Kalljästa frallor/baguetter?
Mat & dryck
  1. Medlem sedan
    Jul 2001
    #1

    Kalljästa frallor/baguetter?

    Öser på med lite frågor när jag för en gångs skull har en stund vid datorn! Har ni något superrecept på kalljäst bröd som ni kan rekommendera? Jag gör kalljästa frallor eller baguetter i stort sett varje helg, men använder i princip olika recept varje gång. Ibland är det 5 gram jäst i recepten, ibland 12, ibland 25. I vissa recept ska man blanda degen slarvigt, i vissa andra lite längre tid i maskin. Recpeten varierar en del således. Nu tycker jag förvisso att bröden blir supergoda de flesta gånger (de jag bakade tills imorse var riktigt smarriga - måste komma ihåg att spara det receptet, haha) men det vore kul att testa fler.

    Så har ni något riktigt bra recept så tar jag gärna det. kanske kan det bli nästa helgs frukost bröd! För övrigt investerade jag i baguetteplåtar till mig själv i julklapp och de är jag jättenöjd med. Sååå snygga baguetter det blir!
  2. 1
    Kalljästa frallor/baguetter? Öser på med lite frågor när jag för en gångs skull har en stund vid datorn! Har ni något superrecept på kalljäst bröd som ni kan rekommendera? Jag gör kalljästa frallor eller baguetter i stort sett varje helg, men använder i princip olika recept varje gång. Ibland är det 5 gram jäst i recepten, ibland 12, ibland 25. I vissa recept ska man blanda degen slarvigt, i vissa andra lite längre tid i maskin. Recpeten varierar en del således. Nu tycker jag förvisso att bröden blir supergoda de flesta gånger (de jag bakade tills imorse var riktigt smarriga - måste komma ihåg att spara det receptet, haha) men det vore kul att testa fler.

    Så har ni något riktigt bra recept så tar jag gärna det. kanske kan det bli nästa helgs frukost bröd! För övrigt investerade jag i baguetteplåtar till mig själv i julklapp och de är jag jättenöjd med. Sååå snygga baguetter det blir!
  3. Medlem sedan
    Feb 2000
    #2
    Vi kör mest med två olika recept på kalljäst bröd.

    Det ena är frallor som jag sprutar i med vatten (typ blomspruta) före och under tiden de är i ugnen. De ska man göra klart så att de ligger färdiga på plåt under natten.

    Det andra är en enklare bröd där degen knappt knådas alls och är rätt kletig. Den ska man röra så lite som möjligt vid utbakning och de blir mycket goda.

    Sedan brukar vi också köra med kalljäst pizzadeg, nåt helt annat ;-)
    Den är bara bäst!
  4. 2
    Vi kör mest med två olika recept på kalljäst bröd.

    Det ena är frallor som jag sprutar i med vatten (typ blomspruta) före och under tiden de är i ugnen. De ska man göra klart så att de ligger färdiga på plåt under natten.

    Det andra är en enklare bröd där degen knappt knådas alls och är rätt kletig. Den ska man röra så lite som möjligt vid utbakning och de blir mycket goda.

    Sedan brukar vi också köra med kalljäst pizzadeg, nåt helt annat ;-)
    Den är bara bäst!
  5. Pyssling
    #3
    Blir de så där frasiga då, om man sprayar med vatten? Jag tar gärna receptet på de frallorna, om du har lust att dela med dig
  6. 3
    Blir de så där frasiga då, om man sprayar med vatten? Jag tar gärna receptet på de frallorna, om du har lust att dela med dig
  7. Medlem sedan
    Jul 2001
    #4
    Jag brukar också spraya mina frallor med en blomspruta - jag har till och med köpt en liten sprayflaska som endast är till deta ändamål och som står i köksskåpet. Blir frasiga och goa frallor!

    Jag vill GÄRNA att du ger tips på din pizzadeg!!! Jag letar ständigt efter nya goda recept på just detta! Så jaaaa - ge oss!!! 😊
  8. 4
    Jag brukar också spraya mina frallor med en blomspruta - jag har till och med köpt en liten sprayflaska som endast är till deta ändamål och som står i köksskåpet. Blir frasiga och goa frallor!

    Jag vill GÄRNA att du ger tips på din pizzadeg!!! Jag letar ständigt efter nya goda recept på just detta! Så jaaaa - ge oss!!! 😊
  9. Medlem sedan
    Feb 2000
    #5
    Pizzadeg
    Vi är 4 personer i famlijen, jag, min make, son på 16 år och dotter på 13 år. Detta recept räcker lagom till oss. Det går nästan att få ut två hela plåtar av degen när man kavlar tunt.

    Pizzadeg
    500 g vetemjöl (8 1/2 dl)
    10 g jäst
    1 ½ tsk salt
    2 tsk socker
    3 dl kallt vatten
    2 msk olja

    Gör så här
    1. Blanda alla ingredienser i cirka 8 minuter i köksmaskin. Ställ bunken i kylen och låt stå 12-24 timmar. Tänk på att degen jäser ganska mycket.

    2. Stoppa in en plåt med låg kant (eller en högkantad upp och ner) i ugnen och låta den bli riktigt varm, 250 grader.

    3. Pizzorna bakar du ut på bakplåtspapper på en kall plåt, och sedan drar du över papperet med pizzorna till den varma plåten. Då blir det en snabb reaktion, undersidan blir torr och koldioxiden i degen bubblar upp och pizzan blir knaprig! Det tar väl 10-12 min, jag brukar sänka temperaturen lite när väl pizzan är i ugnen. Vi har varmluftsugn.
  10. 5
    Pizzadeg
    Vi är 4 personer i famlijen, jag, min make, son på 16 år och dotter på 13 år. Detta recept räcker lagom till oss. Det går nästan att få ut två hela plåtar av degen när man kavlar tunt.

    Pizzadeg
    500 g vetemjöl (8 1/2 dl)
    10 g jäst
    1 ½ tsk salt
    2 tsk socker
    3 dl kallt vatten
    2 msk olja

    Gör så här
    1. Blanda alla ingredienser i cirka 8 minuter i köksmaskin. Ställ bunken i kylen och låt stå 12-24 timmar. Tänk på att degen jäser ganska mycket.

    2. Stoppa in en plåt med låg kant (eller en högkantad upp och ner) i ugnen och låta den bli riktigt varm, 250 grader.

    3. Pizzorna bakar du ut på bakplåtspapper på en kall plåt, och sedan drar du över papperet med pizzorna till den varma plåten. Då blir det en snabb reaktion, undersidan blir torr och koldioxiden i degen bubblar upp och pizzan blir knaprig! Det tar väl 10-12 min, jag brukar sänka temperaturen lite när väl pizzan är i ugnen. Vi har varmluftsugn.
  11. Medlem sedan
    Feb 2000
    #6
    Kalljästa frallor

    10-12 g jäst
    2,5 dl vatten
    1 msk olja
    1 tsk salt
    0,5 tsk socker
    0,5 dl vetegroddar
    Drygt 6 dl vetemjöl
    Vatten att spruta in i ugnen med

    Gör så här
    Lös jästen kallt vatten och tillsätt olja, salt och socker.
    Blanda i groddar och mjölet. Arbeta degen jämn och smidig
    Dela degen i 10 jämna bitar och rulla bullar.
    Täck plåten med en fuktig handduk och ställ i kylen över natten /dagen)

    Värm ugnen till 250 grader och låt bullarna stå i rumstemperatur medan ugnen blir varm.
    Spruta med vatten och ställ i ugnen i 10-12 min. Spruta med vatten ett par gånger under gräddningen.
  12. 6
    Kalljästa frallor

    10-12 g jäst
    2,5 dl vatten
    1 msk olja
    1 tsk salt
    0,5 tsk socker
    0,5 dl vetegroddar
    Drygt 6 dl vetemjöl
    Vatten att spruta in i ugnen med

    Gör så här
    Lös jästen kallt vatten och tillsätt olja, salt och socker.
    Blanda i groddar och mjölet. Arbeta degen jämn och smidig
    Dela degen i 10 jämna bitar och rulla bullar.
    Täck plåten med en fuktig handduk och ställ i kylen över natten /dagen)

    Värm ugnen till 250 grader och låt bullarna stå i rumstemperatur medan ugnen blir varm.
    Spruta med vatten och ställ i ugnen i 10-12 min. Spruta med vatten ett par gånger under gräddningen.
  13. Pyssling
    #7
    Tack, ska testa dem nästa helg!
  14. 7
    Tack, ska testa dem nästa helg!
  15. Medlem sedan
    Jul 2001
    #8
    Tack!!! Perfekt! Detta ska jag testa nästa gång vi gör pizza! Kanonbra att man kan göra degen på morgonen och låta den jäsa i kylen under dagen!
  16. 8
    Tack!!! Perfekt! Detta ska jag testa nästa gång vi gör pizza! Kanonbra att man kan göra degen på morgonen och låta den jäsa i kylen under dagen!
  17. Medlem sedan
    Mar 2002
    #9
    Jag har ett recept på kalljäst bröd, varken frallor eller baguetter utan ett riktigt stort bröd. Det är mer ett bröd att servera till soppa eller kanske på en buffé än till frukost (tycker jag själv). Jättegott! Jag har fått mycket beröm för det. Tror faktiskt att jag hittade receptet här på sidan en gång för länge sen. Uthällt bröd heter det. Om du vill ha receptet, och inte hittar det genom sökfunktionen här, så kan jag skriva ner det åt dig.
  18. 9
    Jag har ett recept på kalljäst bröd, varken frallor eller baguetter utan ett riktigt stort bröd. Det är mer ett bröd att servera till soppa eller kanske på en buffé än till frukost (tycker jag själv). Jättegott! Jag har fått mycket beröm för det. Tror faktiskt att jag hittade receptet här på sidan en gång för länge sen. Uthällt bröd heter det. Om du vill ha receptet, och inte hittar det genom sökfunktionen här, så kan jag skriva ner det åt dig.
  19. Medlem sedan
    Jul 2001
    #10
    Tack! Har försökt hitta ditt bröd med sökfunktionen (sökte på "uthällt" och lite andra alternativ) men lyckades tyvärr inte hitta. Meeeen nu googlade jag och då hittade jag några länkar hit med receptet! Måste vara det (fast du hade annat nick då)! Tack för tips!
  20. 10
    Tack! Har försökt hitta ditt bröd med sökfunktionen (sökte på "uthällt" och lite andra alternativ) men lyckades tyvärr inte hitta. Meeeen nu googlade jag och då hittade jag några länkar hit med receptet! Måste vara det (fast du hade annat nick då)! Tack för tips!
  21. Rosensiri
    #11
    *Viskar lite försynt, degen står i kylen nu*. Får se vad som händer i morgon, när jag bakar ut den till frallor...
  22. 11
    *Viskar lite försynt, degen står i kylen nu*. Får se vad som händer i morgon, när jag bakar ut den till frallor...
  23. Rosensiri
    #12
    Ville bara viska lite igen, *de blev jättegoda*. Hälften kavlades ut till hjärtan med hjälp av pepparkaksmått. Andra halvan blev vanliga bullar.

    God söndag på er!
  24. 12
    Ville bara viska lite igen, *de blev jättegoda*. Hälften kavlades ut till hjärtan med hjälp av pepparkaksmått. Andra halvan blev vanliga bullar.

    God söndag på er!
  25. Medlem sedan
    Feb 2000
    #13
    Roligt att de blev bra!
  26. 13
    Roligt att de blev bra!
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar