70 år sedan krigsslutet
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #1

    70 år sedan krigsslutet

    Jo, det uppmärksammas ju en del i dagarna fast jag stör mig litet på uttrycket att det var 70 år sedan andra världskriget tiog slut - Japan kapitulerade ju inte förrän i september. Visst, det var 70 år sedan det tog slut i Europa och det ligger väl oss närmast antar jag.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  2. 1
    70 år sedan krigsslutet Jo, det uppmärksammas ju en del i dagarna fast jag stör mig litet på uttrycket att det var 70 år sedan andra världskriget tiog slut - Japan kapitulerade ju inte förrän i september. Visst, det var 70 år sedan det tog slut i Europa och det ligger väl oss närmast antar jag.
  3. Medlem sedan
    Apr 2008
    #2
    Min mamma har berättat om hur alla andra firade, men de satt och grät. Inte för att de ville ha krig, men nu hade de förlorat, definitivt. Nu kunde de inte återvända hem, och de som inte lyckats fly undan sovjetarmen, dem visste man inte om de levde eller vad döda, eller skickade till Sibirien. Det tog många år innan brev började gå, så man fick reda på hur det gått för anhöriga. Hälsa på kunde vi göra i börjar på 70-talet för första gången.
  4. 2
    Min mamma har berättat om hur alla andra firade, men de satt och grät. Inte för att de ville ha krig, men nu hade de förlorat, definitivt. Nu kunde de inte återvända hem, och de som inte lyckats fly undan sovjetarmen, dem visste man inte om de levde eller vad döda, eller skickade till Sibirien. Det tog många år innan brev började gå, så man fick reda på hur det gått för anhöriga. Hälsa på kunde vi göra i börjar på 70-talet för första gången.
  5. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #3

    Kom de från östra Tyskland då?

    Eller Polen kanske? Tur att de inte själva var där, de flesta kvinnorna blev väl våldtagna i östra Tyskland.
    Att det var så svårt att resa till östblocket är något en hel generation som växer upp idag inte har en aning om. Idag är det ju självklart att kunna resa hur man vill inom EU.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  6. 3
    Kom de från östra Tyskland då? Eller Polen kanske? Tur att de inte själva var där, de flesta kvinnorna blev väl våldtagna i östra Tyskland.
    Att det var så svårt att resa till östblocket är något en hel generation som växer upp idag inte har en aning om. Idag är det ju självklart att kunna resa hur man vill inom EU.
  7. Medlem sedan
    Apr 2008
    #4
    Från Baltikum, så det blev ju en del av Sovjet i och med kriget.
  8. 4
    Från Baltikum, så det blev ju en del av Sovjet i och med kriget.
  9. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #5

    OK, lika illa

    Numera är Baltikum också en del av EU så att resa dit är lika självklart idag som till Polen och Tyskland. Betraktelsen över att den yngre generationen inte kan inse vad det kalla kriget förde med sig gäller även Baltikum.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  10. 5
    OK, lika illa Numera är Baltikum också en del av EU så att resa dit är lika självklart idag som till Polen och Tyskland. Betraktelsen över att den yngre generationen inte kan inse vad det kalla kriget förde med sig gäller även Baltikum.
  11. Medlem sedan
    Apr 2008
    #6
    Håller helt med, historielösheten är lite trist. Dottern är hyfsat intresserad, men det är ju för att vi gör vad vi kan för att få henne att känna till sin historia
  12. 6
    Håller helt med, historielösheten är lite trist. Dottern är hyfsat intresserad, men det är ju för att vi gör vad vi kan för att få henne att känna till sin historia
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar