Tillbaka till vardagsmat igen!
Mat & dryck
  1. Pyssling
    #1

    Tillbaka till vardagsmat igen!

    Ja, lite tidigt kanske när det bara är lördagkväll, men jag hade så sjukt mycket energi ikväll trots att det var tänkt som en soffhängkväll, så det blev matplanering och handling istället, tack för stormarknader som är öppna till 22 :-)

    Så här blev min hastiga planering:

    Linssoppa med potatis o purjolök med strössel av lufttorkad skinka, hembakade småfrallor till och stark god ost.
    Pannbiff, potatis, gräddsås o lingon
    Pasta o lövbiffsgryta med soltorkade tomater (igen, hade det förra veckan också.... Grejen är att jag försöker tömma frysen inför jul, så familjen får helt enkelt stå ut med lite upprepningar ett tag!)
    Stekt falukorv och potatismos (Önskemat från make o son, jag äter definitivt nåt annat denna dag )

    Handlingen inför veckan, då köpte jag precis allt, inkl frukt o grönt, ev kan det behöva kompletteras med frukt emot slutet av veckan, kostade under 200:- rätt skönt :-)
    Resten fanns i frysen o skafferiet.
    Med tanke på frågan nedan så vet vi fortfarande inte vad vi ska äta i morgon, alla var så sjukt mätta efter dagens hamburgermiddag så vi låter det vänta tills imorgon!
  2. 1
    Tillbaka till vardagsmat igen! Ja, lite tidigt kanske när det bara är lördagkväll, men jag hade så sjukt mycket energi ikväll trots att det var tänkt som en soffhängkväll, så det blev matplanering och handling istället, tack för stormarknader som är öppna till 22 :-)

    Så här blev min hastiga planering:

    Linssoppa med potatis o purjolök med strössel av lufttorkad skinka, hembakade småfrallor till och stark god ost.
    Pannbiff, potatis, gräddsås o lingon
    Pasta o lövbiffsgryta med soltorkade tomater (igen, hade det förra veckan också.... Grejen är att jag försöker tömma frysen inför jul, så familjen får helt enkelt stå ut med lite upprepningar ett tag!)
    Stekt falukorv och potatismos (Önskemat från make o son, jag äter definitivt nåt annat denna dag )

    Handlingen inför veckan, då köpte jag precis allt, inkl frukt o grönt, ev kan det behöva kompletteras med frukt emot slutet av veckan, kostade under 200:- rätt skönt :-)
    Resten fanns i frysen o skafferiet.
    Med tanke på frågan nedan så vet vi fortfarande inte vad vi ska äta i morgon, alla var så sjukt mätta efter dagens hamburgermiddag så vi låter det vänta tills imorgon!
  3. Medlem sedan
    Oct 2014
    #2
    Låter gott allting!
    Hos oss blir det troligen detta

    -rester, två sorters pasta
    -torsk i ugn med örtpotatis skivat i foliepaketen med tomater, lite baconbitar och annat gott.
    -risotto med karljohanssvampsfräs
    -köttfärslimpa och kokt potatis med gräddsås och saltgurka
    -fiskgryta med aioli
    -fylld franska ( med skinka och ost), kycklingvingar och en lite paj ( TV plockmat)
    -ugnsbakad kalkon och med potatismos med diverse tillbehör och en riktigt gräddig sås!
  4. 2
    Låter gott allting!
    Hos oss blir det troligen detta

    -rester, två sorters pasta
    -torsk i ugn med örtpotatis skivat i foliepaketen med tomater, lite baconbitar och annat gott.
    -risotto med karljohanssvampsfräs
    -köttfärslimpa och kokt potatis med gräddsås och saltgurka
    -fiskgryta med aioli
    -fylld franska ( med skinka och ost), kycklingvingar och en lite paj ( TV plockmat)
    -ugnsbakad kalkon och med potatismos med diverse tillbehör och en riktigt gräddig sås!
  5. Pyssling
    #3
    Kalkon har jag aldrig gjort, men har funderat på det kring jul i ett par år nu, typ att ha kalkonmiddag på annandagen för den del av familjen man firar med den dagen. Ska nog faktiskt slå till och fixa det i år,det blir så himla mycket julmat i vår familj, i flera dagar, firar med olika delar av familjen på olika dagar, alltid hos oss, alltså är det jag som bestämmer vad som ska ätas
    De är vana vid att få julmat, men kalkonmiddag skulle vara så himla gott som omväxling!

    Fylld franska är så gott, brukar göra en variant med rökt skinka, ost, paprika o purjolök och smaksätta med senap, kanske är det samma recept, den är sjukt god!
  6. 3
    Kalkon har jag aldrig gjort, men har funderat på det kring jul i ett par år nu, typ att ha kalkonmiddag på annandagen för den del av familjen man firar med den dagen. Ska nog faktiskt slå till och fixa det i år,det blir så himla mycket julmat i vår familj, i flera dagar, firar med olika delar av familjen på olika dagar, alltid hos oss, alltså är det jag som bestämmer vad som ska ätas
    De är vana vid att få julmat, men kalkonmiddag skulle vara så himla gott som omväxling!

    Fylld franska är så gott, brukar göra en variant med rökt skinka, ost, paprika o purjolök och smaksätta med senap, kanske är det samma recept, den är sjukt god!
  7. Medlem sedan
    Oct 2014
    #4
    riktigt gott om man inte lyckas få den torr, för då blir den bara trist och smaklös. Ge den tid, kärlek och mer tid
  8. 4
    riktigt gott om man inte lyckas få den torr, för då blir den bara trist och smaklös. Ge den tid, kärlek och mer tid
  9. Medlem sedan
    Feb 2000
    #5
    Ja det är ju rätt mycket vardag mellan helgerna ändå.

    mån: falafel i pitabröd, vi gör egen som är med biffaktiga och passar i pita
    tis: lammgryta (fr frysen) med mandelris och grönsaker
    ons: varmrökt regnbåge, potatis och grönsaker
    tors: pasta med skink, ost och ärtsås
    fre: dottern och ja är själva och äter något med kräftstjärtar
    lör: soppa till lunch, kvällen dottern och jag hittar på något
    sön: dottern och jag hittar på något, kvällen samlas alla till matiga mackor
  10. 5
    Ja det är ju rätt mycket vardag mellan helgerna ändå.

    mån: falafel i pitabröd, vi gör egen som är med biffaktiga och passar i pita
    tis: lammgryta (fr frysen) med mandelris och grönsaker
    ons: varmrökt regnbåge, potatis och grönsaker
    tors: pasta med skink, ost och ärtsås
    fre: dottern och ja är själva och äter något med kräftstjärtar
    lör: soppa till lunch, kvällen dottern och jag hittar på något
    sön: dottern och jag hittar på något, kvällen samlas alla till matiga mackor
  11. Pyssling
    #6
    Rökt fisk är en sån grej som jag tokgillar och make o son rynkar på näsan åt, så det blir nästan aldrig att jag äter det, tyvärr för det är ju så himla gott! Det är lite trist, det finns så mycket jättegod mat som de inte äter alls, och man lagar ju inte gärna olika maträtter till olika personer, så då blir det att jag inte äter sånt jag egentligen älskar, bara för att inte de äter det.

    Fast just rökt fisk är ju rätt enkelt, det skulle jag ju kunna äta när de äter fiskpinnar eller nåt sånt, inget extra jobb eller så utan bara byta ut proteinkällan, man har ju samma tillbehör sen, potatis o grönsaker typ. Så det är ju egentligen superenkelt! :-)
  12. 6
    Rökt fisk är en sån grej som jag tokgillar och make o son rynkar på näsan åt, så det blir nästan aldrig att jag äter det, tyvärr för det är ju så himla gott! Det är lite trist, det finns så mycket jättegod mat som de inte äter alls, och man lagar ju inte gärna olika maträtter till olika personer, så då blir det att jag inte äter sånt jag egentligen älskar, bara för att inte de äter det.

    Fast just rökt fisk är ju rätt enkelt, det skulle jag ju kunna äta när de äter fiskpinnar eller nåt sånt, inget extra jobb eller så utan bara byta ut proteinkällan, man har ju samma tillbehör sen, potatis o grönsaker typ. Så det är ju egentligen superenkelt! :-)
  13. Medlem sedan
    Feb 2000
    #7
    Då är det ju bara att planer in det :-)
  14. 7
    Då är det ju bara att planer in det :-)
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar