Åh nej
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Dec 2005
    #1

    Åh nej

    Fan, då måste jag upp på nordtoppen om några år då när den är högre. Det verkar dock lite farligt.

    http://tv.aftonbladet.se/webbtv/nyhe...rticle49351.ab

    vad är det högsta du varit? För mig är det Keb's sydtopp som då var 2117,5 möh tror jag



  2. 1
    Åh nej Fan, då måste jag upp på nordtoppen om några år då när den är högre. Det verkar dock lite farligt.

    http://tv.aftonbladet.se/webbtv/nyhe...rticle49351.ab

    vad är det högsta du varit? För mig är det Keb's sydtopp som då var 2117,5 möh tror jag
  3. Medlem sedan
    Aug 2013
    #2
    Har varit nära sydtoppen en gång, men vi tvingades vända p.g.a. snöfall och sviktande knän.

    Jag har aldrig förstått hur man kan räkna in fruset vatten i ett bergs höjd. Självklart är det den högsta toppen av fast sten som skall räknas, inget annat.
  4. 2
    Har varit nära sydtoppen en gång, men vi tvingades vända p.g.a. snöfall och sviktande knän.

    Jag har aldrig förstått hur man kan räkna in fruset vatten i ett bergs höjd. Självklart är det den högsta toppen av fast sten som skall räknas, inget annat.
  5. Medlem sedan
    Dec 2005
    #3
    Ja det kan man ju fråga sig faktiskt
  6. 3
    Ja det kan man ju fråga sig faktiskt
  7. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #4

    Inte på någon topp

    Däremot har jag en solig dag varit på en utsiktsplattform i närheten av Österrikes näst högsta berg, Wildspitze, på 3440 m, en underbar utsikt! Jag har startat en skidtur på toppen av berget Marmolada i norra Italien på ca 3.300 m. Fast bägge de turerna har ju varit litet fusk då jag åkt upp med skidliften.

    Utan lifthjälp är nog det högsta ca 2.800, då jag vandrade i närheten av Wildspitze. Fast då bodde jag ju på ca 1.700 m så man hade rätt bra utgångsläge vad gäller höjd redan från start!

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  8. 4
    Inte på någon topp Däremot har jag en solig dag varit på en utsiktsplattform i närheten av Österrikes näst högsta berg, Wildspitze, på 3440 m, en underbar utsikt! Jag har startat en skidtur på toppen av berget Marmolada i norra Italien på ca 3.300 m. Fast bägge de turerna har ju varit litet fusk då jag åkt upp med skidliften.

    Utan lifthjälp är nog det högsta ca 2.800, då jag vandrade i närheten av Wildspitze. Fast då bodde jag ju på ca 1.700 m så man hade rätt bra utgångsläge vad gäller höjd redan från start!
  9. Misell
    #5
    Har åkt alpvägen över Gross Glockner i Österrike. det är nog det högsta jag har varit, men vi var väl inte på den absoluta toppen iofs.
  10. 5
    Har åkt alpvägen över Gross Glockner i Österrike. det är nog det högsta jag har varit, men vi var väl inte på den absoluta toppen iofs.
  11. Medlem sedan
    Oct 2013
    #6
    Aiguille de Midi (3800 möh, ca) i Chamomix som ligger i Mont Blanc-massivet. Jag har varit på Punta Hellbrunner som ligger strax intill och därefter är det en topp i Sölden som är väl 3400 ungefär.
    Keb har vi också varit på och mina äldre söner var på sydtoppen då de var 7 år gamla. (De är inte tvillingar. Den ena har varit där två gånger.) Keb har ju varit den enda topp vi behövt GÅ uppför...
  12. 6
    Aiguille de Midi (3800 möh, ca) i Chamomix som ligger i Mont Blanc-massivet. Jag har varit på Punta Hellbrunner som ligger strax intill och därefter är det en topp i Sölden som är väl 3400 ungefär.
    Keb har vi också varit på och mina äldre söner var på sydtoppen då de var 7 år gamla. (De är inte tvillingar. Den ena har varit där två gånger.) Keb har ju varit den enda topp vi behövt GÅ uppför...
  13. Medlem sedan
    Jul 2003
    #7
    Har ju mest fuskat med olika skidlifter i alperna och där har jag varit över 3000 m några gånger som mest kring 3800 m, Till fots vet jag inte vad högsta höjden jag varit på är. Helt säkert ett på drygt 1000m i närheten av där vi bodde när jag var barn, gått från kabinbanan till Åreskutans topp och jag har ju även knatat omkring i alperna som barn men ingen aning vilka platåer eller småtoppar vi då ev. passerade.
  14. 7
    Har ju mest fuskat med olika skidlifter i alperna och där har jag varit över 3000 m några gånger som mest kring 3800 m, Till fots vet jag inte vad högsta höjden jag varit på är. Helt säkert ett på drygt 1000m i närheten av där vi bodde när jag var barn, gått från kabinbanan till Åreskutans topp och jag har ju även knatat omkring i alperna som barn men ingen aning vilka platåer eller småtoppar vi då ev. passerade.
  15. Medlem sedan
    Aug 2002
    #8
    Aguille de Midi på ca 3800 m är också det högsta jag varit. Linbana upp och skidor ner, fantastisk upplevelse.
  16. 8
    Aguille de Midi på ca 3800 m är också det högsta jag varit. Linbana upp och skidor ner, fantastisk upplevelse.
  17. Medlem sedan
    Aug 2006
    #9
    Ja, hur ska man göra? Vi besteg sydtoppen för några år sedan, just med tanken att bestiga Sveriges högsta punkt. Då var den 2101 möh.
    Så vi har ju bestigit Sveriges högsta topp, faktiskt.
    Vet inte hur jag ska göra med nordtoppen. Måste man bestiga den också?
    Högsta jag vet att jag varit exakt är Galdhöpiggen på 2469 möh.
    Men jag vet att jag var högre för många år sedan på en tur i Himalaya. Kanske 3 000-3 500?
  18. 9
    Ja, hur ska man göra? Vi besteg sydtoppen för några år sedan, just med tanken att bestiga Sveriges högsta punkt. Då var den 2101 möh.
    Så vi har ju bestigit Sveriges högsta topp, faktiskt.
    Vet inte hur jag ska göra med nordtoppen. Måste man bestiga den också?
    Högsta jag vet att jag varit exakt är Galdhöpiggen på 2469 möh.
    Men jag vet att jag var högre för många år sedan på en tur i Himalaya. Kanske 3 000-3 500?
  19. Medlem sedan
    Jan 2001
    #10
    Rocky Mountain National Park är det högsta jag har varit. "over 12 000 feet" står det på deras web-sida, så sisåsär 3 600m. Det var bilvägen som gick så högt, så vi behövde inte klättra något alls.
  20. 10
    Rocky Mountain National Park är det högsta jag har varit. "over 12 000 feet" står det på deras web-sida, så sisåsär 3 600m. Det var bilvägen som gick så högt, så vi behövde inte klättra något alls.
  21. Medlem sedan
    Dec 2005
    #11
    Är det galdhöpiggen som det går en väg en bra bit upp på?
  22. 11
    Är det galdhöpiggen som det går en väg en bra bit upp på?
  23. Medlem sedan
    Aug 2006
    #12
    Stämmer. Den är klart lättare att bestiga än Kebne. Fast litet kämpig ändå. Bland annat får man gå över en glaciär, inknuten i rep med andra. Toppen är väldigt fin, om det inte vore för kiosken däruppe där de säljer t-shirts och varm choklad.
  24. 12
    Stämmer. Den är klart lättare att bestiga än Kebne. Fast litet kämpig ändå. Bland annat får man gå över en glaciär, inknuten i rep med andra. Toppen är väldigt fin, om det inte vore för kiosken däruppe där de säljer t-shirts och varm choklad.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar