Var går gränsen för ocker?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #1

    Var går gränsen för ocker?

    I dagens nummer av Metro hittar jag annonser för snabblån "utan avgifter eller dolda kostnader" till till den blygsamma räntan av antingen 8% eller 10% - i månaden!

    De upplyser vänligt nog om att detta innebär en effektiv årsränta på 151% resp 219% (!!)
    Jag antar att det inte är olagligt om de går ut i stora annonser, att är man dum nog att gå på sådana villkor får man stå sitt kast, men jag kan inte låta bli att reagera. Om inte detta är ocker, vad är det då?

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  2. 1
    Var går gränsen för ocker? I dagens nummer av Metro hittar jag annonser för snabblån "utan avgifter eller dolda kostnader" till till den blygsamma räntan av antingen 8% eller 10% - i månaden!

    De upplyser vänligt nog om att detta innebär en effektiv årsränta på 151% resp 219% (!!)
    Jag antar att det inte är olagligt om de går ut i stora annonser, att är man dum nog att gå på sådana villkor får man stå sitt kast, men jag kan inte låta bli att reagera. Om inte detta är ocker, vad är det då?
  3. Medlem sedan
    Apr 2008
    #2
    i 1734 års lag var gränsen satt vid 6 %, läser ajg i Wikipedia. då har alla banker varit ockrare.

    Men jag håller med, folk som tar SMS-lån på fyllan, är inte det att utnyttja människors dumhet?
  4. 2
    i 1734 års lag var gränsen satt vid 6 %, läser ajg i Wikipedia. då har alla banker varit ockrare.

    Men jag håller med, folk som tar SMS-lån på fyllan, är inte det att utnyttja människors dumhet?
  5. Medlem sedan
    Jan 2000
    Forumvärd
    #3
    Och tala inte om 90-talet då räntan vid ett tillfälle var på över 200% eller något sådant, normala räntor var kring 14%
  6. 3
    Och tala inte om 90-talet då räntan vid ett tillfälle var på över 200% eller något sådant, normala räntor var kring 14%
  7. Medlem sedan
    Apr 2008
    #4
  8. Medlem sedan
    Nov 1999
    #5
    Japp - jag pluggade nationalekonomi precis då...
  9. 5
    Japp - jag pluggade nationalekonomi precis då...
  10. Medlem sedan
    Mar 2003
    #6
    Jag blir så nyfiken på vem som nappar på såna erbjudanden...Tänker att det bara kan vara personer med så stora skulder att de aldrig någonsin har ambitionen att bli skuldfria alt har snaran runt halsen.
  11. 6
    Jag blir så nyfiken på vem som nappar på såna erbjudanden...Tänker att det bara kan vara personer med så stora skulder att de aldrig någonsin har ambitionen att bli skuldfria alt har snaran runt halsen.
  12. Medlem sedan
    Apr 2001
    #7
    Åh, jag har haft en hel del elever som gjort det, men det är ju för att de a) ibland inte ens förstår att det handlar om lån och b) aldrig skulle greppa vad ränta är öht.
  13. 7
    Åh, jag har haft en hel del elever som gjort det, men det är ju för att de a) ibland inte ens förstår att det handlar om lån och b) aldrig skulle greppa vad ränta är öht.
  14. Medlem sedan
    Nov 2015
    #8
    Jag tror tyvärr att det är personer med svag begåvning eller olika funktionsnedsättningar som blir lurade av sådana och liknande erbjudanden.
  15. 8
    Jag tror tyvärr att det är personer med svag begåvning eller olika funktionsnedsättningar som blir lurade av sådana och liknande erbjudanden.
  16. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #9

    Då hade jag nyss köpt hus!

    Fast ungefär en vecka innan hade jag bundit räntar, till facila 12.75%(!)

    Tack och lov för att vi inte har den galopperande inflationen längre!

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  17. 9
    Då hade jag nyss köpt hus! Fast ungefär en vecka innan hade jag bundit räntar, till facila 12.75%(!)

    Tack och lov för att vi inte har den galopperande inflationen längre!
  18. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #10

    Antingen det...

    ...eller sådana som är för fulla för at tbegripa vad de gör. I vilket fall som helst tycker man ju att det borde falla under ockerlagens paragraf om utnyttjande av någon annan men tydligen inte: Jag frågade en polisman och han menade att ännu värre räntor har friats, på s.k. SMS-lån.

    Det är ju inte tal om bedrägeri: Det säger klart och tydligt att räntan är horribel. Däremot kan man rimligen inte vara vid sina sinnens fulla bruk om man accepterar sådana villkor.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  19. 10
    Antingen det... ...eller sådana som är för fulla för at tbegripa vad de gör. I vilket fall som helst tycker man ju att det borde falla under ockerlagens paragraf om utnyttjande av någon annan men tydligen inte: Jag frågade en polisman och han menade att ännu värre räntor har friats, på s.k. SMS-lån.

    Det är ju inte tal om bedrägeri: Det säger klart och tydligt att räntan är horribel. Däremot kan man rimligen inte vara vid sina sinnens fulla bruk om man accepterar sådana villkor.
  20. Medlem sedan
    Nov 1998
    #11
    Här har vi en:

    http://www.expressen.se/kvallsposten...for-bankbrand/

    Han hade en god man, som f ö bodde i det utrökta huset ovanför banken. Dom har fortfarande inte kunnat flytta in.
    Jag var på ett möte med överförmyndaren i kommunen, som ville ha minst ytterligare 30 gode män. Det var fr a tjejer 18-30 som tog sådana lån och som behövde gode män. Han som bodde ovanför banken, hade 11 tjejer och fick ytterligare fyra. Han försökte övertala mig att ta några som var i klorna på Elendo, GE Money och allt vad dom heter. Jag vägrade. - Ta min bil och kör några rundor på byn, vilket jag gjorde. Åtminstone 4 damer 18-30 sprang nästan ut i gatan och vinkade glatt innan dom såg att det var någon annan än den Gode Mannen i bilen. - Usch, sa jag, jag vill inte utsättas för sådana hemska frestelser! Det blir ingen god man för min del. Jag vill hellre vara en Ond Man.

    Fast det är ju storbankerna som gör dom stora pengarna genom att låna ut till Elendo & Co. Dom tar ju halva ockerräntan.
  21. 11
    Här har vi en:

    http://www.expressen.se/kvallsposten...for-bankbrand/

    Han hade en god man, som f ö bodde i det utrökta huset ovanför banken. Dom har fortfarande inte kunnat flytta in.
    Jag var på ett möte med överförmyndaren i kommunen, som ville ha minst ytterligare 30 gode män. Det var fr a tjejer 18-30 som tog sådana lån och som behövde gode män. Han som bodde ovanför banken, hade 11 tjejer och fick ytterligare fyra. Han försökte övertala mig att ta några som var i klorna på Elendo, GE Money och allt vad dom heter. Jag vägrade. - Ta min bil och kör några rundor på byn, vilket jag gjorde. Åtminstone 4 damer 18-30 sprang nästan ut i gatan och vinkade glatt innan dom såg att det var någon annan än den Gode Mannen i bilen. - Usch, sa jag, jag vill inte utsättas för sådana hemska frestelser! Det blir ingen god man för min del. Jag vill hellre vara en Ond Man.

    Fast det är ju storbankerna som gör dom stora pengarna genom att låna ut till Elendo & Co. Dom tar ju halva ockerräntan.
  22. Medlem sedan
    May 2005
    #12
    Helt klart ocker. Ibland undrar man om alla skulle få vara myndiga. Det är ju bara att titta på Lyxfällan så ser man lite av vad det är för folk som lånar pengar på dessa villkor. Vore nog bäst om det var helt förbjudet, för även om folk är dumma så ska man inte få utnyttja det hur som helst.
  23. 12
    Helt klart ocker. Ibland undrar man om alla skulle få vara myndiga. Det är ju bara att titta på Lyxfällan så ser man lite av vad det är för folk som lånar pengar på dessa villkor. Vore nog bäst om det var helt förbjudet, för även om folk är dumma så ska man inte få utnyttja det hur som helst.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar