erikastockholm
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Jun 2005
    #1

    erikastockholm

    Kanske räknas hans barn som andra generationens invandrare?

    Jag och mina syskon till en dansk mamma gör det i alla fall.
    Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

  2. 1
    erikastockholm Kanske räknas hans barn som andra generationens invandrare?

    Jag och mina syskon till en dansk mamma gör det i alla fall.
  3. Medlem sedan
    Jul 2003
    #2
    Och om man har en återinvandrad förälder och själv är född utomlands då är man både invandrare och andra generationens invandrare på samma gång eller ?

    Nja jag ser nog inte riktigt vitsen med att fundera i termer av invandrare, andra generationens invandrare och liknande, speciellt som man i omgivningens ögon knappt ens räknas som invandrare om man kommer från Norden eller nord/västra Europa, medan den som är född här eller adopterad hit ev. inte ses på samma sätt bara pga utseendet.
  4. 2
    Och om man har en återinvandrad förälder och själv är född utomlands då är man både invandrare och andra generationens invandrare på samma gång eller ?

    Nja jag ser nog inte riktigt vitsen med att fundera i termer av invandrare, andra generationens invandrare och liknande, speciellt som man i omgivningens ögon knappt ens räknas som invandrare om man kommer från Norden eller nord/västra Europa, medan den som är född här eller adopterad hit ev. inte ses på samma sätt bara pga utseendet.
  5. Medlem sedan
    Jan 2009
    #3
    Ja så är det nog. Det är därför det är så dumt att jämföra grupper mot varandra. Istället borde vi se individer och jämföra deras förutsättningar mot bakgrund av olika erfarenheter.
    Ha det gott!
  6. 3
    Ja så är det nog. Det är därför det är så dumt att jämföra grupper mot varandra. Istället borde vi se individer och jämföra deras förutsättningar mot bakgrund av olika erfarenheter.
  7. Medlem sedan
    Oct 2006
    #4
    Inte alltid, inte om eran pappa är svensk.
    Det finns ingen absolut benämning som alltid gäller på invandrare, det är det som gör begreppet helt oanvändbart, för det är inte säkert man talar om samma sak.
    Lättast är, om man är medborgare eller inte.
  8. 4
    Inte alltid, inte om eran pappa är svensk.
    Det finns ingen absolut benämning som alltid gäller på invandrare, det är det som gör begreppet helt oanvändbart, för det är inte säkert man talar om samma sak.
    Lättast är, om man är medborgare eller inte.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar