Apropå att grabbar inte pluggar längre
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Mar 2003
    #1

    Apropå att grabbar inte pluggar längre

    och håller på att utvecklas till neandertalare, som Smålandspappan beskrev det i en tråd nedan ;-)

    Kopierat från samma rapport jag hänvisade till i en annan tråd; Svart på vitt - om jämställdhet i akademin, SOU 2011-1 (sid 52 i det här fallet)

    "För att beskriva och i någon mån analysera hur könsfördelningen på vissa högskoleutbildningar har förändrats över tid har delegationen tillsammans med DEJA dels beställt en undersökning från SCB, dels gjort ett antal egna bearbetningar av de data SCB tillhandahöll i samband med detta. Innan resultaten från dessa analyser redovisas behöver emellertid några viktiga påpekanden, grundade på statistik publicerad av Högskoleverket, göras.
    För det första: Andelen män som söker sig till högre utbildning har ökat över tid. Fler män – och kvinnor – studerar vid universitet och högskolor nu än för tjugo år sedan. Visserligen varierar andelen individer som fortsätter från gymnasiet till högskolan från år till år, men det har totalt sett skett en kraftig ökning av högskolenybörjarna, både bland män och kvinnor.(20)
    För det andra: Fördelningen mellan könen när det gäller högskolenybörjarna har varit relativt konstant åtminstone de senaste tio åren. Högskolenybörjarna utgörs till ungefär 60 procent av kvinnor och 40 procent män.(21)
    Som tidigare redovisats var 57 procent av nybörjarstudenterna förra året (2009) kvinnor."

    Och som tidigare hänvisar siffrorna i parentes till de källor som påståendena bygger på. Vilka de är kan man se i sidfoten (sid 52) i rapporten, som i sin tur hittas här:

    http://www.regeringen.se/content/1/c...1/09764d10.pdf
  2. 1
    Apropå att grabbar inte pluggar längre och håller på att utvecklas till neandertalare, som Smålandspappan beskrev det i en tråd nedan ;-)

    Kopierat från samma rapport jag hänvisade till i en annan tråd; Svart på vitt - om jämställdhet i akademin, SOU 2011-1 (sid 52 i det här fallet)

    "För att beskriva och i någon mån analysera hur könsfördelningen på vissa högskoleutbildningar har förändrats över tid har delegationen tillsammans med DEJA dels beställt en undersökning från SCB, dels gjort ett antal egna bearbetningar av de data SCB tillhandahöll i samband med detta. Innan resultaten från dessa analyser redovisas behöver emellertid några viktiga påpekanden, grundade på statistik publicerad av Högskoleverket, göras.
    För det första: Andelen män som söker sig till högre utbildning har ökat över tid. Fler män – och kvinnor – studerar vid universitet och högskolor nu än för tjugo år sedan. Visserligen varierar andelen individer som fortsätter från gymnasiet till högskolan från år till år, men det har totalt sett skett en kraftig ökning av högskolenybörjarna, både bland män och kvinnor.(20)
    För det andra: Fördelningen mellan könen när det gäller högskolenybörjarna har varit relativt konstant åtminstone de senaste tio åren. Högskolenybörjarna utgörs till ungefär 60 procent av kvinnor och 40 procent män.(21)
    Som tidigare redovisats var 57 procent av nybörjarstudenterna förra året (2009) kvinnor."

    Och som tidigare hänvisar siffrorna i parentes till de källor som påståendena bygger på. Vilka de är kan man se i sidfoten (sid 52) i rapporten, som i sin tur hittas här:

    http://www.regeringen.se/content/1/c...1/09764d10.pdf
  3. Medlem sedan
    Nov 2002
    #2
    Och samtidigt säger "Flickor och pojkar i skolan – hur jämställt är det? (SOU 2009:64)" att betygen är bättre för tjejer än för killar, att det är fler killar som går ut med ofullständiga betyg än tjejer.
  4. 2
    Och samtidigt säger "Flickor och pojkar i skolan – hur jämställt är det? (SOU 2009:64)" att betygen är bättre för tjejer än för killar, att det är fler killar som går ut med ofullständiga betyg än tjejer.
  5. Medlem sedan
    Mar 2003
    #3
    Sant.
    Det gäller dock grundskolan och gymnasiet, så det är lite olika frågeställningar, även om de såklart hänger ihop.

    Antagligen, och nu spekulerar jag här, är det gruppen pojkar som ändå inte skulle ha gått vidare till högskolan som allt mer halkar efter i skolan. Det är förstås ett problem i sig.

    Men ska vi vara petimetriga och kunna visa referenser för allt vi påstår (vilket vi tydligen ska, baserat på diskussionen igår) måste vi uppenbarligen hålla isär resultat i grundskola och gymnasium från resultat i högskolan.
  6. 3
    Sant.
    Det gäller dock grundskolan och gymnasiet, så det är lite olika frågeställningar, även om de såklart hänger ihop.

    Antagligen, och nu spekulerar jag här, är det gruppen pojkar som ändå inte skulle ha gått vidare till högskolan som allt mer halkar efter i skolan. Det är förstås ett problem i sig.

    Men ska vi vara petimetriga och kunna visa referenser för allt vi påstår (vilket vi tydligen ska, baserat på diskussionen igår) måste vi uppenbarligen hålla isär resultat i grundskola och gymnasium från resultat i högskolan.
  7. Medlem sedan
    Nov 2002
    #4
    Fast det går ju inte, de hänger ihop. Likaväl som antalet studerande på grundnivå på universitetet får en naturlig koppling till hur många lektorer, docenter och professorer som utnämns.

    På de tekniska fakulteterna kommer vi troligen aldrig nå upp till nära 50 % professorer eftersom antalet studerande kvinnor på de utbildningarna är så litet, runt 30 % på både KTH som Chalmers. Ser troligen ännu sämre ut på de mindre universitetens/högskolornas tekniska fakulteter. Jag tror inte heller att på flera tekniska utbildningar kommer vi aldrig nå lika, precis som det ser ut på andra utbildningar, fast då är det tvärt om, ex. vårdvetenskap, socialt arbete m.m.

    Fast sedan kan vi också fundera över följande uttalande:
    "– Jag upplever det inte som problematiskt att det är fler kvinnor än män. Det är den personliga kompetensen som är viktig – inte könet, säger Kerstin Öhrling, prefekt vid Institutionen för hälsovetenskap, Luleå tekniska universitet." http://www.sulf.se/Universitetslarar...sedan-ar-2000/

    Jaha, gäller det bara när det är fler kvinnor än män?
  8. 4
    Fast det går ju inte, de hänger ihop. Likaväl som antalet studerande på grundnivå på universitetet får en naturlig koppling till hur många lektorer, docenter och professorer som utnämns.

    På de tekniska fakulteterna kommer vi troligen aldrig nå upp till nära 50 % professorer eftersom antalet studerande kvinnor på de utbildningarna är så litet, runt 30 % på både KTH som Chalmers. Ser troligen ännu sämre ut på de mindre universitetens/högskolornas tekniska fakulteter. Jag tror inte heller att på flera tekniska utbildningar kommer vi aldrig nå lika, precis som det ser ut på andra utbildningar, fast då är det tvärt om, ex. vårdvetenskap, socialt arbete m.m.

    Fast sedan kan vi också fundera över följande uttalande:
    "– Jag upplever det inte som problematiskt att det är fler kvinnor än män. Det är den personliga kompetensen som är viktig – inte könet, säger Kerstin Öhrling, prefekt vid Institutionen för hälsovetenskap, Luleå tekniska universitet." http://www.sulf.se/Universitetslarar...sedan-ar-2000/

    Jaha, gäller det bara när det är fler kvinnor än män?
  9. Medlem sedan
    Mar 2003
    #5
    Det där är ju ett uttalande av en enskild person och får stå för henne.
    Som jag skrev som svar till Smålandspappan idag tror jag att det är en fördel om könsfördelningen ligger nära 50/50.
  10. 5
    Det där är ju ett uttalande av en enskild person och får stå för henne.
    Som jag skrev som svar till Smålandspappan idag tror jag att det är en fördel om könsfördelningen ligger nära 50/50.
  11. Medlem sedan
    Mar 2003
    #6
    Och för att anknyta till det där sambandet mellan studenter och professorer kopierar jag in från ett inlägg i en tidigare tråd:

    Saxat från rapporten Svart på vitt - om jämställdhet i akademin, SOU 2011-1

    "Samtidigt visar tidigare prognoser att utvecklingen mot en jämn könsfördelning bland landets professorer varken kan tas för given
    eller gäller högskolan generellt. Högskoleverket har nyligen konsta-
    terat att om professorskåren på tjugo års sikt ska bestå av hälften
    kvinnor och hälften män, skulle andelen kvinnor bland de nyrekry-
    terade professorerna årligen behöva uppgå till 57 procent.(5)
    Om ökningen av andelen kvinnor fortsätter i samma takt som under
    åren 1995–2006 kommer andelen kvinnor i professorskåren om tjugo
    år att vara 31 procent. Det humanistisk-samhällsvetenskapliga forsk-
    ningsområdet är det enda som förutspås ligga inom jämställdhets-
    intervallet år 2030 med 43 procent kvinnor bland professorerna.
    Inom teknik och naturvetenskap pekar prognosen i stället på att
    andelen kvinnliga professorer riskerar att minska, inte öka, i fram-
    tiden.(6)"

    Detta alltså trots att de kvinnliga studenterna är i majoritet inom naturvetenskapen, och har så varit under många år.
    Texten är kopierat från sid 46 i rapporten, som kan hittas i sin helhet på

    http://www.regeringen.se/content/1/c...1/09764d10.pdf

    Och om det fortfarande är någon som har svårt förstå det här med referenser. (5) och (6) hänvisar alltså till rapporter som dessa påståenden bygger på. Vilka referenserna är kan man se i sidfoten på samma sida.

    Eller, för säkerhets skull.

    (5) Högskoleverket. Universitet & högskolor. Högskoleverkets årsrapport 2009. Stockholm:, rapport 2009:12.

    https://www.uk-ambetet.se/download/1...2262/0912R.pdf

    (6) Högskoleverket 2008:20.

    http://hsv.uhr.se/download/18.692369...0278/0820R.pdf
  12. 6
    Och för att anknyta till det där sambandet mellan studenter och professorer kopierar jag in från ett inlägg i en tidigare tråd:

    Saxat från rapporten Svart på vitt - om jämställdhet i akademin, SOU 2011-1

    "Samtidigt visar tidigare prognoser att utvecklingen mot en jämn könsfördelning bland landets professorer varken kan tas för given
    eller gäller högskolan generellt. Högskoleverket har nyligen konsta-
    terat att om professorskåren på tjugo års sikt ska bestå av hälften
    kvinnor och hälften män, skulle andelen kvinnor bland de nyrekry-
    terade professorerna årligen behöva uppgå till 57 procent.(5)
    Om ökningen av andelen kvinnor fortsätter i samma takt som under
    åren 1995–2006 kommer andelen kvinnor i professorskåren om tjugo
    år att vara 31 procent. Det humanistisk-samhällsvetenskapliga forsk-
    ningsområdet är det enda som förutspås ligga inom jämställdhets-
    intervallet år 2030 med 43 procent kvinnor bland professorerna.
    Inom teknik och naturvetenskap pekar prognosen i stället på att
    andelen kvinnliga professorer riskerar att minska, inte öka, i fram-
    tiden.(6)"

    Detta alltså trots att de kvinnliga studenterna är i majoritet inom naturvetenskapen, och har så varit under många år.
    Texten är kopierat från sid 46 i rapporten, som kan hittas i sin helhet på

    http://www.regeringen.se/content/1/c...1/09764d10.pdf

    Och om det fortfarande är någon som har svårt förstå det här med referenser. (5) och (6) hänvisar alltså till rapporter som dessa påståenden bygger på. Vilka referenserna är kan man se i sidfoten på samma sida.

    Eller, för säkerhets skull.

    (5) Högskoleverket. Universitet & högskolor. Högskoleverkets årsrapport 2009. Stockholm:, rapport 2009:12.

    https://www.uk-ambetet.se/download/1...2262/0912R.pdf

    (6) Högskoleverket 2008:20.

    http://hsv.uhr.se/download/18.692369...0278/0820R.pdf
  13. Medlem sedan
    Nov 2002
    #7
    Jo visserligen, men som prefekt, företräder man trots allt lite fler än bara sig själv, speciellt om det är så de jobbar i organisationen. Hade en man sagt samma sak, hade han blivit hudflängd på alla möjliga sätt.

    Apropå din andra text, personligen tror inte jag att utvecklingen går linjärt i framtiden. Den kommer troligen att öka än mer, när man når en kritisk massa kommer den troligen också att tippa över i favör för ena könet, det kvinnliga.
    Så långt är det enbart de tekniska ämnena som kommer att ha en fortsatt framtida överrepresentation av män på ledande befattningar, ex. professorer.

    Personligen tycker jag det märks i de organ jag tillhör på universitetet jag jobbar. Fokus ligger på att promota kvinnor i alla lägen så man glömmer bort mycket annat. T.ex. män som inte tar plats på ett traditionellt manligt sätt, män som agerar modernt och tar ansvar för hem och familj m.m.
    Jag har personligen inget emot att man promotar på vissa premisser, men jag anser att de premisserna ska vara likvärdiga för alla och inte enbart användas när ena könet diskuteras. Gör vi inte det bygger vi in en framtida obalans i systemet åt andra hållet. Och det kan knappast vara önskvärt. Om man nu inte anser som prefekten i citatet.

    Och nej, jag kommer inte leta länkar för att stödja min åsikt.
  14. 7
    Jo visserligen, men som prefekt, företräder man trots allt lite fler än bara sig själv, speciellt om det är så de jobbar i organisationen. Hade en man sagt samma sak, hade han blivit hudflängd på alla möjliga sätt.

    Apropå din andra text, personligen tror inte jag att utvecklingen går linjärt i framtiden. Den kommer troligen att öka än mer, när man når en kritisk massa kommer den troligen också att tippa över i favör för ena könet, det kvinnliga.
    Så långt är det enbart de tekniska ämnena som kommer att ha en fortsatt framtida överrepresentation av män på ledande befattningar, ex. professorer.

    Personligen tycker jag det märks i de organ jag tillhör på universitetet jag jobbar. Fokus ligger på att promota kvinnor i alla lägen så man glömmer bort mycket annat. T.ex. män som inte tar plats på ett traditionellt manligt sätt, män som agerar modernt och tar ansvar för hem och familj m.m.
    Jag har personligen inget emot att man promotar på vissa premisser, men jag anser att de premisserna ska vara likvärdiga för alla och inte enbart användas när ena könet diskuteras. Gör vi inte det bygger vi in en framtida obalans i systemet åt andra hållet. Och det kan knappast vara önskvärt. Om man nu inte anser som prefekten i citatet.

    Och nej, jag kommer inte leta länkar för att stödja min åsikt.
  15. Medlem sedan
    Mar 2003
    #8
    Jaså, du tycker inte att man behöver belägga alla sina påståenden vetenskapligt, med siffror, för att få säga något här ;-)

    Skämt å sido. Jo, det är sant att kvinnor i vissa sammanhang kan komma undan med saker som män aldrig skulle kunna säga. Liksom tvärt om. Sen är det ju inte alltid säkert att ett uttalande av en prefekt stöds av hens organisation, även om det såklart vore önskvärt att uttalanden är förankrade i organisationen. Hur det var i det här enskilda fallet vet jag inte. Men jag vet i alla fall att en enskild kvinnas uttalande inte kan sägas representera åsikten hos alla kvinnor.

    Jag hoppas att du har rätt i att andelen kvinnor på ledande positioner kommer att öka fortare än vad prognoserna visar. Vi får se. Tills dess kommer jag i alla fall att fortsätta peka på de orättvisor jag tycker mig se i samhället.
  16. 8
    Jaså, du tycker inte att man behöver belägga alla sina påståenden vetenskapligt, med siffror, för att få säga något här ;-)

    Skämt å sido. Jo, det är sant att kvinnor i vissa sammanhang kan komma undan med saker som män aldrig skulle kunna säga. Liksom tvärt om. Sen är det ju inte alltid säkert att ett uttalande av en prefekt stöds av hens organisation, även om det såklart vore önskvärt att uttalanden är förankrade i organisationen. Hur det var i det här enskilda fallet vet jag inte. Men jag vet i alla fall att en enskild kvinnas uttalande inte kan sägas representera åsikten hos alla kvinnor.

    Jag hoppas att du har rätt i att andelen kvinnor på ledande positioner kommer att öka fortare än vad prognoserna visar. Vi får se. Tills dess kommer jag i alla fall att fortsätta peka på de orättvisor jag tycker mig se i samhället.
  17. Medlem sedan
    Aug 2013
    #9
    Mycket sannolikt, Fredde.
  18. 9
    Mycket sannolikt, Fredde.
  19. Medlem sedan
    Aug 2013
    #10
    Så länge man inte hävdar något annat än att man framför sina egna uppfattningar - som Fredde gör - så behöver man givetvis inte underbygga påståendena med källor. Hänvisar man till "vetenskap" eller "forskning", så blir situationen en helt annan.
  20. 10
    Så länge man inte hävdar något annat än att man framför sina egna uppfattningar - som Fredde gör - så behöver man givetvis inte underbygga påståendena med källor. Hänvisar man till "vetenskap" eller "forskning", så blir situationen en helt annan.
  21. Medlem sedan
    Aug 2013
    #11
    Och.......?
  22. 11
    Och.......?
  23. Kerstimärta
    #12
    Min äldste son förfasades över inställningen hos pojkar på högstadiet. Deras nonchalanta attityd till studier och att de mest beteede sig som rötägg. Helt och hållet accepterat av lärarkåren.

    Han oroade sig över framtiden och att män skulle helt halka efter och världen skulle tas över av kvinnor. Såklart stöttade jag honom att bryta det mönstret. För det är inte önskvärt. Alla behövs vi.
  24. 12
    Min äldste son förfasades över inställningen hos pojkar på högstadiet. Deras nonchalanta attityd till studier och att de mest beteede sig som rötägg. Helt och hållet accepterat av lärarkåren.

    Han oroade sig över framtiden och att män skulle helt halka efter och världen skulle tas över av kvinnor. Såklart stöttade jag honom att bryta det mönstret. För det är inte önskvärt. Alla behövs vi.
  25. Medlem sedan
    Aug 2013
    #13
    Har han några vänner?
  26. 13
    Har han några vänner?
  27. Kerstimärta
    #14
    Ja, flera stycken faktiskt. Både flickor och pojkar.

    På utvecklingssamtalet igår uttryckte matte/fy-läraren förundran över trojkan han ingår i på hans lektioner. Tre pojkar som jobbar ihop och inte stimmar eller stör. Som alla är högt i förståelsen och som löser problem på djupet och spekulerar. Han hade upplevt enstaka pojkar så. Men inte en trio som var så sammansvetsade och så väldigt analyserande och positiva och trevliga.

    Sen är han inte den coolaste som skolkar, röker och super. Tvärtom. Men, han gillar sitt liv och uppvisar mestadels A i betyg på teknisk linje på gymnasiet. Så även hans närmaste manliga vänner.

    Han sticker dessutom ut. Han klippte mohawkfrisyr i augusti. Sen på klasskortet tog han ställning emot mansidealet, sminkade sig och bar linne med fluga.

    Vad föranledde din fråga?
  28. 14
    Ja, flera stycken faktiskt. Både flickor och pojkar.

    På utvecklingssamtalet igår uttryckte matte/fy-läraren förundran över trojkan han ingår i på hans lektioner. Tre pojkar som jobbar ihop och inte stimmar eller stör. Som alla är högt i förståelsen och som löser problem på djupet och spekulerar. Han hade upplevt enstaka pojkar så. Men inte en trio som var så sammansvetsade och så väldigt analyserande och positiva och trevliga.

    Sen är han inte den coolaste som skolkar, röker och super. Tvärtom. Men, han gillar sitt liv och uppvisar mestadels A i betyg på teknisk linje på gymnasiet. Så även hans närmaste manliga vänner.

    Han sticker dessutom ut. Han klippte mohawkfrisyr i augusti. Sen på klasskortet tog han ställning emot mansidealet, sminkade sig och bar linne med fluga.

    Vad föranledde din fråga?
  29. Medlem sedan
    Aug 2013
    #15
    Tja, kan undra det......
  30. 15
    Tja, kan undra det......
  31. Kerstimärta
    #16
    Varför? Vad skulle hindra att han hade vänner?

    Glömde, i veckan blev han vald till ordförande i inskolningskommitten.
  32. 16
    Varför? Vad skulle hindra att han hade vänner?

    Glömde, i veckan blev han vald till ordförande i inskolningskommitten.
  33. Medlem sedan
    Aug 2013
    #17
    Då får jag gratulera honom..... eller dig.
  34. 17
    Då får jag gratulera honom..... eller dig.
  35. Kerstimärta
    #18
    Varför skulle det vara att gratulera?
  36. 18
    Varför skulle det vara att gratulera?
  37. Medlem sedan
    Aug 2013
    #19
    Varför skrev du det?
  38. 19
    Varför skrev du det?
  39. Kerstimärta
    #20
    För att ytterligare förklara för dig att det inte fanns något problem kring vänner. Jag har inte fått svar på frågan om vad som skulle hindra att han hade vänner.
  40. 20
    För att ytterligare förklara för dig att det inte fanns något problem kring vänner. Jag har inte fått svar på frågan om vad som skulle hindra att han hade vänner.
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar