Dagens i-landsproblem
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    May 2005
    #1

    Dagens i-landsproblem

    "Mitt" smör tillverkas inte längre! Har varit trogen min gula låda med Milda smörgåsmargarin i många år, men nu finns den inte längre på hyllorna i mataffären... Får de verkligen göra på det sättet?! Vad ska man nu bre på sin frukostmacka? Senast blev det Bregott, vilket fick ett "hyfsat gott" från ena sonen, men jag är inte helt nöjd. Flora får bli nästa försök, tror jag. Har ni någon favorit i detta viktiga ämne? Jag ser framför mig hur jag kommer få jobba mig igenom hela sortimentet, i kampen om att hitta något som smakar "rätt" på den där knäckemackan på kvällen. Ska jag verkligen behöva avstå kvällsmackan, för att rätt smör inte längre finns?!

    Dessutom är jag förkyld också, så livet är riktigt tufft just nu... :-)
  2. 1
    Dagens i-landsproblem "Mitt" smör tillverkas inte längre! Har varit trogen min gula låda med Milda smörgåsmargarin i många år, men nu finns den inte längre på hyllorna i mataffären... Får de verkligen göra på det sättet?! Vad ska man nu bre på sin frukostmacka? Senast blev det Bregott, vilket fick ett "hyfsat gott" från ena sonen, men jag är inte helt nöjd. Flora får bli nästa försök, tror jag. Har ni någon favorit i detta viktiga ämne? Jag ser framför mig hur jag kommer få jobba mig igenom hela sortimentet, i kampen om att hitta något som smakar "rätt" på den där knäckemackan på kvällen. Ska jag verkligen behöva avstå kvällsmackan, för att rätt smör inte längre finns?!

    Dessutom är jag förkyld också, så livet är riktigt tufft just nu... :-)
  3. Medlem sedan
    Jan 2000
    Forumvärd
    #2
    Bregott är det enda som gäller för mig, margarin har inte kommit innanför mina väggar sedan jag flyttade hemifrån. OK sambon gillar Lätta, men det får han ha i fred. Men innan dess så har jag inte köpt margarin alls.
  4. 2
    Bregott är det enda som gäller för mig, margarin har inte kommit innanför mina väggar sedan jag flyttade hemifrån. OK sambon gillar Lätta, men det får han ha i fred. Men innan dess så har jag inte köpt margarin alls.
  5. Medlem sedan
    Sep 2003
    #3
    Mitt favoritsmörgåsmargarin Flora (det normalsaltade) var borta under några år och då fick just Milda i gul låda duga. Inte riktigt lika gott, men helt ok. Så jag tror nog att du kan gå över till Flora istället

    Eftersom jag sällan har pålägg utan just bara smör (ja, margarin, då riktigt smör tycker jag är ganska äckligt) så är det viktigt att det smakar rätt så jag förstår dig!

    Lycka till och krya på dig!
  6. 3
    Mitt favoritsmörgåsmargarin Flora (det normalsaltade) var borta under några år och då fick just Milda i gul låda duga. Inte riktigt lika gott, men helt ok. Så jag tror nog att du kan gå över till Flora istället

    Eftersom jag sällan har pålägg utan just bara smör (ja, margarin, då riktigt smör tycker jag är ganska äckligt) så är det viktigt att det smakar rätt så jag förstår dig!

    Lycka till och krya på dig!
  7. Medlem sedan
    Aug 2005
    #4
    Köper bara Bregott, finns inga andra alternativ.
    Vad var det du inte tyckte om med Bregott?

    Krya på dig!
  8. 4
    Köper bara Bregott, finns inga andra alternativ.
    Vad var det du inte tyckte om med Bregott?

    Krya på dig!
  9. Medlem sedan
    Jun 2004
    #5
    Flora gillar jag (fast ingen annan verkar det som i min omgivning de vil ha mer smörsmak) Har haft det sen jag var barn. Det är lätt att bre och gott.
    Bregott är ju stenhårt att bre från kylen, funkar inte, hur brer man franskbröd med det liksom, det smulas ju sönder.
  10. 5
    Flora gillar jag (fast ingen annan verkar det som i min omgivning de vil ha mer smörsmak) Har haft det sen jag var barn. Det är lätt att bre och gott.
    Bregott är ju stenhårt att bre från kylen, funkar inte, hur brer man franskbröd med det liksom, det smulas ju sönder.
  11. Medlem sedan
    Aug 2005
    #6
    Det kan vara lite hårt, ja
    Bregott Mellan är mjukare, så det funkar bra att bra.
    Annars är det lätt att ta fram smöret i tid eller köra det en kort stund i micron. Eller så skrapar man av tunt, tunt smör och värmer upp det med smörkniven, genom att bearbeta smöret några sekunder. Plättlätt
  12. 6
    Det kan vara lite hårt, ja
    Bregott Mellan är mjukare, så det funkar bra att bra.
    Annars är det lätt att ta fram smöret i tid eller köra det en kort stund i micron. Eller så skrapar man av tunt, tunt smör och värmer upp det med smörkniven, genom att bearbeta smöret några sekunder. Plättlätt
  13. Medlem sedan
    Aug 2006
    #7
    Vilket Bregott provade du? Det finns ju lite olika...
  14. 7
    Vilket Bregott provade du? Det finns ju lite olika...
  15. Medlem sedan
    Jun 2004
    #8
    fast en aning omständligt :-)
  16. 8
    fast en aning omständligt :-)
  17. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #9

    Jag kör med Lätta

    Skälet till det är inte nödvändigtvis smaken eller så utan att Bregott är alldeles för hårt när man tar det direkt ur kylen. Om jag hade varit sådan att jag hade dukat fram allt till frukost, väntat på att alla kommer och sätter sig och så så hade Bregott varit utomordentligt.

    Så är det inte hemma hos mig, utan jag brer mina mackor och skall göra det NU. Då behöver jag något som är mjukt nog att bre omedelbart.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  18. 9
    Jag kör med Lätta Skälet till det är inte nödvändigtvis smaken eller så utan att Bregott är alldeles för hårt när man tar det direkt ur kylen. Om jag hade varit sådan att jag hade dukat fram allt till frukost, väntat på att alla kommer och sätter sig och så så hade Bregott varit utomordentligt.

    Så är det inte hemma hos mig, utan jag brer mina mackor och skall göra det NU. Då behöver jag något som är mjukt nog att bre omedelbart.
  19. Medlem sedan
    Apr 2008
    #10
    Bredgott, etologisk, det är det enda jag köper. Men jag gillar ju smörsmaken
  20. 10
    Bredgott, etologisk, det är det enda jag köper. Men jag gillar ju smörsmaken
  21. Medlem sedan
    Nov 1999
    #11
    Här har mitt "nyttig-mat-tänk" fått styra över mina smaklökar, för EGENTLIGEN så är Flora mitt favoritsmörgåsmargarin, men numera köper vi bara Bregott. Eftersom jag vill ha extrasaltat, så är inte ekologiskt ett alternativ, men jag tycker att jag har gått halvvägs i alla fall
  22. 11
    Här har mitt "nyttig-mat-tänk" fått styra över mina smaklökar, för EGENTLIGEN så är Flora mitt favoritsmörgåsmargarin, men numera köper vi bara Bregott. Eftersom jag vill ha extrasaltat, så är inte ekologiskt ett alternativ, men jag tycker att jag har gått halvvägs i alla fall
  23. Medlem sedan
    Aug 2005
    #12
    Mmmm, faktiskt
    Men det är det värt!
  24. 12
    Mmmm, faktiskt
    Men det är det värt!
  25. Medlem sedan
    May 2005
    #13
    Tackar så mycket till alla, för erat input i denna viktiga fråga! :-) Låter som om Flora är värt ett försök i alla fall. Bredbarheten hos de olika sorterna hade jag inte ens reflekterat över, utan bara smaken, så nu blev ju det här ännu svårare. Vad gör man om man hittar ett som är gott, men för hårt?! Den där proceduren med mikro och allt verkar jobbigt. Man kanske rent av skulle skaffa ko och göra eget smör, fast det är nog ännu jobbigare än att mikra köpesmör...
  26. 13
    Tackar så mycket till alla, för erat input i denna viktiga fråga! :-) Låter som om Flora är värt ett försök i alla fall. Bredbarheten hos de olika sorterna hade jag inte ens reflekterat över, utan bara smaken, så nu blev ju det här ännu svårare. Vad gör man om man hittar ett som är gott, men för hårt?! Den där proceduren med mikro och allt verkar jobbigt. Man kanske rent av skulle skaffa ko och göra eget smör, fast det är nog ännu jobbigare än att mikra köpesmör...
  27. Medlem sedan
    May 2004
    #14

    Har ingen...

    favorit så, utan köper vad som finne eller om det är billigt.

    Trist för dig att vara förkyld, hoppas det går över snabbt. Själv ska jag supa skallen i bitar så mig kommer inga virus att bita på
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  28. 14
    Har ingen... favorit så, utan köper vad som finne eller om det är billigt.

    Trist för dig att vara förkyld, hoppas det går över snabbt. Själv ska jag supa skallen i bitar så mig kommer inga virus att bita på
  29. Medlem sedan
    May 2004
    #15
    Ha ha, precis så.
  30. 15
    Ha ha, precis så.
  31. Medlem sedan
    May 2005
    #16
    Det låter som ett stort bekymmer, men inte som mitt. Jag fick nämligen en sticka i fingret i morse.

    Bregott har vi kört med i många år. Extrasaltat. Skulle det inte finnas tog jag nog Lätt & Lagom.
  32. 16
    Det låter som ett stort bekymmer, men inte som mitt. Jag fick nämligen en sticka i fingret i morse.

    Bregott har vi kört med i många år. Extrasaltat. Skulle det inte finnas tog jag nog Lätt & Lagom.
  33. Medlem sedan
    Jun 2004
    #17
    precis, därför jag har använt flora alltid, det är mjukt och även gott :-)
  34. 17
    precis, därför jag har använt flora alltid, det är mjukt och även gott :-)
  35. Medlem sedan
    Aug 2013
    #18
    Jag har ju svårt att tro att något margarin kan vara godare än riktigt smör. Tidigare trodde man ju att margarin var nyttigare, men det är väl numera en övergiven idé. Själv kör jag med ekologiskt Bregott.
  36. 18
    Jag har ju svårt att tro att något margarin kan vara godare än riktigt smör. Tidigare trodde man ju att margarin var nyttigare, men det är väl numera en övergiven idé. Själv kör jag med ekologiskt Bregott.
  37. Medlem sedan
    Aug 2013
    #19
    Ett förträffligt ungkarlstips: Skär upp allt bröd i skivor och frys in det. Sedan tar man bara ut de skivor man behöver för varje måltid. De frysta skivorna är plättlätta att bre, och tinar lagom till dess man skall trycka in dem i ansiktet.
  38. 19
    Ett förträffligt ungkarlstips: Skär upp allt bröd i skivor och frys in det. Sedan tar man bara ut de skivor man behöver för varje måltid. De frysta skivorna är plättlätta att bre, och tinar lagom till dess man skall trycka in dem i ansiktet.
  39. Medlem sedan
    Dec 2000
    #20

    men vanligt smör da??

    Du behöver inte ha det i kylskapet, det gar att ha det framme, sa det blir lätt att bre. Mycket nyttigare än alla kemiskt framstâllda margariner.
    Det snabbaste sättet för en förälder att tilldra sig ett barns uppmärksamhet är att sätta sig ner och se ut att ha det bekvämt.
  40. 20
    men vanligt smör da?? Du behöver inte ha det i kylskapet, det gar att ha det framme, sa det blir lätt att bre. Mycket nyttigare än alla kemiskt framstâllda margariner.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar