Hoppa i en isvak?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Oct 2015
    #1

    Hoppa i en isvak?

    Är det något du skulle kunna göra, iförd full vintermundering? I träningssyfte då....så du vet hur kallt det är och hur du tar dig upp.

    Min femtonåring har gjort det idag och han tyckte inte det var hemskt, mest spännande och roligt.

    Fast det bästa var att hans klass med musikalinriktning såg det som ngt positivt och parallellklassen med atletinriktning inte vågade. Så återigen blev det elever som mådde dåligt åt det hela.

    Inte lätt....

    Iaf, nej, jag skulle nog inte göra det. Även fast jag älskar vatten.
  2. 1
    Hoppa i en isvak? Är det något du skulle kunna göra, iförd full vintermundering? I träningssyfte då....så du vet hur kallt det är och hur du tar dig upp.

    Min femtonåring har gjort det idag och han tyckte inte det var hemskt, mest spännande och roligt.

    Fast det bästa var att hans klass med musikalinriktning såg det som ngt positivt och parallellklassen med atletinriktning inte vågade. Så återigen blev det elever som mådde dåligt åt det hela.

    Inte lätt....

    Iaf, nej, jag skulle nog inte göra det. Även fast jag älskar vatten.
  3. Medlem sedan
    Nov 2015
    #2
    Tycker det är bra att det ingår som ett moment i idrotten för de som bor havsnära. Från förra året har de (i kommunen vi bodde tidigare) tagit bort det som obligatoriskt moment då det var så många föräldrar som tyckte att just deras telingar inte skulle behöva vara med om sådant.
    Om jag skulle göra det? Jag har gjort det.
  4. 2
    Tycker det är bra att det ingår som ett moment i idrotten för de som bor havsnära. Från förra året har de (i kommunen vi bodde tidigare) tagit bort det som obligatoriskt moment då det var så många föräldrar som tyckte att just deras telingar inte skulle behöva vara med om sådant.
    Om jag skulle göra det? Jag har gjort det.
  5. Medlem sedan
    Oct 2015
    #3
    Det är nytt här där vi bor. Vår äldste hade inte med det momentet. Men i grannstaden är det gammalt inslag. Sen bor inte vi Havsnäs. Men sjöar finns ju överallt!

    Jag har badat i isvak under bastubad. Men naken och uppvärmd. Inte med kläder på.
  6. 3
    Det är nytt här där vi bor. Vår äldste hade inte med det momentet. Men i grannstaden är det gammalt inslag. Sen bor inte vi Havsnäs. Men sjöar finns ju överallt!

    Jag har badat i isvak under bastubad. Men naken och uppvärmd. Inte med kläder på.
  7. Medlem sedan
    May 2004
    #4

    Jadå, det skulle jag inte ha...

    några problem med alls.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  8. 4
    Jadå, det skulle jag inte ha... några problem med alls.
  9. Medlem sedan
    May 2004
    #5
    Detta fanns med som ett moment när dottern var på naturskola med sin skola förra veckan, det var frivilligt att hoppa i isvaken och det skulle finnas godkännande från barnens föräldrar.
    Dottern ville hoppa i, dock blev hon förkyld dagarna innan så därför avstod hon.
  10. 5
    Detta fanns med som ett moment när dottern var på naturskola med sin skola förra veckan, det var frivilligt att hoppa i isvaken och det skulle finnas godkännande från barnens föräldrar.
    Dottern ville hoppa i, dock blev hon förkyld dagarna innan så därför avstod hon.
  11. Medlem sedan
    Oct 2015
    #6


    Du är modig!
  12. 6


    Du är modig!
  13. Medlem sedan
    May 2004
    #7
    Nä men tokig.
  14. 7
    Nä men tokig.
  15. Medlem sedan
    Oct 2015
    #8
    En riktigt intressant "nyhet" i skolan. På vissa ställen, som vår grannkommun verkar momentet funnits i många år.

    Vad snopet att missa pga en förkylning....
  16. 8
    En riktigt intressant "nyhet" i skolan. På vissa ställen, som vår grannkommun verkar momentet funnits i många år.

    Vad snopet att missa pga en förkylning....
  17. Medlem sedan
    Oct 2015
    #9
    Same same but different.....
  18. 9
    Same same but different.....
  19. Medlem sedan
    Sep 2003
    #10
    Jag har gjort det. För väldigt många år sedan, ett moment i en scoututbildning jag gick. En kul grej att ha gjort, det var inte alls så hemskt som jag trodde att det skulle vara men man blev väldigt kall efteråt innan man fått av sig alla våta kläder och tagit sig in i duschen.

    Jag skulle inte göra det frivilligt idag. Jag hade för övrigt aldrig kunnat ta mig upp nu så stel som jag är.

    Himla intressant egentligen att som skåning bli uppmanad att mässa om isvett för småscouter varenda år när det nästan aldrig lägger sig så mycket is på sjöarna här att man kan ta sig ut på den.
  20. 10
    Jag har gjort det. För väldigt många år sedan, ett moment i en scoututbildning jag gick. En kul grej att ha gjort, det var inte alls så hemskt som jag trodde att det skulle vara men man blev väldigt kall efteråt innan man fått av sig alla våta kläder och tagit sig in i duschen.

    Jag skulle inte göra det frivilligt idag. Jag hade för övrigt aldrig kunnat ta mig upp nu så stel som jag är.

    Himla intressant egentligen att som skåning bli uppmanad att mässa om isvett för småscouter varenda år när det nästan aldrig lägger sig så mycket is på sjöarna här att man kan ta sig ut på den.
  21. Medlem sedan
    Aug 2006
    #11
    Lite som allt tjat om preventivmedel i skolan och sen är det ingen som vill ligga med en?

    Förlåt, jag är trött Och jo, det finns de som vill ligga med mig. Som tur är så är maken en av dem.
  22. 11
    Lite som allt tjat om preventivmedel i skolan och sen är det ingen som vill ligga med en?

    Förlåt, jag är trött Och jo, det finns de som vill ligga med mig. Som tur är så är maken en av dem.
  23. Medlem sedan
    Aug 2013
    #12
    Aldrig i levande livet.
  24. 12
    Aldrig i levande livet.
  25. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #13

    Nog en bra träning

    Om man är ute och åker skridskor på vintern är det nog väldigt nyttigt, kanske t.o.m livräddande att ha övat på situationen då isen brister innan.

    Jag löser det genom att inte åka skridskor!

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  26. 13
    Nog en bra träning Om man är ute och åker skridskor på vintern är det nog väldigt nyttigt, kanske t.o.m livräddande att ha övat på situationen då isen brister innan.

    Jag löser det genom att inte åka skridskor!
  27. Medlem sedan
    Jul 2003
    #14
    Inget som lockar och motivationen att utsätta sig för det är rätt låg - vet inte när jag skulle ha nytta av att ha provat detta.
  28. 14
    Inget som lockar och motivationen att utsätta sig för det är rätt låg - vet inte när jag skulle ha nytta av att ha provat detta.
  29. Medlem sedan
    Apr 2008
    #15
    Varför inte? Inte så att jag själv skulle ordna något sådant, men om det var i smaband med någon organiserad aktivitet, tex på jobbet, och det fans duch /bastu i närheten, så skulle jag nog testa. Måna som drunknar när de trillar genom isen gör det inte av kylan i sej, utan av chocken, att de ger upp. Har jag hört någonstans.
  30. 15
    Varför inte? Inte så att jag själv skulle ordna något sådant, men om det var i smaband med någon organiserad aktivitet, tex på jobbet, och det fans duch /bastu i närheten, så skulle jag nog testa. Måna som drunknar när de trillar genom isen gör det inte av kylan i sej, utan av chocken, att de ger upp. Har jag hört någonstans.
  31. Medlem sedan
    Sep 2003
    #16
    Jo fast jag tror nog att en skånsk unge har en bra mycket större chans att få ligga när de har åldern inne än att få åka skridskor på naturis i sitt närområde?

    Jag hoppas det i alla fall
  32. 16
    Jo fast jag tror nog att en skånsk unge har en bra mycket större chans att få ligga när de har åldern inne än att få åka skridskor på naturis i sitt närområde?

    Jag hoppas det i alla fall
  33. Medlem sedan
    Oct 2008
    #17
    Ja det har jag gjort och det som ett led i en utbildning, i syfte att förstå att man inte orkar simma hur långt som helst i iskall vatten. Jag tycker att det var en jättebra grej att testa för nu vet jag att det ska mycket till innan jag hoppar i och försöker rädda någon på vintern.
  34. 17
    Ja det har jag gjort och det som ett led i en utbildning, i syfte att förstå att man inte orkar simma hur långt som helst i iskall vatten. Jag tycker att det var en jättebra grej att testa för nu vet jag att det ska mycket till innan jag hoppar i och försöker rädda någon på vintern.
  35. Medlem sedan
    Sep 2003
    #18
    Skulle gärna prova! Har aldrig badat i vak.
  36. 18
    Skulle gärna prova! Har aldrig badat i vak.
  37. Medlem sedan
    Oct 2015
    #19
    Hörni, tackar för svar!

    Kul att läsa hur andra tänker. Fler än vad jag trodde som verkligen provat!
  38. 19
    Hörni, tackar för svar!

    Kul att läsa hur andra tänker. Fler än vad jag trodde som verkligen provat!
  39. Medlem sedan
    May 2004
    #20
    Jupp, hon var upprörd att hon skulle få en förkylningen just då, för det var någonting hon sett fram mot.
  40. 20
    Jupp, hon var upprörd att hon skulle få en förkylningen just då, för det var någonting hon sett fram mot.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar