Lappland och samer.....
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Oct 2015
    #1

    Lappland och samer.....

    Lite underligt egentligen att vi har ett landskap som heter Lappland.

    Samerna vill ju inte gärna bli kallade det nedlåtande uttrycket "Lapp". Varför har inte landskapet bytt namn?

    Och i Norge heter det väl Finnmarken? Vad tycker de finländska medborgarna om det?
  2. 1
    Lappland och samer..... Lite underligt egentligen att vi har ett landskap som heter Lappland.

    Samerna vill ju inte gärna bli kallade det nedlåtande uttrycket "Lapp". Varför har inte landskapet bytt namn?

    Och i Norge heter det väl Finnmarken? Vad tycker de finländska medborgarna om det?
  3. Medlem sedan
    May 2004
    #2

    Så tröttsamt med alla idag som...

    är kränkta eller förolämpade av allehanda anledningar, att de orkar. Att hitta på nya namn bara för att, förändrar väl inget, en annan förpackning men samma innehåll liksom.

    Jag skiter i vilket egentligen de får använda sig av vad som men det känns som det är en innegrej det där med att alla ska kalla sig nåt annat.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  4. 2
    Så tröttsamt med alla idag som... är kränkta eller förolämpade av allehanda anledningar, att de orkar. Att hitta på nya namn bara för att, förändrar väl inget, en annan förpackning men samma innehåll liksom.

    Jag skiter i vilket egentligen de får använda sig av vad som men det känns som det är en innegrej det där med att alla ska kalla sig nåt annat.
  5. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #3

    Vem säger att det är nedlåtande?

    För mig är då lapp inget skällsord. Det låter ungefär som städerskan som skulle heta lokalvårdare varpå man sedan bytte namn till hygientekniker eller något i den stilen.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  6. 3
    Vem säger att det är nedlåtande? För mig är då lapp inget skällsord. Det låter ungefär som städerskan som skulle heta lokalvårdare varpå man sedan bytte namn till hygientekniker eller något i den stilen.
  7. Medlem sedan
    Oct 2015
    #4
    Fast vadå? En same som inte vill bli kallad Lapp är väl ändå inte lättkränkt?

    De samer jag känner anser att lapp är likvärdigt med neger.
  8. 4
    Fast vadå? En same som inte vill bli kallad Lapp är väl ändå inte lättkränkt?

    De samer jag känner anser att lapp är likvärdigt med neger.
  9. Medlem sedan
    Oct 2015
    #5
    Och du är alltså lapp och kan bestämma värdeladdningen i ordet?

    De samer jag känner anser att lapp är samma värdeladdning som neger.
  10. 5
    Och du är alltså lapp och kan bestämma värdeladdningen i ordet?

    De samer jag känner anser att lapp är samma värdeladdning som neger.
  11. Medlem sedan
    Apr 2008
    #6
    Kanske borde vi även byt ut namnet Tyskland, själva kalla de sig inte tyskar , och landet heter Deutschland, varför fortsätter vi kalla det Tyskland?
    Nä just de, vi tycker inte synd om tyskarna...

    När det gäller samerna så finns det mycket som är knepigt... Att ha en lagstifning som bygger på att man har olika rättigheter beroende på etnicitet, är det så himla bra, egentligen?
    Tänker närmast på domen om småviltsjakt på fjället.
    Frågan är hur mycket som blir svårt att handskas med pga svenskarna dåliga samvete.
  12. 6
    Kanske borde vi även byt ut namnet Tyskland, själva kalla de sig inte tyskar , och landet heter Deutschland, varför fortsätter vi kalla det Tyskland?
    Nä just de, vi tycker inte synd om tyskarna...

    När det gäller samerna så finns det mycket som är knepigt... Att ha en lagstifning som bygger på att man har olika rättigheter beroende på etnicitet, är det så himla bra, egentligen?
    Tänker närmast på domen om småviltsjakt på fjället.
    Frågan är hur mycket som blir svårt att handskas med pga svenskarna dåliga samvete.
  13. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #7

    Vilket inte heller är nedlåtande för mig

    Alla ord är nedlåtande om man sätter "djävel" efter: Lappdjävel, turkdjävel, polisdjävel, etc, etc. Det betyder inte att lapp, turk eller polis är nedlåtande. Går sälert att hitta någon som menar det så men då behöver de jobba på sin attityd.

    Att folk går omkring och blir kränkta stup i kvarten känns som en modern modefluga.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  14. 7
    Vilket inte heller är nedlåtande för mig Alla ord är nedlåtande om man sätter "djävel" efter: Lappdjävel, turkdjävel, polisdjävel, etc, etc. Det betyder inte att lapp, turk eller polis är nedlåtande. Går sälert att hitta någon som menar det så men då behöver de jobba på sin attityd.

    Att folk går omkring och blir kränkta stup i kvarten känns som en modern modefluga.
  15. Medlem sedan
    Jul 2003
    #8
    Hmm om man tittar utifrån så är nog Lappland betydligt mer känt än Norrland, inbillar jag mig. Fast frågan är hur många i södra Europa som ens är medvetna om samer?

    Jag har ju missat att lapp skulle vara nedlåtande, men så har jag ju aldrig bott längre norrut än Skåne, så samer är ju inget som har diskuterats speciellt mycket i min omgivning.
  16. 8
    Hmm om man tittar utifrån så är nog Lappland betydligt mer känt än Norrland, inbillar jag mig. Fast frågan är hur många i södra Europa som ens är medvetna om samer?

    Jag har ju missat att lapp skulle vara nedlåtande, men så har jag ju aldrig bott längre norrut än Skåne, så samer är ju inget som har diskuterats speciellt mycket i min omgivning.
  17. Medlem sedan
    Oct 2015
    #9
    Ja, just den domen verkar ju väldigt svår.

    Samer utan bytillhörighet ifrågasätter ju domen. Ska de behandlas som svenskar? Dvs måsta betala för jakt och fiske?

    Hur bevisar man att man är behörighet? Blodprov?

    Men ja, ska vi envisas med att kalla samer för lappar? Om de själva anser det är nedvärderande? (och i historien är ordet nedvärderande)
  18. 9
    Ja, just den domen verkar ju väldigt svår.

    Samer utan bytillhörighet ifrågasätter ju domen. Ska de behandlas som svenskar? Dvs måsta betala för jakt och fiske?

    Hur bevisar man att man är behörighet? Blodprov?

    Men ja, ska vi envisas med att kalla samer för lappar? Om de själva anser det är nedvärderande? (och i historien är ordet nedvärderande)
  19. Medlem sedan
    Oct 2015
    #10
    Jamen vadå? Är neger ok att använda bara för att du anser det är ok?

    Är du neger eller lapp?
  20. 10
    Jamen vadå? Är neger ok att använda bara för att du anser det är ok?

    Är du neger eller lapp?
  21. Medlem sedan
    May 2004
    #11

    Mycket bra skrivet...

    precis så.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  22. 11
    Mycket bra skrivet... precis så.
  23. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #12

    Intressant definitionsfråga

    Ligger det nedlåtande hos den som säger något eller den som hör något? Jag vill ju påstå att om något skall vara nedlåtande så syftar det på avsändarens åsikt och mening. Idag verkar det ha skiftat fokus till att det är mottagaren som avgör vad avsändaren har menat.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  24. 12
    Intressant definitionsfråga Ligger det nedlåtande hos den som säger något eller den som hör något? Jag vill ju påstå att om något skall vara nedlåtande så syftar det på avsändarens åsikt och mening. Idag verkar det ha skiftat fokus till att det är mottagaren som avgör vad avsändaren har menat.
  25. Medlem sedan
    Oct 2015
    #13
    Lappland är ju ett landskap. Norrland är....vadå? En landsdel som utgör typ 2/3 av Sveriges yta.

    Jag har uppfattat väldigt starkt hur samer känner att lapp är nedvärderande.

    Något de ej vill kännas vid.

    Men, jag har vuxit upp i Kiruna.

    Sen kan jag ifrågasätta om neger verkligen är ett dumt ord. Negerbollar. Kanske det är för att jag inte vuxit upp där det ordet ifrågasatts?
  26. 13
    Lappland är ju ett landskap. Norrland är....vadå? En landsdel som utgör typ 2/3 av Sveriges yta.

    Jag har uppfattat väldigt starkt hur samer känner att lapp är nedvärderande.

    Något de ej vill kännas vid.

    Men, jag har vuxit upp i Kiruna.

    Sen kan jag ifrågasätta om neger verkligen är ett dumt ord. Negerbollar. Kanske det är för att jag inte vuxit upp där det ordet ifrågasatts?
  27. Medlem sedan
    Oct 2015
    #14
    Där jag växte upp så var "Lapp" nedsättande. I Kiruna.
  28. 14
    Där jag växte upp så var "Lapp" nedsättande. I Kiruna.
  29. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #15

    OK

    Vad hade ni emot lapparna då eftersom ni såg ner på dem? Varför betraktade ni dem på det sättet? Har ni dåligt samvete för det idag?

    I södra Sverige vill jag påstå att "lapp" inte är nedsättande

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  30. 15
    OK Vad hade ni emot lapparna då eftersom ni såg ner på dem? Varför betraktade ni dem på det sättet? Har ni dåligt samvete för det idag?

    I södra Sverige vill jag påstå att "lapp" inte är nedsättande
  31. Medlem sedan
    Oct 2015
    #16
    Det var för att samerna själv inte gillade det. Jag hade massor med klasskompisar som var samer.

    Jag kallade dem inte lappar. Men de hade kallats lappar i typ hundra år. Av oss som kom och arbetade i gruvan.

    De ansågs som mindre vetande naturfolk. Som negrer typ. Fast de könsstympade inte kvinnor. Typ, om du vill förstå så förstår du.

    Spelar väl ingen roll om lapp eller neger inte är nedsättande för dig....hallå?
  32. 16
    Det var för att samerna själv inte gillade det. Jag hade massor med klasskompisar som var samer.

    Jag kallade dem inte lappar. Men de hade kallats lappar i typ hundra år. Av oss som kom och arbetade i gruvan.

    De ansågs som mindre vetande naturfolk. Som negrer typ. Fast de könsstympade inte kvinnor. Typ, om du vill förstå så förstår du.

    Spelar väl ingen roll om lapp eller neger inte är nedsättande för dig....hallå?
  33. Medlem sedan
    Nov 1998
    #17
    Samma här. Jag har alltid gillat negrer, och ännu mer negresser ...
    Får man säga säga negresser förresten? Eller är det också persona non grata? Har inte fått riktigt kläm på modeutvecklingen därvidlag.
  34. 17
    Samma här. Jag har alltid gillat negrer, och ännu mer negresser ...
    Får man säga säga negresser förresten? Eller är det också persona non grata? Har inte fått riktigt kläm på modeutvecklingen därvidlag.
  35. Medlem sedan
    Oct 2015
    #18
    Lauritz???

    Snälla, lågvattenmärke?
  36. 18
    Lauritz???

    Snälla, lågvattenmärke?
  37. Medlem sedan
    Nov 1998
    #19
    Man skulle kanske gå över till Sameland?
  38. 19
    Man skulle kanske gå över till Sameland?
  39. Medlem sedan
    Oct 2015
    #20
    Ja, jag vet inte hur samerna känner får just ordet Lappland.
  40. 20
    Ja, jag vet inte hur samerna känner får just ordet Lappland.
Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar