Meat free monday
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    May 2002
    #1

    Meat free monday

    Funderar på (minst) en vegetarisk dag i veckan, av flera skäl (miljömässigt, hälsomässigt. Men kommer mig liksom på att jag har svårt att avgränsa vad som egentligen är vegetariskt? Ska man tänka all mat minus kött/fisk/fågel? Eller ta bort även mjölkprodukter, ägg etc?

    Någon som vill ge tips på favorit vegetarisk maträtt?
    ~ sprengja of fucking everything ~
  2. 1
    Meat free monday Funderar på (minst) en vegetarisk dag i veckan, av flera skäl (miljömässigt, hälsomässigt. Men kommer mig liksom på att jag har svårt att avgränsa vad som egentligen är vegetariskt? Ska man tänka all mat minus kött/fisk/fågel? Eller ta bort även mjölkprodukter, ägg etc?

    Någon som vill ge tips på favorit vegetarisk maträtt?
  3. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #2

    Nog upp till dig

    Det finns vegetarianer av alla de sorter. Personligen tycker jag ju att fisk är kött det också, om än från ett annat djur, medan ägg inte är det. Skaldjur måste nog också klassas som kött enligt mig i och med att man måste döda djuret för att kunna förvandla det till mat.

    Nu äter jag inte vegetariskt direkt men en svampomelett borde vara helt OK.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  4. 2
    Nog upp till dig Det finns vegetarianer av alla de sorter. Personligen tycker jag ju att fisk är kött det också, om än från ett annat djur, medan ägg inte är det. Skaldjur måste nog också klassas som kött enligt mig i och med att man måste döda djuret för att kunna förvandla det till mat.

    Nu äter jag inte vegetariskt direkt men en svampomelett borde vara helt OK.
  5. mandelblomma
    #3
    vi kör vegetarisk minst en men ofta två gånger i veckan, plus att jag gärna äter vegetarisk ute på lunchen. Sist åt jag ex en supergod gratinerad machegoost med stekt paprika och diverse kryddor, samt lite kapris på.
    Annat vi äter hemma:
    -soppor på längden och tvären, tomatsoppa, blomkålssoppa med parmesankrutonger, kantarellsoppa, jordärtskockssoppa med knaperstekt kantarell.
    -pasta, ex vegetarisk lasagne med västerbottenost och zucchini. Barnen älskar den!
    Cannellonin med mozzarella och tomater
    vegetarisk pastasås av olika slag, gärna med kronärtskockor, oliver, körsbärstomater och kryddor
    -Risotto, alltså riktigt kokt i vitt vin och mycket parmesan, men olika tillbehör. Ex stekt portabello, eller en bit halloumi, eller massa kantareller.
    -Rotsaker, både gratäng eller rostade i ugnen och så serverar jag stekt portabello till eller annan vegetariskt tillbehör.
    -omeletter
    -varma smörgåsar

    Kan säga att vi aldrig köper quorn eller sojaprodukter och vi tar bort kött och fisk dessa dagar men vi använder produkter som grädde , ost etc
  6. 3
    vi kör vegetarisk minst en men ofta två gånger i veckan, plus att jag gärna äter vegetarisk ute på lunchen. Sist åt jag ex en supergod gratinerad machegoost med stekt paprika och diverse kryddor, samt lite kapris på.
    Annat vi äter hemma:
    -soppor på längden och tvären, tomatsoppa, blomkålssoppa med parmesankrutonger, kantarellsoppa, jordärtskockssoppa med knaperstekt kantarell.
    -pasta, ex vegetarisk lasagne med västerbottenost och zucchini. Barnen älskar den!
    Cannellonin med mozzarella och tomater
    vegetarisk pastasås av olika slag, gärna med kronärtskockor, oliver, körsbärstomater och kryddor
    -Risotto, alltså riktigt kokt i vitt vin och mycket parmesan, men olika tillbehör. Ex stekt portabello, eller en bit halloumi, eller massa kantareller.
    -Rotsaker, både gratäng eller rostade i ugnen och så serverar jag stekt portabello till eller annan vegetariskt tillbehör.
    -omeletter
    -varma smörgåsar

    Kan säga att vi aldrig köper quorn eller sojaprodukter och vi tar bort kött och fisk dessa dagar men vi använder produkter som grädde , ost etc
  7. Medlem sedan
    Aug 2011
    #4
    Vi har infört det här hemma för ett tag sen. Både gott och roligare (man/jag hittar nya rätter hela tiden som jag vill prova!). Och så förstås miljöriktigt och ofta nyttigt.

    Jag använder inte kött, fisk, fågel eller skaldjur, helt enkelt, när jag lagar vegetariskt. Mjölkprodukter, ägg o s v, det använder jag däremot.

    Vegetarisk lasagne är väldans gott, jag gör med bl a keso och det blir asgott.

    Idag åt vi stekt halloumi, färsk tomatpasta, en sjukt god bönsallad och så lite grönsallad och paprika.

    Jag har gjort morotsbiffar med en tomatsås till, och en stark grönsaksröra som vi åt till pasta och toppade med fetaost. Massor av fräsch sallad till förstås.

    Förra veckan gjorde jag cannelloni som jag fyllde med en god röra med bl a keso och ricotta och grönsaker.

    Om man gillar ärtsoppa kan man ju göra det, utan fläsk.
    Grönsakssoppor är ju också hur goda som helst!

    En linsgryta med kokosmjölk gjorde jag för ett tag sen, den var också kalasgod!

    Prova olika gryn till maten - jag rekommenderar bl a Frebacos kvarngryn!

    Säg till om du vill ha recept på nåt av det jag nämnt.
  8. 4
    Vi har infört det här hemma för ett tag sen. Både gott och roligare (man/jag hittar nya rätter hela tiden som jag vill prova!). Och så förstås miljöriktigt och ofta nyttigt.

    Jag använder inte kött, fisk, fågel eller skaldjur, helt enkelt, när jag lagar vegetariskt. Mjölkprodukter, ägg o s v, det använder jag däremot.

    Vegetarisk lasagne är väldans gott, jag gör med bl a keso och det blir asgott.

    Idag åt vi stekt halloumi, färsk tomatpasta, en sjukt god bönsallad och så lite grönsallad och paprika.

    Jag har gjort morotsbiffar med en tomatsås till, och en stark grönsaksröra som vi åt till pasta och toppade med fetaost. Massor av fräsch sallad till förstås.

    Förra veckan gjorde jag cannelloni som jag fyllde med en god röra med bl a keso och ricotta och grönsaker.

    Om man gillar ärtsoppa kan man ju göra det, utan fläsk.
    Grönsakssoppor är ju också hur goda som helst!

    En linsgryta med kokosmjölk gjorde jag för ett tag sen, den var också kalasgod!

    Prova olika gryn till maten - jag rekommenderar bl a Frebacos kvarngryn!

    Säg till om du vill ha recept på nåt av det jag nämnt.
  9. Medlem sedan
    Aug 2006
    #5
    Eftersom det inte ligger nån ambition att bli vegetarian bakom kan du ju lägga nivån där du vill så länge köttfritt är köttfritt liksom Ska vi snacka strikta livsmedelstermer däremot betyder _vegetariskt_ utan prefix av ovo (ägg) eller lakto (mjölkprodukter) att det bara är mat från växtriket.

    Är du bra på att testa och experimentera? Då tycker jag du ska testa dig fram till dina favoritbönbiffar. Mixa kokta bönor av olika slag och ev. kikärtor, krydda efter smak och blanda med nån form av bindemedel (ägg eller vätska + t ex mandelmjöl eller kokt potatis). Prova dig fram med både kryddning och bindemedel (kan vara knixigt att få dem att hålla ihop under stekningen). Ät t ex med wokade grönsaker.
  10. 5
    Eftersom det inte ligger nån ambition att bli vegetarian bakom kan du ju lägga nivån där du vill så länge köttfritt är köttfritt liksom Ska vi snacka strikta livsmedelstermer däremot betyder _vegetariskt_ utan prefix av ovo (ägg) eller lakto (mjölkprodukter) att det bara är mat från växtriket.

    Är du bra på att testa och experimentera? Då tycker jag du ska testa dig fram till dina favoritbönbiffar. Mixa kokta bönor av olika slag och ev. kikärtor, krydda efter smak och blanda med nån form av bindemedel (ägg eller vätska + t ex mandelmjöl eller kokt potatis). Prova dig fram med både kryddning och bindemedel (kan vara knixigt att få dem att hålla ihop under stekningen). Ät t ex med wokade grönsaker.
  11. Medlem sedan
    Mar 2003
    #6
    Jag gör det enkelt för mig och utesluter bara kött/fisk/fågel. Blir det för krångligt är risken att man struntar helt i det. Vi snittar nog på tre vegetariska rätter/vecka (oftast luncher) och då blir det t.ex soppa, Veg. lasagne, wok, paj, pasta osv
  12. 6
    Jag gör det enkelt för mig och utesluter bara kött/fisk/fågel. Blir det för krångligt är risken att man struntar helt i det. Vi snittar nog på tre vegetariska rätter/vecka (oftast luncher) och då blir det t.ex soppa, Veg. lasagne, wok, paj, pasta osv
  13. Medlem sedan
    Aug 2010
    #7
    Jag som har känt att vi är dåliga som aldrig har vegetariskt men så kom jag på att vi visst har det, ofta två gånger/vecka när mannen och barnen bestämmer: Pannkaka! Det är mig veterligen inget kött i det såvida man inte göra med fläsk eller bacon. Fast det är enligt mig ingen mat heller även fast resten av familjen starkt hävdar motsatsen.

    Annars är jag dålig på tips eftersom jag fortfarande inte tagit mig ur vill-ha-köttbit-varje-dag-träsket.
  14. 7
    Jag som har känt att vi är dåliga som aldrig har vegetariskt men så kom jag på att vi visst har det, ofta två gånger/vecka när mannen och barnen bestämmer: Pannkaka! Det är mig veterligen inget kött i det såvida man inte göra med fläsk eller bacon. Fast det är enligt mig ingen mat heller även fast resten av familjen starkt hävdar motsatsen.

    Annars är jag dålig på tips eftersom jag fortfarande inte tagit mig ur vill-ha-köttbit-varje-dag-träsket.
  15. Salander
    #8
    Jag skulle hålla det enkelt och ta bort bara det som har ögon. Har nyligen lärt mig att man ska undvika ris också och istället välja bulgur/matvete och liknande.
  16. 8
    Jag skulle hålla det enkelt och ta bort bara det som har ögon. Har nyligen lärt mig att man ska undvika ris också och istället välja bulgur/matvete och liknande.
  17. Medlem sedan
    Aug 2006
    #9
    Har ostron ögon förresten?
  18. 9
    Har ostron ögon förresten?
  19. Medlem sedan
    Aug 2002
    #10
    Vi kör på mat som är utan kött/fisk/kyckling men det är ok med ägg och mejeriprodukter.

    Några favoriter hos oss:
    * Raggmunkar med keso, lingon och rivna morötter
    * Spagetti Puttanesca (ok såsen kryddas med sardeller....)
    * Potatis och purjolökssoppa, pannkaka eller bananpannkaka efter
    * Falaffel
    * Pastasallad med feta och pesto
  20. 10
    Vi kör på mat som är utan kött/fisk/kyckling men det är ok med ägg och mejeriprodukter.

    Några favoriter hos oss:
    * Raggmunkar med keso, lingon och rivna morötter
    * Spagetti Puttanesca (ok såsen kryddas med sardeller....)
    * Potatis och purjolökssoppa, pannkaka eller bananpannkaka efter
    * Falaffel
    * Pastasallad med feta och pesto
  21. Medlem sedan
    Jul 2003
    #11
    Vi äter numera vego minst tre middagar i veckan, och eftersom jag inte äter kött på lunchen så blir det helvego för mig. Jag skulle kunna tänka mig mer vegankost, men för barnens och mannens skull kör vi lakto-ovo-vegetariskt, dels för smaken och dels därför att jag vill vara säker på att barnen får i sig tillräckligt med protein etc.

    Exempel på vegofavoriter här:
    -Melanzane alla parmeggiana (auberginegratäng med mozzarella och parmesan)
    -ungsbakad zucchini med hasselnöts- och svampfyllning
    -soppor (jordärtskocks, potatis- och purjolöks, squash), gärna med pannkakor efter
    -svamppaj
    -pasta (tomat- och ricotta-sås, kantarellsås, hemgjord pesto)
    -nudelwok med gröna sojabönor och peppartofu
    -omelett med fetaost, spenat och tomat
    -vegetarisk lasagne med spenat och keso
  22. 11
    Vi äter numera vego minst tre middagar i veckan, och eftersom jag inte äter kött på lunchen så blir det helvego för mig. Jag skulle kunna tänka mig mer vegankost, men för barnens och mannens skull kör vi lakto-ovo-vegetariskt, dels för smaken och dels därför att jag vill vara säker på att barnen får i sig tillräckligt med protein etc.

    Exempel på vegofavoriter här:
    -Melanzane alla parmeggiana (auberginegratäng med mozzarella och parmesan)
    -ungsbakad zucchini med hasselnöts- och svampfyllning
    -soppor (jordärtskocks, potatis- och purjolöks, squash), gärna med pannkakor efter
    -svamppaj
    -pasta (tomat- och ricotta-sås, kantarellsås, hemgjord pesto)
    -nudelwok med gröna sojabönor och peppartofu
    -omelett med fetaost, spenat och tomat
    -vegetarisk lasagne med spenat och keso
  23. Salander
    #12
    Tror inte det? Ingen aning egentligen.
  24. 12
    Tror inte det? Ingen aning egentligen.
  25. Medlem sedan
    Jul 2003
    #13
    Glömde:
    *Risotto med svamp, bondbönor eller sparris
    *Kokt kronärtskocka
    *Pitabröd med hummus, halloumi och grönsaker
    *Hemgjord vegopizza
    *Pasta med valnötssås
  26. 13
    Glömde:
    *Risotto med svamp, bondbönor eller sparris
    *Kokt kronärtskocka
    *Pitabröd med hummus, halloumi och grönsaker
    *Hemgjord vegopizza
    *Pasta med valnötssås
  27. Medlem sedan
    Apr 2001
    #14
    När jag tänker veggo tänker jag lättvarianten som skolan kör - alltså minus kött, kyckling och fisk. Ägg får vi från en bonde som tydligen inte får sälja de som har dubbla gulor. Och mjölkprodukter, tja, vi borde få något slags diplom från Skånemejerier snart för herregud vad de häller i sig.

    Inte en människa tänker ju på att ärtsoppa och pannkaka är veggo och det slinker väl ner hos de flesta. Spenatsoppa med ägghalvor gör vi rätt ofta, ja, överlag är nog de flesta soppor här hemma utan kött egentligen. Gratinerad löksoppa är ju sanslöst gott men det tror jag mer går hem hos vuxna.

    Squashgratäng, rödbetor med getoströra, potatis i alla former (spansk potatiskaka är gott), grytor med bönbas. Falafel, bönplättar, pajer som man kan variera i oändlighet - det finns ju mycket.
  28. 14
    När jag tänker veggo tänker jag lättvarianten som skolan kör - alltså minus kött, kyckling och fisk. Ägg får vi från en bonde som tydligen inte får sälja de som har dubbla gulor. Och mjölkprodukter, tja, vi borde få något slags diplom från Skånemejerier snart för herregud vad de häller i sig.

    Inte en människa tänker ju på att ärtsoppa och pannkaka är veggo och det slinker väl ner hos de flesta. Spenatsoppa med ägghalvor gör vi rätt ofta, ja, överlag är nog de flesta soppor här hemma utan kött egentligen. Gratinerad löksoppa är ju sanslöst gott men det tror jag mer går hem hos vuxna.

    Squashgratäng, rödbetor med getoströra, potatis i alla former (spansk potatiskaka är gott), grytor med bönbas. Falafel, bönplättar, pajer som man kan variera i oändlighet - det finns ju mycket.
  29. Medlem sedan
    May 2002
    #15
    Tack snälla ni allihop!! Nu har jag ju jättemånga bra förslag antecknade! TOPPEN!
  30. 15
    Tack snälla ni allihop!! Nu har jag ju jättemånga bra förslag antecknade! TOPPEN!
  31. Medlem sedan
    Apr 2001
    #16
    Himmagjord pesto är ju räddningen när fantasin tryter och magen skriker. Jag kör på solroskärnor för det har vi alltid hemma och har testat alla möjliga varianter med färsk spenat, blandad sallad, lite örter. Rucola blir riktigt bra tycker jag.
  32. 16
    Himmagjord pesto är ju räddningen när fantasin tryter och magen skriker. Jag kör på solroskärnor för det har vi alltid hemma och har testat alla möjliga varianter med färsk spenat, blandad sallad, lite örter. Rucola blir riktigt bra tycker jag.
  33. Medlem sedan
    Aug 2013
    #17
    De lustiga (?) är ju, att när vi var lite färre människor på jorden, än nu, så var det inget problem att äta kött. Det är folkmängden på jorden som gör det till ett problem, inget annat.
  34. 17
    De lustiga (?) är ju, att när vi var lite färre människor på jorden, än nu, så var det inget problem att äta kött. Det är folkmängden på jorden som gör det till ett problem, inget annat.
  35. Medlem sedan
    Oct 2006
    #18
    Tycker det räcker att ta bort alla levande varelser ur maten s.a.s.

    Inga tips direkt, allt man gillar (nästan) går ju att göra vegarianter av.
    Det enda jag inte gillar, är mat som härmar kött, filéer, korvar osv.

    Skulle aldrig köra just måndag, just för att det är en trend.
  36. 18
    Tycker det räcker att ta bort alla levande varelser ur maten s.a.s.

    Inga tips direkt, allt man gillar (nästan) går ju att göra vegarianter av.
    Det enda jag inte gillar, är mat som härmar kött, filéer, korvar osv.

    Skulle aldrig köra just måndag, just för att det är en trend.
  37. Medlem sedan
    Aug 2013
    #19
    Växter är väl också levande, och när födan väl har blivit mat är knappast någon del av den levande (utom färska ostron, förstås )?
  38. 19
    Växter är väl också levande, och när födan väl har blivit mat är knappast någon del av den levande (utom färska ostron, förstås )?
  39. Medlem sedan
    Oct 2006
    #20
    Förtydligar för dig, djur.
  40. 20
    Förtydligar för dig, djur.
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar