Ni skåningar
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Jan 2004
    #1

    Ni skåningar

    Vet ni vad raggardusch är (apropå en diskussion på sidan 2)

    Jag kommer inte se några svar förrän imorgon kväll, men Miko kanske kan hålla ställningarna i tråden
    Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,
    mod att förändra det jag kan,
    och förstånd att inse skillnaden.
  2. 1
    Ni skåningar Vet ni vad raggardusch är (apropå en diskussion på sidan 2)

    Jag kommer inte se några svar förrän imorgon kväll, men Miko kanske kan hålla ställningarna i tråden
  3. Misell
    #2
    Nää, det vet jag inte. Att man blir duschad av en raggarbil som kör i vattenpöl kanske?? Äsch, jag har ingen aning, men jag är väldigt nyfiken på svaret
  4. 2
    Nää, det vet jag inte. Att man blir duschad av en raggarbil som kör i vattenpöl kanske?? Äsch, jag har ingen aning, men jag är väldigt nyfiken på svaret
  5. Medlem sedan
    Aug 2006
    #3
    Jao de trour jao.
  6. 3
    Jao de trour jao.
  7. Medlem sedan
    Jun 2004
    #4
    Ja jag har hört raggardusch...men då betecknat som typ kattvätt...stätta sig lite under armarna
  8. 4
    Ja jag har hört raggardusch...men då betecknat som typ kattvätt...stätta sig lite under armarna
  9. Medlem sedan
    Nov 1998
    #5
    Helt rätt! Man står på vägen med raggarbilen och har en stor vattenpöl framför sig. Sen kommer Svensson gående på t ex trottoaren, intet ont anande. Då smyger sig raggaren framåt med sin bil och drar på för fullt i vattenpölen och ger Svensson ett rejält vattenfall så att han blir dyngvåt. Man kan planera det så att man tar av registreringsskyltarna så att Svensson inte kan ta numret och polisanmäla. Svensson får gärna ha med sig sin fru, som också blir dyngvåt och får frisyren förstörd, och gärna också några små barn som står och bölar. Jättekul!! Fungerar f ö med vilken bil som helst.

    Fast detta var på 1950- 60-talet. Numera betyder det en snabb spraydusch när man inte har tid att duscha.
    Tanken är alltså att att raggaren inte duschar ö h t. Han sprayduschar sig alltid med någon billig (amerikansk) spraydusch.
    När han blir svettig, så sprayduschar sig t ex under armarna.
    Om håret skulle lukta illa, sprayduscha!
    Likaså när han har skitit, en spraydusch i röven.
    Och efter samlag i t ex raggarbilen, en spraydusch i kalsongen.
    Enkelt, effektivt och amerikanskt.
    Fast till slut måste han väl duscha på riktigt? Eller ...
  10. 5
    Helt rätt! Man står på vägen med raggarbilen och har en stor vattenpöl framför sig. Sen kommer Svensson gående på t ex trottoaren, intet ont anande. Då smyger sig raggaren framåt med sin bil och drar på för fullt i vattenpölen och ger Svensson ett rejält vattenfall så att han blir dyngvåt. Man kan planera det så att man tar av registreringsskyltarna så att Svensson inte kan ta numret och polisanmäla. Svensson får gärna ha med sig sin fru, som också blir dyngvåt och får frisyren förstörd, och gärna också några små barn som står och bölar. Jättekul!! Fungerar f ö med vilken bil som helst.

    Fast detta var på 1950- 60-talet. Numera betyder det en snabb spraydusch när man inte har tid att duscha.
    Tanken är alltså att att raggaren inte duschar ö h t. Han sprayduschar sig alltid med någon billig (amerikansk) spraydusch.
    När han blir svettig, så sprayduschar sig t ex under armarna.
    Om håret skulle lukta illa, sprayduscha!
    Likaså när han har skitit, en spraydusch i röven.
    Och efter samlag i t ex raggarbilen, en spraydusch i kalsongen.
    Enkelt, effektivt och amerikanskt.
    Fast till slut måste han väl duscha på riktigt? Eller ...
  11. Medlem sedan
    Jan 2000
    Forumvärd
    #6
    Inte skåning av födseln, utan uppvuxen i Stockholm och aldrig hört det uttrycket innnan
  12. 6
    Inte skåning av födseln, utan uppvuxen i Stockholm och aldrig hört det uttrycket innnan
  13. Misell
    #7
    Är Lauritz gammal raggare månne?
  14. 7
    Är Lauritz gammal raggare månne?
  15. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #8

    Javisst

    Är det ett skånskt uttryck?

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  16. 8
    Javisst Är det ett skånskt uttryck?
  17. Medlem sedan
    Feb 2000
    #9
    Inte skåning, men vet ändå!
  18. 9
    Inte skåning, men vet ändå!
  19. Medlem sedan
    Jul 2014
    #10
    Inte nog med det, jag har dessutom hängivit mig själv åt denna pseudohygien. :-)
    Ville du veta vad det är, eller bara om någon mer visste?
  20. 10
    Inte nog med det, jag har dessutom hängivit mig själv åt denna pseudohygien. :-)
    Ville du veta vad det är, eller bara om någon mer visste?
  21. Medlem sedan
    Jan 2000
    #11
    Småländska som jag är, är upplyst om vad en raggardusch är
  22. 11
    Småländska som jag är, är upplyst om vad en raggardusch är
  23. Medlem sedan
    May 2004
    #12
    Från Värmland men boende i Uppsala och jag vet var en raggardusch är.
  24. 12
    Från Värmland men boende i Uppsala och jag vet var en raggardusch är.
  25. Medlem sedan
    Oct 2006
    #13
    Alla svarare:
    Hon vet vad det är. Någon annan kände inte till det i en tidigare tråd när jag skrev raggardusch (minns inte vem) så vi tänkte att det kanske är lokalt uttryck men sen googlade jag och det finns i slangopedia (använda deo utan att tvätta sig istället för att duscha = raggardusch).

    Mitt fel att hon frågade just skåningar, för att jag föreslog det i den tråden som handlade om ja tonåringar och svett.
  26. 13
    Alla svarare:
    Hon vet vad det är. Någon annan kände inte till det i en tidigare tråd när jag skrev raggardusch (minns inte vem) så vi tänkte att det kanske är lokalt uttryck men sen googlade jag och det finns i slangopedia (använda deo utan att tvätta sig istället för att duscha = raggardusch).

    Mitt fel att hon frågade just skåningar, för att jag föreslog det i den tråden som handlade om ja tonåringar och svett.
  27. Medlem sedan
    Oct 2006
    #14
    Det där är säkert fabulerande i humorsyfte.
    Raggare ansågs inte sköta hygienen, utan tog bara deo istället. Så har jag fått lära mig att uttrycket föddes (sen vet jag inte om det var fördom eller sanning, om raggarnas deovariant).
  28. 14
    Det där är säkert fabulerande i humorsyfte.
    Raggare ansågs inte sköta hygienen, utan tog bara deo istället. Så har jag fått lära mig att uttrycket föddes (sen vet jag inte om det var fördom eller sanning, om raggarnas deovariant).
  29. Medlem sedan
    Jan 2004
    #15
    Precis, det är Mikos fel att jag frågade just skåningar
    Ja jag vet vad raggardusch är. Det är alltså när man inte tvättar sig utan man bara sprayar med deo eller parfym. Alltså sämre än "kattvätt" som loulouise nämner för då skvätter man i alla fall lite vatten under armarna
    Tack alla för svar
  30. 15
    Precis, det är Mikos fel att jag frågade just skåningar
    Ja jag vet vad raggardusch är. Det är alltså när man inte tvättar sig utan man bara sprayar med deo eller parfym. Alltså sämre än "kattvätt" som loulouise nämner för då skvätter man i alla fall lite vatten under armarna
    Tack alla för svar
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar