Guldbaggen mest män?
Ordet är fritt
  1. Kerstimärta
    #1

    Guldbaggen mest män?

    Spelar det någon roll?

    Ser ni annat?

    De som nomineras?
  2. 1
    Guldbaggen mest män? Spelar det någon roll?

    Ser ni annat?

    De som nomineras?
  3. Medlem sedan
    May 2004
    #2

    Spela roll???

    Ja bara när det är mansdominans, då reagerar många och gnäller som fn (säger inte att du gör det nu).

    Att 8 av 9 priser på P3 Guldgala togs av kvinnor tyckte alla vara bra och helt normalt. Det tyckte man var fantastiskt bra.

    http://www.dn.se/kultur-noje/musik/k...lam-i-p3-guld/
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  4. 2
    Spela roll??? Ja bara när det är mansdominans, då reagerar många och gnäller som fn (säger inte att du gör det nu).

    Att 8 av 9 priser på P3 Guldgala togs av kvinnor tyckte alla vara bra och helt normalt. Det tyckte man var fantastiskt bra.

    http://www.dn.se/kultur-noje/musik/k...lam-i-p3-guld/
  5. Medlem sedan
    Aug 2013
    #3
    Personligen är jag ju så uråldrigt gammalmodig, att jag anser att det konstnärligt bästa skall vinna pris, oavsett om det blir 100 procent kvinnor eller 100 procent män. Tyvärr blir det ju rätt svårt att göra anonyma bedömningar av filmerna, vilket annars vore bra.

    Vad som annars slår mig, när jag ser en sådan här gala och hör alla superlativer som strös åt alla håll, är att de måste ha samlat världseliten på alla mänskliga områden där på Cirkus i Stockholm idag. Alla är oöverträffat världsbäst på det de gör.
  6. 3
    Personligen är jag ju så uråldrigt gammalmodig, att jag anser att det konstnärligt bästa skall vinna pris, oavsett om det blir 100 procent kvinnor eller 100 procent män. Tyvärr blir det ju rätt svårt att göra anonyma bedömningar av filmerna, vilket annars vore bra.

    Vad som annars slår mig, när jag ser en sådan här gala och hör alla superlativer som strös åt alla håll, är att de måste ha samlat världseliten på alla mänskliga områden där på Cirkus i Stockholm idag. Alla är oöverträffat världsbäst på det de gör.
  7. Medlem sedan
    Jul 2003
    #4
    Haha, tänk hur det hade låtit om de hade delat ut priserna och samtidigt passat på att komma med lite konstruktiv kritik hur artisten kan göra ett ännu bättre jobb i framtiden.
  8. 4
    Haha, tänk hur det hade låtit om de hade delat ut priserna och samtidigt passat på att komma med lite konstruktiv kritik hur artisten kan göra ett ännu bättre jobb i framtiden.
  9. Medlem sedan
    Aug 2013
    #5
    Ja, den kritiken släpper de förmodligen fram på efterfesten i stället - när de har blivit lagom runda under fötterna.
  10. 5
    Ja, den kritiken släpper de förmodligen fram på efterfesten i stället - när de har blivit lagom runda under fötterna.
  11. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #6

    Ja, jag ser annat

    Nu såg jag inte galan men pristagarna finns här: http://guldbaggen.se/guldbaggen-2014-alla-vinnarna/
    Såvitt jag kan se är det en ganska jämn könsfördelning, Det som gör att det ändå blir något fler män är väl att filmen om hundraåringen hade hela fyra producenter, alla män.

    21 priser, 9 till kvinnor. Vill du kräva exakt 50-50-kvotering eller vad?

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  12. 6
    Ja, jag ser annat Nu såg jag inte galan men pristagarna finns här: http://guldbaggen.se/guldbaggen-2014-alla-vinnarna/
    Såvitt jag kan se är det en ganska jämn könsfördelning, Det som gör att det ändå blir något fler män är väl att filmen om hundraåringen hade hela fyra producenter, alla män.

    21 priser, 9 till kvinnor. Vill du kräva exakt 50-50-kvotering eller vad?
  13. Kerstimärta
    #7
    Nej, spelar det roll är ju en fråga. För det viktiga är ju verkligen att nomineringarna sker utifrån just den kvalitet som efterfrågas inom aktuellt ämne.

    Men, om det blir dominans av ett kön så kan man ju fundera över varför?

    Jag vet ej vad P3 guldgala är, men läste din länk och där kan väl också undra varför det blev så?

    Jag har inga svar dock, bara spekulationer utifrån mina fördomar.
  14. 7
    Nej, spelar det roll är ju en fråga. För det viktiga är ju verkligen att nomineringarna sker utifrån just den kvalitet som efterfrågas inom aktuellt ämne.

    Men, om det blir dominans av ett kön så kan man ju fundera över varför?

    Jag vet ej vad P3 guldgala är, men läste din länk och där kan väl också undra varför det blev så?

    Jag har inga svar dock, bara spekulationer utifrån mina fördomar.
  15. Kerstimärta
    #8
    Ja, det säger jag inte emot. Klart man inte ska välja utifrån kön. Men, det är ju det som är det svåra att avgöra. Om det nu är mansdominans, beror det på att man hellre väljer män? Eller för att kvinnor är sämre helt enkelt? Eller för att kvinnor inte intresserar sig för de olika sakerna som premieras? Och vad beror då det på?

    Varför är kostymdesignern kvinna och ljudteknikern man? (om det nu var så här, jag generaliserar)
  16. 8
    Ja, det säger jag inte emot. Klart man inte ska välja utifrån kön. Men, det är ju det som är det svåra att avgöra. Om det nu är mansdominans, beror det på att man hellre väljer män? Eller för att kvinnor är sämre helt enkelt? Eller för att kvinnor inte intresserar sig för de olika sakerna som premieras? Och vad beror då det på?

    Varför är kostymdesignern kvinna och ljudteknikern man? (om det nu var så här, jag generaliserar)
  17. Medlem sedan
    Aug 2013
    #9
    Flest kostymdesigners är kvinnor och flest djudtekniker är män, helt enkelt.
  18. 9
    Flest kostymdesigners är kvinnor och flest djudtekniker är män, helt enkelt.
  19. Medlem sedan
    Aug 2013
    #10
    "ljudtekniker" skulle det förstås stå.
  20. 10
    "ljudtekniker" skulle det förstås stå.
  21. Kerstimärta
    #11
    Jag kräver inget, jag reflekterade bara över att det vimlade av män på scenen.

    Nu läste jag i medierna att det som visades på TV inte var alla priser. Men framförallt var det tydligen så att presentatörerna som valdes att visas i TV var män. Vad det beror på har jag ingen förklaring till.

    Sen går din länk till förra årets gala vad jag kan se. Om man kollar på årets lista med vinnare var de 18 män och 13 kvinnor listade. Iaf vid en snabb genomräkning.

    Sen om man ska dra några slutsatser måste man ju kolla alla nominerade och även kolla genom åren. Finns det ngn trend eller är det bara så att män helt enkelt dominerar år efter år. Vad beror då det på? Tingens ordning, män är bättre, lyfts fram bättre. Eller vad kan det bero på?
  22. 11
    Jag kräver inget, jag reflekterade bara över att det vimlade av män på scenen.

    Nu läste jag i medierna att det som visades på TV inte var alla priser. Men framförallt var det tydligen så att presentatörerna som valdes att visas i TV var män. Vad det beror på har jag ingen förklaring till.

    Sen går din länk till förra årets gala vad jag kan se. Om man kollar på årets lista med vinnare var de 18 män och 13 kvinnor listade. Iaf vid en snabb genomräkning.

    Sen om man ska dra några slutsatser måste man ju kolla alla nominerade och även kolla genom åren. Finns det ngn trend eller är det bara så att män helt enkelt dominerar år efter år. Vad beror då det på? Tingens ordning, män är bättre, lyfts fram bättre. Eller vad kan det bero på?
  23. Kerstimärta
    #12
    Ja precis, det är ju det jag frågar mig. Varför är det så?

    Varför är det så att kvinnor inte är like representerade som män inom ljudteknikerbranschen? Mitt svar är för att vi inte är så jämställda som vi tror....
  24. 12
    Ja precis, det är ju det jag frågar mig. Varför är det så?

    Varför är det så att kvinnor inte är like representerade som män inom ljudteknikerbranschen? Mitt svar är för att vi inte är så jämställda som vi tror....
  25. Medlem sedan
    Aug 2013
    #13
    Eller så har det med människors intresseområden att göra, Kerstimärta.
  26. 13
    Eller så har det med människors intresseområden att göra, Kerstimärta.
  27. Kerstimärta
    #14
    Ja, och varför skulle människor med snopp välja så annorlunda än de med snippa?

    Varifrån kommer människor intresseområden. De är juat människor. Hur kan verkligen deras kön bestämma vad de intresserar sig för eller är bra på?

    Det är min fundering bara.
  28. 14
    Ja, och varför skulle människor med snopp välja så annorlunda än de med snippa?

    Varifrån kommer människor intresseområden. De är juat människor. Hur kan verkligen deras kön bestämma vad de intresserar sig för eller är bra på?

    Det är min fundering bara.
  29. Medlem sedan
    Aug 2013
    #15
    Varför skulle det INTE kunna finnas skillnader i intresseområden, Kerstimärta, när det finns andra, mycket synliga skillnader mellan könen? (Givetvis handlar det i så fall inte om skillnader på individnivå, utan på gruppnivå och i genomsnitt.)
  30. 15
    Varför skulle det INTE kunna finnas skillnader i intresseområden, Kerstimärta, när det finns andra, mycket synliga skillnader mellan könen? (Givetvis handlar det i så fall inte om skillnader på individnivå, utan på gruppnivå och i genomsnitt.)
  31. Kerstimärta
    #16
    Vi tror olika. Jag tror inte könet bestämmer hur man förhåller sig till tex teknik.
  32. 16
    Vi tror olika. Jag tror inte könet bestämmer hur man förhåller sig till tex teknik.
  33. Medlem sedan
    Aug 2013
    #17
    Det var inte heller vad jag skrev.
  34. 17
    Det var inte heller vad jag skrev.
  35. Medlem sedan
    Aug 2006
    #18
    Förra året fick min morbror en guldbagge, attans så stolt jag var och är än för att han fick det...:-)
  36. 18
    Förra året fick min morbror en guldbagge, attans så stolt jag var och är än för att han fick det...:-)
  37. Medlem sedan
    May 2004
    #19

    Ja men varför ska man alltid...

    reflektera och undra när det handlar om manlig dominans, aldrig när det är frågan om kvinnlig dominans eller övertag, då är det så tyst, så tyst såååå.....
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  38. 19
    Ja men varför ska man alltid... reflektera och undra när det handlar om manlig dominans, aldrig när det är frågan om kvinnlig dominans eller övertag, då är det så tyst, så tyst såååå.....
  39. Kerstimärta
    #20
    Fast jag håller inte med om att jag är sån som du beskriver man.

    Det var bara ngn dag sedan jag skrev om pojkars situationi skolan och hur jag aktivt jobbade med det i praktiken med min yngste son.
  40. 20
    Fast jag håller inte med om att jag är sån som du beskriver man.

    Det var bara ngn dag sedan jag skrev om pojkars situationi skolan och hur jag aktivt jobbade med det i praktiken med min yngste son.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar