Vuxna med funktionsnedsättning
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Dec 2005
    #1

    Vuxna med funktionsnedsättning

    Hr träffat på några vuxna med intellektuell funktionsnedsättning (kanske inte rätt term men ni förstår nog vad jag menar). Slås av hur tufft det måste vara då det ibte syns och kanske ibte heller märks förrens man känner personen väl. Om personen ifråga befinner sig på en vanlig arbetsplats i någon form av arbetsträning så är det ju ändå ett utanförskap eftersom arbetsuppgifterna begränsas till de allra enklaste och det kanske inte finns andra i samma situation.

    jag har stött på två genomtrevliga unga vuxna med funktionsnedsättning senaste året och det tar verkligen ett bra tag innan man själv förstår och kan bilda sig en uppfattning om vad som är personens svårigheter. Vi har en på arbetsplatsen som arbetstränar men hen kan ibland uteslutas från trevligheter såsom jullunch (påpekades givetvis av andra anställda så hen fick gå på jullunch) men det kräver ju också att det finns andra som står upp för denne.

    Äh nu svamlade jag lite, men jag var bara nyfiken på om ni har något att tillföra för att göra det mer greppbart för mig att förstå hur en ung eller gammal person med den typen av funktionsnedsättning upplever sin vardag.



  2. 1
    Vuxna med funktionsnedsättning Hr träffat på några vuxna med intellektuell funktionsnedsättning (kanske inte rätt term men ni förstår nog vad jag menar). Slås av hur tufft det måste vara då det ibte syns och kanske ibte heller märks förrens man känner personen väl. Om personen ifråga befinner sig på en vanlig arbetsplats i någon form av arbetsträning så är det ju ändå ett utanförskap eftersom arbetsuppgifterna begränsas till de allra enklaste och det kanske inte finns andra i samma situation.

    jag har stött på två genomtrevliga unga vuxna med funktionsnedsättning senaste året och det tar verkligen ett bra tag innan man själv förstår och kan bilda sig en uppfattning om vad som är personens svårigheter. Vi har en på arbetsplatsen som arbetstränar men hen kan ibland uteslutas från trevligheter såsom jullunch (påpekades givetvis av andra anställda så hen fick gå på jullunch) men det kräver ju också att det finns andra som står upp för denne.

    Äh nu svamlade jag lite, men jag var bara nyfiken på om ni har något att tillföra för att göra det mer greppbart för mig att förstå hur en ung eller gammal person med den typen av funktionsnedsättning upplever sin vardag.
  3. Medlem sedan
    Jan 2004
    #2
    Jag läste en distanskurs i våras som handlade om funktionshinder och arbetsliv/sysselsättning och den omfattade visserligen alla typer av funktionshinder, både fysiska och mentala men mycket kom ju att handla om just personer med utvecklingsstörning och om personer med neuropsykiatriska funktionshinder. Vi fick höra intervjuer med personer som hade arbetsträning, daglig verksamhet, anställning med lönebidrag mm. De upplever sig ofta utanför, de märker ofta att de inte ses som alla andra anställda på en arbetsplats. Ofta vill de ha mer avancerade arbetsuppgifter och tror att de ska klara av det. Men det ligger väl samtidigt i funktionshindrets natur att inte riktigt förstå sina begränsningar så de tror kanske att de klarar mer än de gör.
  4. 2
    Jag läste en distanskurs i våras som handlade om funktionshinder och arbetsliv/sysselsättning och den omfattade visserligen alla typer av funktionshinder, både fysiska och mentala men mycket kom ju att handla om just personer med utvecklingsstörning och om personer med neuropsykiatriska funktionshinder. Vi fick höra intervjuer med personer som hade arbetsträning, daglig verksamhet, anställning med lönebidrag mm. De upplever sig ofta utanför, de märker ofta att de inte ses som alla andra anställda på en arbetsplats. Ofta vill de ha mer avancerade arbetsuppgifter och tror att de ska klara av det. Men det ligger väl samtidigt i funktionshindrets natur att inte riktigt förstå sina begränsningar så de tror kanske att de klarar mer än de gör.
  5. Medlem sedan
    Dec 2005
    #3
    Ja, det måste ju vara en av de stora svårigheterna, att förstå sina egna begränsningar. Vi har en som arbetströnar på jobbet och hen är utmärkt för arbete med barn men där kommer ju problemet med vad barnen förstår eftersom hen inte kan ta beslut på samma sätt som övriga vuxna. De yngre barnen förstår inte medan de äldre börjar förstå att hen inte har samma roll och fungerar som övriga vuxna. Jättesvårt det där men det är en enorm tillgång för oss att ha hen där,

    Tack för ditt svar
  6. 3
    Ja, det måste ju vara en av de stora svårigheterna, att förstå sina egna begränsningar. Vi har en som arbetströnar på jobbet och hen är utmärkt för arbete med barn men där kommer ju problemet med vad barnen förstår eftersom hen inte kan ta beslut på samma sätt som övriga vuxna. De yngre barnen förstår inte medan de äldre börjar förstå att hen inte har samma roll och fungerar som övriga vuxna. Jättesvårt det där men det är en enorm tillgång för oss att ha hen där,

    Tack för ditt svar
  7. Medlem sedan
    May 2005
    #4
    Japp, flera. Personer med exempelvis Asperger och ADHD. I alla fall ett par känner jag tämligen väl och vet en hel del om hur h*n fungerar och inte. De hanterar också sina insikter väldigt olika, vilket jag inte är helt säker på har med funktionshindret i sig att göra eller om det är något annat.
  8. 4
    Japp, flera. Personer med exempelvis Asperger och ADHD. I alla fall ett par känner jag tämligen väl och vet en hel del om hur h*n fungerar och inte. De hanterar också sina insikter väldigt olika, vilket jag inte är helt säker på har med funktionshindret i sig att göra eller om det är något annat.
  9. Salander
    #5
    Nope, men lever ju med en tonåring med funktionsnedsättning som dessutom är särbegåvad. Det svåraste är nog att folk blir så provocerade av att en person som kan hantera teoretiskt komplicerade saker, samtidigt inte kan klä sig för årstiden eller hantera tiden som begrepp.
    Då blir omgivningen frustrerad och personen ledsen.
    Är det säkert att personen vill gå på julfester och annat. För en del av dessa personer är såna tillställningar en plåga och de vill helst inte sitta i fikarummet längre stunder heller.
  10. 5
    Nope, men lever ju med en tonåring med funktionsnedsättning som dessutom är särbegåvad. Det svåraste är nog att folk blir så provocerade av att en person som kan hantera teoretiskt komplicerade saker, samtidigt inte kan klä sig för årstiden eller hantera tiden som begrepp.
    Då blir omgivningen frustrerad och personen ledsen.
    Är det säkert att personen vill gå på julfester och annat. För en del av dessa personer är såna tillställningar en plåga och de vill helst inte sitta i fikarummet längre stunder heller.
  11. Salander
    #6
    personer, personer och personer, eller byt mot ett lite piffigare ord för att slippa upprepningar.
  12. 6
    personer, personer och personer, eller byt mot ett lite piffigare ord för att slippa upprepningar.
  13. Medlem sedan
    Apr 2001
    #7
    Åhå, du har träffat mina elever i vuxen upplaga alltså . Ganska många av mina stora elever är väldigt ensamma. De platsar av olika skäl inte på dagliga verksamheter men kommer inte riktigt in i arbetsgruppen på andra arbetsplatser heller. Jag blir så himla trött på att man placerar ut dem en och en på arbetsplatserna för då *kommer* de att bli rätt ensamma.

    Javisst kan folk vara snälla och bry sig om men det är hemskt sällan de blir tillfrågade om de vill hänga med ut på en fredagsöl eller på bio. Det är rätt ovanligt att de har kompisar som inte själva har svårigheter och om det händer så handlar det om att de delar något specialintresse.

    Vi ältar detta med sociala spelregler, hur man faktiskt gör när man tar kontakt med andra, provringer låtsassamtal, tvångsgår på fik och alla möjliga ställen bara för att testa hur det är att prata med någon man inte känner under alla år på gymnasiet. Fast det här är saker man måste fortsätta att öva på livet genom. Man kan tycka att en del saker borde vara självklara efter fyra år på gymnasiet men det är faktiskt inte det. Jag har killar som skulle kunna berätta om varje liten detalj i en viss Audi samtidigt som det skulle vara oerhört svårt att köpa en kaffe för då måste man prata om något utanför bekvämlighetszonen.

    Andra uppfattas som arroganta, otrevliga, snorkiga, sega, som om de inte vill förstå men det handlar ju inte om det. Folk har i allmänhet oändligt mycket mer tålamod med någon som har DS än den som har svårigheter som inte syns.

    Nästan alla mina mittemellanelever har jättesvårt att identifiera sig med att de alls går i särskola. Det är så dumt att alls kalla det sär, säg tre- och fyraåriga program istället. Vi pratar alltid om det som är BRA för det finns faktiskt en massa fördelar också. De som går tre år på fordon kvalar inte in på någon extra hjälp. De får ingen god man som reder ut ekonomin, ingen hjälp med att hitta riktiga toppenpraktikplatser, ingen fortsatt hjälp efter gymnasiet.

    De som klarar sig bäst är de som har jäkligt bråkiga föräldrar som samtidigt har realistiska framtidsplaner för sina barn och är tydliga. Det är så kontraproduktivt att motarbeta t.ex. skolan och ständigt tjata om att "det är inget fel på dig blabla". Nä, det handlar inte om FEL öht. Det finns inga barn som det är fel på, bara barn som behöver mer eller mindre hjälp. Men när man står med en nybliven student som skulle kunna ha varit toknöjd med sitt truckkort och haft en toppenframtid om inte den där nedrans föräldern hela tiden tjatat om att "det är skolans fel att du inte klarade körkortet, nu blir det ingenting av dig" - ja, vad gör man då? Varför inte bara vara glad över de framgångar ens barn når och sluta jämföra ungen med andra....

    Ha gott om tålamod och tänk att det är precis lika stora skillnader bland mina elever som hos alla andra tänker jag. Och ibland måste du kanske förklara saker du själv ser som självklara varje dag. Det är jättebra att öva på sakerna som inte riktigt funkar men se för guds skull till att det som går bra uppmärksammas minst lika mycket (om inte mer).

    Och sen kan det mycket väl vara så att man gillar att vara för sig själv också. Alltså inte att man blir bortvald eller inte medbjuden, för då har man ju inte ens fått möjligheten att välja .
  14. 7
    Åhå, du har träffat mina elever i vuxen upplaga alltså . Ganska många av mina stora elever är väldigt ensamma. De platsar av olika skäl inte på dagliga verksamheter men kommer inte riktigt in i arbetsgruppen på andra arbetsplatser heller. Jag blir så himla trött på att man placerar ut dem en och en på arbetsplatserna för då *kommer* de att bli rätt ensamma.

    Javisst kan folk vara snälla och bry sig om men det är hemskt sällan de blir tillfrågade om de vill hänga med ut på en fredagsöl eller på bio. Det är rätt ovanligt att de har kompisar som inte själva har svårigheter och om det händer så handlar det om att de delar något specialintresse.

    Vi ältar detta med sociala spelregler, hur man faktiskt gör när man tar kontakt med andra, provringer låtsassamtal, tvångsgår på fik och alla möjliga ställen bara för att testa hur det är att prata med någon man inte känner under alla år på gymnasiet. Fast det här är saker man måste fortsätta att öva på livet genom. Man kan tycka att en del saker borde vara självklara efter fyra år på gymnasiet men det är faktiskt inte det. Jag har killar som skulle kunna berätta om varje liten detalj i en viss Audi samtidigt som det skulle vara oerhört svårt att köpa en kaffe för då måste man prata om något utanför bekvämlighetszonen.

    Andra uppfattas som arroganta, otrevliga, snorkiga, sega, som om de inte vill förstå men det handlar ju inte om det. Folk har i allmänhet oändligt mycket mer tålamod med någon som har DS än den som har svårigheter som inte syns.

    Nästan alla mina mittemellanelever har jättesvårt att identifiera sig med att de alls går i särskola. Det är så dumt att alls kalla det sär, säg tre- och fyraåriga program istället. Vi pratar alltid om det som är BRA för det finns faktiskt en massa fördelar också. De som går tre år på fordon kvalar inte in på någon extra hjälp. De får ingen god man som reder ut ekonomin, ingen hjälp med att hitta riktiga toppenpraktikplatser, ingen fortsatt hjälp efter gymnasiet.

    De som klarar sig bäst är de som har jäkligt bråkiga föräldrar som samtidigt har realistiska framtidsplaner för sina barn och är tydliga. Det är så kontraproduktivt att motarbeta t.ex. skolan och ständigt tjata om att "det är inget fel på dig blabla". Nä, det handlar inte om FEL öht. Det finns inga barn som det är fel på, bara barn som behöver mer eller mindre hjälp. Men när man står med en nybliven student som skulle kunna ha varit toknöjd med sitt truckkort och haft en toppenframtid om inte den där nedrans föräldern hela tiden tjatat om att "det är skolans fel att du inte klarade körkortet, nu blir det ingenting av dig" - ja, vad gör man då? Varför inte bara vara glad över de framgångar ens barn når och sluta jämföra ungen med andra....

    Ha gott om tålamod och tänk att det är precis lika stora skillnader bland mina elever som hos alla andra tänker jag. Och ibland måste du kanske förklara saker du själv ser som självklara varje dag. Det är jättebra att öva på sakerna som inte riktigt funkar men se för guds skull till att det som går bra uppmärksammas minst lika mycket (om inte mer).

    Och sen kan det mycket väl vara så att man gillar att vara för sig själv också. Alltså inte att man blir bortvald eller inte medbjuden, för då har man ju inte ens fått möjligheten att välja .
  15. Medlem sedan
    Jul 2008
    #8

    Inte intellektuell nedsättning

    Asperger resp. ADHD medför inte intellektuell funktionsnedsättning, vilket många tycks tro. Många med Aspergers syndrom har t.ex. mycket högt IQ. Det är en annan typ av svårighet som NPF medför, som har med social förståelse och/eller mental uttröttning i sociala kontext, uppmärksamhet, impulsivitet mm. att göra.
    By far the best proof is experience.
    - Sir Francis Bacon -
  16. 8
    Inte intellektuell nedsättning Asperger resp. ADHD medför inte intellektuell funktionsnedsättning, vilket många tycks tro. Många med Aspergers syndrom har t.ex. mycket högt IQ. Det är en annan typ av svårighet som NPF medför, som har med social förståelse och/eller mental uttröttning i sociala kontext, uppmärksamhet, impulsivitet mm. att göra.
  17. Medlem sedan
    May 2005
    #9
    Jag vet det, men jag tolkade Lin-nea som att hon menade andra funktionshinder än fysiska även om begreppet i sig inte var helt korrekt och svarade utifrån det.
  18. 9
    Jag vet det, men jag tolkade Lin-nea som att hon menade andra funktionshinder än fysiska även om begreppet i sig inte var helt korrekt och svarade utifrån det.
  19. Medlem sedan
    Aug 2013
    #10
    Tur att det fanns andra anställda som påpekade att hon/han/hen skulle vara med på jullunchen. Något annat hade varit djupt diskriminerande.
  20. 10
    Tur att det fanns andra anställda som påpekade att hon/han/hen skulle vara med på jullunchen. Något annat hade varit djupt diskriminerande.
  21. Medlem sedan
    Dec 2005
    #11
    Jo i detta fallet ville hen gå på jullunchen där samtliga anställda gick och fick julbord och julklapp
  22. 11
    Jo i detta fallet ville hen gå på jullunchen där samtliga anställda gick och fick julbord och julklapp
  23. Medlem sedan
    Dec 2005
    #12
    Jepp, vi blev alla lite chockade när vi hörde. Det sattes nämligen in vikarier för oss andra för att hå på lunchen
  24. 12
    Jepp, vi blev alla lite chockade när vi hörde. Det sattes nämligen in vikarier för oss andra för att hå på lunchen
  25. Medlem sedan
    May 2004
    #13

    Vi har ett gäng sådana på..

    mitt jobb men det har alltid varit självklart att bjuda dom också på jullunch. Tror faktiskt inte att någon ens har tänkt tanken att inte bjuda dom. De första åren gick de och käkade men sen har de en efter en lagt av och senast tror jag inte någon utav dom kom.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  26. 13
    Vi har ett gäng sådana på.. mitt jobb men det har alltid varit självklart att bjuda dom också på jullunch. Tror faktiskt inte att någon ens har tänkt tanken att inte bjuda dom. De första åren gick de och käkade men sen har de en efter en lagt av och senast tror jag inte någon utav dom kom.
  27. Medlem sedan
    Jan 2004
    #14
    Ja en person som sitter i rullstol eller är synskadad eller hörselskadad har ju samma mentala kapacitet som "alla vi andra" och har ju lättare att inse sina begränsningar.
  28. 14
    Ja en person som sitter i rullstol eller är synskadad eller hörselskadad har ju samma mentala kapacitet som "alla vi andra" och har ju lättare att inse sina begränsningar.
  29. Medlem sedan
    Jul 2008
    #15

    Så var det kanske...

    ... och det är kanske psykisk funktionsnedsättning som i så fall är korrekt term. Just Asperger och ADHD förekommer med den normala IQ-variationen men yttrar sig väldigt olika; ibland beroende på just IQ-nivå. Det finns utvecklingsstörda med ADHD/Autismspektrumstörning där NPF´en är mycket tydlig och det finns högbegåvade som lyckats kompensera mentalt för sin NPF och som också har gjort karriär (utan att komma ut ur garderoben s.a.s.). Variationerna är lika många som antalet individer. Många kämpar också på, utan att veta eller ens ana att de har NPF. Ibland anar de och får en utredning i vuxen ålder, med en diagnos, efter ett kämpigt liv.
    By far the best proof is experience.
    - Sir Francis Bacon -
  30. 15
    Så var det kanske... ... och det är kanske psykisk funktionsnedsättning som i så fall är korrekt term. Just Asperger och ADHD förekommer med den normala IQ-variationen men yttrar sig väldigt olika; ibland beroende på just IQ-nivå. Det finns utvecklingsstörda med ADHD/Autismspektrumstörning där NPF´en är mycket tydlig och det finns högbegåvade som lyckats kompensera mentalt för sin NPF och som också har gjort karriär (utan att komma ut ur garderoben s.a.s.). Variationerna är lika många som antalet individer. Många kämpar också på, utan att veta eller ens ana att de har NPF. Ibland anar de och får en utredning i vuxen ålder, med en diagnos, efter ett kämpigt liv.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar