mördarsniglar?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Jan 2009
    #1

    mördarsniglar?

    Var ute och tog mördarsniglar i regnet. Funderade över om inte mördarsniglarna minskar för varje år. Idag tog jag fem. När vi köpte sommarstugan kunde vi ta 30-40 sniglar på en kort stund om det var regn. Ändå hade vi ovanligt få jämfört med barnens farmor.

    Hur har ni det med mördarsniglar? Blir de fler och fler eller färre och färre?
    Ha det gott!
  2. 1
    mördarsniglar? Var ute och tog mördarsniglar i regnet. Funderade över om inte mördarsniglarna minskar för varje år. Idag tog jag fem. När vi köpte sommarstugan kunde vi ta 30-40 sniglar på en kort stund om det var regn. Ändå hade vi ovanligt få jämfört med barnens farmor.

    Hur har ni det med mördarsniglar? Blir de fler och fler eller färre och färre?
  3. Medlem sedan
    Apr 2008
    #2
    Dottern har drömt mardrömmar om dem. Nej inte verkar de minska hos oss i alla fall. Inte vet jag om de är fler heller , men de är för många. Men jag har sett bmycket fler grävlingar på senare, min förhoppnng är att de ahr lärt sej äta mördarsniglarna, och att det akn bli någon form av evolutionär balans
  4. 2
    Dottern har drömt mardrömmar om dem. Nej inte verkar de minska hos oss i alla fall. Inte vet jag om de är fler heller , men de är för många. Men jag har sett bmycket fler grävlingar på senare, min förhoppnng är att de ahr lärt sej äta mördarsniglarna, och att det akn bli någon form av evolutionär balans
  5. Gretah
    #3
    Hittade tio stycken i varierande storlek i min lilla rabatt. De gömde sej under de marktäckande växterna
    Enligt grannen som går på jakt morgon och kväll och dödar de hon ser så har det ökat. Där vi bodde förut såg jag aldrig en enda mördarsnigel.
  6. 3
    Hittade tio stycken i varierande storlek i min lilla rabatt. De gömde sej under de marktäckande växterna
    Enligt grannen som går på jakt morgon och kväll och dödar de hon ser så har det ökat. Där vi bodde förut såg jag aldrig en enda mördarsnigel.
  7. Medlem sedan
    Apr 2008
    #4
    Jag tar en sväng när jag idds. varje dag i alla fall. Kan ha flera /m2, klipper av dem, så fort jag hinner. Kan vara ute en halvtimme, då har jag bara hållit mej på tomten närmast huset,
  8. 4
    Jag tar en sväng när jag idds. varje dag i alla fall. Kan ha flera /m2, klipper av dem, så fort jag hinner. Kan vara ute en halvtimme, då har jag bara hållit mej på tomten närmast huset,
  9. Medlem sedan
    Aug 2013
    #5
    Jag har länge undrat vilka det är mördarsniglarna mördar?
  10. 5
    Jag har länge undrat vilka det är mördarsniglarna mördar?
  11. Gretah
    #6
    Jag läste på odla.nu att grävlingar inte äter mördarsniglar pga deras slem, däremot vanliga sniglar.
    Enligt odla.nu äter myskankor och trastar mördarsniglar. Men jag har då ingen aning
  12. 6
    Jag läste på odla.nu att grävlingar inte äter mördarsniglar pga deras slem, däremot vanliga sniglar.
    Enligt odla.nu äter myskankor och trastar mördarsniglar. Men jag har då ingen aning
  13. Gretah
    #7
    Usch!!! Jag ska inhandla nåt medel tänkte jag. Det var nåt de åt som de dör av men det är ofarligt för växter å andra djur.
  14. 7
    Usch!!! Jag ska inhandla nåt medel tänkte jag. Det var nåt de åt som de dör av men det är ofarligt för växter å andra djur.
  15. Medlem sedan
    Apr 2008
    #8
    Min sinnesro. Lönge kallade ajg dem Spansk skogssnigel, som de egentligen heter. Men när de blev så väldigt många började jag kalla dem bajssniglar, för de ser ut som bajskorvar. Men nu har ajg följt kvällstidningarnas exempel, det finns tillfällen när de har rätt. Mördarsnigalr it is.

    De är kannibaler, äter upp varandra. Men bara när en redan dött , tyvärr. Och jag håller egentligen med, man kan inte mörda sallad.
  16. 8
    Min sinnesro. Lönge kallade ajg dem Spansk skogssnigel, som de egentligen heter. Men när de blev så väldigt många började jag kalla dem bajssniglar, för de ser ut som bajskorvar. Men nu har ajg följt kvällstidningarnas exempel, det finns tillfällen när de har rätt. Mördarsnigalr it is.

    De är kannibaler, äter upp varandra. Men bara när en redan dött , tyvärr. Och jag håller egentligen med, man kan inte mörda sallad.
  17. Gretah
    #9
    Den är allt annat än kräsen och "mördar" det mesta av trädgårdsväxter.
  18. 9
    Den är allt annat än kräsen och "mördar" det mesta av trädgårdsväxter.
  19. Medlem sedan
    Apr 2008
    #10
    Jag litar inte riktigt på att sådana medel är ofarliga. Det sa man om DDT också....
  20. 10
    Jag litar inte riktigt på att sådana medel är ofarliga. Det sa man om DDT också....
  21. Medlem sedan
    Aug 2013
    #11
    De stackarna har ju egentligen inte gjort något illa. Vi har själva tagit hit dem, och de följer sina naturliga drifter.
  22. 11
    De stackarna har ju egentligen inte gjort något illa. Vi har själva tagit hit dem, och de följer sina naturliga drifter.
  23. Medlem sedan
    Oct 2006
    #12
    Det är godkänt för ekologisk odling iaf, innehåller järnfosfat.
    Snigeleffekt och Snigelfritt (två olika tillverkare).
  24. 12
    Det är godkänt för ekologisk odling iaf, innehåller järnfosfat.
    Snigeleffekt och Snigelfritt (två olika tillverkare).
  25. Medlem sedan
    Aug 2013
    #13
    Påminner om den klassiska kalkonfilmen Mördartomaterna anfaller...
  26. 13
    Påminner om den klassiska kalkonfilmen Mördartomaterna anfaller...
  27. Medlem sedan
    Apr 2008
    #14
    Evolutionen, tänkte jag, att den grävling som lärt sej äta bajssniglarna, den får fler levande ungar, som även de äter mördarsnigar, Naturprogrammen kommer komma hit och göra repotage, det är här grävningarna började äta sniglarna. Våra grävlingar kommer jagas med burar i löndom på natten, alla vill ha dem för att lösa problemet. Vi blir tvungna att vakta grävlingarna för rovfångarna, gå vakt med gevär hela natten.
    Men vad gör man inte för att bli av med äckelsniglarna
  28. 14
    Evolutionen, tänkte jag, att den grävling som lärt sej äta bajssniglarna, den får fler levande ungar, som även de äter mördarsnigar, Naturprogrammen kommer komma hit och göra repotage, det är här grävningarna började äta sniglarna. Våra grävlingar kommer jagas med burar i löndom på natten, alla vill ha dem för att lösa problemet. Vi blir tvungna att vakta grävlingarna för rovfångarna, gå vakt med gevär hela natten.
    Men vad gör man inte för att bli av med äckelsniglarna
  29. Medlem sedan
    Oct 2006
    #15
    Vi hade noll stycken 2008-2013.
    2014 såg jag två så jag trodde det var röd skogssnigel.

    Nu, är de flera hundra i trädgården. Synligt. Hur många som gömmer sig törs jag inte svara på.
    Någon har köpt fyllnadsjord förra sommaren från annat ställe, eller planterat större mängde växter från ställe med snigelägg.
    Kyrkogården mittemot är full, ängen likaså vid vår vägände. Därifrån kryllar det.

    Granngubben är helt förtvivlad. Jag mest äcklad.
  30. 15
    Vi hade noll stycken 2008-2013.
    2014 såg jag två så jag trodde det var röd skogssnigel.

    Nu, är de flera hundra i trädgården. Synligt. Hur många som gömmer sig törs jag inte svara på.
    Någon har köpt fyllnadsjord förra sommaren från annat ställe, eller planterat större mängde växter från ställe med snigelägg.
    Kyrkogården mittemot är full, ängen likaså vid vår vägände. Därifrån kryllar det.

    Granngubben är helt förtvivlad. Jag mest äcklad.
  31. Medlem sedan
    Apr 2008
    #16
    Trampa på en barfota, så kommer du att ovärdera deras existensberättingade.

    Fast det var någon som använde dem som smörjmedel, typ istället för kullager. deras slem är osedvanligt segt och svårt att t tvätta bort.
  32. 16
    Trampa på en barfota, så kommer du att ovärdera deras existensberättingade.

    Fast det var någon som använde dem som smörjmedel, typ istället för kullager. deras slem är osedvanligt segt och svårt att t tvätta bort.
  33. Medlem sedan
    Jan 2004
    #17
    Jag vet inte ens om vi har mördarsniglar för jag vet inte hur de ser ut. Vi har en massa såna dör svarta sniglar, men det tror jag är vanliga skogssniglar. De har i alla fall inte mördat oss än
  34. 17
    Jag vet inte ens om vi har mördarsniglar för jag vet inte hur de ser ut. Vi har en massa såna dör svarta sniglar, men det tror jag är vanliga skogssniglar. De har i alla fall inte mördat oss än
  35. Medlem sedan
    Apr 2008
    #18
    Borde kanske börjar lita lite med på försäljare.
  36. 18
    Borde kanske börjar lita lite med på försäljare.
  37. Medlem sedan
    Aug 2013
    #19
    Ett måndagsex. från Guds skapelsefabrik?
  38. 19
    Ett måndagsex. från Guds skapelsefabrik?
  39. Medlem sedan
    Apr 2008
    #20
    Aha du är ena såndäringa Kreationist? Gud satt på din kammare och tänkte ut alla kuliga djur. Som att hitta på namnen till alla grejjor på IKEA, några glas vis, så går det mycket bättre. Jag tror Gud var full när han hittade på den spanska skogssnigeln. OCh fästingarna.
  40. 20
    Aha du är ena såndäringa Kreationist? Gud satt på din kammare och tänkte ut alla kuliga djur. Som att hitta på namnen till alla grejjor på IKEA, några glas vis, så går det mycket bättre. Jag tror Gud var full när han hittade på den spanska skogssnigeln. OCh fästingarna.
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar