Ok, en liten smygstart
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Aug 2011
    #1

    Ok, en liten smygstart

    Nu har jag lådan med alla frågor här. Jag har dragit ett kort helt på måfå, och på det står det:

    "Om någon du arbetar nära på jobbet luktar illa eller besvärar dig på annat sätt, skulle du då berätta det för honom/henne?"


    ​Nå? Åsikter om det?
    *I need some fine wine and you, you need to be nicer...*
  2. 1
    Ok, en liten smygstart Nu har jag lådan med alla frågor här. Jag har dragit ett kort helt på måfå, och på det står det:

    "Om någon du arbetar nära på jobbet luktar illa eller besvärar dig på annat sätt, skulle du då berätta det för honom/henne?"


    ​Nå? Åsikter om det?
  3. Medlem sedan
    Aug 2011
    #2
    Jag kan också berätta att ämnena som finns är följande:

    Politik
    Religion
    Sex
    Arbete
    Människor
    Allmänt

    Den här första frågan var från kategorin Arbete, förstås.
  4. 2
    Jag kan också berätta att ämnena som finns är följande:

    Politik
    Religion
    Sex
    Arbete
    Människor
    Allmänt

    Den här första frågan var från kategorin Arbete, förstås.
  5. mandelblomma
    #3
    japp och har gjort. Var tvungen i ett medarbetarsamtal...nä inget kul, men nödvändigt :/
  6. 3
    japp och har gjort. Var tvungen i ett medarbetarsamtal...nä inget kul, men nödvändigt :/
  7. Medlem sedan
    Aug 2011
    #4
    Hur blev reaktionen?
  8. 4
    Hur blev reaktionen?
  9. Medlem sedan
    Dec 2005
    #5
    Tycker det var en rätt trist fråga

    Föredrar typen "tre saker du tar med till en öde ö" eller vad skulle du göra om du var onsylig eller dylikt.

    När det gäller att bygga upp en story kring andras tillkortakommanden tycker jag det blir lite åt lyteskomikhållet fast lytestragik istället
  10. 5
    Tycker det var en rätt trist fråga

    Föredrar typen "tre saker du tar med till en öde ö" eller vad skulle du göra om du var onsylig eller dylikt.

    När det gäller att bygga upp en story kring andras tillkortakommanden tycker jag det blir lite åt lyteskomikhållet fast lytestragik istället
  11. mandelblomma
    #6
    Blandad.
    Men eg. var personens budskap " varför har ingen sagt något tidigare"
  12. 6
    Blandad.
    Men eg. var personens budskap " varför har ingen sagt något tidigare"
  13. Medlem sedan
    Jan 2000
    Forumvärd
    #7
    På den arbetsplatsen som jag är nu på, ja, det hade man kunnat göra. Vi kan vara rätt brutalärliga mot varandra, men vi är samtidigt väldigt justa mot varandra
  14. 7
    På den arbetsplatsen som jag är nu på, ja, det hade man kunnat göra. Vi kan vara rätt brutalärliga mot varandra, men vi är samtidigt väldigt justa mot varandra
  15. Medlem sedan
    Aug 2006
    #8
    "Besvärar mig på annat sätt" ställer till det, för det kan ju vara så mycket... Skulle personen besvära mig med dåligt beteende så att säga, att h*n är otrevlig i tilltal eller agerande, så skulle jag berätta och har gjort många gånger. När det gäller lukt eller ofrivilliga kroppsljud och sådant är det inte lika enkelt, där skulle jag nog dels försöka lista ut om personen redan är medveten om det eller ej (är h*n det gör h*n säkert vad h*n kan redan...) och dels väga in hur mycket/ofta jag så att säga utsätts för det...
  16. 8
    "Besvärar mig på annat sätt" ställer till det, för det kan ju vara så mycket... Skulle personen besvära mig med dåligt beteende så att säga, att h*n är otrevlig i tilltal eller agerande, så skulle jag berätta och har gjort många gånger. När det gäller lukt eller ofrivilliga kroppsljud och sådant är det inte lika enkelt, där skulle jag nog dels försöka lista ut om personen redan är medveten om det eller ej (är h*n det gör h*n säkert vad h*n kan redan...) och dels väga in hur mycket/ofta jag så att säga utsätts för det...
  17. Medlem sedan
    Aug 2011
    #9
    Ok...ja, det måste man väl säga är förståeligt. Både att reaktionen var blandad, och att h*n undrade varför ingen sagt något tidigare....

    Usch, jag förstår att det var jobbigt för båda parter.
  18. 9
    Ok...ja, det måste man väl säga är förståeligt. Både att reaktionen var blandad, och att h*n undrade varför ingen sagt något tidigare....

    Usch, jag förstår att det var jobbigt för båda parter.
  19. Medlem sedan
    Aug 2011
    #10
    Ok, tråkigt att frågan inte passade dig! Bättre lycka nästa gång .
  20. 10
    Ok, tråkigt att frågan inte passade dig! Bättre lycka nästa gång .
  21. mandelblomma
    #11
    japp
  22. 11
    japp
  23. Medlem sedan
    Aug 2011
    #12
    Skönt att ha så avslappnat . Och saker och ting kan ju i o f s sägas på olika sätt, men just sånt här är ju väldigt känsligt...
  24. 12
    Skönt att ha så avslappnat . Och saker och ting kan ju i o f s sägas på olika sätt, men just sånt här är ju väldigt känsligt...
  25. Medlem sedan
    Aug 2011
    #13
    Ja, många om och men, så känner jag också.
  26. 13
    Ja, många om och men, så känner jag också.
  27. Medlem sedan
    Nov 2003
    #14
    Ja, det ingår i mitt jobb. Inte att det besvärar mig (jag är inte särskilt känslig för att folk luktar eller sticker ut) men om det blir ett problem i arbetsgruppen, visst. Har gjort, inget kul, men det är bara att göra på ett så respektfullt sätt det går utan att vara otydlig.
  28. 14
    Ja, det ingår i mitt jobb. Inte att det besvärar mig (jag är inte särskilt känslig för att folk luktar eller sticker ut) men om det blir ett problem i arbetsgruppen, visst. Har gjort, inget kul, men det är bara att göra på ett så respektfullt sätt det går utan att vara otydlig.
  29. Medlem sedan
    Aug 2006
    #15
    Det är liksom känsligare och svårare att balansera rätt när det gäller sådant som kanske inte är medvetet...
  30. 15
    Det är liksom känsligare och svårare att balansera rätt när det gäller sådant som kanske inte är medvetet...
  31. Medlem sedan
    Aug 2011
    #16
    Ja, det är en balansgång det där. Finns såklart inga standardsätt att hantera det på.
  32. 16
    Ja, det är en balansgång det där. Finns såklart inga standardsätt att hantera det på.
  33. Medlem sedan
    Oct 2006
    #17
    Kollega?
    Det skulle ta emot. Då skulle det få besvära mig ordentligt (typ att jag inte står ut helt enkelt).

    Jag har en sten i skon (det uttrycket kanske inte ens finns på svenska? Kivi kengässa
    som inte handlar om lukt utan personen verkar lida av svår klåda eller tics.

    Jag, brukar lämna rummet.

    Är det brukare, har jag inga problem med det, alltså där har jag en pedagogisk uppgift, särskilt de som vill ut i samhället eller har som mål att skaffa jobb, tjej/kille eller dylikt.

    Men det är svårare, med såna som borde kunna sköta sin hygien t.ex.
    Det är dock sällsynt. Och ofta tillfälligt.
  34. 17
    Kollega?
    Det skulle ta emot. Då skulle det få besvära mig ordentligt (typ att jag inte står ut helt enkelt).

    Jag har en sten i skon (det uttrycket kanske inte ens finns på svenska? Kivi kengässa
    som inte handlar om lukt utan personen verkar lida av svår klåda eller tics.

    Jag, brukar lämna rummet.

    Är det brukare, har jag inga problem med det, alltså där har jag en pedagogisk uppgift, särskilt de som vill ut i samhället eller har som mål att skaffa jobb, tjej/kille eller dylikt.

    Men det är svårare, med såna som borde kunna sköta sin hygien t.ex.
    Det är dock sällsynt. Och ofta tillfälligt.
  35. Medlem sedan
    Aug 2011
    #18
    Ja, många om och men som sagt....
    Kivi kengässä har jag hört, men inte sten i skon (i det sammanhanget då ).
  36. 18
    Ja, många om och men som sagt....
    Kivi kengässä har jag hört, men inte sten i skon (i det sammanhanget då ).
  37. Medlem sedan
    Oct 2006
    #19
    Jag har märkt, att det inte faller sig naturligt för folk (uttrycket på svenska). Antagligen, har jag bara rakt översatt utan att veta om det.
    Nu, används det av kollegor. De har fattat att det är samma som en böld i..... ungefär.
  38. 19
    Jag har märkt, att det inte faller sig naturligt för folk (uttrycket på svenska). Antagligen, har jag bara rakt översatt utan att veta om det.
    Nu, används det av kollegor. De har fattat att det är samma som en böld i..... ungefär.
  39. Medlem sedan
    May 2005
    #20
    Det beror på, säger jag. Men någon måste säga det och jag kan göra det om jag tycker att jag har ett läge så att säga. Det måste ju ske med takt och ton. Tyvärr tror jag att det många gånger är så att ingen vågar och den dag som personen får veta, så blir det så mycket värre för honom eller henne. Det är absolut inte bussigt.
  40. 20
    Det beror på, säger jag. Men någon måste säga det och jag kan göra det om jag tycker att jag har ett läge så att säga. Det måste ju ske med takt och ton. Tyvärr tror jag att det många gånger är så att ingen vågar och den dag som personen får veta, så blir det så mycket värre för honom eller henne. Det är absolut inte bussigt.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar