Tycker ni att föräldrarledigheten
Ordet är fritt
  1. Salander
    #1

    Tycker ni att föräldrarledigheten

    alltså antalet dagar man får betalt av FK för att vara hemma med sitt barn, ska vara delad rakt av på de bägge vårdnadshavarna (om det nu finns två vårdnadshavare)?
  2. 1
    Tycker ni att föräldrarledigheten alltså antalet dagar man får betalt av FK för att vara hemma med sitt barn, ska vara delad rakt av på de bägge vårdnadshavarna (om det nu finns två vårdnadshavare)?
  3. Medlem sedan
    Aug 2011
    #2
    Nej, absolut inte.
  4. 2
    Nej, absolut inte.
  5. Medlem sedan
    Aug 2013
    #3
    Nej, det tycker jag faktiskt inte, eftersom det är detsamma som att omyndigförklara vuxna människor. En tredelning är ganska lagom.
  6. 3
    Nej, det tycker jag faktiskt inte, eftersom det är detsamma som att omyndigförklara vuxna människor. En tredelning är ganska lagom.
  7. Medlem sedan
    Jan 2004
    #4
    Nej. Jag tycker att det var bäst när inga dagar var öronmärkta. Hälften av dagarna var pappans och hälften var mammans (om man nu är mamma och pappa då, finns ju andra varianter) och man kunde skriva över dem till varandra.
  8. 4
    Nej. Jag tycker att det var bäst när inga dagar var öronmärkta. Hälften av dagarna var pappans och hälften var mammans (om man nu är mamma och pappa då, finns ju andra varianter) och man kunde skriva över dem till varandra.
  9. Gretah
    #5
    Absolut inte!
  10. 5
    Absolut inte!
  11. Medlem sedan
    Aug 2006
    #6
    Beror på hur du menar? Menar du regelmässigt? Då är det bra som det är, d v s båda har faktiskt lika många dagar och kan överlåta lika många dagar på de andre. På så sätt är den ju delad rakt av. Men tycker jag att dagarna ska vara låsta till var och en? Nej det tycker jag inte eftersom olika familjer har olika förutsättningar och en annan fördelning till vara den bästa för dem, inkl barnen. Och hur stor del av föräldraansvaret man tar och hur mycket man är med sitt barn speglas inte nödvändigtvis av hur stort antal dagar man lyfter fp från FK.
  12. 6
    Beror på hur du menar? Menar du regelmässigt? Då är det bra som det är, d v s båda har faktiskt lika många dagar och kan överlåta lika många dagar på de andre. På så sätt är den ju delad rakt av. Men tycker jag att dagarna ska vara låsta till var och en? Nej det tycker jag inte eftersom olika familjer har olika förutsättningar och en annan fördelning till vara den bästa för dem, inkl barnen. Och hur stor del av föräldraansvaret man tar och hur mycket man är med sitt barn speglas inte nödvändigtvis av hur stort antal dagar man lyfter fp från FK.
  13. Salander
    #7
    Och nu borde jag skrivit att ni gärna får motivera era svar!
  14. 7
    Och nu borde jag skrivit att ni gärna får motivera era svar!
  15. Kerstimärta
    #8
    Nej, det tycker jag inte.

    Men, det blir tokigt när man väljer utifrån inkomst och det därmed är kvinnan som är hemma mest för att kvinnor har en lön som är 87% lägre än mäns. (om man jämför inom samma yrke är det nog 92%).

    Därmed hamnar kvinnan ännu lägre. Och så håller det på till pensionen.

    Ett sätt är ju att kvinnor skulle ha lika mycket lägre återbetaningsskyldighet på studielånen.
  16. 8
    Nej, det tycker jag inte.

    Men, det blir tokigt när man väljer utifrån inkomst och det därmed är kvinnan som är hemma mest för att kvinnor har en lön som är 87% lägre än mäns. (om man jämför inom samma yrke är det nog 92%).

    Därmed hamnar kvinnan ännu lägre. Och så håller det på till pensionen.

    Ett sätt är ju att kvinnor skulle ha lika mycket lägre återbetaningsskyldighet på studielånen.
  17. Salander
    #9
    Ja jag menar att de ska vara låsta hälften hälften från FK.
  18. 9
    Ja jag menar att de ska vara låsta hälften hälften från FK.
  19. Medlem sedan
    Jan 2004
    #10
    Inte 87% lägre väl? Menar du inte att kvinnans lön är 87% av mannens lön?
  20. 10
    Inte 87% lägre väl? Menar du inte att kvinnans lön är 87% av mannens lön?
  21. Medlem sedan
    Aug 2013
    #11
    Ja du, Kerstimärta, det skulle betyda att kvinnor har 8 % av männens löner inom samma yrke! Hur var det nu med vetenskapligheten?
  22. 11
    Ja du, Kerstimärta, det skulle betyda att kvinnor har 8 % av männens löner inom samma yrke! Hur var det nu med vetenskapligheten?
  23. Medlem sedan
    Aug 2006
    #12
    Då säger jag nej. Jag ser mer än gärna att man delar på omsorgen om barnen både i tid och ekonomi och på alla sätt, och framför allt att attityderna till föräldraledighet i förhållande till kön förändras (pappor som är hemma längre än de månader de inte kan föra över är inte mer "duktiga" än mammor som är detsamma t ex). Men eftersom arbetstider och arbetsförhållanden och hemförhållanden och hälsostatus och allt möjligt är olika så är inte heller en 50/50-delning av uttaget av f-dagar från FK nödvändigtvis det bättre valet. Kanske för samhället i stort, men i detta fallet anser jag att de enskilda familjernas situation väger tyngre.
  24. 12
    Då säger jag nej. Jag ser mer än gärna att man delar på omsorgen om barnen både i tid och ekonomi och på alla sätt, och framför allt att attityderna till föräldraledighet i förhållande till kön förändras (pappor som är hemma längre än de månader de inte kan föra över är inte mer "duktiga" än mammor som är detsamma t ex). Men eftersom arbetstider och arbetsförhållanden och hemförhållanden och hälsostatus och allt möjligt är olika så är inte heller en 50/50-delning av uttaget av f-dagar från FK nödvändigtvis det bättre valet. Kanske för samhället i stort, men i detta fallet anser jag att de enskilda familjernas situation väger tyngre.
  25. Medlem sedan
    May 2004
    #13

    Nej tycker det ska vara...

    upp till varje par att bestämma själva hur de vill fördela sina dagar. Vill staten spara pengar ska de låsa 50/50 för då kommer en jäääkla massa dagar att bara brinna inne.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  26. 13
    Nej tycker det ska vara... upp till varje par att bestämma själva hur de vill fördela sina dagar. Vill staten spara pengar ska de låsa 50/50 för då kommer en jäääkla massa dagar att bara brinna inne.
  27. Medlem sedan
    Oct 2014
    #14
    ja det tycker jag absolut. Kan tänka mig en variant där man har ett 3/ 3 system där en tredjedel är mammans, en pappans och en valfri. Ser det som helt självklart att samhället sätter upp regler som inte missgynnar en jämställd utveckling.
  28. 14
    ja det tycker jag absolut. Kan tänka mig en variant där man har ett 3/ 3 system där en tredjedel är mammans, en pappans och en valfri. Ser det som helt självklart att samhället sätter upp regler som inte missgynnar en jämställd utveckling.
  29. Kerstimärta
    #15
    Japp, så menar jag. Tack för korrigeringen!
  30. 15
    Japp, så menar jag. Tack för korrigeringen!
  31. Kerstimärta
    #16
    Jag skrev fel.

    Men 87% av männens löner. Samt 92% om man gör samma jobb. Det är det som finns faktamässigt.

    Det tror jag du också förstod. Om du ville....
  32. 16
    Jag skrev fel.

    Men 87% av männens löner. Samt 92% om man gör samma jobb. Det är det som finns faktamässigt.

    Det tror jag du också förstod. Om du ville....
  33. Medlem sedan
    Jul 2006
    #17
    Ja, absolut.
  34. 17
    Ja, absolut.
  35. Medlem sedan
    Aug 2013
    #18
    Nej, det förstod jag inte, eftersom du skrev 92 % lägre lön.
  36. 18
    Nej, det förstod jag inte, eftersom du skrev 92 % lägre lön.
  37. Kerstimärta
    #19
    Okej, att du tror jag ljuger förstår jag nu om du verkligen tror jag skulle skriva sånt ljug.
  38. 19
    Okej, att du tror jag ljuger förstår jag nu om du verkligen tror jag skulle skriva sånt ljug.
  39. Medlem sedan
    Jun 2004
    #20
    Ja.
  40. 20
    Ja.
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar