Sundhetstecken?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Nov 2008
    #1

    Sundhetstecken?

    Har bara skummat väldigt snabbt tillbaka vad som skrivits, men tänker om tråden att Aff skiljer sig markant från andra forum vad gäller att diskutera aktuella samhällsfrågor. Det tolkades som något negativt, och jag förstår undringen i stort, för det är ju verkligen så här ibland. Men jag känner det tvärtom som ett sundhetstecken? Att de som läser här är väl insatta i samhällsfrågor, och behovet att dryfta dem just här finns inte? Det har många gånger slagit mig som befriande att när det hänt något stort, som visas på nyheter världen över, så kan man gå in här och slippa läsa om det. För alla här vet vad som händer ändå, och (troligen) berörs. Är det inte Affs starka sida, istället för svaga?
  2. 1
    Sundhetstecken? Har bara skummat väldigt snabbt tillbaka vad som skrivits, men tänker om tråden att Aff skiljer sig markant från andra forum vad gäller att diskutera aktuella samhällsfrågor. Det tolkades som något negativt, och jag förstår undringen i stort, för det är ju verkligen så här ibland. Men jag känner det tvärtom som ett sundhetstecken? Att de som läser här är väl insatta i samhällsfrågor, och behovet att dryfta dem just här finns inte? Det har många gånger slagit mig som befriande att när det hänt något stort, som visas på nyheter världen över, så kan man gå in här och slippa läsa om det. För alla här vet vad som händer ändå, och (troligen) berörs. Är det inte Affs starka sida, istället för svaga?
  3. Medlem sedan
    Apr 2001
    #2
    Nog kan det vara så. Det mesta som ploppar upp här rör ju snarare våra liv och relationer, ett annat forum utkristalliserar sig till att handla mer om politik, ett tredje om en specifik omvärldsfråga etc.

    Vi är ett gäng som ses och handarbetar, däremellan har vi en lista där vi skriver till varandra. Samtliga är politiskt aktiva (i olika partier) men på listan och när vi ses diskuterar vi helt andra saker. Vi orkar helt enkelt inte vara våra jobb eller engagemang dygnet runt. Livet handlar ju om mer än en sak.
  4. 2
    Nog kan det vara så. Det mesta som ploppar upp här rör ju snarare våra liv och relationer, ett annat forum utkristalliserar sig till att handla mer om politik, ett tredje om en specifik omvärldsfråga etc.

    Vi är ett gäng som ses och handarbetar, däremellan har vi en lista där vi skriver till varandra. Samtliga är politiskt aktiva (i olika partier) men på listan och när vi ses diskuterar vi helt andra saker. Vi orkar helt enkelt inte vara våra jobb eller engagemang dygnet runt. Livet handlar ju om mer än en sak.
  5. Medlem sedan
    May 2004
    #3

    Nej håller inte med...

    tycker det varken är någon slags stark eller svag grej. Har svårt för att man ska etikettera det.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  6. 3
    Nej håller inte med... tycker det varken är någon slags stark eller svag grej. Har svårt för att man ska etikettera det.
  7. Medlem sedan
    Nov 2008
    #4
    Nej det kan ju vara varken eller förstås. Men som Allis skriver ändå, att här orkar man inte vara sin etikett/sitt jobb?
  8. 4
    Nej det kan ju vara varken eller förstås. Men som Allis skriver ändå, att här orkar man inte vara sin etikett/sitt jobb?
  9. Medlem sedan
    Nov 2008
    #5
    Men om man helt saknar den ventilen hemma, då kan jag se att det blir desto viktigare att ventilera politik t.ex här.
  10. 5
    Men om man helt saknar den ventilen hemma, då kan jag se att det blir desto viktigare att ventilera politik t.ex här.
  11. Medlem sedan
    May 2004
    #6

    Jo det är ju sant men

    jag tycker inte det är varken någon styrka eller svaghet för just forumets del. Jag ser det mer som att vi pratar om det vi för stunden känner för. Mer eller mindre eller inte alls. Sen tror jag att vi inte pratar om vissa spörsmål just för att här i stort sett bara är kvinnor.

    Som jag skrev nedan så tror jag kvinnor ibland kommer känslomässigt i kläm när det gäller vissa situationer. De vill inte avhandla det för då får maler det dåligt samvetet. Men det är min lilla egna teori.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  12. 6
    Jo det är ju sant men jag tycker inte det är varken någon styrka eller svaghet för just forumets del. Jag ser det mer som att vi pratar om det vi för stunden känner för. Mer eller mindre eller inte alls. Sen tror jag att vi inte pratar om vissa spörsmål just för att här i stort sett bara är kvinnor.

    Som jag skrev nedan så tror jag kvinnor ibland kommer känslomässigt i kläm när det gäller vissa situationer. De vill inte avhandla det för då får maler det dåligt samvetet. Men det är min lilla egna teori.
  13. Medlem sedan
    Aug 2013
    #7
    Att det skulle vara ett sundhetstecken, att samhällsfrågor utanför det snäva familjelivet inte diskuteras här, kan jag ju definitivt inte hålla med om. Jag skulle mycket gärna diskutera betydligt fler "stora" frågor, men det finns nästintill inget intresse. Här diskuteras mat, inredning, resor, kläder, husköp, barn och sjukdomar. Inget fel i det, om det är vad flertalet vill diskutera, men väldigt lite av det intresserar mig. En del talar väl för att jag inte längre hör hemma här, men vi får väl se.
  14. 7
    Att det skulle vara ett sundhetstecken, att samhällsfrågor utanför det snäva familjelivet inte diskuteras här, kan jag ju definitivt inte hålla med om. Jag skulle mycket gärna diskutera betydligt fler "stora" frågor, men det finns nästintill inget intresse. Här diskuteras mat, inredning, resor, kläder, husköp, barn och sjukdomar. Inget fel i det, om det är vad flertalet vill diskutera, men väldigt lite av det intresserar mig. En del talar väl för att jag inte längre hör hemma här, men vi får väl se.
  15. Medlem sedan
    Jan 2000
    Forumvärd
    #8
    Så känner jag också. Jag gillar Aff just för att det är en liten oas i kaoset emellanåt.
  16. 8
    Så känner jag också. Jag gillar Aff just för att det är en liten oas i kaoset emellanåt.
  17. Medlem sedan
    Jan 2000
    Forumvärd
    #9
    Du hör hemma här, som en i den stora bekantskapskresen här. Du kommer med små funderingar och tankar som jag gillar att läsa varje fall
  18. 9
    Du hör hemma här, som en i den stora bekantskapskresen här. Du kommer med små funderingar och tankar som jag gillar att läsa varje fall
  19. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #10

    Det vill jag itne påstå

    Snarare är det ett tecken på att aktiviteten har sjunkit så mycket att det inte finns tillräckligt många deltagare för en mångsidig debatt skulle jag säga. Sedan är det väl fullt tänkbart att åsiktskorridoren är ett fenomen som påverkar Aff också och det bidrar i så fall ytterligare till att lägga sordin på debatten.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  20. 10
    Det vill jag itne påstå Snarare är det ett tecken på att aktiviteten har sjunkit så mycket att det inte finns tillräckligt många deltagare för en mångsidig debatt skulle jag säga. Sedan är det väl fullt tänkbart att åsiktskorridoren är ett fenomen som påverkar Aff också och det bidrar i så fall ytterligare till att lägga sordin på debatten.
  21. Medlem sedan
    Nov 2015
    #11
    Jag känner att det så ofta slutar med polarisering här på aff. Den klarblåa i ena ringhörnan och den klarröda i andra och ingen av dem lyssnar på den andre i en evighetslång dans. Tidvis accompanjerade av lite brunt på sidan om.
    Jag diskuterar gärna och mycket aktuella samhällsfrågor i verkliga livet. Där får man nyanserna och det blir intressant.
  22. 11
    Jag känner att det så ofta slutar med polarisering här på aff. Den klarblåa i ena ringhörnan och den klarröda i andra och ingen av dem lyssnar på den andre i en evighetslång dans. Tidvis accompanjerade av lite brunt på sidan om.
    Jag diskuterar gärna och mycket aktuella samhällsfrågor i verkliga livet. Där får man nyanserna och det blir intressant.
  23. Medlem sedan
    Aug 2011
    #12
    Jag tycker att även aktuella samhällsfrågor avhandlas här nu och då. Och är jag på humör för det och förutsättningarna i övrigt känns bra, så diskuterar jag gärna.
    Men vissa går det helt enkelt inte att diskutera med. Deras agenda är så tydlig varje gång (oavsett om det är deras första eller femte eller tjugonde nick de kommer dragande med..) och deras "fakta" känns bara galen, och det går liksom inte att resonera. Det har jag i alla fall lärt mig, att eftersom det inte funkade de tio föregående gångerna så funkar det förmodligen inte nu heller att ha en förnuftig diskussion med en sån människa. Jag vill inte ge en sån människa en arena att spy ut sina unkna åsikter på, så jag påbörjar inte ens en diskussion när en dylik person är igång.
    (Vilket inte bör blandas ihop med att "Jaha, du vill bara diskutera med människor som tycker som du??"...öh - nej. Det var inte vad jag sa...)

    Mest gillar jag det lättsamma här. Men också djupare diskussioner, så länge jag slipper vissa element som sagt.
  24. 12
    Jag tycker att även aktuella samhällsfrågor avhandlas här nu och då. Och är jag på humör för det och förutsättningarna i övrigt känns bra, så diskuterar jag gärna.
    Men vissa går det helt enkelt inte att diskutera med. Deras agenda är så tydlig varje gång (oavsett om det är deras första eller femte eller tjugonde nick de kommer dragande med..) och deras "fakta" känns bara galen, och det går liksom inte att resonera. Det har jag i alla fall lärt mig, att eftersom det inte funkade de tio föregående gångerna så funkar det förmodligen inte nu heller att ha en förnuftig diskussion med en sån människa. Jag vill inte ge en sån människa en arena att spy ut sina unkna åsikter på, så jag påbörjar inte ens en diskussion när en dylik person är igång.
    (Vilket inte bör blandas ihop med att "Jaha, du vill bara diskutera med människor som tycker som du??"...öh - nej. Det var inte vad jag sa...)

    Mest gillar jag det lättsamma här. Men också djupare diskussioner, så länge jag slipper vissa element som sagt.
  25. Medlem sedan
    Aug 2006
    #13
    Jag tänker kanske mer att det är ett sundhetstecken att allt fler verkar markera mot uppenbara rasistiska och främlingsfientliga agendor och inte genom att gå in i diskussion med vissa personer gör deras arena för de agendorna större.

    Visst diskuteras större samhällsfrågor här också, men det hade kunnat vara ännu mer om inte "rätten till avvikande åsikt" blandats ihop med "rätten att bete sig som ett arsle". Nu är blandningen av ämnen i stället styrkan, att man kan gå in här och välja bort de där "samhällsdebatterna" men ändå hitta nån annan tråd att delta i. För det mesta.
  26. 13
    Jag tänker kanske mer att det är ett sundhetstecken att allt fler verkar markera mot uppenbara rasistiska och främlingsfientliga agendor och inte genom att gå in i diskussion med vissa personer gör deras arena för de agendorna större.

    Visst diskuteras större samhällsfrågor här också, men det hade kunnat vara ännu mer om inte "rätten till avvikande åsikt" blandats ihop med "rätten att bete sig som ett arsle". Nu är blandningen av ämnen i stället styrkan, att man kan gå in här och välja bort de där "samhällsdebatterna" men ändå hitta nån annan tråd att delta i. För det mesta.
  27. Medlem sedan
    Jan 2016
    #14
    Fast om det beror på rädsla, så är det inte sunt.d
  28. 14
    Fast om det beror på rädsla, så är det inte sunt.d
  29. Medlem sedan
    Aug 2013
    #15
    Tack för det, Mamma Erik! En är mer än noll.
  30. 15
    Tack för det, Mamma Erik! En är mer än noll.
  31. Medlem sedan
    Aug 2013
    #16
    Hur många klarröda finns det här?
  32. 16
    Hur många klarröda finns det här?
  33. Medlem sedan
    Aug 2013
    #17
    Ibland är det nödvändigt att argumentera emot, S-JJ, och det brukar inte vara något större problem.
  34. 17
    Ibland är det nödvändigt att argumentera emot, S-JJ, och det brukar inte vara något större problem.
  35. Medlem sedan
    Jan 2004
    #18
    Det är 2 då Du och jag har absolut inte samma åsikter om allt, men jag saknade dig när du inte var här på ett tag
  36. 18
    Det är 2 då Du och jag har absolut inte samma åsikter om allt, men jag saknade dig när du inte var här på ett tag
  37. Medlem sedan
    Aug 2013
    #19
    Tack för det också, Valerina! Två är ännu mer än noll.
  38. 19
    Tack för det också, Valerina! Två är ännu mer än noll.
  39. Medlem sedan
    Nov 2015
    #20
    Klart du gör det !
  40. 20
    Klart du gör det !
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar