Köra på en katt
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Jan 2004
    #1

    Köra på en katt

    I en lokal bygrupp på facebook där jag är med så diskuteras just nu en påkörd katt. En kvinna har kört på katten, och kommit in i affären och varit uppjagad över detta. En annan kvinna erbjuder sig att informera om detta i den lokala facebook-gruppen. Det kommer såklart en del kommentarer varav en fick mig att fundera på vilket ansvar man har när man kör på en katt.

    Kommentaren var "Var är katten nu då? Lämnade hon den vid vägen? Ta den till veterinär och kolla om den är märkt så man får veta vem ägaren är"

    I somras körde jag på en katt på vår lilla byväg. Den katten tog jag hem och la i garaget (det hände mitt i natten) och sen dagen efter kollade vi efter öronmärkning och hittade på så sätt ägaren som var vår granne. Men om ingen öronmärkning hade funnits så hade jag nog inte skjutsat den döda katten till veterinär för att kolla chipmärkning utan då hade jag nog fotograferat katten och satt upp lite lappar eller skrivit i facebook-gruppen och sen hade jag nog förvarat katten i frysen ett tag och om ingen hört av sig så hade jag begravt den.

    Och hade det varit längre hemifrån, ute på större vägar så hade jag nog låtit katten ligga i vägkanten om den inte var öronmärkt.

    Så vad tycker ni, hur stort ansvar har man om man kör på en katt? Förutsättningen är alltså att katten dör.
    Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,
    mod att förändra det jag kan,
    och förstånd att inse skillnaden.
  2. 1
    Köra på en katt I en lokal bygrupp på facebook där jag är med så diskuteras just nu en påkörd katt. En kvinna har kört på katten, och kommit in i affären och varit uppjagad över detta. En annan kvinna erbjuder sig att informera om detta i den lokala facebook-gruppen. Det kommer såklart en del kommentarer varav en fick mig att fundera på vilket ansvar man har när man kör på en katt.

    Kommentaren var "Var är katten nu då? Lämnade hon den vid vägen? Ta den till veterinär och kolla om den är märkt så man får veta vem ägaren är"

    I somras körde jag på en katt på vår lilla byväg. Den katten tog jag hem och la i garaget (det hände mitt i natten) och sen dagen efter kollade vi efter öronmärkning och hittade på så sätt ägaren som var vår granne. Men om ingen öronmärkning hade funnits så hade jag nog inte skjutsat den döda katten till veterinär för att kolla chipmärkning utan då hade jag nog fotograferat katten och satt upp lite lappar eller skrivit i facebook-gruppen och sen hade jag nog förvarat katten i frysen ett tag och om ingen hört av sig så hade jag begravt den.

    Och hade det varit längre hemifrån, ute på större vägar så hade jag nog låtit katten ligga i vägkanten om den inte var öronmärkt.

    Så vad tycker ni, hur stort ansvar har man om man kör på en katt? Förutsättningen är alltså att katten dör.
  3. ÅJ67 m 3 kidz
    #2
    Om man kör på en katt eller hund så är man skyldig att kontakta ägaren eller polisen, man är varken skyldig att köra till veterinär eller ta hem ett skadat djur.

    http://www.jordbruksverket.se/amneso...43f800023.html
  4. 2
    Om man kör på en katt eller hund så är man skyldig att kontakta ägaren eller polisen, man är varken skyldig att köra till veterinär eller ta hem ett skadat djur.

    http://www.jordbruksverket.se/amneso...43f800023.html
  5. Medlem sedan
    Oct 2006
    #3
    Katten är polisens problem (alltså, de är skyldiga att ta hand om den, se länsstyrelsens sida), bilföraren är inte skyldig att rapportera in det.
    För dels saknar katten värde (så krasst är det, djur som har ekonomiskt värde för någon, större vilt, hund, häst, ko etc) var man skyldig att ringa in om.
    Dels, för att en katt kan väga 2-3 kg och föraren märker inte att den kör på i mörker.
    Källa, polisen via telefon när en katt dog i min trädgård som någon kört på.
    Grävling behöver du inte heller ringa in när du kör på, inte heller hare och räv, men rådjur, hjort, älg, vildsvin.

    Finns lista på länsstyrelsen och säkert hos polisen om vilt.

    Sen tycker jag att man har en moralisk skyldighet om man märker det.
  6. 3
    Katten är polisens problem (alltså, de är skyldiga att ta hand om den, se länsstyrelsens sida), bilföraren är inte skyldig att rapportera in det.
    För dels saknar katten värde (så krasst är det, djur som har ekonomiskt värde för någon, större vilt, hund, häst, ko etc) var man skyldig att ringa in om.
    Dels, för att en katt kan väga 2-3 kg och föraren märker inte att den kör på i mörker.
    Källa, polisen via telefon när en katt dog i min trädgård som någon kört på.
    Grävling behöver du inte heller ringa in när du kör på, inte heller hare och räv, men rådjur, hjort, älg, vildsvin.

    Finns lista på länsstyrelsen och säkert hos polisen om vilt.

    Sen tycker jag att man har en moralisk skyldighet om man märker det.
  7. Medlem sedan
    Oct 2006
    #4
    Polisen säger, inte katt.
    Måste kolla din länk, det är tre år sen katten dog i vår trädgård. De kanske inluderat dem nu.
  8. 4
    Polisen säger, inte katt.
    Måste kolla din länk, det är tre år sen katten dog i vår trädgård. De kanske inluderat dem nu.
  9. Medlem sedan
    Oct 2006
    #5
    Jag frågade alltså om det inte var smitningsolycka för katten hade hasat in i min trädgård. Nej, föraren hade inte gjort sig skyldig till något brott.

    Polisen tar öht inte upp anmälan om påkörd grävling eller hare t.ex. Utan de går bara på ekonomiskt värde (jaktförordningen eller tamdjur med ekonomiskt värde).

    När vi ringde om rådjur, då tog de upp anmälan.
  10. 5
    Jag frågade alltså om det inte var smitningsolycka för katten hade hasat in i min trädgård. Nej, föraren hade inte gjort sig skyldig till något brott.

    Polisen tar öht inte upp anmälan om påkörd grävling eller hare t.ex. Utan de går bara på ekonomiskt värde (jaktförordningen eller tamdjur med ekonomiskt värde).

    När vi ringde om rådjur, då tog de upp anmälan.
  11. Medlem sedan
    Jan 2004
    #6
    Ja det var nog mer den moraliska skyldigheten jag tänkte på. Hur långt sträcker sig den?
  12. 6
    Ja det var nog mer den moraliska skyldigheten jag tänkte på. Hur långt sträcker sig den?
  13. Medlem sedan
    Jan 2004
    #7
    Ja enligt länken ska det då räcka att ringa polisen, inte att man själv ska åka med den till vetrinär eller till polisen.
    Kvinnan hade anmält det till polisen förresten, det stod på facebook, men det glömde jag skriva i trådstarten här.
  14. 7
    Ja enligt länken ska det då räcka att ringa polisen, inte att man själv ska åka med den till vetrinär eller till polisen.
    Kvinnan hade anmält det till polisen förresten, det stod på facebook, men det glömde jag skriva i trådstarten här.
  15. Medlem sedan
    Oct 2006
    #8
    För min del, kan ju bara svara för min, hitta någon som avlivar om det är uppenbart du vet, annars lämna in på djursjukhuset.
    Död katt, be polisen hämta (döda djur är deras ansvar) och är det i Örebro-distriktet så lämna in (de hämtar inte har jag hört, Hallsberg gjorde).

    Sen satte jag ut annons på min Ica med beskrivning. Ett dygn låg katten i påsen på min soptunna (det var iskallt och vinter). Tills polisen läste av och hämtade den.
    Ingen hörde av sig till mig iaf.
  16. 8
    För min del, kan ju bara svara för min, hitta någon som avlivar om det är uppenbart du vet, annars lämna in på djursjukhuset.
    Död katt, be polisen hämta (döda djur är deras ansvar) och är det i Örebro-distriktet så lämna in (de hämtar inte har jag hört, Hallsberg gjorde).

    Sen satte jag ut annons på min Ica med beskrivning. Ett dygn låg katten i påsen på min soptunna (det var iskallt och vinter). Tills polisen läste av och hämtade den.
    Ingen hörde av sig till mig iaf.
  17. Medlem sedan
    Oct 2006
    #9
    Men man kan inte kräva att folk ska åka med andras katter till djursjukhus. Är den svårt skadad (jag kan inte döda den) så ringer man 112 så får polisen skicka jägare som skjuter den, kommunens jägare, alt skjuta den själva.
    Så sa de till mig, men den dog innan jag hann ringa ens.
  18. 9
    Men man kan inte kräva att folk ska åka med andras katter till djursjukhus. Är den svårt skadad (jag kan inte döda den) så ringer man 112 så får polisen skicka jägare som skjuter den, kommunens jägare, alt skjuta den själva.
    Så sa de till mig, men den dog innan jag hann ringa ens.
  19. Medlem sedan
    Jan 2004
    #10
    Ja jag skulle nog inte heller klara av att döda ett skadat djur, men jag skulle ju då absolut ringa polisen.
    Vad synd att inte Örebro-polisen åker ut och hämtar döda katter.
  20. 10
    Ja jag skulle nog inte heller klara av att döda ett skadat djur, men jag skulle ju då absolut ringa polisen.
    Vad synd att inte Örebro-polisen åker ut och hämtar döda katter.
  21. Medlem sedan
    May 2004
    #11

    Ha ha katter...

    jävla djur det där. Saknar du din katt, titta under mina däck, muahahahaha.

    Jag "tror" inte man har någon skyldighet direkt mer än då det egna samvetet att kanske kolla så djuret är dött eller se till att det dör eller förstås om det går se till att det får någon form av veterinärvård.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  22. 11
    Ha ha katter... jävla djur det där. Saknar du din katt, titta under mina däck, muahahahaha.

    Jag "tror" inte man har någon skyldighet direkt mer än då det egna samvetet att kanske kolla så djuret är dött eller se till att det dör eller förstås om det går se till att det får någon form av veterinärvård.
  23. Medlem sedan
    Nov 1998
    #12
    Lagen om skadat vilt vid olyckor:

    Viltolyckor och skadat vilt m.m.

    40 § Har ett djur av arterna björn, varg, järv, lo, älg, hjort, rådjur, utter, vildsvin, mufflonfår eller örn varit inblandat i en sammanstötning med ett motorfordon, är fordonets förare skyldig att snarast möjligt märka ut olycksplatsen och underrätta närmaste polismyndighet.

    Och Nationella viltolycksrådet:
    http://www.viltolycka.se/service/sa-...erar-med-vilt/
  24. 12
    Lagen om skadat vilt vid olyckor:

    Viltolyckor och skadat vilt m.m.

    40 § Har ett djur av arterna björn, varg, järv, lo, älg, hjort, rådjur, utter, vildsvin, mufflonfår eller örn varit inblandat i en sammanstötning med ett motorfordon, är fordonets förare skyldig att snarast möjligt märka ut olycksplatsen och underrätta närmaste polismyndighet.

    Och Nationella viltolycksrådet:
    http://www.viltolycka.se/service/sa-...erar-med-vilt/
  25. Medlem sedan
    Jan 2004
    #13
    Jo man hade tydligen lite mer ansvar än det moraliska enligt länken i ÅJ67's svar.
    Man tar ju helt klart en risk när man låter sin katt gå ute.
  26. 13
    Jo man hade tydligen lite mer ansvar än det moraliska enligt länken i ÅJ67's svar.
    Man tar ju helt klart en risk när man låter sin katt gå ute.
  27. Medlem sedan
    Nov 1998
    #14
    Jordbruksverket skriver så här om tamdjur:

    http://www.jordbruksverket.se/amneso...43f800023.html

    men jag hittar inget direkt i lagen.
  28. 14
    Jordbruksverket skriver så här om tamdjur:

    http://www.jordbruksverket.se/amneso...43f800023.html

    men jag hittar inget direkt i lagen.
  29. Medlem sedan
    Aug 2013
    #15
    Det är bara att köpa in den här boken på antikvariat och läsa på:

    http://www.norstedts.se/bocker/utgiv...d_katt-haftad/
  30. 15
    Det är bara att köpa in den här boken på antikvariat och läsa på:

    http://www.norstedts.se/bocker/utgiv...d_katt-haftad/
  31. Medlem sedan
    Jan 2004
    #16
    Haha tack men nej tack
  32. 16
    Haha tack men nej tack
  33. Medlem sedan
    Oct 2006
    #17
    Jag vet, infon finns hos polisen med. Jag har ringt om grävling nämligen och hon slog på det och nej den är inte med. Det handlade om ägare som lider ekonomiskt värde, och ibland för att djuret är skyddat (som varg).
  34. 17
    Jag vet, infon finns hos polisen med. Jag har ringt om grävling nämligen och hon slog på det och nej den är inte med. Det handlade om ägare som lider ekonomiskt värde, och ibland för att djuret är skyddat (som varg).
  35. Medlem sedan
    Oct 2006
    #18
    Ja, jag såg ytlig info i ÅJ67s länk, men polisen sa att föraren inte gjort sig skyldig till något som inte ringde om katt.
    Jag tyckte ju att hen hade det, men jag hade fel.
    Däremot har polisen skyldighet att ta hand om döda djur (eller köra till djursjukhus), det är aldrig en privatpersons skyldighet, rent juridiskt.

    Från Länsstyrelsen Västa Götaland:

    Vad har polisen ansvar för?
    •Lösspringande djur som inte är misskötta
    •bortsprungna djur
    •djur som blir misshandlade
    •upphittade döda djur, till exempel påkörda katter
    •farliga hundar
    •hund i varm bil
    •stulna djur
    •vilda djur som far illa
    •döda vilda djur.
  36. 18
    Ja, jag såg ytlig info i ÅJ67s länk, men polisen sa att föraren inte gjort sig skyldig till något som inte ringde om katt.
    Jag tyckte ju att hen hade det, men jag hade fel.
    Däremot har polisen skyldighet att ta hand om döda djur (eller köra till djursjukhus), det är aldrig en privatpersons skyldighet, rent juridiskt.

    Från Länsstyrelsen Västa Götaland:

    Vad har polisen ansvar för?
    •Lösspringande djur som inte är misskötta
    •bortsprungna djur
    •djur som blir misshandlade
    •upphittade döda djur, till exempel påkörda katter
    •farliga hundar
    •hund i varm bil
    •stulna djur
    •vilda djur som far illa
    •döda vilda djur.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar