Vilken bra läxa
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Nov 2003
    #1

    Vilken bra läxa

    i hemkunskap min åttondeklassare fick idag! Planera och laga en måltid samt diska och städa i köket. Det enda jag behövde göra var att njuta av maten samt skriva ett omdöme han skall lämna in i skolan. Vilken lyx på en tisdagskväll!

    (maten blev f.ö råris, korvstroganoff, råkost samt grönsallad)
  2. 1
    Vilken bra läxa i hemkunskap min åttondeklassare fick idag! Planera och laga en måltid samt diska och städa i köket. Det enda jag behövde göra var att njuta av maten samt skriva ett omdöme han skall lämna in i skolan. Vilken lyx på en tisdagskväll!

    (maten blev f.ö råris, korvstroganoff, råkost samt grönsallad)
  3. Salander
    #2
    Härligt! Liknande läxa har vi också fått uppleva, fast då skulle de baka något och bjuda familjen på.
    När Mellan gick på scouterna (nej jag vet att man inte får säga så, utan man ska säga var med i, men det är inte lika roligt) så fick de städläxa. Det gillade jag också.
  4. 2
    Härligt! Liknande läxa har vi också fått uppleva, fast då skulle de baka något och bjuda familjen på.
    När Mellan gick på scouterna (nej jag vet att man inte får säga så, utan man ska säga var med i, men det är inte lika roligt) så fick de städläxa. Det gillade jag också.
  5. Medlem sedan
    Nov 2003
    #3
    Det skall jag föreslå på nästa föräldramöte, hehe
  6. 3
    Det skall jag föreslå på nästa föräldramöte, hehe
  7. Salander
    #4
    Det verkar bara vara du och jag här, så nu tycker jag du ska svara på min kommunfråga också
  8. 4
    Det verkar bara vara du och jag här, så nu tycker jag du ska svara på min kommunfråga också
  9. Medlem sedan
    Nov 2003
    #5
    Mycket kan jag men kommunalfrågor just ain't my thing
  10. 5
    Mycket kan jag men kommunalfrågor just ain't my thing
  11. Medlem sedan
    May 2005
    #6
    Och så finns det de som inte tycker att barnen ska ha läxor...
  12. 6
    Och så finns det de som inte tycker att barnen ska ha läxor...
  13. mandelblomma
    #7
    det jag tror att många av oss läxmotståndare menar är att om man ska ha läxor ska det vara ett syfte med dem och det ska vara möjliga att göra hemma.
    jag kan absolut tycka att exemplet ovan är en bra läxa, men vet också att det finns barn som får ont i magen av denna typ av läxa också. Ingen förälder hemma som kan ens hjälpa dem att handla hem maten, ingen att laga den till eller så. Men likväl anser jag att den här typen av läxor fyller en mening och många lärandemål kan uppnås. Så får man hoppas att pedagogerna fiskat upp de barn som inte har möjlighet att göra detta av något tragiskt skäl och det tror jag faktiskt de har ok koll på
  14. 7
    det jag tror att många av oss läxmotståndare menar är att om man ska ha läxor ska det vara ett syfte med dem och det ska vara möjliga att göra hemma.
    jag kan absolut tycka att exemplet ovan är en bra läxa, men vet också att det finns barn som får ont i magen av denna typ av läxa också. Ingen förälder hemma som kan ens hjälpa dem att handla hem maten, ingen att laga den till eller så. Men likväl anser jag att den här typen av läxor fyller en mening och många lärandemål kan uppnås. Så får man hoppas att pedagogerna fiskat upp de barn som inte har möjlighet att göra detta av något tragiskt skäl och det tror jag faktiskt de har ok koll på
  15. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #8

    Lillemannen gjorde något liknande

    Det är hans dag i veckan att laga middag så han gjorde det utan att jag behövde göra något alls, det fungerar rätt bra numera. Storemannen är det mer si och så med...

    Fast han lagar inte till mig utan bara till sig själv och brodern. Tanken är att jag skall kunna resa bort litet och de skall kunna fixa mat själva. Dessutom får jag litet omväxling till de få rätter de äter...

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  16. 8
    Lillemannen gjorde något liknande Det är hans dag i veckan att laga middag så han gjorde det utan att jag behövde göra något alls, det fungerar rätt bra numera. Storemannen är det mer si och så med...

    Fast han lagar inte till mig utan bara till sig själv och brodern. Tanken är att jag skall kunna resa bort litet och de skall kunna fixa mat själva. Dessutom får jag litet omväxling till de få rätter de äter...
  17. Medlem sedan
    Nov 2003
    #9
    Det låter som en bra uppdelning. Mina barn lagar mat hjälpligt, men då blir det ju oftast spaggar och mamma scans köttbullar.

    Jag kommer ihåg hemkunskapen väl, jag stryker fortfarande som jag fick lära mig där, och lagar köttfärssås på samma sätt..det är ändå trettio år sedan!
  18. 9
    Det låter som en bra uppdelning. Mina barn lagar mat hjälpligt, men då blir det ju oftast spaggar och mamma scans köttbullar.

    Jag kommer ihåg hemkunskapen väl, jag stryker fortfarande som jag fick lära mig där, och lagar köttfärssås på samma sätt..det är ändå trettio år sedan!
  19. Medlem sedan
    Jul 2003
    #10
    Coolt att det kan vara så som du beskriver. Jag kommer inte ihåg att jag lärt mig något på hemkunskapen alls. Nu var jag en bortskämd unge med hemmafru till mamma nästan hela min uppväxt så jag lyfte i princip inte ett finger i köket hemma (inget intresse, fick knappt göra något heller för att inte stöka ner, livrädd att bränna mig, osv). Det enda jag kommer ihåg var att vi fick steka pannkakor en gång i skolan och då skulle en msk matfett räcka till hela pannkakssmeten - och det är INTE så jag stekar pannkakor.
  20. 10
    Coolt att det kan vara så som du beskriver. Jag kommer inte ihåg att jag lärt mig något på hemkunskapen alls. Nu var jag en bortskämd unge med hemmafru till mamma nästan hela min uppväxt så jag lyfte i princip inte ett finger i köket hemma (inget intresse, fick knappt göra något heller för att inte stöka ner, livrädd att bränna mig, osv). Det enda jag kommer ihåg var att vi fick steka pannkakor en gång i skolan och då skulle en msk matfett räcka till hela pannkakssmeten - och det är INTE så jag stekar pannkakor.
  21. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #11

    Nåja, det är ungefär nivån här...

    Mina köttbullar är oätliga, de innehåller ju kött och är dessutom inte perfekt runda så som Felix' är. Suck.
    Nåja, idag gjorde han ändå något som liknade riktig matlagning då han fixade till en köttfärsröra till tacochipsen.

    De skall börja någonstans. Storemannen lagar mat på onsdagar.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  22. 11
    Nåja, det är ungefär nivån här... Mina köttbullar är oätliga, de innehåller ju kött och är dessutom inte perfekt runda så som Felix' är. Suck.
    Nåja, idag gjorde han ändå något som liknade riktig matlagning då han fixade till en köttfärsröra till tacochipsen.

    De skall börja någonstans. Storemannen lagar mat på onsdagar.
  23. Medlem sedan
    May 2004
    #12
    Exakt samma läxa hade min yngsta, men skolan tog det ett steg längre.
    Dom hade en ½ hemmastudiedag då dom skulle tvätta 2 maskiner samt hänga upp tvätten och vika när det var torrt och lägga in i rätt garderob. Sedan skulle dom plocka ihop + damsuga så man skulle kunna få besök.
    Samt laga en tre rätters middag som dom bjöd på, samt röja av efteråt. Minns att det var en fredag och omdömet skulle in på måndag så alla moment skulle hinna göras.
  24. 12
    Exakt samma läxa hade min yngsta, men skolan tog det ett steg längre.
    Dom hade en ½ hemmastudiedag då dom skulle tvätta 2 maskiner samt hänga upp tvätten och vika när det var torrt och lägga in i rätt garderob. Sedan skulle dom plocka ihop + damsuga så man skulle kunna få besök.
    Samt laga en tre rätters middag som dom bjöd på, samt röja av efteråt. Minns att det var en fredag och omdömet skulle in på måndag så alla moment skulle hinna göras.
  25. Medlem sedan
    Nov 2003
    #13
    Shit! Det var en rejäl läxa!
  26. 13
    Shit! Det var en rejäl läxa!
  27. Medlem sedan
    Jan 2000
    Forumvärd
    #14
    Ingen sådan läxa har funnits hemma hos oss.
    Men däremot har Erik fått bättre kondis. De skulle kolla konditionsförbättringen i idrott och igår sprang han 6 km på 34 minuter, bra jobbet för en tonåring som vars motion förut var till och från sitt rum
    Också en bra hemläxa tycker jag, men jag är nog lite avundsjuk på dig
  28. 14
    Ingen sådan läxa har funnits hemma hos oss.
    Men däremot har Erik fått bättre kondis. De skulle kolla konditionsförbättringen i idrott och igår sprang han 6 km på 34 minuter, bra jobbet för en tonåring som vars motion förut var till och från sitt rum
    Också en bra hemläxa tycker jag, men jag är nog lite avundsjuk på dig
  29. Medlem sedan
    May 2004
    #15
    Jupp, men allt utfördes med bravur.
  30. 15
    Jupp, men allt utfördes med bravur.
  31. Medlem sedan
    Nov 2003
    #16
    Ja nåt sånt skulle de göra imorgon i hälsa och idrott (de har två lediga halvdagar på grund av utvecklingssamtal). De skulle kostregistrera och löpträna tror jag. Min son är en ganska aktiv sort, han paddlar och kör därför fys också, löpning och styrkeövningar.
  32. 16
    Ja nåt sånt skulle de göra imorgon i hälsa och idrott (de har två lediga halvdagar på grund av utvecklingssamtal). De skulle kostregistrera och löpträna tror jag. Min son är en ganska aktiv sort, han paddlar och kör därför fys också, löpning och styrkeövningar.
  33. Medlem sedan
    May 2005
    #17
    Eh... "gäsp"
  34. 17
    Eh... "gäsp"
  35. mandelblomma
    #18
    vet du man får tycka olika
  36. 18
    vet du man får tycka olika
  37. Medlem sedan
    May 2005
    #19
    Och man måste inte ha humor antar jag.
  38. 19
    Och man måste inte ha humor antar jag.
  39. mandelblomma
    #20
    jo just därför gjorde jag en gubbe. Sorry om jag var otydlig där.
  40. 20
    jo just därför gjorde jag en gubbe. Sorry om jag var otydlig där.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar