nu, när hon gått till pressen och artikeln har bilder på henne!

    Över huvud taget får jag intrycket av en väldigt egocentrerad människa som inte ens har insett att såsom anställd har man att rätta sig efter företagets regler. I det här fallet att se ut på ett representativt sätt och de stora tatueringarna har man bedömt som oförenliga med det. HON tycker inte att tatueringarna är stötande men verkar inte kunna se det ur eventuella kunders synvinkel.
  15. Salander
    #8
    Håller med dig jag. En policy ska gälla från början, när man blir anställd. Tror inte hon kommer få problem med att få jobb framöver.
  16. 8
    Håller med dig jag. En policy ska gälla från början, när man blir anställd. Tror inte hon kommer få problem med att få jobb framöver.
  17. Medlem sedan
    Oct 2006
    #9
    Har knappt varit i en butik senaste fem åren utan att någon i personalen har synliga tatueringar. Då menar jag allt från Statoil till Ikea och Ica/Coop/Willys..

    Tycker båda är oresonliga och det märks inte minst på att han talar om att det handlar om en princip.

    Det är inte vanligt, längre, att tatueringar inte får vara synliga, vare sig i dagligvaruhandeln eller de stora kläd- resp elektronikkedjorna.

    Båda driver sin princip, båda är för envisa.
    Kan t.o.m vara så att det är något annat han eg stör sig på.
    Inte helt otroligt, med tanke på att hon gick till tidningen så kanske hon är se mig se mig rättshaverist-typen. Dvs en pain in the ass.
  18. 9
    Har knappt varit i en butik senaste fem åren utan att någon i personalen har synliga tatueringar. Då menar jag allt från Statoil till Ikea och Ica/Coop/Willys..

    Tycker båda är oresonliga och det märks inte minst på att han talar om att det handlar om en princip.

    Det är inte vanligt, längre, att tatueringar inte får vara synliga, vare sig i dagligvaruhandeln eller de stora kläd- resp elektronikkedjorna.

    Båda driver sin princip, båda är för envisa.
    Kan t.o.m vara så att det är något annat han eg stör sig på.
    Inte helt otroligt, med tanke på att hon gick till tidningen så kanske hon är se mig se mig rättshaverist-typen. Dvs en pain in the ass.
  19. Salander
    #10
    Jag tror också att de egentligen är osams om något annat. Alternativt att han vill sparka henne ändå men tar detta som skäl.
  20. 10
    Jag tror också att de egentligen är osams om något annat. Alternativt att han vill sparka henne ändå men tar detta som skäl.
  21. Medlem sedan
    Oct 2006
    #11
    Ja, precis. Svepskäl.
  22. 11
    Ja, precis. Svepskäl.
  23. Medlem sedan
    May 2004
    #12

    En del verkar vara dumma...

    i huvudet på riktigt när de i alla lägen ska hävda "sin rätt" att få se ut hur som helst.

    Jag har full förståelse för att en del blir ratade och aldrig får några jobb när man tex har piercingar överallt i hela ansiktet, ser ut som en jävla anslagstavala med tusen tatuering eller färgar håret som en julgran.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  24. 12
    En del verkar vara dumma... i huvudet på riktigt när de i alla lägen ska hävda "sin rätt" att få se ut hur som helst.

    Jag har full förståelse för att en del blir ratade och aldrig får några jobb när man tex har piercingar överallt i hela ansiktet, ser ut som en jävla anslagstavala med tusen tatuering eller färgar håret som en julgran.
  25. Medlem sedan
    Nov 1998
    #13
    Fast man kan kanske "öronmärka" vissa jobb för dem.
    Den här mannen skulle kanske fungera bra som utkastare på någon restaurang eller klubb:
    http://snubben.files.wordpress.com/2007/09/markt.jpg
  26. 13
    Fast man kan kanske "öronmärka" vissa jobb för dem.
    Den här mannen skulle kanske fungera bra som utkastare på någon restaurang eller klubb:
    http://snubben.files.wordpress.com/2007/09/markt.jpg
  27. Medlem sedan
    May 2004
    #14

    He he...

    Sant. Bra ide.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  28. 14
    He he... Sant. Bra ide.
  29. Medlem sedan
    Nov 1999
    #15
    På bank är det i alla fall idag helt otänkbart att ha sådana tatueringar. Å andra sidan är vi ju rätt så påklädda (inte okej med lårkorta kjolar, linnen med tunna axelband osv), så man kan utan problem ha tatueringar på ställen som inte syns
  30. 15
    På bank är det i alla fall idag helt otänkbart att ha sådana tatueringar. Å andra sidan är vi ju rätt så påklädda (inte okej med lårkorta kjolar, linnen med tunna axelband osv), så man kan utan problem ha tatueringar på ställen som inte syns
  31. Medlem sedan
    Mar 2003
    #16
    Jag känner som du! Upp till arbetsgivaren att avgöra vilken personal denne vill ha.
  32. 16
    Jag känner som du! Upp till arbetsgivaren att avgöra vilken personal denne vill ha.
  33. Medlem sedan
    May 2005
    #17
    Vilken jättebebis. "Jag ska ha som jag vill!" Jamen starta en egen butik då. Inte helt otroligt att det finns mer bakom arbetsgivarens beslut än bara tatueringarna. Hennes attityd till arbete exempelvis.
  34. 17
    Vilken jättebebis. "Jag ska ha som jag vill!" Jamen starta en egen butik då. Inte helt otroligt att det finns mer bakom arbetsgivarens beslut än bara tatueringarna. Hennes attityd till arbete exempelvis.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar