Dags för ny hetsjakt på sjukskrivna?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Aug 2013
    #1

    Dags för ny hetsjakt på sjukskrivna?

    Man konstaterar nu att sjukskrivningarna ökar igen. (Nej, det har inte med S-MP-regeringen att göra. Det började öka igen långt dessförinnan.) Omedelbart börjar sjukskrivna åter ifrågasättas, rent generellt. (Lyssna på Anna Hedenmos frågor till sjukförsäkringsminister Annika Strandhäll!) Inspektionen för socialförsäkringen (alliansens nyskapade myndighet) hävdar att det beror på minskade kontroller, utan att ha någon hållbar, vetenskaplig grund för påståendet. Det är möjligt att kontrollerna har minskat, men därav går det inte att dra slutsatsen, att de ökade sjukskrivningarna också beror på det. ISF har givetvis ingen kunskap om de sjukskrivnas faktiska tillstånd. Att sjukskrivningarna sjönk under alliansens första år berodde inte på något hastigt tillfrisknande hos befolkningen, utan på de betydligt hårdare reglerna för att få sjukpenning och sjukersättning. Med administrativa åtgärder kan man göra befolkningen hur "frisk" som helst!

    http://www.svtplay.se/video/2937889/...-19?start=auto
    Vad är en cyniker? En man som vet priset på allt och värdet på ingenting.
    (Oscar Wilde)
  2. 1
    Dags för ny hetsjakt på sjukskrivna? Man konstaterar nu att sjukskrivningarna ökar igen. (Nej, det har inte med S-MP-regeringen att göra. Det började öka igen långt dessförinnan.) Omedelbart börjar sjukskrivna åter ifrågasättas, rent generellt. (Lyssna på Anna Hedenmos frågor till sjukförsäkringsminister Annika Strandhäll!) Inspektionen för socialförsäkringen (alliansens nyskapade myndighet) hävdar att det beror på minskade kontroller, utan att ha någon hållbar, vetenskaplig grund för påståendet. Det är möjligt att kontrollerna har minskat, men därav går det inte att dra slutsatsen, att de ökade sjukskrivningarna också beror på det. ISF har givetvis ingen kunskap om de sjukskrivnas faktiska tillstånd. Att sjukskrivningarna sjönk under alliansens första år berodde inte på något hastigt tillfrisknande hos befolkningen, utan på de betydligt hårdare reglerna för att få sjukpenning och sjukersättning. Med administrativa åtgärder kan man göra befolkningen hur "frisk" som helst!

    http://www.svtplay.se/video/2937889/...-19?start=auto
  3. Medlem sedan
    Nov 2002
    #2
    Oaktad vem eller vad som har/är rätt. Det är en intressant utveckling inom politiken.

    När alliansen regerade, reagerade (s) starkt på ökad kontroll kring sjukskrivning, nu när de själva sitter vid makten är det just det som finns som förslag.

    När alliansen regerade, reagerade främst Fridolin (mp) starkt på ökade befogenheter och ett tydligare/tuffare regelverk inom skolan, t.e.x mobilanvändning som alliansen föreslog. Nu vid makten, som skolminister var det ett av hans förslag, att tydligare reglera användningen av mobiltelefoner i skolan.

    När alliansen regereda ville (s) mer öka försvarsutgifterna, alliansen med Borg och Reinfeldt var starkt emot. Nu, efter regeringsskiftet, plötsligt tvärt om.

    Tre totalvändningar mellan att sitta i regering mot att vara i opposition. Och så undrar de varför förtroendet för vissa partier sjunker? Det är inte lätt att hänga med även för en politiskt intresserad person.
  4. 2
    Oaktad vem eller vad som har/är rätt. Det är en intressant utveckling inom politiken.

    När alliansen regerade, reagerade (s) starkt på ökad kontroll kring sjukskrivning, nu när de själva sitter vid makten är det just det som finns som förslag.

    När alliansen regerade, reagerade främst Fridolin (mp) starkt på ökade befogenheter och ett tydligare/tuffare regelverk inom skolan, t.e.x mobilanvändning som alliansen föreslog. Nu vid makten, som skolminister var det ett av hans förslag, att tydligare reglera användningen av mobiltelefoner i skolan.

    När alliansen regereda ville (s) mer öka försvarsutgifterna, alliansen med Borg och Reinfeldt var starkt emot. Nu, efter regeringsskiftet, plötsligt tvärt om.

    Tre totalvändningar mellan att sitta i regering mot att vara i opposition. Och så undrar de varför förtroendet för vissa partier sjunker? Det är inte lätt att hänga med även för en politiskt intresserad person.
  5. Medlem sedan
    Sep 2005
    #3
    Tycker de skulle granska hur vården funkar, kan ju vara så att folk inte blir friska för att de får fel hjälp. De långsjuklingar jag känner vill inget annat än att återfå ett fungerande liv, kunna börja jobba igen och slippa all myndighetskontakt.
  6. 3
    Tycker de skulle granska hur vården funkar, kan ju vara så att folk inte blir friska för att de får fel hjälp. De långsjuklingar jag känner vill inget annat än att återfå ett fungerande liv, kunna börja jobba igen och slippa all myndighetskontakt.
  7. Medlem sedan
    Aug 2013
    #4
    Det kan jag hålla med om, med tillägget att jag lätt kan räkna upp ett antal frågor, där alliansen har gjort samma kovändningar.
  8. 4
    Det kan jag hålla med om, med tillägget att jag lätt kan räkna upp ett antal frågor, där alliansen har gjort samma kovändningar.
  9. Medlem sedan
    Aug 2013
    #5
    Kan jag helt instämma i, inte minst när det gäller psykiatrin. Där får nästintill ingen rätt hjälp eller någon hjälp alls.
  10. 5
    Kan jag helt instämma i, inte minst när det gäller psykiatrin. Där får nästintill ingen rätt hjälp eller någon hjälp alls.
  11. Medlem sedan
    Sep 2005
    #6
    Har noterat det. Sen är det många som inte ens borde höra till psykiatrin.

    Jag är helt övertygad om att när sjukvården börjar intressera sig för bakomliggande orsaker, och inte bara går på symtomlindring, kommer sjukskrivningarna att minska radikalt.
  12. 6
    Har noterat det. Sen är det många som inte ens borde höra till psykiatrin.

    Jag är helt övertygad om att när sjukvården börjar intressera sig för bakomliggande orsaker, och inte bara går på symtomlindring, kommer sjukskrivningarna att minska radikalt.
  13. Medlem sedan
    Aug 2013
    #7
    Samma dag som helvetet fryser till is. Sjukvården är helt korrumperad av läkemedelsindustrin.
  14. 7
    Samma dag som helvetet fryser till is. Sjukvården är helt korrumperad av läkemedelsindustrin.
  15. Medlem sedan
    Sep 2005
    #8
    Helt enig med dig.
  16. 8
    Helt enig med dig.
  17. Medlem sedan
    Nov 2002
    #9
    Ja absolut, visst har de gjort det. Pengarna till försvaret är väl rakt av en sådan fråga.
  18. 9
    Ja absolut, visst har de gjort det. Pengarna till försvaret är väl rakt av en sådan fråga.
  19. Medlem sedan
    Apr 2001
    #10
    Det tror inte jag. Dyra mediciner - som företagen gör stora pengar på - är tvärtom mycket svårt att få. Jag har kompisar som har precis samma diagnos som jag och som får pissalternativet cellgifter (jättebilligt) och långtidsverkande Alvedon (som borde vara ett skämt). Vill man tjäna pengar vinner man ju noll och intet på dem i jmf med TNF-hämmarna.
  20. 10
    Det tror inte jag. Dyra mediciner - som företagen gör stora pengar på - är tvärtom mycket svårt att få. Jag har kompisar som har precis samma diagnos som jag och som får pissalternativet cellgifter (jättebilligt) och långtidsverkande Alvedon (som borde vara ett skämt). Vill man tjäna pengar vinner man ju noll och intet på dem i jmf med TNF-hämmarna.
  21. Medlem sedan
    Aug 2013
    #11
    Det är ETT område, Allis. Läkemedelsindustrin är dock inblandad även i läkemedelsprövningar, läkares fortbildning, konferenser, gemensam forskning och en hel massa annat.
  22. 11
    Det är ETT område, Allis. Läkemedelsindustrin är dock inblandad även i läkemedelsprövningar, läkares fortbildning, konferenser, gemensam forskning och en hel massa annat.
  23. Medlem sedan
    Apr 2001
    #12
    Astma - asdyra mediciner, numer får inte alls barn pulmicort/oxis lika snabbt som tidigare.

    Sköldkörtelmediciner - levaxin är skitbilligt, liothyronin något dyrare men man snålar ändå.

    Och hela reumatologkarusellen då.....

    Om du nu tänkte att det bara handlade om ett område. Du uttrycker dig så svepande som om din tes skulle gälla alla. Jag tror att det finns mycket stora skillnader, inte bara mellan olika sjukdomar utan också olika delar av landet. Vård på lika villkor finns bara i lagtexten, inte i realiteten.
  24. 12
    Astma - asdyra mediciner, numer får inte alls barn pulmicort/oxis lika snabbt som tidigare.

    Sköldkörtelmediciner - levaxin är skitbilligt, liothyronin något dyrare men man snålar ändå.

    Och hela reumatologkarusellen då.....

    Om du nu tänkte att det bara handlade om ett område. Du uttrycker dig så svepande som om din tes skulle gälla alla. Jag tror att det finns mycket stora skillnader, inte bara mellan olika sjukdomar utan också olika delar av landet. Vård på lika villkor finns bara i lagtexten, inte i realiteten.
  25. Medlem sedan
    Aug 2013
    #13
    Jag menade att läkemedelsbolagens inflytande inte bara handlade om att kränga läkemedel till landstingen.
  26. 13
    Jag menade att läkemedelsbolagens inflytande inte bara handlade om att kränga läkemedel till landstingen.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar