Christopher
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Jan 2004
    #1

    Christopher

    Kan du förklara vad du menar med att V ska rensa ur sina skelett ur garderoben. rent konkret alltså, för jag fattar nog inte vad du menar.
    Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,
    mod att förändra det jag kan,
    och förstånd att inse skillnaden.
  2. 1
    Christopher Kan du förklara vad du menar med att V ska rensa ur sina skelett ur garderoben. rent konkret alltså, för jag fattar nog inte vad du menar.
  3. Medlem sedan
    Jun 2004
    #2
    Jag fattar inte heller
  4. 2
    Jag fattar inte heller
  5. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #3

    Det finns väl diverse

    Dels finns det givetvis ett antal kommunister kvar i partiet: Det har inte direkt funnits något tryck på dem att införa någon nolltolerans och en gång i tiden var det nära att partiet splittrades i en fundamentalistisk falang, under Lars Ohly, och en demokratisk falang under namnet "Vägval vänster". I Lund bildades t.ex. det lokala partiet "Demokratisk vänster" av förnyarna.

    Den striden vanns av fundamentalistfalangen. Ohly blev partiledare medan Karin Svensson Smith, en av förnyarna, gick till (mp) och Johan Lönnroth försvann ut i kulisserna. Det här var ändå så sent som 2004. Hur många inom (v):s ledning som då fortfarande, likt Ohly, kallade sig kommunister har väl ingen brytt sig om att undersöka.

    Sedan har vi ju partiprogrammet som säger att "Den så kallade borgerliga demokratin är alltför värdefull för att överlåtas till borgerligheten.". Det är en skrivning som de aldrig pressas på att förklara men som för mig är en rent antidemokratisk passus. Att (v) gillar att använda ordet "demokrati" betyder inte att de har samma uppfattning som de flesta om vad denna innebär.

    Ingen "researchgrupp" har brytt sig om att kolla vilka kontakter (v) har med AFA och Revolutionära fronten exempelvis. Jag skulle ju bli ytterligt förvånad om sådana kopplingar saknas med tanke på hur de organsiationerna brukar uttrycka sig. Rimligtvis finns ett antal skelett där.

    Exempelvis. Det finns nog litet av varje som inte är kopplat till någon enstaka individ utan genomsyrar partiet i stort. Enskilda individer som kan ifrågasättas kan man hitta i alla partier.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  6. 3
    Det finns väl diverse Dels finns det givetvis ett antal kommunister kvar i partiet: Det har inte direkt funnits något tryck på dem att införa någon nolltolerans och en gång i tiden var det nära att partiet splittrades i en fundamentalistisk falang, under Lars Ohly, och en demokratisk falang under namnet "Vägval vänster". I Lund bildades t.ex. det lokala partiet "Demokratisk vänster" av förnyarna.

    Den striden vanns av fundamentalistfalangen. Ohly blev partiledare medan Karin Svensson Smith, en av förnyarna, gick till (mp) och Johan Lönnroth försvann ut i kulisserna. Det här var ändå så sent som 2004. Hur många inom (v):s ledning som då fortfarande, likt Ohly, kallade sig kommunister har väl ingen brytt sig om att undersöka.

    Sedan har vi ju partiprogrammet som säger att "Den så kallade borgerliga demokratin är alltför värdefull för att överlåtas till borgerligheten.". Det är en skrivning som de aldrig pressas på att förklara men som för mig är en rent antidemokratisk passus. Att (v) gillar att använda ordet "demokrati" betyder inte att de har samma uppfattning som de flesta om vad denna innebär.

    Ingen "researchgrupp" har brytt sig om att kolla vilka kontakter (v) har med AFA och Revolutionära fronten exempelvis. Jag skulle ju bli ytterligt förvånad om sådana kopplingar saknas med tanke på hur de organsiationerna brukar uttrycka sig. Rimligtvis finns ett antal skelett där.

    Exempelvis. Det finns nog litet av varje som inte är kopplat till någon enstaka individ utan genomsyrar partiet i stort. Enskilda individer som kan ifrågasättas kan man hitta i alla partier.
  7. Medlem sedan
    Jan 2004
    #4
    Ok då fattar jag mer vad du menar. Tack för förklaringen.

    Jag funderar dock på gamla medlemmar. Om medlem x var med redan på den tiden då det var erkänt kommunistiskt, men sen har ändrat åsikt,,,,får man då vara kvar? Eller måste alla såna gamla medlemmar rensas bort?

    och ja den frågan kan ju gälla för SD också. Jag menar, en människa kan ju faktiskt ändra åsikt.
  8. 4
    Ok då fattar jag mer vad du menar. Tack för förklaringen.

    Jag funderar dock på gamla medlemmar. Om medlem x var med redan på den tiden då det var erkänt kommunistiskt, men sen har ändrat åsikt,,,,får man då vara kvar? Eller måste alla såna gamla medlemmar rensas bort?

    och ja den frågan kan ju gälla för SD också. Jag menar, en människa kan ju faktiskt ändra åsikt.
  9. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #5

    Exakt min poäng

    Ja, visst kan man ändra åsikt. Frågan är om de har gjort det bara och den frågan bör ställas till bägge partierna så att de behandlas på samma sätt.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  10. 5
    Exakt min poäng Ja, visst kan man ändra åsikt. Frågan är om de har gjort det bara och den frågan bör ställas till bägge partierna så att de behandlas på samma sätt.
  11. Medlem sedan
    Nov 1998
    #6
    Du får kontakta SÄPO, dom har kanske någon förteckning där. Annars får du väl presentera en definition på "kommunist", ev. skicka in ett foto på en tvättäkta kommunist.

    http://www.news.at/a/bei-platz-oppos...257944/slide-3

    Själv hade jag motsatt uppfattning ang. "den s k borgerliga demokratin". Jag ansåg att den borde överlåtas till borgerligheten, men det föll inte alls i god jord.

    Tanken med Vägval vänster var att diskutera med vänstersocialdemokrater, miljöpartister samt trottar, maoister, anarkister, syndikalister, apk-are m fl minikommunistiska partier i upplösningstillstånd. Lönnroth skrev ju några böcker som diskussionsplattformar. (för en lista, kolla Johan Lönnroth på wikipedia). Det bildades senare ett parti med folk från div. organisationer, Vänsterdemokraterna, som inte gick särskilt bra. Snarare blev det så att en del, Karin S-S, gick över till Mp. Det gjorde ju även KPMLr's ledande figurer i Karlshamnsfenomet.

    F d Apk-aren, sovjetmarxisten och metallarbetaren Mats Olsson blev ledare för V i Lund. En anledning till att DV bildades i Lund - jag var själv med och bildade. Men sen blev metallarbetaren professor i ekonomisk historia och allt var förlåtet. DV blev nerlagt.

    Förnyare? Ja, det är jag väl.
  12. 6
    Du får kontakta SÄPO, dom har kanske någon förteckning där. Annars får du väl presentera en definition på "kommunist", ev. skicka in ett foto på en tvättäkta kommunist.

    http://www.news.at/a/bei-platz-oppos...257944/slide-3

    Själv hade jag motsatt uppfattning ang. "den s k borgerliga demokratin". Jag ansåg att den borde överlåtas till borgerligheten, men det föll inte alls i god jord.

    Tanken med Vägval vänster var att diskutera med vänstersocialdemokrater, miljöpartister samt trottar, maoister, anarkister, syndikalister, apk-are m fl minikommunistiska partier i upplösningstillstånd. Lönnroth skrev ju några böcker som diskussionsplattformar. (för en lista, kolla Johan Lönnroth på wikipedia). Det bildades senare ett parti med folk från div. organisationer, Vänsterdemokraterna, som inte gick särskilt bra. Snarare blev det så att en del, Karin S-S, gick över till Mp. Det gjorde ju även KPMLr's ledande figurer i Karlshamnsfenomet.

    F d Apk-aren, sovjetmarxisten och metallarbetaren Mats Olsson blev ledare för V i Lund. En anledning till att DV bildades i Lund - jag var själv med och bildade. Men sen blev metallarbetaren professor i ekonomisk historia och allt var förlåtet. DV blev nerlagt.

    Förnyare? Ja, det är jag väl.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar