Barn i bil-fråga
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Dec 2005
    #1

    Barn i bil-fråga

    Bakgrund:

    Enligt lag ska barn kortare än 135 cm ha speciell skyddsanordning i bilen.
    Forskare och läkare rekommenderar bälteskudde till 10-12 års ålder.
    Barn kortare än 140 cm ska inte sitta på plats med airbag.

    Frågor:

    Min äldsta är snart 140 cm lång. Ibland skjutsar vi andra barn och då har vi svårt att få plats med tre bälteskuddar i baksätet pga skålade säten. Det är alltså inte olagligt att ha barnet över 135 cm i mitten utan bäkteskudde men frågan är hur olämpligt det är. Om jag placerar barnet (när hen är 140 cm lång) vid passargerarplatsen där det finns airbag, bör hen sitta på bälteskudde då? (Har googlat men ej hittat svaret men man bör dock dra bak stolen maximalt om ett barn sitter där)

    Slutfråga:

    Hur gör ni andra med bilbarnstolar?



  2. 1
    Barn i bil-fråga Bakgrund:

    Enligt lag ska barn kortare än 135 cm ha speciell skyddsanordning i bilen.
    Forskare och läkare rekommenderar bälteskudde till 10-12 års ålder.
    Barn kortare än 140 cm ska inte sitta på plats med airbag.

    Frågor:

    Min äldsta är snart 140 cm lång. Ibland skjutsar vi andra barn och då har vi svårt att få plats med tre bälteskuddar i baksätet pga skålade säten. Det är alltså inte olagligt att ha barnet över 135 cm i mitten utan bäkteskudde men frågan är hur olämpligt det är. Om jag placerar barnet (när hen är 140 cm lång) vid passargerarplatsen där det finns airbag, bör hen sitta på bälteskudde då? (Har googlat men ej hittat svaret men man bör dock dra bak stolen maximalt om ett barn sitter där)

    Slutfråga:

    Hur gör ni andra med bilbarnstolar?
  3. Medlem sedan
    Dec 2005
    #2
    Äh, jag hittade ju nu att bältesstol vid airbagen var att föredra till 10-12 års ålder (såvida barnet är över 140 cm, annars big no no)
  4. 2
    Äh, jag hittade ju nu att bältesstol vid airbagen var att föredra till 10-12 års ålder (såvida barnet är över 140 cm, annars big no no)
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar