Kverulansparanoia ("rättshaverister")?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Oct 2006
    #1

    Kverulansparanoia ("rättshaverister")?

    På psykologiguiden står


    Eng: querulous paranoia [ˈkwerələs ˌpærəˈnɔɪə, ˈkwerjələs ˌpærəˈnɔɪə], grumbling paranoia [ˈɡrʌmbəlɪŋ ~].

    Paranoiskt syndrom som består i missnöje och misstänksamhet som riktar sig mot samhället, tiderna, tidsandan, rättsväsendet, chefen, eller försäkringsbolagen.

    Störningen förekommer oftare hos män. De utmärks av aggressiv självhävdelse, är
    misstrogna mot alla auktoriteter och organiserade verksamheter, vilka de ser som sammansvärjningar mot individens frihet.

    På NE

    kverula´nsparano´ia

    , sällsynt psykisk störning, mest hos män, med systematiserade vanföreställningar rörande rättsröta, felbehandling, svågerpolitik och andra oegentligheter

    Källa http://www.ne.se/kverulansparanoia


    Finns det en diagnoskod för det idag? dvs används diagnosen?

    Någon som vet?
    Don't pick a fight you can't win

    ~ Because I said so ~
  2. 1
    Kverulansparanoia ("rättshaverister")? På psykologiguiden står


    Eng: querulous paranoia [ˈkwerələs ˌpærəˈnɔɪə, ˈkwerjələs ˌpærəˈnɔɪə], grumbling paranoia [ˈɡrʌmbəlɪŋ ~].

    Paranoiskt syndrom som består i missnöje och misstänksamhet som riktar sig mot samhället, tiderna, tidsandan, rättsväsendet, chefen, eller försäkringsbolagen.

    Störningen förekommer oftare hos män. De utmärks av aggressiv självhävdelse, är
    misstrogna mot alla auktoriteter och organiserade verksamheter, vilka de ser som sammansvärjningar mot individens frihet.

    På NE

    kverula´nsparano´ia

    , sällsynt psykisk störning, mest hos män, med systematiserade vanföreställningar rörande rättsröta, felbehandling, svågerpolitik och andra oegentligheter

    Källa http://www.ne.se/kverulansparanoia


    Finns det en diagnoskod för det idag? dvs används diagnosen?

    Någon som vet?
  3. Medlem sedan
    Aug 2011
    #2
    Jag har ingen aning om diagnoskoder och sånt.
    Men jag kan bara konstatera att den där personlighetstypen/störningen/vad det nu är, FINNS ju sannerligen. Jag har mött på många såna, inte minst genom mitt jobb.
  4. 2
    Jag har ingen aning om diagnoskoder och sånt.
    Men jag kan bara konstatera att den där personlighetstypen/störningen/vad det nu är, FINNS ju sannerligen. Jag har mött på många såna, inte minst genom mitt jobb.
  5. Medlem sedan
    Nov 2003
    #3
    Jag skulle nog säga att det är en ganska vanlig åkomma idag, uppemot 10% av befolkningen är drabbade. Ett annat namn för syndromet: SD-anhängare

    (Allvarligt talat - jag har ingen aning).
  6. 3
    Jag skulle nog säga att det är en ganska vanlig åkomma idag, uppemot 10% av befolkningen är drabbade. Ett annat namn för syndromet: SD-anhängare

    (Allvarligt talat - jag har ingen aning).
  7. Medlem sedan
    Oct 2006
    #4
    Ja, beteenden finns absolut, det finns ju såna som upplever att alla är emot dem och rätt aggressivt driver frågor och samtidigt har någon konstig självbild där de alltid har rätt oavsett och ser sammansvärjningar så fort något går dem emot.
    Eller stämmer allt och alla (då kanske mer USA än här).

    Så att de finns, det tror jag, men jag funderade på om den diagnosen utgått ur diagnosmanualen.
    Eller döpts om, uppgått i någon annan, ja inte vet jag.
  8. 4
    Ja, beteenden finns absolut, det finns ju såna som upplever att alla är emot dem och rätt aggressivt driver frågor och samtidigt har någon konstig självbild där de alltid har rätt oavsett och ser sammansvärjningar så fort något går dem emot.
    Eller stämmer allt och alla (då kanske mer USA än här).

    Så att de finns, det tror jag, men jag funderade på om den diagnosen utgått ur diagnosmanualen.
    Eller döpts om, uppgått i någon annan, ja inte vet jag.
  9. Medlem sedan
    Oct 2006
    #5
    haha, jag trodde först att du visste något revolutionerande (av det som syntes i din rubrik)..
  10. 5
    haha, jag trodde först att du visste något revolutionerande (av det som syntes i din rubrik)..
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar