Lättnarkos?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Jun 2002
    #1

    Lättnarkos?

    Någon som fått det? Vad innebär lättnarkos egentligen? Hur "väck" är man? Jag ska få det om knappt 2v och det skrämmer skiten ur mig. Kommer jag vara så pass vaken att jag ser/hör vad de gör med mig.. och det VILL jag ej!
    It's an insane world, and i'm proud to be a part of it.
  2. 1
    Lättnarkos? Någon som fått det? Vad innebär lättnarkos egentligen? Hur "väck" är man? Jag ska få det om knappt 2v och det skrämmer skiten ur mig. Kommer jag vara så pass vaken att jag ser/hör vad de gör med mig.. och det VILL jag ej!
  3. Medlem sedan
    Jan 2000
    Forumvärd
    #2
    Du sover precis som vid vanlig narkos, men under kortare tid och inte lika djupt. Jag har fått lättnarkos två ggr och jag somnade och hade inget minne av vad som hände. Sambon skulle fått lättnarkos under sina ingrepp, men det räckte inte så det blev en djupare narkos.
  4. 2
    Du sover precis som vid vanlig narkos, men under kortare tid och inte lika djupt. Jag har fått lättnarkos två ggr och jag somnade och hade inget minne av vad som hände. Sambon skulle fått lättnarkos under sina ingrepp, men det räckte inte så det blev en djupare narkos.
  5. Medlem sedan
    Jun 2002
    #3
    Okej det låter ju bra, Tack!
  6. 3
    Okej det låter ju bra, Tack!
  7. Medlem sedan
    Jun 2005
    #4

    Du kommer

    aldrig ihåg vad som händer under narkos

    Det som är annorlunda med denna narkosen är att du får en mask i munnen sas..
    Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

  8. 4
    Du kommer aldrig ihåg vad som händer under narkos

    Det som är annorlunda med denna narkosen är att du får en mask i munnen sas..
  9. Medlem sedan
    Jun 2002
    #5
    Mask i munnen? inte utanpå då?
  10. 5
    Mask i munnen? inte utanpå då?
  11. mandelblomma
    #6
    Nja det är inte riktigt så man skiljer.
    Th vad är det för typ av ingrepp du ska göra. Om du vill alltså
  12. 6
    Nja det är inte riktigt så man skiljer.
    Th vad är det för typ av ingrepp du ska göra. Om du vill alltså
  13. Medlem sedan
    Aug 2006
    #7
    Urk!
  14. 7
    Urk!
  15. Medlem sedan
    Jun 2002
    #8
    Har det någon betydelse vad för ingrepp man ska göra? Jag menar att lätt narkos är väl lätt narkos ändå.
  16. 8
    Har det någon betydelse vad för ingrepp man ska göra? Jag menar att lätt narkos är väl lätt narkos ändå.
  17. mandelblomma
    #9
    Jo faktiskt. Beroende på olika ingrepp så kan man söva eller seder olika. Egentligen finns det inget som heter lättnadens men jag vet att man lite slarvigt i bland säger så. Ex om du ska göra något snabbt gynekologisk ingrepp så kan det vara maskros man menar. Dvs du sövs ganska kort tid och narkossjuksköterskan håller en mask över din mun efter att hon gett dig läkemedlet dom du somnar av o smärtstillande. Masken ger hon dig andetag med när du är sövd. Om det är ett längre ingrepp så sövs du på samma sätt men får en slagsmål slang i halsen dom kopplas till en maskin som andas åt dig. Du får få mer läkemedel till det är klart. Sen finns sederin som vid ingrepp som vid ex en knä protes operation då du får en spinalbedövning sedan får medel dom gör att du sover. Inte sövd men sover o andas själv. I vilket fall kommer det gå bra . Lycka till
  18. 9
    Jo faktiskt. Beroende på olika ingrepp så kan man söva eller seder olika. Egentligen finns det inget som heter lättnadens men jag vet att man lite slarvigt i bland säger så. Ex om du ska göra något snabbt gynekologisk ingrepp så kan det vara maskros man menar. Dvs du sövs ganska kort tid och narkossjuksköterskan håller en mask över din mun efter att hon gett dig läkemedlet dom du somnar av o smärtstillande. Masken ger hon dig andetag med när du är sövd. Om det är ett längre ingrepp så sövs du på samma sätt men får en slagsmål slang i halsen dom kopplas till en maskin som andas åt dig. Du får få mer läkemedel till det är klart. Sen finns sederin som vid ingrepp som vid ex en knä protes operation då du får en spinalbedövning sedan får medel dom gör att du sover. Inte sövd men sover o andas själv. I vilket fall kommer det gå bra . Lycka till
  19. Medlem sedan
    Jun 2002
    #10
    Okej, intressant, ja jag har ju varit riktigt sövd tidigare, men nu sa det bara lättnarkos. Så därför undrade jag skillnaden. Tack för ditt svar!
  20. 10
    Okej, intressant, ja jag har ju varit riktigt sövd tidigare, men nu sa det bara lättnarkos. Så därför undrade jag skillnaden. Tack för ditt svar!
  21. mandelblomma
    #11
    Gud. Att skriva på telefonen är inte helt lätt.
  22. 11
    Gud. Att skriva på telefonen är inte helt lätt.
  23. Medlem sedan
    Oct 2000
    #12
    så du pratade inte om nadens och maskrosor?
  24. 12
    så du pratade inte om nadens och maskrosor?
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar