Fredagsenkät
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Oct 2014
    #1

    Fredagsenkät

    innan jag slänger mig framför tv;n och somnar framför något litterärt mästerverk som how i met your mother eller liknande.

    -vad tipsar ni om för bra bok till ledigheterna att läsa?
    -Någon "ny" rolig rätt till julbordet eller annan dag när man har lite mer tid att stå vid spisen?
    -Firar ni jul på ungefär samma vis som när ni var små?
    -Skulle ni vilja fira på något annat vis än ni gör nu, i så fall hur?
    -ska ni åka skidor i vinter, typ fjällresa?
    -längtar ni till sommaren?
    -något bra att tipsa om att titta på TV, typ miniserie?
  2. 1
    Fredagsenkät innan jag slänger mig framför tv;n och somnar framför något litterärt mästerverk som how i met your mother eller liknande.

    -vad tipsar ni om för bra bok till ledigheterna att läsa?
    -Någon "ny" rolig rätt till julbordet eller annan dag när man har lite mer tid att stå vid spisen?
    -Firar ni jul på ungefär samma vis som när ni var små?
    -Skulle ni vilja fira på något annat vis än ni gör nu, i så fall hur?
    -ska ni åka skidor i vinter, typ fjällresa?
    -längtar ni till sommaren?
    -något bra att tipsa om att titta på TV, typ miniserie?
  3. Medlem sedan
    Jul 2003
    #2
    -vad tipsar ni om för bra bok till ledigheterna att läsa?
    *Kristina Sandbergs serie om Maj, "att föda ett barn" osv.
    -Någon "ny" rolig rätt till julbordet eller annan dag när man har lite mer tid att stå vid spisen?
    *Näpp, lagar ingen mat i jul. Eller i nyår.
    -Firar ni jul på ungefär samma vis som när ni var små?
    *Vartannat år gör vi det, inte i år
    -Skulle ni vilja fira på något annat vis än ni gör nu, i så fall hur?
    *Jag vill helst fira som vi gör vartannat år, det andra vartannat
    -ska ni åka skidor i vinter, typ fjällresa?
    *Ja, vi ska en liten sväng till Järvsö över nyår, sedan ska vi till Åre på sportlovet
    -längtar ni till sommaren?
    *Vet inte. Jo lite, men jag vill att det ska vara vinter först
    -något bra att tipsa om att titta på TV, typ miniserie?
    *Äsch, jag ser ju aldrig på TV. Homeland är det enda jag kollar just nu.
  4. 2
    -vad tipsar ni om för bra bok till ledigheterna att läsa?
    *Kristina Sandbergs serie om Maj, "att föda ett barn" osv.
    -Någon "ny" rolig rätt till julbordet eller annan dag när man har lite mer tid att stå vid spisen?
    *Näpp, lagar ingen mat i jul. Eller i nyår.
    -Firar ni jul på ungefär samma vis som när ni var små?
    *Vartannat år gör vi det, inte i år
    -Skulle ni vilja fira på något annat vis än ni gör nu, i så fall hur?
    *Jag vill helst fira som vi gör vartannat år, det andra vartannat
    -ska ni åka skidor i vinter, typ fjällresa?
    *Ja, vi ska en liten sväng till Järvsö över nyår, sedan ska vi till Åre på sportlovet
    -längtar ni till sommaren?
    *Vet inte. Jo lite, men jag vill att det ska vara vinter först
    -något bra att tipsa om att titta på TV, typ miniserie?
    *Äsch, jag ser ju aldrig på TV. Homeland är det enda jag kollar just nu.
  5. Medlem sedan
    Oct 2014
    #3
    ja där har jag ju en del tre att sätta tänderna i i jul!
    Jag håller med om sommaren, jag gillar vintern o längtar efter snö men när jag vet vad vi ska göra o vart vi ska vara tre veckor i sommar så känner jag; åhhhh.!! Vi kanske till o med är där samtidigt någon dag o kan ses!
  6. 3
    ja där har jag ju en del tre att sätta tänderna i i jul!
    Jag håller med om sommaren, jag gillar vintern o längtar efter snö men när jag vet vad vi ska göra o vart vi ska vara tre veckor i sommar så känner jag; åhhhh.!! Vi kanske till o med är där samtidigt någon dag o kan ses!
  7. Medlem sedan
    Oct 2014
    #4
    -vad tipsar ni om för bra bok till ledigheterna att läsa?
    *Verghese, Abraham " skära för sten" Måste köpa den o läsa den igen. Fantastisk bok!

    -Någon "ny" rolig rätt till julbordet eller annan dag när man har lite mer tid att stå vid spisen?
    *Kalkon säger jag, helt underskattad. Lätt att laga men tar tid. Men tid och kärlek har vi ju i jul

    -Firar ni jul på ungefär samma vis som när ni var små?
    *ja faktiskt konstaterade jag för några dagar sen. Men jag tillhör generation "medelåldern näst äldsta generationen numera..."

    -Skulle ni vilja fira på något annat vis än ni gör nu, i så fall hur?
    *Uppriktigt nej!

    -ska ni åka skidor i vinter, typ fjällresa?
    *Ja fast inte fören i påsk då vi ska till Idre, önskar vi kunde få till en resa men det hinns inte då vi ska till Paris i mars maken och jag!

    -längtar ni till sommaren?
    *Nä egentligen inte, men som jag skrev till Carolina. Den sommaren ser jag fram emot då vi har en supermysig resa inbokad plus att jag har långledigt större d elen av sommaren!

    -något bra att tipsa om att titta på TV, typ miniserie?
    *Nä...
  8. 4
    -vad tipsar ni om för bra bok till ledigheterna att läsa?
    *Verghese, Abraham " skära för sten" Måste köpa den o läsa den igen. Fantastisk bok!

    -Någon "ny" rolig rätt till julbordet eller annan dag när man har lite mer tid att stå vid spisen?
    *Kalkon säger jag, helt underskattad. Lätt att laga men tar tid. Men tid och kärlek har vi ju i jul

    -Firar ni jul på ungefär samma vis som när ni var små?
    *ja faktiskt konstaterade jag för några dagar sen. Men jag tillhör generation "medelåldern näst äldsta generationen numera..."

    -Skulle ni vilja fira på något annat vis än ni gör nu, i så fall hur?
    *Uppriktigt nej!

    -ska ni åka skidor i vinter, typ fjällresa?
    *Ja fast inte fören i påsk då vi ska till Idre, önskar vi kunde få till en resa men det hinns inte då vi ska till Paris i mars maken och jag!

    -längtar ni till sommaren?
    *Nä egentligen inte, men som jag skrev till Carolina. Den sommaren ser jag fram emot då vi har en supermysig resa inbokad plus att jag har långledigt större d elen av sommaren!

    -något bra att tipsa om att titta på TV, typ miniserie?
    *Nä...
  9. Medlem sedan
    May 2004
    #5
    -vad tipsar ni om för bra bok till ledigheterna att läsa?
    - inte en susning, läser aldrig böcker

    -Någon "ny" rolig rätt till julbordet eller annan dag när man har lite mer tid att stå vid spisen?
    - inte en aning

    -Firar ni jul på ungefär samma vis som när ni var små?
    - Ja exakt samma

    -Skulle ni vilja fira på något annat vis än ni gör nu, i så fall hur?
    - skulle kunna tänka mig att fira jul i varmare trakter någon gång.

    -ska ni åka skidor i vinter, typ fjällresa?
    - nej har aldrig gjort och kommer nog aldrig göra.

    -längtar ni till sommaren?
    - jadå

    -något bra att tipsa om att titta på TV, typ miniserie
    - nää
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  10. 5
    -vad tipsar ni om för bra bok till ledigheterna att läsa?
    - inte en susning, läser aldrig böcker

    -Någon "ny" rolig rätt till julbordet eller annan dag när man har lite mer tid att stå vid spisen?
    - inte en aning

    -Firar ni jul på ungefär samma vis som när ni var små?
    - Ja exakt samma

    -Skulle ni vilja fira på något annat vis än ni gör nu, i så fall hur?
    - skulle kunna tänka mig att fira jul i varmare trakter någon gång.

    -ska ni åka skidor i vinter, typ fjällresa?
    - nej har aldrig gjort och kommer nog aldrig göra.

    -längtar ni till sommaren?
    - jadå

    -något bra att tipsa om att titta på TV, typ miniserie
    - nää
  11. Medlem sedan
    Sep 2003
    #6
    -Vad tipsar ni om för bra bok till ledigheterna att läsa?
    Tyvärr ingen, jag orkar sällan läsa så mycket numera och harinte så mycket ledighet i helgerna att jag behöver något läsvärt själv.

    -Någon "ny" rolig rätt till julbordet eller annan dag när man har lite mer tid att stå vid spisen?
    -Pass

    -Firar ni jul på ungefär samma vis som när ni var små?
    -Nej, inte alls. När jag var liten firade vi en gigantisk släktjul a`la Fanny och Alexander minus det mörka. Numera firar vi en mindre familjejul med våra föräldrar och mina syskon.

    -Skulle ni vilja fira på något annat vis än ni gör nu, i så fall hur?
    -Nej inte egentligen. Jag skulle kunna tänka mig att fira jul på någon skidort i fjällen eller alperna men eftersom både jag och mannen har jobb som är schemalagda över helger och storhelger har vi svårt att få ledigt båda två över julen. (Inte svårt, nästan omöjligt eftersom vi inte kan begära föräldraledigt längre...)
    -ska ni åka skidor i vinter, typ fjällresa?
    -Nej. Kanske mannen och barnen drar till Alperna på sportlovet men jag kan inte åka skidor längre så jag följer inte med i så fall.

    -längtar ni till sommaren?
    -Nej, jag föredrar att njuta av nutiden istället för att alltid längta bort.

    -något bra att tipsa om att titta på TV, typ miniserie?
    -16-åringen och jag tittar just nu på Glee på netflix på kvällarna. Lite småkul med musiknumren men egentligen en oerhört töntig serie med alldeles för karikerade rollfigurer. Men en bra nervarvning innan sängdags.
  12. 6
    -Vad tipsar ni om för bra bok till ledigheterna att läsa?
    Tyvärr ingen, jag orkar sällan läsa så mycket numera och harinte så mycket ledighet i helgerna att jag behöver något läsvärt själv.

    -Någon "ny" rolig rätt till julbordet eller annan dag när man har lite mer tid att stå vid spisen?
    -Pass

    -Firar ni jul på ungefär samma vis som när ni var små?
    -Nej, inte alls. När jag var liten firade vi en gigantisk släktjul a`la Fanny och Alexander minus det mörka. Numera firar vi en mindre familjejul med våra föräldrar och mina syskon.

    -Skulle ni vilja fira på något annat vis än ni gör nu, i så fall hur?
    -Nej inte egentligen. Jag skulle kunna tänka mig att fira jul på någon skidort i fjällen eller alperna men eftersom både jag och mannen har jobb som är schemalagda över helger och storhelger har vi svårt att få ledigt båda två över julen. (Inte svårt, nästan omöjligt eftersom vi inte kan begära föräldraledigt längre...)
    -ska ni åka skidor i vinter, typ fjällresa?
    -Nej. Kanske mannen och barnen drar till Alperna på sportlovet men jag kan inte åka skidor längre så jag följer inte med i så fall.

    -längtar ni till sommaren?
    -Nej, jag föredrar att njuta av nutiden istället för att alltid längta bort.

    -något bra att tipsa om att titta på TV, typ miniserie?
    -16-åringen och jag tittar just nu på Glee på netflix på kvällarna. Lite småkul med musiknumren men egentligen en oerhört töntig serie med alldeles för karikerade rollfigurer. Men en bra nervarvning innan sängdags.
  13. Medlem sedan
    Aug 2005
    #7
    -vad tipsar ni om för bra bok till ledigheterna att läsa? - Shantaram. Har förvisso inte läst den själv....

    -Någon "ny" rolig rätt till julbordet eller annan dag när man har lite mer tid att stå vid spisen? - Nej

    -Firar ni jul på ungefär samma vis som när ni var små? - Ja

    -Skulle ni vilja fira på något annat vis än ni gör nu, i så fall hur? - Nej

    -ska ni åka skidor i vinter, typ fjällresa? - Vi åker alltid till alperna, men nej, inte denna vinter.

    -längtar ni till sommaren? - Jag lever i nuet och längtar inte efter en sådan sak som sommaren när det inte ens varit vinter än.

    -något bra att tipsa om att titta på TV, typ miniserie? -Suits
  14. 7
    -vad tipsar ni om för bra bok till ledigheterna att läsa? - Shantaram. Har förvisso inte läst den själv....

    -Någon "ny" rolig rätt till julbordet eller annan dag när man har lite mer tid att stå vid spisen? - Nej

    -Firar ni jul på ungefär samma vis som när ni var små? - Ja

    -Skulle ni vilja fira på något annat vis än ni gör nu, i så fall hur? - Nej

    -ska ni åka skidor i vinter, typ fjällresa? - Vi åker alltid till alperna, men nej, inte denna vinter.

    -längtar ni till sommaren? - Jag lever i nuet och längtar inte efter en sådan sak som sommaren när det inte ens varit vinter än.

    -något bra att tipsa om att titta på TV, typ miniserie? -Suits
  15. Medlem sedan
    Mar 2003
    #8
    -vad tipsar ni om för bra bok till ledigheterna att läsa?
    *Påbörjade nyss Lottie Knussons bok och än så länge är den bra. Annars gillar jag en man som heter Ove

    -Någon "ny" rolig rätt till julbordet eller annan dag när man har lite mer tid att stå vid spisen?
    *Brukar alltid ha ett par nya rätter men i år få det bero. Om ni inte kör på sillshots redan så får det bli mitt tips. Lätt att göra och otroligt gott!

    -Firar ni jul på ungefär samma vis som när ni var små?
    Ungefär men i år bryter vi nog mönstret pga sjukdom och annat.

    -Skulle ni vilja fira på något annat vis än ni gör nu, i så fall hur?
    Jag gillar traditionella jular och skulle inte vilja åka utomlands eller liknande över jul. I år skulle jag dock önska att hälsan var i topp för alla och att alla skulle må bra.

    -ska ni åka skidor i vinter, typ fjällresa?
    Nix, finns inget intresse för det.

    -längtar ni till sommaren?
    Ja!!!

    -något bra att tipsa om att titta på TV, typ miniserie?
    De gamla 80-talsserierna Tillbaka till Eden, Princess Daisy,Lace, Mistrals dotter osv
  16. 8
    -vad tipsar ni om för bra bok till ledigheterna att läsa?
    *Påbörjade nyss Lottie Knussons bok och än så länge är den bra. Annars gillar jag en man som heter Ove

    -Någon "ny" rolig rätt till julbordet eller annan dag när man har lite mer tid att stå vid spisen?
    *Brukar alltid ha ett par nya rätter men i år få det bero. Om ni inte kör på sillshots redan så får det bli mitt tips. Lätt att göra och otroligt gott!

    -Firar ni jul på ungefär samma vis som när ni var små?
    Ungefär men i år bryter vi nog mönstret pga sjukdom och annat.

    -Skulle ni vilja fira på något annat vis än ni gör nu, i så fall hur?
    Jag gillar traditionella jular och skulle inte vilja åka utomlands eller liknande över jul. I år skulle jag dock önska att hälsan var i topp för alla och att alla skulle må bra.

    -ska ni åka skidor i vinter, typ fjällresa?
    Nix, finns inget intresse för det.

    -längtar ni till sommaren?
    Ja!!!

    -något bra att tipsa om att titta på TV, typ miniserie?
    De gamla 80-talsserierna Tillbaka till Eden, Princess Daisy,Lace, Mistrals dotter osv
  17. Medlem sedan
    Jul 2003
    #9
    Ja, hoppas verkligen det! Vore ju toppen! En middag tillsammans på Pocho till exempel
  18. 9
    Ja, hoppas verkligen det! Vore ju toppen! En middag tillsammans på Pocho till exempel
  19. Medlem sedan
    Nov 1998
    #10
    -vad tipsar ni om för bra bok till ledigheterna att läsa?
    Läser Michael Sandels "Vad som inte kan köpas för pengar" just nu. Handlar om marknadens moraliska gränser.

    -Någon "ny" rolig rätt till julbordet eller annan dag när man har lite mer tid att stå vid spisen?
    Vi gör då bl a en risbädd och delar in i fält med olika färger, som en flagga, t ex röd pesto, grön pesto, bernaise-sås och så har vi i olika köttabitar i de olika fälten, t ex kyckling, kanin, lamm och så stör vi t ex mandelflarn på garneringen.

    -Firar ni jul på ungefär samma vis som när ni var små?
    Ja

    -Skulle ni vilja fira på något annat vis än ni gör nu, i så fall hur?


    -ska ni åka skidor i vinter, typ fjällresa?
    Ja, om det blir snö i Skåne kastar jag mig ut på slätten, speciellt om det blir skarsnö så man kan komma upp i typ 30 km/tim i de långsträckta nerförbackarna, om man nu inte har nån jädra helvetes motvind.

    -längtar ni till sommaren?
    Nä, varje årstid har sin tjusning.

    -något bra att tipsa om att titta på TV, typ miniserie?
    Röda bandet, katalansk serie om en avdelning med cancersjuka barn som kämpar för livet, går på tvåan.
  20. 10
    -vad tipsar ni om för bra bok till ledigheterna att läsa?
    Läser Michael Sandels "Vad som inte kan köpas för pengar" just nu. Handlar om marknadens moraliska gränser.

    -Någon "ny" rolig rätt till julbordet eller annan dag när man har lite mer tid att stå vid spisen?
    Vi gör då bl a en risbädd och delar in i fält med olika färger, som en flagga, t ex röd pesto, grön pesto, bernaise-sås och så har vi i olika köttabitar i de olika fälten, t ex kyckling, kanin, lamm och så stör vi t ex mandelflarn på garneringen.

    -Firar ni jul på ungefär samma vis som när ni var små?
    Ja

    -Skulle ni vilja fira på något annat vis än ni gör nu, i så fall hur?


    -ska ni åka skidor i vinter, typ fjällresa?
    Ja, om det blir snö i Skåne kastar jag mig ut på slätten, speciellt om det blir skarsnö så man kan komma upp i typ 30 km/tim i de långsträckta nerförbackarna, om man nu inte har nån jädra helvetes motvind.

    -längtar ni till sommaren?
    Nä, varje årstid har sin tjusning.

    -något bra att tipsa om att titta på TV, typ miniserie?
    Röda bandet, katalansk serie om en avdelning med cancersjuka barn som kämpar för livet, går på tvåan.
  21. Medlem sedan
    Oct 2014
    #11
    våra biljetter är redan bokade och klara. Vi luffar runt lite i några städer runtomkring i väntan på huset, så vi kan säkert få till en middag ihop
  22. 11
    våra biljetter är redan bokade och klara. Vi luffar runt lite i några städer runtomkring i väntan på huset, så vi kan säkert få till en middag ihop
  23. Medlem sedan
    Oct 2014
    #12
    tack för alla tips. hade lite irl liv mellan era svar
  24. 12
    tack för alla tips. hade lite irl liv mellan era svar
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar