Så där ja, ett glas vin
Ordet är fritt
  1. Pyssling
    #1

    Så där ja, ett glas vin

    under matlagningen botade den värsta segheten efter nattens bravader, nu är jag på banan igen

    Vi ska äta trerätters-middag idag plus snitt o bubbel innan, vi firar lite idag (också)

    Strax blir det päron- och ädelostflarn och parmesankex med laxröra och ett glas cava.

    Förrätten blir creme ninon, grön ärtsoppa, och till varmrätt ska vi ha entrecote med rotfruktsgratäng, stekta kantareller och madeirasås.

    Efterrätten (som nog både jag och min man skippar, det brukar bli så) är en kaka med digestivebotten, kolakräm, grädde och färska hallon.

    Vi kommer väl att rulla bort från matbordet i kväll, men det ska bli gott och trevligt, roligt att fira med lite extra god mat och matlagningen är ju ett intresse hos oss så vi har med glädje stått i köket båda två i eftermiddags och fixat med maten.

    Vad skulle du laga om du skulle fira något med lite extra god mat?
  2. 1
    Så där ja, ett glas vin under matlagningen botade den värsta segheten efter nattens bravader, nu är jag på banan igen

    Vi ska äta trerätters-middag idag plus snitt o bubbel innan, vi firar lite idag (också)

    Strax blir det päron- och ädelostflarn och parmesankex med laxröra och ett glas cava.

    Förrätten blir creme ninon, grön ärtsoppa, och till varmrätt ska vi ha entrecote med rotfruktsgratäng, stekta kantareller och madeirasås.

    Efterrätten (som nog både jag och min man skippar, det brukar bli så) är en kaka med digestivebotten, kolakräm, grädde och färska hallon.

    Vi kommer väl att rulla bort från matbordet i kväll, men det ska bli gott och trevligt, roligt att fira med lite extra god mat och matlagningen är ju ett intresse hos oss så vi har med glädje stått i köket båda två i eftermiddags och fixat med maten.

    Vad skulle du laga om du skulle fira något med lite extra god mat?
  3. Medlem sedan
    Oct 2014
    #2
    Låter gott det där med päron o ädelostflarn. Hur gör du dem ?
    Jag tror att om jag i dag skulle göra en tre rätters lite finare skulle det nog bli en krämig kantarell soppa med lite sherry i. Till varmrätt blev det nog en fin bit ryggtorsk med räkor och pepparrot o pressad potatis. Eller om jag skulle servera kött kanske lammytterfile med rotdaksgratänh och kantareller.Efterrätt är jag dålig på ...en vanlig pannacotta eller creme brule.
    Trevlig kväll !
  4. 2
    Låter gott det där med päron o ädelostflarn. Hur gör du dem ?
    Jag tror att om jag i dag skulle göra en tre rätters lite finare skulle det nog bli en krämig kantarell soppa med lite sherry i. Till varmrätt blev det nog en fin bit ryggtorsk med räkor och pepparrot o pressad potatis. Eller om jag skulle servera kött kanske lammytterfile med rotdaksgratänh och kantareller.Efterrätt är jag dålig på ...en vanlig pannacotta eller creme brule.
    Trevlig kväll !
  5. Kerstimärta
    #3
    Oj, vad gott det låter!

    Räkor med citronfileer och så majo/creme. Dill. Som förrätt.

    Oxfile, blomkålsmusse, beasås, vitlökssmör. Pommes.

    Kladdkaka, choklad med sötströ.
  6. 3
    Oj, vad gott det låter!

    Räkor med citronfileer och så majo/creme. Dill. Som förrätt.

    Oxfile, blomkålsmusse, beasås, vitlökssmör. Pommes.

    Kladdkaka, choklad med sötströ.
  7. Pyssling
    #4
    Bara vanliga smördegssnittar, typ detta:

    http://www.ica.se/recept/paron-och-adelostflarn-719259/

    De blev jättegoda, päron, ädelost och valnötter är en bra kombo!
  8. 4
    Bara vanliga smördegssnittar, typ detta:

    http://www.ica.se/recept/paron-och-adelostflarn-719259/

    De blev jättegoda, päron, ädelost och valnötter är en bra kombo!
  9. Pyssling
    #5
    Låter gott
  10. 5
    Låter gott
  11. Medlem sedan
    Mar 2003
    #6
    Oj, vad gott det lät! Har ett par paradrätter men de varierar lite utifrån årstid.
  12. 6
    Oj, vad gott det lät! Har ett par paradrätter men de varierar lite utifrån årstid.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar