Senil mamma
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Apr 2008
    #1

    Senil mamma

    Vår mamma är rätt senil. Hon bor på ett boende, och trivs rätt bra. Jag tycker att det vore kul om hon kunde komma med på luciakonserten där dottern sjunger. Och så tycker jag att min bror kan hämta henne, eftersom han nu köpte en så stor bil med motiveringen att det skulle vara lätt att skjuts henne, det får plats med en rullstol utan att behöva montera ner i atomer. Nu kryper det fram att han helst inte vill göra det, att det är jobbigt.
    Så, är ajg elak som kräver det av honom?
    Eller gör jag rätt som tycker att klart mamma ska på utflykt?
    Eller är det bara att inse, vi ser på världen lite olika. JAg är mer hårdhudad. Och har även jobbat massa år på vårdhem, jag tar inte åt mig ifall hon blir en smula förvirrad och inte vill bli lämnad efter utflykten.

    Kanske borde jag fixa hämtningen själv istället. Lite knöligare, men det borde gå.
  2. 1
    Senil mamma Vår mamma är rätt senil. Hon bor på ett boende, och trivs rätt bra. Jag tycker att det vore kul om hon kunde komma med på luciakonserten där dottern sjunger. Och så tycker jag att min bror kan hämta henne, eftersom han nu köpte en så stor bil med motiveringen att det skulle vara lätt att skjuts henne, det får plats med en rullstol utan att behöva montera ner i atomer. Nu kryper det fram att han helst inte vill göra det, att det är jobbigt.
    Så, är ajg elak som kräver det av honom?
    Eller gör jag rätt som tycker att klart mamma ska på utflykt?
    Eller är det bara att inse, vi ser på världen lite olika. JAg är mer hårdhudad. Och har även jobbat massa år på vårdhem, jag tar inte åt mig ifall hon blir en smula förvirrad och inte vill bli lämnad efter utflykten.

    Kanske borde jag fixa hämtningen själv istället. Lite knöligare, men det borde gå.
  3. Medlem sedan
    May 2005
    #2
    Klart mamma ska med på utflykt!
    Om det varit jag och min brorsa tyckte det var jobbigt, hade jag kunnat tänka mig att låna hans stora bil och hämta och lämna morsan själv.
  4. 2
    Klart mamma ska med på utflykt!
    Om det varit jag och min brorsa tyckte det var jobbigt, hade jag kunnat tänka mig att låna hans stora bil och hämta och lämna morsan själv.
  5. Medlem sedan
    Oct 2006
    #3
    Vet hon var hon är?

    Jag gjorde mig omaket att åka färdtjänst till ett fik, personen i fråga trodde vi var i trädgården och ville gå upp och lägga sig vilket då inte gick förrän färdtjänsten kom en timme senare.

    Nästa gång var vi i trädgården, det var ju ändå där hen trodde vi var jämt när vi fikade.

    Om din mamma inte är i det stadiet utan faktiskt har nöje av att åka och har nöje av vad hon ser, så gör som Cilia säger (eller tvinga din brorsa).
  6. 3
    Vet hon var hon är?

    Jag gjorde mig omaket att åka färdtjänst till ett fik, personen i fråga trodde vi var i trädgården och ville gå upp och lägga sig vilket då inte gick förrän färdtjänsten kom en timme senare.

    Nästa gång var vi i trädgården, det var ju ändå där hen trodde vi var jämt när vi fikade.

    Om din mamma inte är i det stadiet utan faktiskt har nöje av att åka och har nöje av vad hon ser, så gör som Cilia säger (eller tvinga din brorsa).
  7. Medlem sedan
    Jun 2005
    #4

    Om hon är någorlunda med

    och inte bara blir orolig så är det klart att hon ska med.

    Din brorsa får skärpa sig tycker jag.
    Kan du annars låna hans bil?

    Min pappa var dement sista tiden i sitt liv, vi hade med honom på det som gick ändå
    Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

  8. 4
    Om hon är någorlunda med och inte bara blir orolig så är det klart att hon ska med.

    Din brorsa får skärpa sig tycker jag.
    Kan du annars låna hans bil?

    Min pappa var dement sista tiden i sitt liv, vi hade med honom på det som gick ändå
  9. Medlem sedan
    Apr 2008
    #5
    Det är ju ett alternativ, att låna bilen.
    Men den är ju så ny och fin, känner mej mer lugn med lite chabbirgare bilar
    eller så kan han hämta, och jag lämna? När ajg funderar på det så tror jag alltså att han tar åt sej mer av när hon blir ledsen och orolig, att det är det som är jobbigt, inte hämtande i sej.
  10. 5
    Det är ju ett alternativ, att låna bilen.
    Men den är ju så ny och fin, känner mej mer lugn med lite chabbirgare bilar
    eller så kan han hämta, och jag lämna? När ajg funderar på det så tror jag alltså att han tar åt sej mer av när hon blir ledsen och orolig, att det är det som är jobbigt, inte hämtande i sej.
  11. Medlem sedan
    Apr 2008
    #6
    Än så länge gör hon ju det, så man borde ju passa på. Även om hon efteråt inte mins så mycket, det är lite rörigt om vad som hänt tidigare.
  12. 6
    Än så länge gör hon ju det, så man borde ju passa på. Även om hon efteråt inte mins så mycket, det är lite rörigt om vad som hänt tidigare.
  13. Medlem sedan
    Apr 2008
    #7
    Nej, jag tror alltså hon skulle tycka det var kul. Att hon mer blir orolig när hon blir trött och ska lämnas av.

    Men tack för peppen, jag/vi fixar det på något sätt.
  14. 7
    Nej, jag tror alltså hon skulle tycka det var kul. Att hon mer blir orolig när hon blir trött och ska lämnas av.

    Men tack för peppen, jag/vi fixar det på något sätt.
  15. Medlem sedan
    Oct 2006
    #8
    Ja, då tycker jag det är värt det. Om det för stunden ger något bra så absolut kör.

    För det ger henne något _just då_, och det är gott nog.
  16. 8
    Ja, då tycker jag det är värt det. Om det för stunden ger något bra så absolut kör.

    För det ger henne något _just då_, och det är gott nog.
  17. Medlem sedan
    May 2005
    #9
    Det är så det låter på dig, som att det är det känslomässiga som är jobbigt för honom. Inte att köra.
    Det var väl en bra lösning, att du tar det som är tuffare om det på något sätt är lättare för dig?
  18. 9
    Det är så det låter på dig, som att det är det känslomässiga som är jobbigt för honom. Inte att köra.
    Det var väl en bra lösning, att du tar det som är tuffare om det på något sätt är lättare för dig?
  19. Medlem sedan
    Jun 2005
    #10

    Då ska hon med :)

    att hon blir orolig sen är inget konstigt.Det klarar ni då.

    Ha det så kul
    Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

  20. 10
    Då ska hon med :) att hon blir orolig sen är inget konstigt.Det klarar ni då.

    Ha det så kul
  21. Medlem sedan
    May 2004
    #11

    Ja du är elak...

    eller ja förstås inte elak så men jag tycker inte du har någon anledning att försöka tvinga din bror.

    Varför tvinga någon som inte vill, hur bra blir det sen. Har han sagt nej så får du respektera det alternativt ordna med något själv.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  22. 11
    Ja du är elak... eller ja förstås inte elak så men jag tycker inte du har någon anledning att försöka tvinga din bror.

    Varför tvinga någon som inte vill, hur bra blir det sen. Har han sagt nej så får du respektera det alternativt ordna med något själv.
  23. Medlem sedan
    Nov 2015
    #12
    Eftersom det är din ide så känns det rimligt att du fixar skjutsen. Hon har kanske färdtjänst? Tänk igenom om det verkligen är för hennes skull du gör det? Skulle hon kanske uppskatta mer att barnen kom till henne och sjöng istället ? Allt beror ju på stadie av demenssjukdom.
  24. 12
    Eftersom det är din ide så känns det rimligt att du fixar skjutsen. Hon har kanske färdtjänst? Tänk igenom om det verkligen är för hennes skull du gör det? Skulle hon kanske uppskatta mer att barnen kom till henne och sjöng istället ? Allt beror ju på stadie av demenssjukdom.
  25. Medlem sedan
    Apr 2008
    #13
    Han har inte sagt nej, han bara suckar och säger att visst kan han göra det. Jaha, liksom? ska jag gå på vad han säger. Eller ska jag som den kvinna jag är anstränga mej och läsa in saker, och gå efter det istället.
  26. 13
    Han har inte sagt nej, han bara suckar och säger att visst kan han göra det. Jaha, liksom? ska jag gå på vad han säger. Eller ska jag som den kvinna jag är anstränga mej och läsa in saker, och gå efter det istället.
  27. Medlem sedan
    Apr 2008
    #14
    ja, jag tro att hon skulle tycka det var kul. Även jag tycker att det är enklare ifall hon inte är med, Men det här kändes som ett enkelt, nära , okomplicerat tillfälle att ta med henne.
  28. 14
    ja, jag tro att hon skulle tycka det var kul. Även jag tycker att det är enklare ifall hon inte är med, Men det här kändes som ett enkelt, nära , okomplicerat tillfälle att ta med henne.
  29. Medlem sedan
    Nov 2015
    #15
    Då blir det säkert bra
  30. 15
    Då blir det säkert bra
  31. Medlem sedan
    Aug 2013
    #16
    Säger som Salladen, hon borde väl ha färdtjänst?
  32. 16
    Säger som Salladen, hon borde väl ha färdtjänst?
  33. Medlem sedan
    Nov 2015
    #17
    Haha har lite svårt att vänja mig vid mitt nya namn. Skulle kanske gjort som du istället och skrivit II efter det tidigare namnet
  34. 17
    Haha har lite svårt att vänja mig vid mitt nya namn. Skulle kanske gjort som du istället och skrivit II efter det tidigare namnet
  35. Medlem sedan
    Apr 2008
    #18
    sitter just och funderar på det, jag kanske borde fixa det istället? Hon har tidigare inte haft någon, och om hon inte haft så dåliga höfter också, så skulle jag tagit henne i min bil. Men jag får kontakta boendet, så borde det ju gå att fixa. Har varit lite lat tidigare, det verkar så omständligt, och så måste man alltid vänta så himla länge på att bli lämnad och hämtad, det blir genast en väldigt mycket längre utflykt, är jag rädd. Eller är det bara jag som är fördomsfull mot färdtjänsten?
  36. 18
    sitter just och funderar på det, jag kanske borde fixa det istället? Hon har tidigare inte haft någon, och om hon inte haft så dåliga höfter också, så skulle jag tagit henne i min bil. Men jag får kontakta boendet, så borde det ju gå att fixa. Har varit lite lat tidigare, det verkar så omständligt, och så måste man alltid vänta så himla länge på att bli lämnad och hämtad, det blir genast en väldigt mycket längre utflykt, är jag rädd. Eller är det bara jag som är fördomsfull mot färdtjänsten?
  37. Medlem sedan
    Aug 2013
    #19
    Det är inte försent. Gör en ny registrering, bara.
  38. 19
    Det är inte försent. Gör en ny registrering, bara.
  39. Medlem sedan
    Nov 2015
    #20
    Det hinner du inte fixa till lucia. Det krävs ett läkarintyg och sedan en ansökan. Om man är rullstolsburen är det ju ett prima sätt att få åka bil. Jo visst krånglar det ibland men på det hela taget fungerar det, speciellt om man inte ska till och från jobb utan mest på nöjesresor.
  40. 20
    Det hinner du inte fixa till lucia. Det krävs ett läkarintyg och sedan en ansökan. Om man är rullstolsburen är det ju ett prima sätt att få åka bil. Jo visst krånglar det ibland men på det hela taget fungerar det, speciellt om man inte ska till och från jobb utan mest på nöjesresor.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar