Apropå faktaprov i skolan
Ordet är fritt
  1. Kerstimärta
    #1

    Apropå faktaprov i skolan

    Sånt som jag i min enfald trodde var på väg bort iom nya skolplanen.

    Iaf, min åttondeklassare ska ha geografiprov i veckan. _Alla_ världens länder och huvudstäder, stora berg och sjöar. Ja, han dubbelkollade med läraren för jag frågade om det inte möjligen bara var Europa eller så. _Alla_ länder i hela världen ska de kunnan namnge på en karta. Samt huvudstäderna.

    Det ni, att plugga in......och sen undrar jag över syftet med det

    Någon utbildad lärare kanske kan förklara varför man lägger en hart när omöjlig uppgift i ett prov?

    Dessutom ger ju ett sånt prov väl bara grunden till ett E? Eftersom det bara är fakta. Vanskligt då att ha den omfattningen. Vad händer om man inte kan alla länders namn och huvudstäder. Blir det F då?
  2. 1
    Apropå faktaprov i skolan Sånt som jag i min enfald trodde var på väg bort iom nya skolplanen.

    Iaf, min åttondeklassare ska ha geografiprov i veckan. _Alla_ världens länder och huvudstäder, stora berg och sjöar. Ja, han dubbelkollade med läraren för jag frågade om det inte möjligen bara var Europa eller så. _Alla_ länder i hela världen ska de kunnan namnge på en karta. Samt huvudstäderna.

    Det ni, att plugga in......och sen undrar jag över syftet med det

    Någon utbildad lärare kanske kan förklara varför man lägger en hart när omöjlig uppgift i ett prov?

    Dessutom ger ju ett sånt prov väl bara grunden till ett E? Eftersom det bara är fakta. Vanskligt då att ha den omfattningen. Vad händer om man inte kan alla länders namn och huvudstäder. Blir det F då?
  3. Medlem sedan
    Apr 2000
    #2
    Oj, det lät ju rätt vansinnigt. Inför världsreligionerna skulle min dotter öva på alla huvudstäder o länder i Asien och göra en diagnos. Men det var en världsdel och diagnosen behövde hon inte skicka in. Då framstår ju alla resonemangsuppgifter genast som bättre! Generellt gillar jag att de skall reflektera och tänka fritt och visa att de kan använda kunskapen. Det är bara i bland det blir litet krystat. Det prov du beskriver, man får väl hoppas det finns en godkänt nivå som inte är alla rätt...
  4. 2
    Oj, det lät ju rätt vansinnigt. Inför världsreligionerna skulle min dotter öva på alla huvudstäder o länder i Asien och göra en diagnos. Men det var en världsdel och diagnosen behövde hon inte skicka in. Då framstår ju alla resonemangsuppgifter genast som bättre! Generellt gillar jag att de skall reflektera och tänka fritt och visa att de kan använda kunskapen. Det är bara i bland det blir litet krystat. Det prov du beskriver, man får väl hoppas det finns en godkänt nivå som inte är alla rätt...
  5. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #3

    Knappast

    Det blir väl snarare så att kan man ett visst antal får man E, kan man fler får man D etc, etc.
    Jag kan inte tänka mig att man måste pricka in exakt _alla_ för ett A. Men ju fler länder du känner till, desto bättre. Det är väl inget konstigt?

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  6. 3
    Knappast Det blir väl snarare så att kan man ett visst antal får man E, kan man fler får man D etc, etc.
    Jag kan inte tänka mig att man måste pricka in exakt _alla_ för ett A. Men ju fler länder du känner till, desto bättre. Det är väl inget konstigt?
  7. Medlem sedan
    Apr 2008
    #4
    Fast man behöver nog inte ha alla rätt för att få A, läraren har nog lagt in intervall av olika slag.

    själv tycker jag att det är bra med den typen av faktakunskap, så att man kan hänga upp övrig kunskap i samhällskunskap, historia, religion på en stomme av fakta.
    Men jag tycker själv att det är svårt att lära sig sådant utantill, men elever finns av olika sorter, för en del är det ju enklare att lära sig massor av fakta, istället för att föra en diskussion om huruvida Australien är en ö eller inte, typ.

    Det finns ett bra program för den typen av geografikunskaper
    http://online.seterra.net/sv
  8. 4
    Fast man behöver nog inte ha alla rätt för att få A, läraren har nog lagt in intervall av olika slag.

    själv tycker jag att det är bra med den typen av faktakunskap, så att man kan hänga upp övrig kunskap i samhällskunskap, historia, religion på en stomme av fakta.
    Men jag tycker själv att det är svårt att lära sig sådant utantill, men elever finns av olika sorter, för en del är det ju enklare att lära sig massor av fakta, istället för att föra en diskussion om huruvida Australien är en ö eller inte, typ.

    Det finns ett bra program för den typen av geografikunskaper
    http://online.seterra.net/sv
  9. Kerstimärta
    #5
    Känns ju lite mer överkomligt onekligen.

    Jag är positiv vad gäller resonemangsuppgifterna! Just att man lär sig tänka själv och inte lära utantill och så bara spy upp det.
  10. 5
    Känns ju lite mer överkomligt onekligen.

    Jag är positiv vad gäller resonemangsuppgifterna! Just att man lär sig tänka själv och inte lära utantill och så bara spy upp det.
  11. Kerstimärta
    #6
    Nejdå, klart det inte är konstig med faktaprovt! Men, inte så effektivt för framtiden att vrålplugga hela världen till ett enda prov. En månad senare får man då vara glad om Europa sitter någorlunda....

    Det är omfattningen jag vänder mig emot. För att lära för prov blir ju ingen glad av för framtiden.

    Sen kan man fundera vilka länder läraren menar. Beroende på vem man frågar (FN, IOK, ISO 3166 odyl) så är ju en hel del olika definitioner på vad som är länder.

    De har alltså ej fått ngn karta eller så att utgå ifrån.

    Sen tror jag inte betygssystemet nu "tillåter" betygssättning så som du beskriver det. De högre betygen kan man inte få på bara faktakunskaper. Där krävs att man visar att man kan reosnera och argumentera och dra slutsatser. OBS! Är ingen expert, men har försökt läsa på lite....
  12. 6
    Nejdå, klart det inte är konstig med faktaprovt! Men, inte så effektivt för framtiden att vrålplugga hela världen till ett enda prov. En månad senare får man då vara glad om Europa sitter någorlunda....

    Det är omfattningen jag vänder mig emot. För att lära för prov blir ju ingen glad av för framtiden.

    Sen kan man fundera vilka länder läraren menar. Beroende på vem man frågar (FN, IOK, ISO 3166 odyl) så är ju en hel del olika definitioner på vad som är länder.

    De har alltså ej fått ngn karta eller så att utgå ifrån.

    Sen tror jag inte betygssystemet nu "tillåter" betygssättning så som du beskriver det. De högre betygen kan man inte få på bara faktakunskaper. Där krävs att man visar att man kan reosnera och argumentera och dra slutsatser. OBS! Är ingen expert, men har försökt läsa på lite....
  13. Kerstimärta
    #7
    Ja, men så som jag fattat det så får man inte de högre betygen numer utifrån faktakunskaper som ju detta renodlat är. Utan resonemang osv kan man väl inte få A alls?

    Därav min tanke att det endast är betyget E som detta prov kan ge utslag på. Möjligen något högra också.

    Men, som jag skrev till Christopher. Jag är ingen lärare, har bara försökt läsa in mig på vad som gäller nu. Därav min TS med tanken att få lite ytterligare klarhet hur det går till!

    Jag är en sann vän av faktakunskaper. Men, jag vänder mig mot omfattningen. Den gör ju att eleverna nu lär för provtillfället. Till sommaren lär de inte minnas mycket av det som de rapar upp under provet.

    Utantillinlärning har en tendens att fungera så och värre blir det ju mer man trycker in på kort tid. Om man nu inte är Rainman eller så....

    Japp, seterra känner vi till!
  14. 7
    Ja, men så som jag fattat det så får man inte de högre betygen numer utifrån faktakunskaper som ju detta renodlat är. Utan resonemang osv kan man väl inte få A alls?

    Därav min tanke att det endast är betyget E som detta prov kan ge utslag på. Möjligen något högra också.

    Men, som jag skrev till Christopher. Jag är ingen lärare, har bara försökt läsa in mig på vad som gäller nu. Därav min TS med tanken att få lite ytterligare klarhet hur det går till!

    Jag är en sann vän av faktakunskaper. Men, jag vänder mig mot omfattningen. Den gör ju att eleverna nu lär för provtillfället. Till sommaren lär de inte minnas mycket av det som de rapar upp under provet.

    Utantillinlärning har en tendens att fungera så och värre blir det ju mer man trycker in på kort tid. Om man nu inte är Rainman eller så....

    Japp, seterra känner vi till!
  15. Medlem sedan
    Apr 2000
    #8
    I sak håller jag med, men när man som mitt barn läser på distans utan en klass och lämnar in allt skriftligt så blir det litet konstigt ibland. Hon får ju resonera med sig själv enbart, eller med oss. Det blir ingen input från jämnåriga och då undrar jag ibland över nyttan att det i varje fråga alltid skall vara så. Om man går i en fysisk skola blandas uppgifterna mer. Men hon har ju en speciell situation som verkligen inte är den gängse (och jag hoppas vi får rätsida på skolgången till nästa läsår så hon kan få komma tillbaka till sin gamla skola). Men jag tror på en blandning -även om tänka själv förstås är det allra viktigaste. Särskilt nu när man översköljs med så mycket information överallt, att lära eleverna hur man kan värdera den informationen och dra egna slutsatser är ju en viktig del i skolans arbete.
  16. 8
    I sak håller jag med, men när man som mitt barn läser på distans utan en klass och lämnar in allt skriftligt så blir det litet konstigt ibland. Hon får ju resonera med sig själv enbart, eller med oss. Det blir ingen input från jämnåriga och då undrar jag ibland över nyttan att det i varje fråga alltid skall vara så. Om man går i en fysisk skola blandas uppgifterna mer. Men hon har ju en speciell situation som verkligen inte är den gängse (och jag hoppas vi får rätsida på skolgången till nästa läsår så hon kan få komma tillbaka till sin gamla skola). Men jag tror på en blandning -även om tänka själv förstås är det allra viktigaste. Särskilt nu när man översköljs med så mycket information överallt, att lära eleverna hur man kan värdera den informationen och dra egna slutsatser är ju en viktig del i skolans arbete.
  17. Medlem sedan
    May 2004
    #9
    Helt vansinnigt, faktaprov tycker jag är ok men dom ska vara rimliga. Dottern har haft nord och Sydamerika, Europa och Asien men alla var separata, finns inte en chans att man ska kunna allt på en gång!

    Är supertrött på uppgifter som ska resoneras om hela tiden, och det är svårt att resonera faktakunskap om länder, men det är helt omöjligt att lära sig hela världen på en gång!

    Återkom gärna och berätta hur det gått och jag önskar er lycka till!
  18. 9
    Helt vansinnigt, faktaprov tycker jag är ok men dom ska vara rimliga. Dottern har haft nord och Sydamerika, Europa och Asien men alla var separata, finns inte en chans att man ska kunna allt på en gång!

    Är supertrött på uppgifter som ska resoneras om hela tiden, och det är svårt att resonera faktakunskap om länder, men det är helt omöjligt att lära sig hela världen på en gång!

    Återkom gärna och berätta hur det gått och jag önskar er lycka till!
  19. Medlem sedan
    Aug 2002
    #10
    Här har de kört liknande, dotter som går i sexan har haft hela Europa fast de kunde få C som bästa betyg. Dotterns kompis storasyster hade Afrika tror jag och hon går i 8:an.

    De verkar köra dessa delar i massformat och snabbt.
  20. 10
    Här har de kört liknande, dotter som går i sexan har haft hela Europa fast de kunde få C som bästa betyg. Dotterns kompis storasyster hade Afrika tror jag och hon går i 8:an.

    De verkar köra dessa delar i massformat och snabbt.
  21. Kerstimärta
    #11
    Ja, en kontinent/världsdel i taget blir mer gripbart på något sätt. Och även mer så att kanske totalt så minns man mer geografi.

    Ja, jag ska försöka återkomma kring resultatet och kanske framförallt hur bedömningen gick till.
  22. 11
    Ja, en kontinent/världsdel i taget blir mer gripbart på något sätt. Och även mer så att kanske totalt så minns man mer geografi.

    Ja, jag ska försöka återkomma kring resultatet och kanske framförallt hur bedömningen gick till.
  23. Kerstimärta
    #12
    C som högsta betyg på faktakunskaper låter vettigt i sammanhanget. Så som jag lärt mig betygssystemet som gäller nu.

    Fast enstaka världsdelar/kontinenter är ju inte så jättemycket kan jag tycka, det är väl typ i snitt 25 länder? Ganska överkomligt ändå. Jämför med hela världen som är uppåt 200 länder. Eller ja, hur många länder det finns i världen beror ju på vem man frågar.
  24. 12
    C som högsta betyg på faktakunskaper låter vettigt i sammanhanget. Så som jag lärt mig betygssystemet som gäller nu.

    Fast enstaka världsdelar/kontinenter är ju inte så jättemycket kan jag tycka, det är väl typ i snitt 25 länder? Ganska överkomligt ändå. Jämför med hela världen som är uppåt 200 länder. Eller ja, hur många länder det finns i världen beror ju på vem man frågar.
  25. Medlem sedan
    Apr 2008
    #13
    Eftersom det är slutet av läsåret nu, så undrar jag om de kanske haft de olika delarna var för sig under året, och nu tar man en repetiton av allt, och ser vad som sitter kvar efter ett tag.
  26. 13
    Eftersom det är slutet av läsåret nu, så undrar jag om de kanske haft de olika delarna var för sig under året, och nu tar man en repetiton av allt, och ser vad som sitter kvar efter ett tag.
  27. Kerstimärta
    #14
    Jag frågade detsamma, för det hade ju varit logiskt. Att man befäster den kunskap som pluggats in under året. Men, nej det har de inte haft.

    Eleverna hade resonerat som att lärarna kanske tyckte det var jobbigt att göra flera separata prov och därför istället gjorde ett enda stort. Men, så kan det ju inte vara!

    Kanske är det så att man tycker eleverna _borde_ ha pluggat stegvis under året även utan prov?
  28. 14
    Jag frågade detsamma, för det hade ju varit logiskt. Att man befäster den kunskap som pluggats in under året. Men, nej det har de inte haft.

    Eleverna hade resonerat som att lärarna kanske tyckte det var jobbigt att göra flera separata prov och därför istället gjorde ett enda stort. Men, så kan det ju inte vara!

    Kanske är det så att man tycker eleverna _borde_ ha pluggat stegvis under året även utan prov?
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar