3 dagar gammal köttfärssås
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Jun 2005
    #1

    3 dagar gammal köttfärssås

    förvarad i kyl.

    Skulle ni äta det?

    och nej det är inte min kyl det handlar om för så länge skulle jag inte spara mat i kyl.
    Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

  2. 1
    3 dagar gammal köttfärssås förvarad i kyl.

    Skulle ni äta det?

    och nej det är inte min kyl det handlar om för så länge skulle jag inte spara mat i kyl.
  3. Medlem sedan
    Jan 2000
    Forumvärd
    #2
    Jag hade ätit det utan problem, jag går på lukt och smak, smakar det bra, luktar det bra och obruten kylkedja. Inga problem såhär års.
    Här kan vi utan problem spara köttfärssås i 3-4 dagar i kylen.
  4. 2
    Jag hade ätit det utan problem, jag går på lukt och smak, smakar det bra, luktar det bra och obruten kylkedja. Inga problem såhär års.
    Här kan vi utan problem spara köttfärssås i 3-4 dagar i kylen.
  5. Medlem sedan
    Jun 2005
    #3

    Ja man får ju hoppas

    att kylkedjan var obruten
    Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

  6. 3
    Ja man får ju hoppas att kylkedjan var obruten
  7. Medlem sedan
    Jul 2003
    #4
    Absolut! Skulle dock vara noga med att värma den ordentligt, gärna koka den 5 minuter innan jag åt den. Ser inga som helst problem med det, sparar ofta mat så länge (hatar att slänga mat).
  8. 4
    Absolut! Skulle dock vara noga med att värma den ordentligt, gärna koka den 5 minuter innan jag åt den. Ser inga som helst problem med det, sparar ofta mat så länge (hatar att slänga mat).
  9. Medlem sedan
    Mar 2003
    #5
    Varför skulle du inte spara lagad mat 3 dagar i kylen? Beror givetvis på vad det är med det finns ju mängder med mat rätter som har längre hållbarhet än så..Jupp, under förutsättning att jag vet att det är ok hanterat och att det ser fräscht ut så skulle jag äta köttfärsåsen.
  10. 5
    Varför skulle du inte spara lagad mat 3 dagar i kylen? Beror givetvis på vad det är med det finns ju mängder med mat rätter som har längre hållbarhet än så..Jupp, under förutsättning att jag vet att det är ok hanterat och att det ser fräscht ut så skulle jag äta köttfärsåsen.
  11. Medlem sedan
    Jun 2005
    #6

    Detta var i skolans värld

    så hoppas det skötts ordentligt.
    Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

  12. 6
    Detta var i skolans värld så hoppas det skötts ordentligt.
  13. Medlem sedan
    Jun 2005
    #7

    Jag skulle äta det dagen

    efter senast
    Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

  14. 7
    Jag skulle äta det dagen efter senast
  15. Medlem sedan
    Jul 2003
    #8
    Skolkök? Då har man säkert varit extra noga med att gå från varmt (servering) till att kyla ned ordentligt och då är det säkert inga problem.

    I hemmet säger jag som övriga som svarat - säkert inga problem, kolla lukt och värm upp ordentligt.
  16. 8
    Skolkök? Då har man säkert varit extra noga med att gå från varmt (servering) till att kyla ned ordentligt och då är det säkert inga problem.

    I hemmet säger jag som övriga som svarat - säkert inga problem, kolla lukt och värm upp ordentligt.
  17. Medlem sedan
    Jun 2005
    #9

    Hoppas det

    hemma har man ju mer koll
    Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

  18. 9
    Hoppas det hemma har man ju mer koll
  19. Medlem sedan
    Nov 2008
    #10
    Självklart. Bara den värms upp ordentligt. Om det var i skolkök är väl personalen utbildad och vet detta - eller tycker du de hellre borde slängt all köttfärssås?
  20. 10
    Självklart. Bara den värms upp ordentligt. Om det var i skolkök är väl personalen utbildad och vet detta - eller tycker du de hellre borde slängt all köttfärssås?
  21. Medlem sedan
    Mar 2003
    #11
    Varför? Slänger du andra livsmedel i förtid också? Läser nu att detta var i skolvärlden och då kan jag iof ha mer funderingar om detta. De har tydliga regler för vad som gäller angående rester och jag tror att de följer dom. Om inte annat så får du väl belysa frågan med kostansvarig på enheten. Hur vet du att maten inte varit fryst emellan serveringarna?
  22. 11
    Varför? Slänger du andra livsmedel i förtid också? Läser nu att detta var i skolvärlden och då kan jag iof ha mer funderingar om detta. De har tydliga regler för vad som gäller angående rester och jag tror att de följer dom. Om inte annat så får du väl belysa frågan med kostansvarig på enheten. Hur vet du att maten inte varit fryst emellan serveringarna?
  23. Medlem sedan
    Nov 2008
    #12
    Köttfärsen har säkert inte ens varit ute i matsalen, om det lagades för mkt har den kanske bara varit kvar i sina matbehållare.
  24. 12
    Köttfärsen har säkert inte ens varit ute i matsalen, om det lagades för mkt har den kanske bara varit kvar i sina matbehållare.
  25. Medlem sedan
    Jun 2005
    #13

    Jag är försiktig

    hellre det än att bli dålig

    Har efter restaurangmat blivit matförgiftad 2 gånger och de ska ju också veta gängse regler.

    Att det inte varit fryst är förstås bara en gissning...Jag tror bara att de haft det i kyl.

    Undrar om de ens har frysar?
    Det hade de inte på den skola där jag arbetade.
    Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

  26. 13
    Jag är försiktig hellre det än att bli dålig

    Har efter restaurangmat blivit matförgiftad 2 gånger och de ska ju också veta gängse regler.

    Att det inte varit fryst är förstås bara en gissning...Jag tror bara att de haft det i kyl.

    Undrar om de ens har frysar?
    Det hade de inte på den skola där jag arbetade.
  27. Medlem sedan
    Nov 2008
    #14
    Amen du, då vet du ju inte ens om den faktiskt varit fryst... Är du upprörd över att de serverat köttfärsen?
  28. 14
    Amen du, då vet du ju inte ens om den faktiskt varit fryst... Är du upprörd över att de serverat köttfärsen?
  29. Medlem sedan
    Jun 2005
    #15

    Tyvärr

    utbildning ger inte alltid det den ska.

    Med 2 matförgiftningar i bagaget så är jag försiktig
    Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

  30. 15
    Tyvärr utbildning ger inte alltid det den ska.

    Med 2 matförgiftningar i bagaget så är jag försiktig
  31. Medlem sedan
    Jun 2005
    #16

    Nu har jag mejlat

    just den frågan om tillgång till frysar.

    Jag tycker inte att man serverar 3 dagar "gammal" mat.
    Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

  32. 16
    Nu har jag mejlat just den frågan om tillgång till frysar.

    Jag tycker inte att man serverar 3 dagar "gammal" mat.
  33. Medlem sedan
    Aug 2011
    #17
    Om jag lite försiktigt påpekar här, förstår du då vad jag menar med det jag skrev för några dagar sen om att du verkar leta "orättvisor" och fel som begås, och som du kan uppröra dig över?....
    Tar det inte väldigt mycket ork och tid att engagera sig så hårt i alla möjliga småsaker?...
  34. 17
    Om jag lite försiktigt påpekar här, förstår du då vad jag menar med det jag skrev för några dagar sen om att du verkar leta "orättvisor" och fel som begås, och som du kan uppröra dig över?....
    Tar det inte väldigt mycket ork och tid att engagera sig så hårt i alla möjliga småsaker?...
  35. Medlem sedan
    Nov 2008
    #18
    Ursäkta, men det där med att maila är ju bara fruktansvärt pinsamt. Man tror ju knappt det är sant! Jag blir mållös...
  36. 18
    Ursäkta, men det där med att maila är ju bara fruktansvärt pinsamt. Man tror ju knappt det är sant! Jag blir mållös...
  37. Medlem sedan
    Nov 2008
    #19
    Så, maten serverades igår? Och hur många har hittills blivit matförgiftade? Har du själv blivit matförgiftad av att äta i det skolköket någon gång, eller dina barn?
  38. 19
    Så, maten serverades igår? Och hur många har hittills blivit matförgiftade? Har du själv blivit matförgiftad av att äta i det skolköket någon gång, eller dina barn?
  39. Medlem sedan
    Mar 2003
    #20
    Så kan det förstås vara. Ännu mindre anledning till oro med andra ord då
  40. 20
    Så kan det förstås vara. Ännu mindre anledning till oro med andra ord då
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar