Sonen fick Midazolam idag
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Jun 2005
    #1

    Sonen fick Midazolam idag

    inför ett tandläkarbesök och efter att det var färdigt så skulle vi vara i ett vilorum men han fick inte sova.

    Tack för alla svar
    Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

  2. 1
    Sonen fick Midazolam idag inför ett tandläkarbesök och efter att det var färdigt så skulle vi vara i ett vilorum men han fick inte sova.

    Tack för alla svar
  3. mandelblomma
    #2
    jättekonstigt faktiskt, hoppas han mår bra nu i alla fall
  4. 2
    jättekonstigt faktiskt, hoppas han mår bra nu i alla fall
  5. Medlem sedan
    Jun 2005
    #3

    Jag antar

    att det var i samband med att det släppte,att han bara skulle vila men han var trött så fick ha koll så han ej somnade.

    Nu mår han bra.Aldrig testat Midazolam innan men jisses vilken bra medicin.
    Tack
    Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

  6. 3
    Jag antar att det var i samband med att det släppte,att han bara skulle vila men han var trött så fick ha koll så han ej somnade.

    Nu mår han bra.Aldrig testat Midazolam innan men jisses vilken bra medicin.
    Tack
  7. Medlem sedan
    Mar 2003
    #4
    Tack för förklaringen! Jag tror det handlar om att de var oroliga då de inte övervakade honom som man gör inom sjukvården. De var kanske oroliga att han skulle behöva andningsstöd.. Vi ger ofta våra patienter det t.ex inför jobbiga undersökningar men då har vi ju en bra övervakning vilket de inte har möjlighet till hos tandläkaren. Används även mycket inom den palliativa vården.
  8. 4
    Tack för förklaringen! Jag tror det handlar om att de var oroliga då de inte övervakade honom som man gör inom sjukvården. De var kanske oroliga att han skulle behöva andningsstöd.. Vi ger ofta våra patienter det t.ex inför jobbiga undersökningar men då har vi ju en bra övervakning vilket de inte har möjlighet till hos tandläkaren. Används även mycket inom den palliativa vården.
  9. Medlem sedan
    Aug 2005
    #5
    Varför konstigt? Jag tycker det låter helt normalt, men är inte helt insatt.
  10. 5
    Varför konstigt? Jag tycker det låter helt normalt, men är inte helt insatt.
  11. mandelblomma
    #6
    att man inte får somna efter att ha tagit det läkemedlet, som just gör patienterna sömniga.
    Men jag tror också det kan vara så att personalen inte kunde övervaka barnet ( och att de kanske själva var lite onödigt oroliga för andningsdepression) och då sa de till mamman att han inte fick sova. Det är inget jag någonsin hört annars och jag använder läkemedlet ofta på jobbet. Inte sällan ger man det till barn innan de ska opereras och inte heller då säger personalen att de inte får sova på avdelningen innan op.
  12. 6
    att man inte får somna efter att ha tagit det läkemedlet, som just gör patienterna sömniga.
    Men jag tror också det kan vara så att personalen inte kunde övervaka barnet ( och att de kanske själva var lite onödigt oroliga för andningsdepression) och då sa de till mamman att han inte fick sova. Det är inget jag någonsin hört annars och jag använder läkemedlet ofta på jobbet. Inte sällan ger man det till barn innan de ska opereras och inte heller då säger personalen att de inte får sova på avdelningen innan op.
  13. Medlem sedan
    Aug 2005
    #7
    Det är rätt stor skillnad på kunskap och utrustning på ett sjukhus och på en tandläkarmottagning.
    Att de var onödigt rädda tror jag inte, de agerade precis som de ska.
  14. 7
    Det är rätt stor skillnad på kunskap och utrustning på ett sjukhus och på en tandläkarmottagning.
    Att de var onödigt rädda tror jag inte, de agerade precis som de ska.
  15. mandelblomma
    #8
    som sagt var, det är ett inte helt ovanligt läkemedel just för barn hos tandläkare och jag har aldrig mött eller hört detta påstående tidigare från tandläkarhåll. Så jag tror att det inte är helt omöjligt att personalen som sa detta var ganska obekant/ ny med läkemedlet..
  16. 8
    som sagt var, det är ett inte helt ovanligt läkemedel just för barn hos tandläkare och jag har aldrig mött eller hört detta påstående tidigare från tandläkarhåll. Så jag tror att det inte är helt omöjligt att personalen som sa detta var ganska obekant/ ny med läkemedlet..
  17. Medlem sedan
    Jan 2004
    #9
    Är det samma som Dormikum? Det fick min son ett par ggr hos tandläkaren och det var inget snack om att han inte fick sova efteråt när han vilade hos tandläkaren. Bara att han skulle ha sällskap resten av dagen efter att vi gick från tandläkaren.
  18. 9
    Är det samma som Dormikum? Det fick min son ett par ggr hos tandläkaren och det var inget snack om att han inte fick sova efteråt när han vilade hos tandläkaren. Bara att han skulle ha sällskap resten av dagen efter att vi gick från tandläkaren.
  19. mandelblomma
    #10
    ja precis.
    oc ingenstans såt det mycket riktigt att man inte får sova.
    Så här står i en info jag hittade lite snabbt

    Anvisning för användning av Midazolam vid premedicinering
    inför tandbehandling,
    forts.
    Efter tandbehandlingen

    Barn:
    patienten får lämna kliniken när
    föräldern känner sig trygg, men tidigast 60
    minuter efter administre-ring av prepara
    -
    tet. Barnet ska övervakas av vuxen så länge
    sederingseffekten kvarstår (upp till ca 3
    timmar)"
    http://www.liv.se/Global/Folktandv%C...epslanguage=sv

    Åter, så tror jag att personalen var ovan med läkemedlet och var lite överförsiktiga, vilket iofs väl inte är fel...men ändå
  20. 10
    ja precis.
    oc ingenstans såt det mycket riktigt att man inte får sova.
    Så här står i en info jag hittade lite snabbt

    Anvisning för användning av Midazolam vid premedicinering
    inför tandbehandling,
    forts.
    Efter tandbehandlingen

    Barn:
    patienten får lämna kliniken när
    föräldern känner sig trygg, men tidigast 60
    minuter efter administre-ring av prepara
    -
    tet. Barnet ska övervakas av vuxen så länge
    sederingseffekten kvarstår (upp till ca 3
    timmar)"
    http://www.liv.se/Global/Folktandv%C...epslanguage=sv

    Åter, så tror jag att personalen var ovan med läkemedlet och var lite överförsiktiga, vilket iofs väl inte är fel...men ändå
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar