Språkets nyanser
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #1

    Språkets nyanser

    Idag ser jag en rubrik i tidningen:
    "Läkare smittad av ebola i New York"

    Fast så var det ju inte. En korrekt, men inte lika uppjagande rubrik hade varit
    "Läkare i New York smittad av ebola"

    vilket är något helt annat. Jag undrar litet om det är med flit man skriver fel för att få fler klick eller om skribenten helt enkelt inte har tänkt på skillnaden i betydelse?

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  2. 1
    Språkets nyanser Idag ser jag en rubrik i tidningen:
    "Läkare smittad av ebola i New York"

    Fast så var det ju inte. En korrekt, men inte lika uppjagande rubrik hade varit
    "Läkare i New York smittad av ebola"

    vilket är något helt annat. Jag undrar litet om det är med flit man skriver fel för att få fler klick eller om skribenten helt enkelt inte har tänkt på skillnaden i betydelse?
  3. Medlem sedan
    Jul 2003
    #2
    Det kan man ju bara spekulera i om det är okunskap, slarv och medvetet för att rubriken ska märkas.

    Ännu tydligare blir det om man formulerar rubriken som i artikeln jag fick upp när jag klickade på din länk: "New York-läkare smittad av ebola"
  4. 2
    Det kan man ju bara spekulera i om det är okunskap, slarv och medvetet för att rubriken ska märkas.

    Ännu tydligare blir det om man formulerar rubriken som i artikeln jag fick upp när jag klickade på din länk: "New York-läkare smittad av ebola"
  5. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #3

    Javisst

    Jag formulerade bara om det med exakt samma ord för att illustrera att det inte handlade om brist på utrymme för rubriken.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  6. 3
    Javisst Jag formulerade bara om det med exakt samma ord för att illustrera att det inte handlade om brist på utrymme för rubriken.
  7. Medlem sedan
    Jul 2003
    #4
    Tror att även om de hade använt ditt korrekta alternativ som rubrik, hade många kanske ändå läst det fel. Så om det var medvetet att vilseleda läsarna, så tror jag inte att var helt onödigt. Ebola sätter tillräckligt med skräck i folk att man ändå utläser det värsta och många klickar sig in på artiklarna oavsett.
  8. 4
    Tror att även om de hade använt ditt korrekta alternativ som rubrik, hade många kanske ändå läst det fel. Så om det var medvetet att vilseleda läsarna, så tror jag inte att var helt onödigt. Ebola sätter tillräckligt med skräck i folk att man ändå utläser det värsta och många klickar sig in på artiklarna oavsett.
  9. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #5

    Vilket i så fall antyder...

    ...att de som skriver rubrikerna helt enkelt inte inser själva vad det är de skriver? Ja, det är tyvärr en fullt möjlig tolkning.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  10. 5
    Vilket i så fall antyder... ...att de som skriver rubrikerna helt enkelt inte inser själva vad det är de skriver? Ja, det är tyvärr en fullt möjlig tolkning.
  11. Medlem sedan
    May 2005
    #6
    Intressant och viktig skillnad. Jag tror inte rubriksättaren kan bättre.
  12. 6
    Intressant och viktig skillnad. Jag tror inte rubriksättaren kan bättre.
  13. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #7

    Ja, visst är det stor skillnad?

    Tyvärr tror jag att du kan ha rätt. Språket innehåller många nyanser som har olika betydelser men för att kunna förmedla dessa krävs att man behärskar språket.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  14. 7
    Ja, visst är det stor skillnad? Tyvärr tror jag att du kan ha rätt. Språket innehåller många nyanser som har olika betydelser men för att kunna förmedla dessa krävs att man behärskar språket.
  15. Medlem sedan
    Mar 2000
    #8
    Jag tippar på (utifrån egna branscherfarenheter) att den som satt rubriken är fullt medveten om nyanser i språket och deras betydelse samt att den är helt avsiktligt konstruerad på det sättet.
    lyrasmamma.wordpress.com
  16. 8
    Jag tippar på (utifrån egna branscherfarenheter) att den som satt rubriken är fullt medveten om nyanser i språket och deras betydelse samt att den är helt avsiktligt konstruerad på det sättet.
  17. Salander
    #9
    Tror jag med. Allt för att skapa sensation!
  18. 9
    Tror jag med. Allt för att skapa sensation!
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar