Lite läskigt med LCHF....
Ordet är fritt
  1. Kerstimärta
    #1

    Lite läskigt med LCHF....

    Jag har ätit enligt LCHF de senaste fem månaderna. Alltså tagit bort kolhydrater i form av spannmål, ris, potatis och socker. Äter mycket fett istället bacon, smör, grädde osv. Samt grönsaker och bär med lågt kolhydratinnehåll. Morgonkaffet är 25 gram chokladsmör med en halv dl grädde. En smootie innehåller tex blåbär samt 2dl kokosgrädde och en dl grädde. Jag äter när jag är hungrig.

    Jag har gått ner 14 kilo.

    Efter läkarbesök i veckan fick jag veta att mitt "onda" kolesterol som legat väl högt nu hade minskat så det låg under gränsvärdet. Mina leverprover var perfekta. Mitt blodtryck låg lägre än förut.

    Jag är inte sugen på godis längre. Kan ibland bli sugen på frukt, men då brukar jag äta frukt. Någon gång i veckan typ.

    Är det inte märkligt????

    Efter 30år av jojobantning med svält och fettskräck vilket har resulterat i 30 kilo mer i vikt än när jag började försöka banta. Nu plötsligt när jag inte svälter mig utan äter tvärtemot (kostråd) allt jag lärt mig tidigare så blir jag friskare och går ner i vikt???
  2. 1
    Lite läskigt med LCHF.... Jag har ätit enligt LCHF de senaste fem månaderna. Alltså tagit bort kolhydrater i form av spannmål, ris, potatis och socker. Äter mycket fett istället bacon, smör, grädde osv. Samt grönsaker och bär med lågt kolhydratinnehåll. Morgonkaffet är 25 gram chokladsmör med en halv dl grädde. En smootie innehåller tex blåbär samt 2dl kokosgrädde och en dl grädde. Jag äter när jag är hungrig.

    Jag har gått ner 14 kilo.

    Efter läkarbesök i veckan fick jag veta att mitt "onda" kolesterol som legat väl högt nu hade minskat så det låg under gränsvärdet. Mina leverprover var perfekta. Mitt blodtryck låg lägre än förut.

    Jag är inte sugen på godis längre. Kan ibland bli sugen på frukt, men då brukar jag äta frukt. Någon gång i veckan typ.

    Är det inte märkligt????

    Efter 30år av jojobantning med svält och fettskräck vilket har resulterat i 30 kilo mer i vikt än när jag började försöka banta. Nu plötsligt när jag inte svälter mig utan äter tvärtemot (kostråd) allt jag lärt mig tidigare så blir jag friskare och går ner i vikt???
  3. Kerstimärta
    #2
    Ni har säkert vetat att fett är rätt?
  4. 2
    Ni har säkert vetat att fett är rätt?
  5. Medlem sedan
    Dec 2000
    #3
    Grattis ! ja, det är ju det som är sa bra med LCHF, att man äter gott, aldrig är hungrig, och tappar vikt OCH far fina blodfettsvärden.
  6. 3
    Grattis ! ja, det är ju det som är sa bra med LCHF, att man äter gott, aldrig är hungrig, och tappar vikt OCH far fina blodfettsvärden.
  7. Medlem sedan
    Aug 2005
    #4
    Läskigt håller jag inte med om att det är, men jag gillar själv GI och LCHF ( eller ännu hellre LCHQ, där q står för quality. Då äter man tex inte bacon )
    Det är länge sedan jag åt enligt dessa metoder, men när jag gjorde det så mådda jag bra, blev mätt och tappade vikt.

    Kul att du tycker det känns bra
  8. 4
    Läskigt håller jag inte med om att det är, men jag gillar själv GI och LCHF ( eller ännu hellre LCHQ, där q står för quality. Då äter man tex inte bacon )
    Det är länge sedan jag åt enligt dessa metoder, men när jag gjorde det så mådda jag bra, blev mätt och tappade vikt.

    Kul att du tycker det känns bra
  9. Kerstimärta
    #5
    Ja, konstigt att det är tvärtemot alla kostrådgivningar?
  10. 5
    Ja, konstigt att det är tvärtemot alla kostrådgivningar?
  11. Kerstimärta
    #6
    Läskigt....för det går emot allt man lärt sig.

    Och sen kan man såklart modifiera så man inte äter bacon. Men, det verkar inta vara dåligt. Inte heller smör eller andra mejeriprodukter. Iaf inte för kolesterol eller levern....eller jag. Mina värden då.
  12. 6
    Läskigt....för det går emot allt man lärt sig.

    Och sen kan man såklart modifiera så man inte äter bacon. Men, det verkar inta vara dåligt. Inte heller smör eller andra mejeriprodukter. Iaf inte för kolesterol eller levern....eller jag. Mina värden då.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar