Fästman/fästmö vs sambo?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Jan 2004
    #1

    Fästman/fästmö vs sambo?

    Tänk dig att du är sambo med en person och ni är förlovade, men ni planerar inget bröllop. Säger du då att personen är din fästman/fästmö eller att det är din sambo?

    Om du t.ex ska berätta vad ni gjorde igår: "jag och min ? var på Skansen igår"

    Ordet fästman/fästmö används kanske inte så mycket alls nu för tiden, men för mig leder det tankarna till att man planerar att gifta sig. Medan om man säger sambo så tänker jag att ja man bor ihop och råkar vara förlovade men att det inte finns giftermål som plan (inte för tillfället i alla fall).

    Hur tänker ni ang detta?
    Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,
    mod att förändra det jag kan,
    och förstånd att inse skillnaden.
  2. 1
    Fästman/fästmö vs sambo? Tänk dig att du är sambo med en person och ni är förlovade, men ni planerar inget bröllop. Säger du då att personen är din fästman/fästmö eller att det är din sambo?

    Om du t.ex ska berätta vad ni gjorde igår: "jag och min ? var på Skansen igår"

    Ordet fästman/fästmö används kanske inte så mycket alls nu för tiden, men för mig leder det tankarna till att man planerar att gifta sig. Medan om man säger sambo så tänker jag att ja man bor ihop och råkar vara förlovade men att det inte finns giftermål som plan (inte för tillfället i alla fall).

    Hur tänker ni ang detta?
  3. Medlem sedan
    Aug 2011
    #2
    Just så lever vi - vi är förlovade sen snart fem år tillbaka, men har inga planer på att gifta oss. Eller ibland friar vi till varandra (senast idag sa han att "Snart fem år...det kanske är dags att vi gifter oss?"). Men sen kommer vi snart på att nä, det där med giftermål, det tror jag vi tar å skiter i (som Alfred sa till Lina ).

    Jag kallar honom för min sambo, om jag pratar med nån som inte känner honom (eller som jag inte känner så väl så jag har pratat om honom en del tidigare). Annars kallar jag honom för hans namn.

    Så jag tänker ungefär som du där!
  4. 2
    Just så lever vi - vi är förlovade sen snart fem år tillbaka, men har inga planer på att gifta oss. Eller ibland friar vi till varandra (senast idag sa han att "Snart fem år...det kanske är dags att vi gifter oss?"). Men sen kommer vi snart på att nä, det där med giftermål, det tror jag vi tar å skiter i (som Alfred sa till Lina ).

    Jag kallar honom för min sambo, om jag pratar med nån som inte känner honom (eller som jag inte känner så väl så jag har pratat om honom en del tidigare). Annars kallar jag honom för hans namn.

    Så jag tänker ungefär som du där!
  5. Medlem sedan
    Jan 2004
    #3
    Ja jag läste en status igår på Facebook där en släkting skrev "äntligen hemma igen hos min fästman" och jag tyckte det såg så konstigt ut för de planerar inget bröllop.
  6. 3
    Ja jag läste en status igår på Facebook där en släkting skrev "äntligen hemma igen hos min fästman" och jag tyckte det såg så konstigt ut för de planerar inget bröllop.
  7. Medlem sedan
    Jul 2003
    #4
    Jag tänker som du här

    Möjligen att jag än mer kopplar ihop förlovning med giftermål inom åtminstone ett par år, även om jag vet att det tydligen finns långtidsförlovningar utan direkta giftermålsplaner (vilket jag dock tycker är lite märkligt - vad är förlovning för något i så fall???).
  8. 4
    Jag tänker som du här

    Möjligen att jag än mer kopplar ihop förlovning med giftermål inom åtminstone ett par år, även om jag vet att det tydligen finns långtidsförlovningar utan direkta giftermålsplaner (vilket jag dock tycker är lite märkligt - vad är förlovning för något i så fall???).
  9. Medlem sedan
    Jul 2003
    #5
    Ok, då kanske du kan förklara det här fenomenet för mig! Vad menar ni med förlovning i så fall om det inte går ut på ett giftermål? Att ni skulle kunna gifta er, men det blir inte av? Eller att det är någon sorts romantisk gest? Eller? Ingen kritik alls - andra får förlova sig så mycket de vill utan att gifta sig, jag bara begriper det inte riktigt ;-)
  10. 5
    Ok, då kanske du kan förklara det här fenomenet för mig! Vad menar ni med förlovning i så fall om det inte går ut på ett giftermål? Att ni skulle kunna gifta er, men det blir inte av? Eller att det är någon sorts romantisk gest? Eller? Ingen kritik alls - andra får förlova sig så mycket de vill utan att gifta sig, jag bara begriper det inte riktigt ;-)
  11. Medlem sedan
    Aug 2011
    #6
    Jag kan förklara hur vi tänkte om du vill?

    Vi förlovade oss för att...tja, ungefär av samma skäl som en del gifter sig: För att vi ville göra nåt som vi visar för varandra att vi hör ihop. Klart att man kan visa det ändå (och att man gör det), men en mer symbolisk handling?

    Varför vi skulle gifta oss förstår jag däremot inte - vi har vare sig egendom eller barn ihop, så det finns ingen anledning tycker vi.

    Varför gifter sig folk, tänker du?...är det enbart av praktiska skäl (som typ arv, barn o s v)?...
  12. 6
    Jag kan förklara hur vi tänkte om du vill?

    Vi förlovade oss för att...tja, ungefär av samma skäl som en del gifter sig: För att vi ville göra nåt som vi visar för varandra att vi hör ihop. Klart att man kan visa det ändå (och att man gör det), men en mer symbolisk handling?

    Varför vi skulle gifta oss förstår jag däremot inte - vi har vare sig egendom eller barn ihop, så det finns ingen anledning tycker vi.

    Varför gifter sig folk, tänker du?...är det enbart av praktiska skäl (som typ arv, barn o s v)?...
  13. Medlem sedan
    Aug 2011
    #7
    Vi skrev om varandra, jag svarade nedan
  14. 7
    Vi skrev om varandra, jag svarade nedan
  15. Medlem sedan
    Aug 2013
    #8
    Ungefär så som du tänker.
  16. 8
    Ungefär så som du tänker.
  17. Medlem sedan
    May 2004
    #9

    Njae tänker...

    inte nåt direkt, tror det mest är kvinnor som funderar över sånt.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  18. 9
    Njae tänker... inte nåt direkt, tror det mest är kvinnor som funderar över sånt.
  19. Medlem sedan
    Oct 2006
    #10
    Fästmö/fästman är väldigt mossigt. Även om man tänkt gifta sig.
    Hade aldrig använt det själv.

    Han är min sambo, jag säger namn eller sambo om honom (beroende på om mottagaren vet vem jag pratar om om jag säger namnet, eller inte).

    Vi är ju förlovade sen snart trettio år, nåja om några år.
    Ev gifter vi oss, ja eller det gör vi, någon gång. Ska bara.
  20. 10
    Fästmö/fästman är väldigt mossigt. Även om man tänkt gifta sig.
    Hade aldrig använt det själv.

    Han är min sambo, jag säger namn eller sambo om honom (beroende på om mottagaren vet vem jag pratar om om jag säger namnet, eller inte).

    Vi är ju förlovade sen snart trettio år, nåja om några år.
    Ev gifter vi oss, ja eller det gör vi, någon gång. Ska bara.
  21. Medlem sedan
    Oct 2006
    #11
    Fästman/fästmö, ja då har man haft förlovat sig och haft lysning typ.
    Jag hade nog mer tänkt att de var gammeldags än reagerat över om de tänker gifta sig eller inte.

    Pojkvän, kille, sambo, allt kan en förlovad man kallas.
  22. 11
    Fästman/fästmö, ja då har man haft förlovat sig och haft lysning typ.
    Jag hade nog mer tänkt att de var gammeldags än reagerat över om de tänker gifta sig eller inte.

    Pojkvän, kille, sambo, allt kan en förlovad man kallas.
  23. Medlem sedan
    Aug 2011
    #12
    ALLT. Utom GUBBE.
    "Gubben och ungarna"....*klöks*
  24. 12
    ALLT. Utom GUBBE.
    "Gubben och ungarna"....*klöks*
  25. Medlem sedan
    Jul 2003
    #13
    Ok romantisk gest - eller som ett giftermål, fast bara privat, för er själva så att säga. Ja den förklaringen kan jag köpa utan problem. Själv skulle jag bara kalla det något annat än just förlovning.

    Tror folk gifter sig av en massa olika skäl - ibland helt klart av praktiska skäl. I mitt fall var det så, för vi hade ju även utan giftermål och för läääänge sedan förbundit oss att vilja leva tillsammans resten av våra liv osv. Men vi skippade förlovningen innan giftermålet - så ingen ordning på det hela här heller ;-)
  26. 13
    Ok romantisk gest - eller som ett giftermål, fast bara privat, för er själva så att säga. Ja den förklaringen kan jag köpa utan problem. Själv skulle jag bara kalla det något annat än just förlovning.

    Tror folk gifter sig av en massa olika skäl - ibland helt klart av praktiska skäl. I mitt fall var det så, för vi hade ju även utan giftermål och för läääänge sedan förbundit oss att vilja leva tillsammans resten av våra liv osv. Men vi skippade förlovningen innan giftermålet - så ingen ordning på det hela här heller ;-)
  27. Medlem sedan
    Jan 2004
    #14
    Ja du, jag är ju gift så jag vet inte varför folk förlovar sig utan att sedan gifta sig Men jag tycker att MaryT's svar förklarar en tanke med det
  28. 14
    Ja du, jag är ju gift så jag vet inte varför folk förlovar sig utan att sedan gifta sig Men jag tycker att MaryT's svar förklarar en tanke med det
  29. Medlem sedan
    Oct 2006
    #15
    Ungarna säger jag (det är mer kärleksfullt ord än barnen som är mer formellt).
    Men gubben och tanten?

    Har en kollega som alltid säger tanten om sin fru. Skittöntigt. Hon är 43 år, om hon är tant, är det för att han är trist.
  30. 15
    Ungarna säger jag (det är mer kärleksfullt ord än barnen som är mer formellt).
    Men gubben och tanten?

    Har en kollega som alltid säger tanten om sin fru. Skittöntigt. Hon är 43 år, om hon är tant, är det för att han är trist.
  31. Medlem sedan
    Jan 2004
    #16
    Va? Anklagar du mig för att vara kvinna
  32. 16
    Va? Anklagar du mig för att vara kvinna
  33. Medlem sedan
    Aug 2011
    #17
    Varför "ska" (ja, jag vet att du inte tycker att man "ska" göra som du tycker, men jag kom inte på nåt bättre ord ) man inte kalla det förlovning?... Det är väl ett jättebra ord för att två människor byter ringar med varandra och lovar varandra att göra sitt bästa för att hålla ihop?
  34. 17
    Varför "ska" (ja, jag vet att du inte tycker att man "ska" göra som du tycker, men jag kom inte på nåt bättre ord ) man inte kalla det förlovning?... Det är väl ett jättebra ord för att två människor byter ringar med varandra och lovar varandra att göra sitt bästa för att hålla ihop?
  35. Medlem sedan
    Jan 2004
    #18
    Ja jag verkar definitivt inte ensam om tanken
  36. 18
    Ja jag verkar definitivt inte ensam om tanken
  37. Medlem sedan
    Jan 2004
    #19
    Ja jag tyckte också att det lät gammaldags men dessa personer är inte det annars så nja, den tanken håller inte riktigt.
  38. 19
    Ja jag tyckte också att det lät gammaldags men dessa personer är inte det annars så nja, den tanken håller inte riktigt.
  39. Medlem sedan
    Aug 2011
    #20
    Nu ska inte jag säga det ordet jag tänker om folk som säger "gubben" om sin man/sambo/pojkvän.
    Men i mina öron låter just "gubben" inte så...ja....äsch. Jag säger inget så har jag inget sagt .

    "Ungarna" funkar - så länge det inte sägs ihop med "gubben" .
  40. 20
    Nu ska inte jag säga det ordet jag tänker om folk som säger "gubben" om sin man/sambo/pojkvän.
    Men i mina öron låter just "gubben" inte så...ja....äsch. Jag säger inget så har jag inget sagt .

    "Ungarna" funkar - så länge det inte sägs ihop med "gubben" .
Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar