Vad gillar ni med helgen?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Jul 2003
    #1

    Vad gillar ni med helgen?

    Jag gillar faktiskt inte helger så där himla mycket, tycker för det mesta att vardagar är bättre. Det beror förmodligen på att jag gillar att jobba och inte gillar att vara ledig sådär himla mycket. Helgen går mest åt till hushållsarbete som jag hatar, och en massa praktiskt fixande (köpa kläder åt barnen, laga något trasigt, röja någonstans) som jag tycker är tråkigt. Det är klart att det är mysigt om vi hittar på något hela familjen och verkligen umgås, men det gör vi typ bara när det är vår/sommar/tidig höst och fint, eller om det är vintersportsväder. Annars har jag inte mycket jag gillar att göra, får jag tid över från "måstena" så sätter jag mig ju helst och jobbar lite Nåväl, jag fattar ju att jag är knäpp i de flestas ögon. Vad är det ni gillar med helgen?
    Carolina med E 0403, V 0609 och lillebror F född 1/9 -08
    Ny blogg om mitt dubbelliv:
    http://mittsicilianskaliv.blogspot.com

    Titta gärna in på matbloggen!
    http://sisterfood.blogspot.com
  2. 1
    Vad gillar ni med helgen? Jag gillar faktiskt inte helger så där himla mycket, tycker för det mesta att vardagar är bättre. Det beror förmodligen på att jag gillar att jobba och inte gillar att vara ledig sådär himla mycket. Helgen går mest åt till hushållsarbete som jag hatar, och en massa praktiskt fixande (köpa kläder åt barnen, laga något trasigt, röja någonstans) som jag tycker är tråkigt. Det är klart att det är mysigt om vi hittar på något hela familjen och verkligen umgås, men det gör vi typ bara när det är vår/sommar/tidig höst och fint, eller om det är vintersportsväder. Annars har jag inte mycket jag gillar att göra, får jag tid över från "måstena" så sätter jag mig ju helst och jobbar lite Nåväl, jag fattar ju att jag är knäpp i de flestas ögon. Vad är det ni gillar med helgen?
  3. Medlem sedan
    Oct 2015
    #2
    Sovmorgnar.

    Sovmorgnar.



    Fast de sista helgerna har jag inte förmått vara vaken sent. Så har inte sen kunnat sova....
  4. 2
    Sovmorgnar.

    Sovmorgnar.



    Fast de sista helgerna har jag inte förmått vara vaken sent. Så har inte sen kunnat sova....
  5. Medlem sedan
    Aug 2010
    #3
    Förr hade jag svårt för helgerna om vi inte hade något inplanerat. Jag avskydde att bara gå och drälla utan tider att passa, det kändes bara "slappt".

    Numera gillar jag det där att jag och mannen är upp tidigt och dricker kaffe och slöar framför tv:n medan barnen ligger i sängarna och slöar till 10-11. Då ungefär får jag en smärre stress att "Ska ni inte kliva upp och klä på er så att vi kan göra någonting!?"
    Det mesta handlar ändå om matlagning som vi alla älskar. Att komma på, handla och sen laga länge. Åka lite skridskor eller slalom (barnen) eller bara gräva snögrottor och sen kunna mysa framför en film mitt på eftermiddagen, med gott samvete av att ha varit ute redan. Ja, så ungefär funkar jag.

    Mannen har det lite svårare än mig fortfarande. Han är nöjd varje morgon när han har snö att skotta eller om det finns annat fysiskt att göra men har svårare för att bara vara. Då går han gärna in i ett koma där han fastnar i en fåtölj istället så mellanläget måste finslipas
  6. 3
    Förr hade jag svårt för helgerna om vi inte hade något inplanerat. Jag avskydde att bara gå och drälla utan tider att passa, det kändes bara "slappt".

    Numera gillar jag det där att jag och mannen är upp tidigt och dricker kaffe och slöar framför tv:n medan barnen ligger i sängarna och slöar till 10-11. Då ungefär får jag en smärre stress att "Ska ni inte kliva upp och klä på er så att vi kan göra någonting!?"
    Det mesta handlar ändå om matlagning som vi alla älskar. Att komma på, handla och sen laga länge. Åka lite skridskor eller slalom (barnen) eller bara gräva snögrottor och sen kunna mysa framför en film mitt på eftermiddagen, med gott samvete av att ha varit ute redan. Ja, så ungefär funkar jag.

    Mannen har det lite svårare än mig fortfarande. Han är nöjd varje morgon när han har snö att skotta eller om det finns annat fysiskt att göra men har svårare för att bara vara. Då går han gärna in i ett koma där han fastnar i en fåtölj istället så mellanläget måste finslipas
  7. Medlem sedan
    Oct 2014
    #4
    Just att vi oftast inte har dp mycket fix och måsten. Vi är ganska lata av oss och många helger går till att bara fika laga mat spela musik läsa böcker eller så.
    Visst kan vi göra något som att åka till badhuset eller besöka ett loppis eller bio. Men vi för en ganska doft helgtillvaro hos oss .
  8. 4
    Just att vi oftast inte har dp mycket fix och måsten. Vi är ganska lata av oss och många helger går till att bara fika laga mat spela musik läsa böcker eller så.
    Visst kan vi göra något som att åka till badhuset eller besöka ett loppis eller bio. Men vi för en ganska doft helgtillvaro hos oss .
  9. Medlem sedan
    Aug 2010
    #5
    Lägger till. Vi håller efter städning under veckorna så det är sällan stora projekt på helgerna. Diska och tvätta bara men det gör en väl jämt?
  10. 5
    Lägger till. Vi håller efter städning under veckorna så det är sällan stora projekt på helgerna. Diska och tvätta bara men det gör en väl jämt?
  11. Medlem sedan
    May 2004
    #6

    Slippa passa en djälva..

    massa tider, få göra vad jag vill, vara uppe så länge jag vill, sova så länge jag vill. Slappa och åter slappa.

    För min del är det fy fn för att jobba, kan inte komma på nåt mer meningslöst och tråkigt.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  12. 6
    Slippa passa en djälva.. massa tider, få göra vad jag vill, vara uppe så länge jag vill, sova så länge jag vill. Slappa och åter slappa.

    För min del är det fy fn för att jobba, kan inte komma på nåt mer meningslöst och tråkigt.
  13. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #7

    Inga krav

    Kliver upp när jag känner för det, gör vad jag har lust med i största allmänhet. Ytterst få "måste".

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  14. 7
    Inga krav Kliver upp när jag känner för det, gör vad jag har lust med i största allmänhet. Ytterst få "måste".
  15. Medlem sedan
    Jul 2003
    #8
    Mitt problem är väl att jag inte har lust med så mycket annat än att jobba Och jag tycker sällan att jag måste något på jobbet.
  16. 8
    Mitt problem är väl att jag inte har lust med så mycket annat än att jobba Och jag tycker sällan att jag måste något på jobbet.
  17. Medlem sedan
    Jul 2003
    #9
    Fast det beror väl inte mest på ledigheten i sig utan just att så mycket trista sysslor hamnar där. Hade en kollega som alltid flexade in sent på jobbet (9-9:30) men gick upp supertidigt. Hon fixade undan en massa tråkiga sysslor på morgonen innan jobbet och var sedan ledig på kvällen efter jobbet och rätt mycket av helgerna. Nu var det utan barn och vad det innebär i hur man lägger upp sina tider, men intressant och lite ovanligt att vända på det så tycker jag.

    För egen del hade jag helt klart gillat helgerna mer om vi kunde vara lite mer lediga från måsten då - som dotterns träning, bl a. Sovmorgon är däremot inget plus för min del - tycker bara att det rubbar familjens sömn och gör det jobbigare att komma upp/ komma i säng i tid de andra dagarna. Men att inte ha en massa tider att passa är alltid trevligt.
  18. 9
    Fast det beror väl inte mest på ledigheten i sig utan just att så mycket trista sysslor hamnar där. Hade en kollega som alltid flexade in sent på jobbet (9-9:30) men gick upp supertidigt. Hon fixade undan en massa tråkiga sysslor på morgonen innan jobbet och var sedan ledig på kvällen efter jobbet och rätt mycket av helgerna. Nu var det utan barn och vad det innebär i hur man lägger upp sina tider, men intressant och lite ovanligt att vända på det så tycker jag.

    För egen del hade jag helt klart gillat helgerna mer om vi kunde vara lite mer lediga från måsten då - som dotterns träning, bl a. Sovmorgon är däremot inget plus för min del - tycker bara att det rubbar familjens sömn och gör det jobbigare att komma upp/ komma i säng i tid de andra dagarna. Men att inte ha en massa tider att passa är alltid trevligt.
  19. Medlem sedan
    Jul 2003
    #10
    Jag styr rätt mycket över min egen tid, så det är sällan jag måste passa en tid jag inte valt själv. Kanske en skillnad då? Dessutom hatar jag att slappa
  20. 10
    Jag styr rätt mycket över min egen tid, så det är sällan jag måste passa en tid jag inte valt själv. Kanske en skillnad då? Dessutom hatar jag att slappa
  21. Medlem sedan
    Jul 2003
    #11
    Ja men precis. Semestern älskar jag! Vi hinner inte mycket mer än att plocka och köra en maskin tvätt på vardagarna, resten hamnar på helgen. Och det är samma här med träningar och matcher, de blir måsten. Jag gillar inte heller sovmorgon, vaknar oftast vid halv sju-sju oavsett.
  22. 11
    Ja men precis. Semestern älskar jag! Vi hinner inte mycket mer än att plocka och köra en maskin tvätt på vardagarna, resten hamnar på helgen. Och det är samma här med träningar och matcher, de blir måsten. Jag gillar inte heller sovmorgon, vaknar oftast vid halv sju-sju oavsett.
  23. Medlem sedan
    Jul 2003
    #12
    Men när veckohandlar, städar, tvättar, stryker, och fixar ni ärenden? Det tar typ hela vår helg. Plus barnens träningar och matcher, och kanske lite kompislek.
  24. 12
    Men när veckohandlar, städar, tvättar, stryker, och fixar ni ärenden? Det tar typ hela vår helg. Plus barnens träningar och matcher, och kanske lite kompislek.
  25. Medlem sedan
    May 2004
    #13

    Fast jag kan då känna att...

    varför skaffade du då familj om du bara vill jobba, jag vill inte göra mig dum på nåt sätt eller döma dig men det känns när du brukar skriva som att du egentligen inte har tid för nåt annat än dig själv och ditt jobb så jag förstår om du upplever att allt annat bara tar enorm tid och kraft.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  26. 13
    Fast jag kan då känna att... varför skaffade du då familj om du bara vill jobba, jag vill inte göra mig dum på nåt sätt eller döma dig men det känns när du brukar skriva som att du egentligen inte har tid för nåt annat än dig själv och ditt jobb så jag förstår om du upplever att allt annat bara tar enorm tid och kraft.
  27. Medlem sedan
    May 2004
    #14

    Om du måste jobba så..

    mycket (och din man med) så kanske ni skulle fundera på att skaffa en barnflicka eller liknade som kan avlasta er lite.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  28. 14
    Om du måste jobba så.. mycket (och din man med) så kanske ni skulle fundera på att skaffa en barnflicka eller liknade som kan avlasta er lite.
  29. Medlem sedan
    Jul 2003
    #15
    Jo men matlagningen håller jag med om, det är samma här. Helgens ljuspunkt Men för oss blir det mycket tvätt, även om vi kör någon maskin i veckan. Och veckohandling av mat, allmänt plock... allt man inte hinner i veckan.

    Sedan har ni en stor fördel så här års: ni har vinter! Jag och hela familjen älskar både skidor och skridskor men vi bor på fel plats. Här har det varit +5 hela helgen...
  30. 15
    Jo men matlagningen håller jag med om, det är samma här. Helgens ljuspunkt Men för oss blir det mycket tvätt, även om vi kör någon maskin i veckan. Och veckohandling av mat, allmänt plock... allt man inte hinner i veckan.

    Sedan har ni en stor fördel så här års: ni har vinter! Jag och hela familjen älskar både skidor och skridskor men vi bor på fel plats. Här har det varit +5 hela helgen...
  31. Medlem sedan
    Jul 2003
    #16
    Sovmorgnar är inte min grej. Jag gillar att gå upp tidigt, och vaknar av mig själv senast 7.30, oftast tidigare.
  32. 16
    Sovmorgnar är inte min grej. Jag gillar att gå upp tidigt, och vaknar av mig själv senast 7.30, oftast tidigare.
  33. Medlem sedan
    Jan 2004
    #17
    Att det är sovmorgon, att det är så mycket tid obokad (oftast), att slippa åka till jobbet. Jag misstrivs inte på mitt jobb men jag älskar ju inte jobbresorna direkt. Och finge jag välja helt skulle jag inte jobba. Inte med ett lönearbete i alla fall, då skulle jag jobba på typ härbärge, vara god man, väntjänst och såna saker.
  34. 17
    Att det är sovmorgon, att det är så mycket tid obokad (oftast), att slippa åka till jobbet. Jag misstrivs inte på mitt jobb men jag älskar ju inte jobbresorna direkt. Och finge jag välja helt skulle jag inte jobba. Inte med ett lönearbete i alla fall, då skulle jag jobba på typ härbärge, vara god man, väntjänst och såna saker.
  35. Medlem sedan
    Nov 2003
    #18
    Jag gillar att disponera min egen tid. Till skillnad från dej gillar jag faktiskt en del av hemmafixet också, städa lådor och sortera, fixa i trädgården under säsong osv. Är ingen slappare direkt. På veckorna är det mer jobba-äta-sova för oss, med små öar av andra aktiviteter insprängda.
    Men just nu längtar jag bara efter att vara ledig.
  36. 18
    Jag gillar att disponera min egen tid. Till skillnad från dej gillar jag faktiskt en del av hemmafixet också, städa lådor och sortera, fixa i trädgården under säsong osv. Är ingen slappare direkt. På veckorna är det mer jobba-äta-sova för oss, med små öar av andra aktiviteter insprängda.
    Men just nu längtar jag bara efter att vara ledig.
  37. Medlem sedan
    Jul 2003
    #19
    Nej men just familjen älskar jag ju att vara med. Och semestern är underbar, när vi verkligen har tid med varandra. Och veckomorgnar och -kvällar är fina i sina vardagsbestyr, med frukost och småprat och vardagsmiddag och läxor och hämta-lämna på träningar. Men helgerna drunknar i hushållsarbete och måsten. Och barnen gör ofta sina egna grejer nu för tiden. Och visst, jag gillar mitt jobb, men jag gillar min familj mer. Däremot gillar jag inte slappa-och-göra-ingenting mer.
  38. 19
    Nej men just familjen älskar jag ju att vara med. Och semestern är underbar, när vi verkligen har tid med varandra. Och veckomorgnar och -kvällar är fina i sina vardagsbestyr, med frukost och småprat och vardagsmiddag och läxor och hämta-lämna på träningar. Men helgerna drunknar i hushållsarbete och måsten. Och barnen gör ofta sina egna grejer nu för tiden. Och visst, jag gillar mitt jobb, men jag gillar min familj mer. Däremot gillar jag inte slappa-och-göra-ingenting mer.
  39. Medlem sedan
    Oct 2014
    #20
    Handlar oftast till helgen på fredag.
    Tvättar gör vi veckan runt varje dag...över helgen men den sköter sig i vanliga fall ju nästan själv. Stryker däremot aldrig nästan.
    När vi har städhjälp så kommer de varannan helg. När vi inte har det brukar en del av helgen gå åt till stöd som jag avskyr och blir på dåligt humör av...så det är bra när vi har städhjälp. Det blir ju lite kvar ändå men inte lika mycket.
    Ärenden gör jag under veckorna kombinerat med helgen, men det är nog inte så mycket sånt
  40. 20
    Handlar oftast till helgen på fredag.
    Tvättar gör vi veckan runt varje dag...över helgen men den sköter sig i vanliga fall ju nästan själv. Stryker däremot aldrig nästan.
    När vi har städhjälp så kommer de varannan helg. När vi inte har det brukar en del av helgen gå åt till stöd som jag avskyr och blir på dåligt humör av...så det är bra när vi har städhjälp. Det blir ju lite kvar ändå men inte lika mycket.
    Ärenden gör jag under veckorna kombinerat med helgen, men det är nog inte så mycket sånt
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar