Läxfråga -droger
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Apr 2000
    #1

    Läxfråga -droger

    Någon som vet var jag kan hitta vilka droger som orsakar flest dödsfall per år i Sverige? Jag har sökt litet överallt tycker jag, men hittar inga siffror, någon som är bättre på jag än att söka? Antagligen inte särskilt svårt...
  2. 1
    Läxfråga -droger Någon som vet var jag kan hitta vilka droger som orsakar flest dödsfall per år i Sverige? Jag har sökt litet överallt tycker jag, men hittar inga siffror, någon som är bättre på jag än att söka? Antagligen inte särskilt svårt...
  3. Medlem sedan
    Aug 2000
    #2
    Jag blev lite lätt nyfiken av din fråga så jag gjorde en snabbsökning på "narkotika flest dödsfall per år" och fick upp CAN - Centralförbundet för Alkohol och Narkotikaupplysning. Ni kanske kan få tag i infot där?

    http://www.can.se/sv/Drogfakta/Frago...var/Narkotika/
  4. 2
    Jag blev lite lätt nyfiken av din fråga så jag gjorde en snabbsökning på "narkotika flest dödsfall per år" och fick upp CAN - Centralförbundet för Alkohol och Narkotikaupplysning. Ni kanske kan få tag i infot där?

    http://www.can.se/sv/Drogfakta/Frago...var/Narkotika/
  5. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #3

    Alkohol

    Den är kanske inte särskilt dödlig i sig men eftersom den är så vanlig får man fler dödsfall i samband med alkohol än något annat. Se http://www.socialstyrelsen.se/statis...as/dodsorsaker

    Det är klart, tobak ingår inte i den statistiken... Eller du menade kanske vilken form av narkotika?

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  6. 3
    Alkohol Den är kanske inte särskilt dödlig i sig men eftersom den är så vanlig får man fler dödsfall i samband med alkohol än något annat. Se http://www.socialstyrelsen.se/statis...as/dodsorsaker

    Det är klart, tobak ingår inte i den statistiken... Eller du menade kanske vilken form av narkotika?
  7. Medlem sedan
    Apr 2000
    #4
    Tack! Men, ja, jag tror att de vill ha det på nivån att det skall vara vilken sorts narkotika. Läraren har givit en länk till de 20 farligaste drogerna enligt någon brittisk undersökning, och där är det listat på nivån heroin, amfetamin etc. Sedan behöver vi siffror på hur många som dör av tobak också, jag tror att det är den vanligaste dödsorsaken, enligt läroboken verkar det så, men jag hittar ingen aktuell statsitik, jag har letat på socialstyrelsen och scb och diverse informationssajter som har med droger att göra men de talar mest i allmänna ordalag. Vi kan få fram siffror på vad alkohol resp narkotika kostar och om en amfetaminist är dyrare än en heroinist. Men vi får väl helt enkelt svara på det vi kan hitta och då kan det inte bli på nivån av olika sorters narkotika.
  8. 4
    Tack! Men, ja, jag tror att de vill ha det på nivån att det skall vara vilken sorts narkotika. Läraren har givit en länk till de 20 farligaste drogerna enligt någon brittisk undersökning, och där är det listat på nivån heroin, amfetamin etc. Sedan behöver vi siffror på hur många som dör av tobak också, jag tror att det är den vanligaste dödsorsaken, enligt läroboken verkar det så, men jag hittar ingen aktuell statsitik, jag har letat på socialstyrelsen och scb och diverse informationssajter som har med droger att göra men de talar mest i allmänna ordalag. Vi kan få fram siffror på vad alkohol resp narkotika kostar och om en amfetaminist är dyrare än en heroinist. Men vi får väl helt enkelt svara på det vi kan hitta och då kan det inte bli på nivån av olika sorters narkotika.
  9. Medlem sedan
    Apr 2000
    #5
    Tack, det var ett bra förslag, men nej de har inte siffror på den nivån det verkar som om uppgiften kräver. VI har gemensamt dammsugit den där sajten på information halva eftermiddagen känns det som. Mycket ibra nformation fanns det men just det listar de inte, tyvärr.
  10. 5
    Tack, det var ett bra förslag, men nej de har inte siffror på den nivån det verkar som om uppgiften kräver. VI har gemensamt dammsugit den där sajten på information halva eftermiddagen känns det som. Mycket ibra nformation fanns det men just det listar de inte, tyvärr.
  11. Medlem sedan
    Jan 2009
    #6
    De som tar amfetamin blir ofta blandmissbrukare har jag läst eftersom de rätt fort slutar få kick av amfetaminet. Det gör nog statistiken svårare att ta fram.
    Ha det gott!
  12. 6
    De som tar amfetamin blir ofta blandmissbrukare har jag läst eftersom de rätt fort slutar få kick av amfetaminet. Det gör nog statistiken svårare att ta fram.
  13. Medlem sedan
    Apr 2000
    #7
    Så är det säkert, det enda vi hittar är ju att det är svårt att få fram siffror och det är ju inget konstigt med det egentligen men frågan är litet märkligt formulerad utifrån den statistik som verkar möjlig att hitta.
  14. 7
    Så är det säkert, det enda vi hittar är ju att det är svårt att få fram siffror och det är ju inget konstigt med det egentligen men frågan är litet märkligt formulerad utifrån den statistik som verkar möjlig att hitta.
  15. Medlem sedan
    Oct 2006
    #8
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar