Om man fått en liten tunn trägrej...
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Aug 2006
    #1

    Om man fått en liten tunn trägrej...

    ... in i huden, en liten tunn flisa i ett finger t ex, vad säger ni att man fått då? En ... vadå?

    Det är alltså en språkfråga....
  2. 1
    Om man fått en liten tunn trägrej... ... in i huden, en liten tunn flisa i ett finger t ex, vad säger ni att man fått då? En ... vadå?

    Det är alltså en språkfråga....
  3. ÅJ67 m 3 kidz
    #2
    En flisa eller en sticka säger jag.
  4. 2
    En flisa eller en sticka säger jag.
  5. Medlem sedan
    Oct 2006
    #3
    Sticka.. Kan säga flisa men oftare sticka.
  6. 3
    Sticka.. Kan säga flisa men oftare sticka.
  7. Medlem sedan
    Jun 2002
    #4
    En spåga i fingret säger jag.. Eller kanske ibland en sticka.
  8. 4
    En spåga i fingret säger jag.. Eller kanske ibland en sticka.
  9. Medlem sedan
    Oct 2013
    #5
    Sticka!
  10. 5
    Sticka!
  11. Medlem sedan
    Oct 2000
    #6
    en speta
  12. 6
    en speta
  13. Medlem sedan
    Aug 2011
    #7
    En flis!
  14. 7
    En flis!
  15. Medlem sedan
    Jun 2007
    #8
    En spink.
  16. 8
    En spink.
  17. Medlem sedan
    Aug 2006
    #9
    Jag sa spontant speta först, men jag vet att jag vanligtvis säger spåga. Tror det är vanligast här nere i Skåne. Speta är nog oftast ett ord för en mycket smal kvinna typ....
  18. 9
    Jag sa spontant speta först, men jag vet att jag vanligtvis säger spåga. Tror det är vanligast här nere i Skåne. Speta är nog oftast ett ord för en mycket smal kvinna typ....
  19. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #10

    Inte enbart

    "Speta" sade min mormor alltid om en sticka i fingret, hon kom ursprungligen från Småland. En speta är tunn och smal, helt utan kurvor, så den överförda betydelsen om en tanig kvinna har nog kommit därifrån.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  20. 10
    Inte enbart "Speta" sade min mormor alltid om en sticka i fingret, hon kom ursprungligen från Småland. En speta är tunn och smal, helt utan kurvor, så den överförda betydelsen om en tanig kvinna har nog kommit därifrån.
  21. Medlem sedan
    Aug 2013
    #11
    En sticka eller en flisa. (Ibland en bräda eller en balk, beroende på storlek.)
  22. 11
    En sticka eller en flisa. (Ibland en bräda eller en balk, beroende på storlek.)
  23. Nalle Blom
    #12
    Speta eller sticka...
  24. 12
    Speta eller sticka...
  25. Medlem sedan
    Nov 1999
    #13
    En flis säger jag, men när jag var barn sa jag ofta speta, för det sa min mamma på den tiden då hon fortfarande använde en hel del småländska uttryck
  26. 13
    En flis säger jag, men när jag var barn sa jag ofta speta, för det sa min mamma på den tiden då hon fortfarande använde en hel del småländska uttryck
  27. Medlem sedan
    Sep 2003
    #14
    En spink säger jag, uppvuxen på flera olika ställen i Sverige. Mina Österlensläktingar säger spåga.
  28. 14
    En spink säger jag, uppvuxen på flera olika ställen i Sverige. Mina Österlensläktingar säger spåga.
  29. Medlem sedan
    Jan 2004
    #15
    En sticka. Sen får man förklara (om man vill) att den är stor, tjock, liten o.s.v.
  30. 15
    En sticka. Sen får man förklara (om man vill) att den är stor, tjock, liten o.s.v.
  31. Medlem sedan
    Jan 2004
    #16
    Ja precis, en speta är en liten smal kvinna (eller bebis ibland).
  32. 16
    Ja precis, en speta är en liten smal kvinna (eller bebis ibland).
  33. Medlem sedan
    Aug 2010
    #17
    En sticka. Såklart vill jag säga eftersom jag aldrig ens hört någon annan benämning på det
  34. 17
    En sticka. Såklart vill jag säga eftersom jag aldrig ens hört någon annan benämning på det
  35. Medlem sedan
    Nov 2000
    #18
    En flis, säger jag.
  36. 18
    En flis, säger jag.
  37. Medlem sedan
    Mar 2003
    #19
    Sticka förstås
  38. 19
    Sticka förstås
  39. Salander
    #20
    Spåga är ett bra ord. Å vad jag gillar dessa språkfrågor S-JJ. Kommer alltid fram något "bortglömt" ord.
  40. 20
    Spåga är ett bra ord. Å vad jag gillar dessa språkfrågor S-JJ. Kommer alltid fram något "bortglömt" ord.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar