Nu behöver jag hjälp!
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    May 2005
    #1

    Nu behöver jag hjälp!

    10-åringen, har läxor varje dag. Det är matte, svenska, engelska glosor och ibland geografi.
    Detta är nåt jag inte kan förändra, fast jag gärna hade velat det.

    Anywho. Hon bor hemma hos mig varannan vecka, och varannan hos sin pappa. Där hemma gör hon läxan. Måhända under protest, men hon gör det.
    Här hemma? Eh, nej. Och jag förstår henne, för jag kan fasen knappt hjälpa henne med matten, fast det andra kan jag ju. Och här finns två småungar som leker och busar och det är oerhört svårt att ägna läxtiden åt exakt bara bara henne, med en fem- och tvååring som rasar runt liksom.
    Jag gör som läraren sagt: en kvart om dagen räcker, så jag lockar och pockar och mutar och ställer klockan på 15 minuter - men det hjälper ju inte att sitta i en kvart om hon gör noll och inget under den kvarten.

    Men vafasen GÖR jag? Nu urartar det rätt ofta, eller så gör hon en läxa, men missar en annan och då får vi en lappjävel hem som ska skrivas på, alltså jag tycker det är så provocerande alltihop och jag känner mig så helvetes usel, som en redigt jädrans uschel förälder. Som att jag skiter i hennes skola.
    Det gör jag ju inte!
    Men samtidigt tänker jag att vafan, de kan väl göra skolarbetet i skolan istället, för det här med att vara själv med ungarna och jag har både jobb och skola själv plus hushållet och 10-åringens ridning och hon ska väl få göra nåt kul om kvällarna hon med äh jag vet inte.
    Frågan som gömmer sig i litanian av klagomål är således: hur ska jag motivera den här lilla ungen att göra sina läxor?
  2. 1
    Nu behöver jag hjälp! 10-åringen, har läxor varje dag. Det är matte, svenska, engelska glosor och ibland geografi.
    Detta är nåt jag inte kan förändra, fast jag gärna hade velat det.

    Anywho. Hon bor hemma hos mig varannan vecka, och varannan hos sin pappa. Där hemma gör hon läxan. Måhända under protest, men hon gör det.
    Här hemma? Eh, nej. Och jag förstår henne, för jag kan fasen knappt hjälpa henne med matten, fast det andra kan jag ju. Och här finns två småungar som leker och busar och det är oerhört svårt att ägna läxtiden åt exakt bara bara henne, med en fem- och tvååring som rasar runt liksom.
    Jag gör som läraren sagt: en kvart om dagen räcker, så jag lockar och pockar och mutar och ställer klockan på 15 minuter - men det hjälper ju inte att sitta i en kvart om hon gör noll och inget under den kvarten.

    Men vafasen GÖR jag? Nu urartar det rätt ofta, eller så gör hon en läxa, men missar en annan och då får vi en lappjävel hem som ska skrivas på, alltså jag tycker det är så provocerande alltihop och jag känner mig så helvetes usel, som en redigt jädrans uschel förälder. Som att jag skiter i hennes skola.
    Det gör jag ju inte!
    Men samtidigt tänker jag att vafan, de kan väl göra skolarbetet i skolan istället, för det här med att vara själv med ungarna och jag har både jobb och skola själv plus hushållet och 10-åringens ridning och hon ska väl få göra nåt kul om kvällarna hon med äh jag vet inte.
    Frågan som gömmer sig i litanian av klagomål är således: hur ska jag motivera den här lilla ungen att göra sina läxor?
  3. Medlem sedan
    Aug 2003
    #2

    Min 10-åring gör läxorna på kvällen

    Alltså när småttingarna sover, iaf den biten hon behöver hjälp av oss.

    Mån-Tors läser hon högt engelska för oss. Onsdagar är det matte och torsdagar även förhör av engelska glosor.

    kl 20 är småsyskonen isäng (de två minsta) och då gör vi detta med henne samt läser svenska med 8-åringen. Läxor när alla är vakna funkar dåligt.
    Ida med Jennie född mars -04, Pontus född maj -06, Kasper född mars -08 och Sandra född 11/7 -10
  4. 2
    Min 10-åring gör läxorna på kvällen Alltså när småttingarna sover, iaf den biten hon behöver hjälp av oss.

    Mån-Tors läser hon högt engelska för oss. Onsdagar är det matte och torsdagar även förhör av engelska glosor.

    kl 20 är småsyskonen isäng (de två minsta) och då gör vi detta med henne samt läser svenska med 8-åringen. Läxor när alla är vakna funkar dåligt.
  5. Medlem sedan
    Aug 2010
    #3
    Går det att göra något mysigt av det när småttingarna lagt sig? Att tända lite ljus, ta fram något gott att fika och sitta tillsammans, du och hon?

    Nog för att den tiden är en trött-tid, men det kanske kan ge en bra stämning till att börja med?
  6. 3
    Går det att göra något mysigt av det när småttingarna lagt sig? Att tända lite ljus, ta fram något gott att fika och sitta tillsammans, du och hon?

    Nog för att den tiden är en trött-tid, men det kanske kan ge en bra stämning till att börja med?
  7. Medlem sedan
    Aug 2010
    #4
    Eller att ni bestämmer en tid varje dag (för att få in rutinen och då är det liksom bara så att man gör läxan då) där även småbarnen får en "läxa" att hålla på med. Kan tänka mig att femåringen skulle gilla det medan lillen kunde få nåt annat att hålla på med vid bordet, rita eller vad som helst.
  8. 4
    Eller att ni bestämmer en tid varje dag (för att få in rutinen och då är det liksom bara så att man gör läxan då) där även småbarnen får en "läxa" att hålla på med. Kan tänka mig att femåringen skulle gilla det medan lillen kunde få nåt annat att hålla på med vid bordet, rita eller vad som helst.
  9. Medlem sedan
    Jan 2000
    Forumvärd
    #5
    Åh, jag är av den uppfattningen att de läxor man får ska vara av den arten att de klarar detta utan föräldrahjälp. Men min erfarenhet är att det inte är så, utan man måste vara både på och med dom mer än vad jag gillar.

    Vad är det för typ av läxor, matten bör man klara av (fast detta med liggande stolen i division, fixade inte jag heller), engelskan bör väl vara glosförhör.

    Mitt tips är att ni sparar läxorna tills syskonen lugnat ner sig och då kan ni sätta er i köket, i vardagsrummet eller någonstand det är en bra miljö. Hon läser sina läxor och du gör något annat

    Matten, du kan alltid fråga mig på FB, jag eller sonen kan försöka hjälpa
  10. 5
    Åh, jag är av den uppfattningen att de läxor man får ska vara av den arten att de klarar detta utan föräldrahjälp. Men min erfarenhet är att det inte är så, utan man måste vara både på och med dom mer än vad jag gillar.

    Vad är det för typ av läxor, matten bör man klara av (fast detta med liggande stolen i division, fixade inte jag heller), engelskan bör väl vara glosförhör.

    Mitt tips är att ni sparar läxorna tills syskonen lugnat ner sig och då kan ni sätta er i köket, i vardagsrummet eller någonstand det är en bra miljö. Hon läser sina läxor och du gör något annat

    Matten, du kan alltid fråga mig på FB, jag eller sonen kan försöka hjälpa
  11. Medlem sedan
    Aug 2010
    #6
    Matten nu för tiden är fruktansvärd och liknar ingenting jag lärde mig på 80-90-talet. Alla vi 4 föräldrar här hemma har svårt att hjälpa sonen som går i 3:an, helt galet konstigt är det!

    "Hur mycket tycker du att det bli ungefär...."
    "Placera alla ental över nio..."
    "Välj miniräknare, huvudräkning eller uppställning..." (Vem ställer upp då??)

    Och alla saker man förväntas ha hemma, som flerkantiga tärningar osv.
    Vart tog vanligt plus och minus vägen?
  12. 6
    Matten nu för tiden är fruktansvärd och liknar ingenting jag lärde mig på 80-90-talet. Alla vi 4 föräldrar här hemma har svårt att hjälpa sonen som går i 3:an, helt galet konstigt är det!

    "Hur mycket tycker du att det bli ungefär...."
    "Placera alla ental över nio..."
    "Välj miniräknare, huvudräkning eller uppställning..." (Vem ställer upp då??)

    Och alla saker man förväntas ha hemma, som flerkantiga tärningar osv.
    Vart tog vanligt plus och minus vägen?
  13. Medlem sedan
    Jul 2003
    #7
    Parkera småsyskonen framför TVn en stund? Om de nu inte klarar att sitta med och rita eller likande. Och därifrån jobba för att hon ska klara läxorna mer självständigt allt eftersom? Antagligen är det ju inte hela läxan hon behöver hjälp med utan komma igång, tips råd om hur hon kan göra med just den läxan och sedan kanske någon som kan sätta sig hos henne en stund om hon fastnar? Eftersom det ändå funkar hos pappan så känns det ju mer som en dålig vana som har etablerat sig och att hon har lite allt möjligt att skylla på för att inte fokusera på läxan när hon är hos dig.
    Försök motivera till att jobba undan läxan så har man den inte hängande över sig sedan - utan när man har klarat av dagens dos, så är man verkligen ledig sedan?
  14. 7
    Parkera småsyskonen framför TVn en stund? Om de nu inte klarar att sitta med och rita eller likande. Och därifrån jobba för att hon ska klara läxorna mer självständigt allt eftersom? Antagligen är det ju inte hela läxan hon behöver hjälp med utan komma igång, tips råd om hur hon kan göra med just den läxan och sedan kanske någon som kan sätta sig hos henne en stund om hon fastnar? Eftersom det ändå funkar hos pappan så känns det ju mer som en dålig vana som har etablerat sig och att hon har lite allt möjligt att skylla på för att inte fokusera på läxan när hon är hos dig.
    Försök motivera till att jobba undan läxan så har man den inte hängande över sig sedan - utan när man har klarat av dagens dos, så är man verkligen ledig sedan?
  15. Medlem sedan
    May 2005
    #8
    Svarar alla här pga svårartad latmask.
    Ni har naturligtvis rätt, vi behöver vänta tills småungarna lagt sig. Vi har testat det ibland, och det funkar väl bättre, men ofta är hon så trött så att det liksom är svårt att få nåt vettigt ut av det. Samma med att avleda småttingarna, tvååringens uppmärksamhetsspann sträcker sig ungefär två millisekunder in i framtiden, sen är han igång och gör nåt annat igen.
    Men jag testar igen, kanske kan jag försöka lägga småttingarna lite tidigare.
  16. 8
    Svarar alla här pga svårartad latmask.
    Ni har naturligtvis rätt, vi behöver vänta tills småungarna lagt sig. Vi har testat det ibland, och det funkar väl bättre, men ofta är hon så trött så att det liksom är svårt att få nåt vettigt ut av det. Samma med att avleda småttingarna, tvååringens uppmärksamhetsspann sträcker sig ungefär två millisekunder in i framtiden, sen är han igång och gör nåt annat igen.
    Men jag testar igen, kanske kan jag försöka lägga småttingarna lite tidigare.
  17. Medlem sedan
    Jan 2000
    Forumvärd
    #9
    Det är därför jag nämnde sonen
    Ja håller med dig fullständigt, jag är inte ett dugg förvånad att barnen blir sämre i matten eftersom man krånglar till den så vansinnigt mycket

    /Hon som hade 5:a i matte genom hela skolan och läst minst ett års matte på Chalmers
  18. 9
    Det är därför jag nämnde sonen
    Ja håller med dig fullständigt, jag är inte ett dugg förvånad att barnen blir sämre i matten eftersom man krånglar till den så vansinnigt mycket

    /Hon som hade 5:a i matte genom hela skolan och läst minst ett års matte på Chalmers
  19. Medlem sedan
    May 2005
    #10
    Ja det är ju det. Att jag försöker med tv-avledning (såklart), och sådär. Men hon liksom kommer inte igång hur jag än gör med uppmuntran, mutor, hot.
    Läxorna är dock utformade så att jag som förälder ska vara med (inte i matten, guschelov) och förhöra, lyssna på läsning, det ska skrivas och jag ska säga ord. Och sådär.
  20. 10
    Ja det är ju det. Att jag försöker med tv-avledning (såklart), och sådär. Men hon liksom kommer inte igång hur jag än gör med uppmuntran, mutor, hot.
    Läxorna är dock utformade så att jag som förälder ska vara med (inte i matten, guschelov) och förhöra, lyssna på läsning, det ska skrivas och jag ska säga ord. Och sådär.
  21. Medlem sedan
    Aug 2010
    #11
    Samma här, vad betyder väl en 5;a i matte när man ska hjälpa små barn sen?
  22. 11
    Samma här, vad betyder väl en 5;a i matte när man ska hjälpa små barn sen?
  23. Medlem sedan
    Jun 2005
    #12

    Jag vet att du

    förstår vad jag menar nu.Men skulle de inte ha några läxor alls så känns det som skoldagen skulle behöva vara längre.

    Nu minns jag inte riktigt åldrarna på de andra men att de är av den mindre varianten har jag förstått.

    Men sätt dem framför en film eller liknande och säg att ni ska göra läxan?
    Och att de inte får störa...Sätt en klocka till dem också?
    Som en sporre kanske

    Och sen prata med stora tjejen att skolarbetet är viktigt.
    Bara inte under läxan utan sätt er ner och bara prata
    Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

  24. 12
    Jag vet att du förstår vad jag menar nu.Men skulle de inte ha några läxor alls så känns det som skoldagen skulle behöva vara längre.

    Nu minns jag inte riktigt åldrarna på de andra men att de är av den mindre varianten har jag förstått.

    Men sätt dem framför en film eller liknande och säg att ni ska göra läxan?
    Och att de inte får störa...Sätt en klocka till dem också?
    Som en sporre kanske

    Och sen prata med stora tjejen att skolarbetet är viktigt.
    Bara inte under läxan utan sätt er ner och bara prata
  25. Medlem sedan
    Jul 2006
    #13
    Men menar du att du inte kan få till en kvart i lugn och ro med din stora tjej?
  26. 13
    Men menar du att du inte kan få till en kvart i lugn och ro med din stora tjej?
  27. Medlem sedan
    Jan 2000
    Forumvärd
    #14
    Men det är oerhört pinsamt att man varit en toppelev i matte genom grundskolan, gymnaset och även fixat högskolematten, så kör man fast på matten i mellanstadiet *slår huvudet i vägge*
    Nu är det vettig matte som man förstår igen, integraler, derivator etc
  28. 14
    Men det är oerhört pinsamt att man varit en toppelev i matte genom grundskolan, gymnaset och även fixat högskolematten, så kör man fast på matten i mellanstadiet *slår huvudet i vägge*
    Nu är det vettig matte som man förstår igen, integraler, derivator etc
  29. Medlem sedan
    Jan 2000
    Forumvärd
    #15
    Jag tror det behövs mer än en kvart, nedvarvningen tar nog sin tid.
  30. 15
    Jag tror det behövs mer än en kvart, nedvarvningen tar nog sin tid.
  31. Medlem sedan
    Jul 2003
    #16
    Är nog väldigt olika - både vilken typ av läxor de får, och i vilken utsträckning barnen är mogna att hantera det. Fasar redan inför fyran när det gäller dottern, som har haft extremt lite läxor jämfört med sonen, trots att de gått i samma skola.
    Fick också problem när jag försökte få dem att sitta och göra läxorna samtidigt, medan jag fick igång det ena barnet, passade det andra på att lägga ned i protest mot att jag inte lade all uppmärksamhet på henne eller honom just exakt när hjälpen behövdes. Så det fick jag ge upp och ta en i taget - och nu har dottern som sagt sällan mer än lite läsning att göra.

    Läsningen har vi faktiskt gjort lite olika med. Ibland bara lyssnat med ett halvt öra - vitsen är ju mer att barnet läser högt, inte att man sitter bredvid och avbryter för att det blir fel, bett barnet läsa upp läxan för syskonet, eller tagit en kvarts läsning på morgonen före skolan. Glosor kan man ju lära dem att förhöra lite själva och sedan kanske komma inte på slutet och kolla av. Annat att förhöra är kanske svårare, fast hos oss har de ofta fått instuderingsfrågor att jobba med. Låter i alla fall lite jobbigt att behöva vara så pass involverad i läxorna när det gäller en 10-åring. Jag försöker se min roll som sagt mer som kom-igång-hjälp, och coacha lite hur man kan tänka och jobba, men blir jag för involverad så slutar det ju bara med att jag gör läxan åt barnet, och det är det knappast någon vits med. (Kanske därför det funkar med läxan hos pappan - att hon får lite får mycket hjälp?)
  32. 16
    Är nog väldigt olika - både vilken typ av läxor de får, och i vilken utsträckning barnen är mogna att hantera det. Fasar redan inför fyran när det gäller dottern, som har haft extremt lite läxor jämfört med sonen, trots att de gått i samma skola.
    Fick också problem när jag försökte få dem att sitta och göra läxorna samtidigt, medan jag fick igång det ena barnet, passade det andra på att lägga ned i protest mot att jag inte lade all uppmärksamhet på henne eller honom just exakt när hjälpen behövdes. Så det fick jag ge upp och ta en i taget - och nu har dottern som sagt sällan mer än lite läsning att göra.

    Läsningen har vi faktiskt gjort lite olika med. Ibland bara lyssnat med ett halvt öra - vitsen är ju mer att barnet läser högt, inte att man sitter bredvid och avbryter för att det blir fel, bett barnet läsa upp läxan för syskonet, eller tagit en kvarts läsning på morgonen före skolan. Glosor kan man ju lära dem att förhöra lite själva och sedan kanske komma inte på slutet och kolla av. Annat att förhöra är kanske svårare, fast hos oss har de ofta fått instuderingsfrågor att jobba med. Låter i alla fall lite jobbigt att behöva vara så pass involverad i läxorna när det gäller en 10-åring. Jag försöker se min roll som sagt mer som kom-igång-hjälp, och coacha lite hur man kan tänka och jobba, men blir jag för involverad så slutar det ju bara med att jag gör läxan åt barnet, och det är det knappast någon vits med. (Kanske därför det funkar med läxan hos pappan - att hon får lite får mycket hjälp?)
  33. Medlem sedan
    May 2005
    #17
    Och så känner jag att om jag protesterar betyder det att jag inte är engagerad i mitt barns skolgång.. det är så han säger, hennes klasslärare. Att det är upp till oss. Och ja, jag köper väl det att de kanske behöver ha läxor ibland.
    Jag får försöka hitta på flera sätt - för det är ju helt galet att hon inte ska kunna göra läxan här. Alltså småbarnen är ju stimmiga, men det är ju inte som att det är SÅN kaos.

    Tack för dina svar.
  34. 17
    Och så känner jag att om jag protesterar betyder det att jag inte är engagerad i mitt barns skolgång.. det är så han säger, hennes klasslärare. Att det är upp till oss. Och ja, jag köper väl det att de kanske behöver ha läxor ibland.
    Jag får försöka hitta på flera sätt - för det är ju helt galet att hon inte ska kunna göra läxan här. Alltså småbarnen är ju stimmiga, men det är ju inte som att det är SÅN kaos.

    Tack för dina svar.
  35. Medlem sedan
    May 2005
    #18
    Ja alltså, jag har ju gjort det där. Pratat med henne, vi pratar mycket om läxa och skola även när det inte vankas förhör liksom.
    Och de små.. tja de kan kolla på film, men de vill bröta runt också, och det gör de.
  36. 18
    Ja alltså, jag har ju gjort det där. Pratat med henne, vi pratar mycket om läxa och skola även när det inte vankas förhör liksom.
    Och de små.. tja de kan kolla på film, men de vill bröta runt också, och det gör de.
  37. Medlem sedan
    May 2005
    #19
    Men var det svårt att läsa vad som stod i mitt ursprungliga inlägg?
  38. 19
    Men var det svårt att läsa vad som stod i mitt ursprungliga inlägg?
  39. Medlem sedan
    May 2005
    #20
    Ja, det behövs definitivt mer än en kvart, fast jag fattar hur läraren menar när han säger 15 minuter. Det är ju dock 15 minuter effektiv tid liksom, och sådan finns det sparsamt med här hemma.
  40. 20
    Ja, det behövs definitivt mer än en kvart, fast jag fattar hur läraren menar när han säger 15 minuter. Det är ju dock 15 minuter effektiv tid liksom, och sådan finns det sparsamt med här hemma.
Sidan 1 av 6 123 ... SistaSista
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar