Veganmat till julbordet
Ordet är fritt
  1. Salander
    #1

    Veganmat till julbordet

    Någon som är bra på vegankost?

    Ska göra någon veganrätt till julbordet.
    Hittar en del men vad är gott och kan förberedas dagen innan?

    Ska helst kunna ätas av oss ickeveganer också.

    Så, nu får någon annan ta över trådstartandet
  2. 1
    Veganmat till julbordet Någon som är bra på vegankost?

    Ska göra någon veganrätt till julbordet.
    Hittar en del men vad är gott och kan förberedas dagen innan?

    Ska helst kunna ätas av oss ickeveganer också.

    Så, nu får någon annan ta över trådstartandet
  3. Medlem sedan
    Jan 2009
    #2
    Gratinerad kålrot istället för skinka har jag ätit det är betydligt godare än det låter som. Grönkål är också gott men skippa grädde och skinkspadet. Jansson med tartex (heter det så?) istället för ansjovis.
    Ha det gott!
  4. 2
    Gratinerad kålrot istället för skinka har jag ätit det är betydligt godare än det låter som. Grönkål är också gott men skippa grädde och skinkspadet. Jansson med tartex (heter det så?) istället för ansjovis.
  5. Medlem sedan
    Jan 2000
    Forumvärd
    #3
    Det finns ju många rätter som är vegetariska utan att någon reflekterar över det, t.ex brunkål, rödkål och sådant (långkål utan grädde går säkert att fixa också)
    Men jag har för mig att det finns en finsk rätt baserat på kålrot
    Brysselkål är ju också en vanlig rätt på julbordet
  6. 3
    Det finns ju många rätter som är vegetariska utan att någon reflekterar över det, t.ex brunkål, rödkål och sådant (långkål utan grädde går säkert att fixa också)
    Men jag har för mig att det finns en finsk rätt baserat på kålrot
    Brysselkål är ju också en vanlig rätt på julbordet
  7. Salander
    #4
    Med havregrädde då eller hur var den gjord?
  8. 4
    Med havregrädde då eller hur var den gjord?
  9. Salander
    #5
    Ja vegetariskt är ju ganska lätt, veganmat är lite svårare. Tyvärr tror jag inte på kålen, den är inte så poppis
  10. 5
    Ja vegetariskt är ju ganska lätt, veganmat är lite svårare. Tyvärr tror jag inte på kålen, den är inte så poppis
  11. Medlem sedan
    Jul 2003
    #6
    Finns en rätt som heter "Veganssons Frestelse", googla på det! Annars kan jag tipsa om kardemumma- och kanelstekta rotfrukter, grönkålspaj med valnötter (gör med veganska alternativ som mjölkfritt margarin och havregrädde), apelsinsallad med rödkål och rostade hasselnötter, focaccia med rostade hasselnötter, bulgur/couscoussallad med saffran, sultanarussin, valnötter och strimlad rödkål, "auberginesill" (googla, aubergine inlagd som sill)... några idéer i alla fall!
  12. 6
    Finns en rätt som heter "Veganssons Frestelse", googla på det! Annars kan jag tipsa om kardemumma- och kanelstekta rotfrukter, grönkålspaj med valnötter (gör med veganska alternativ som mjölkfritt margarin och havregrädde), apelsinsallad med rödkål och rostade hasselnötter, focaccia med rostade hasselnötter, bulgur/couscoussallad med saffran, sultanarussin, valnötter och strimlad rödkål, "auberginesill" (googla, aubergine inlagd som sill)... några idéer i alla fall!
  13. Salander
    #7
    Tack snälla för massor av bra uppslag, ska kopiera och spara så jag inte glömmer bort. Tack igen!
  14. 7
    Tack snälla för massor av bra uppslag, ska kopiera och spara så jag inte glömmer bort. Tack igen!
  15. Medlem sedan
    Oct 2014
    #8
    ja strimlad rotselleri som steks och sedan häller du på vegetabilisk grädde och låter puttra med örtsalt o lite svart peppar.
    SÅ gott!
    Eller en rotsakabakelse med vegetabilisk grädde
    Potatisbakelser med olja och vitlök
  16. 8
    ja strimlad rotselleri som steks och sedan häller du på vegetabilisk grädde och låter puttra med örtsalt o lite svart peppar.
    SÅ gott!
    Eller en rotsakabakelse med vegetabilisk grädde
    Potatisbakelser med olja och vitlök
  17. Medlem sedan
    Aug 2011
    #9
    Jag är inte alls bra på vegankost.
    Men jag tänker på finsk morotslåda? Det är i o f s risgrynsgröt i, men det går ju att göra med havredryck .

    Åh, morotslåda...det måste jag göra snart!

    Eller, karelska piroger? Det är en rågdeg, och så är det risgrynsgröt även i dem.
  18. 9
    Jag är inte alls bra på vegankost.
    Men jag tänker på finsk morotslåda? Det är i o f s risgrynsgröt i, men det går ju att göra med havredryck .

    Åh, morotslåda...det måste jag göra snart!

    Eller, karelska piroger? Det är en rågdeg, och så är det risgrynsgröt även i dem.
  19. Medlem sedan
    Aug 2006
    #10
    Trist kanske, men: fråga veganen? En del gillar "ersättningsprodukter" för kött, som julsk*nka utan r*v t ex eller vad det heter... medans en del hellre har nåt het annat, nåt helt annorlunda... inget som ska likna köttet till form eller konsistens.

    Man kan göra "senapssill". Gör själva inläggningsgrejen med senap och grädde och sånt, och välj havrebaserade "mjölkprodukter". Skär aubergin i mindre bitar och förväll lite snabbt tills de blir sladdriga. Och så lägg in....

    Rotsaksgratäng är gott.

    Bönbollar kanske. Kolla recept på falafelsmet och byt ut hälften av mängden kikärtor mot t ex kidneybönor. Smaksätt med senap och kryddpeppar i stället för vitlök och sånt.
  20. 10
    Trist kanske, men: fråga veganen? En del gillar "ersättningsprodukter" för kött, som julsk*nka utan r*v t ex eller vad det heter... medans en del hellre har nåt het annat, nåt helt annorlunda... inget som ska likna köttet till form eller konsistens.

    Man kan göra "senapssill". Gör själva inläggningsgrejen med senap och grädde och sånt, och välj havrebaserade "mjölkprodukter". Skär aubergin i mindre bitar och förväll lite snabbt tills de blir sladdriga. Och så lägg in....

    Rotsaksgratäng är gott.

    Bönbollar kanske. Kolla recept på falafelsmet och byt ut hälften av mängden kikärtor mot t ex kidneybönor. Smaksätt med senap och kryddpeppar i stället för vitlök och sånt.
  21. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #11

    Janssons frestelse

    Ja, om man skippar ansjovisen alltså. OK, det blir inte riktigt samma sak men borde kunna vara acceptabelt ändå för alla andra.

    Eller vänta, sade du vegan? De står inte ut med grädde heller då? Nä, tyvärr. Då är de för mycket fanatiker för att jag skall klara av att komma på något. Om det är gäster du skall laga till kan de väl själva komma med förslag?

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  22. 11
    Janssons frestelse Ja, om man skippar ansjovisen alltså. OK, det blir inte riktigt samma sak men borde kunna vara acceptabelt ändå för alla andra.

    Eller vänta, sade du vegan? De står inte ut med grädde heller då? Nä, tyvärr. Då är de för mycket fanatiker för att jag skall klara av att komma på något. Om det är gäster du skall laga till kan de väl själva komma med förslag?
  23. Medlem sedan
    Aug 2006
    #12
    Glöm inte godiset Knäck blir godast på havregrädde tycker jag, sojagrädden ger bismak...
  24. 12
    Glöm inte godiset Knäck blir godast på havregrädde tycker jag, sojagrädden ger bismak...
  25. Medlem sedan
    Aug 2011
    #13
    Fanatiker? Det var ett starkt ord.
    Är man automatiskt fanatiker om man väljer en annan kost än du?
  26. 13
    Fanatiker? Det var ett starkt ord.
    Är man automatiskt fanatiker om man väljer en annan kost än du?
  27. Medlem sedan
    Aug 2006
    #14
    Det är grädden som avgör. Där går gränsen för fanatism. Det har inget alls att göra med hur man driver frågan och vilken hänsyn man visar mot andra uppfattningar. Serru.
  28. 14
    Det är grädden som avgör. Där går gränsen för fanatism. Det har inget alls att göra med hur man driver frågan och vilken hänsyn man visar mot andra uppfattningar. Serru.
  29. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #15

    Det har jag inte påstått

    Fanatiker är man, enligt mig, om man inte nöjer sig med vegetariskt utan måste gå hela vägen till att utesluta allt som har det allra minsta med djurriket att göra, t.ex. grädde. Det skadar inte djuret att man mjölkar det.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  30. 15
    Det har jag inte påstått Fanatiker är man, enligt mig, om man inte nöjer sig med vegetariskt utan måste gå hela vägen till att utesluta allt som har det allra minsta med djurriket att göra, t.ex. grädde. Det skadar inte djuret att man mjölkar det.
  31. Medlem sedan
    Aug 2011
    #16
    Och man kan inte ha någon annan anledning att vara vegan, tänker du?...

    Men fortfarande tycker jag att "fanatiker" är ett starkt ord i sammanhanget. Men det kan man ju tycka olika om.
  32. 16
    Och man kan inte ha någon annan anledning att vara vegan, tänker du?...

    Men fortfarande tycker jag att "fanatiker" är ett starkt ord i sammanhanget. Men det kan man ju tycka olika om.
  33. Medlem sedan
    Aug 2006
    #17
    Nope, är man vegan så beror det på att man är intolerant, saknar överseende med andra kosthållingar och är allmänt besatt. Hade man däremot ätit grädde så...

    (Vicken tur att jag gör det )
  34. 17
    Nope, är man vegan så beror det på att man är intolerant, saknar överseende med andra kosthållingar och är allmänt besatt. Hade man däremot ätit grädde så...

    (Vicken tur att jag gör det )
  35. Medlem sedan
    Aug 2011
    #18
    Ja, då räknas vare sig du eller jag till fanatikerna då . Skönt. Man vill ju veta.
  36. 18
    Ja, då räknas vare sig du eller jag till fanatikerna då . Skönt. Man vill ju veta.
  37. Salander
    #19
    Tack till dig med !
  38. 19
    Tack till dig med !
  39. Salander
    #20
    Ja någon rotsakslåda kan ju vara gott?!
  40. 20
    Ja någon rotsakslåda kan ju vara gott?!
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar