Träta och Gräla?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Oct 2015
    #1

    Träta och Gräla?

    Hur ser ni skillnad på sånt?

    För mig är träta att en person liksom maler på om ngt hen stör sig över.

    Gräl är när ngn är arg på allvar, leder ingen vart oftast. Fulgräl, deltagarna höjer rösterna och kanske tom använder negativa epitet på den de är arga på.

    Jag ser ner på fulgrälare för sånt ger ingen utveckling. Typ. Trätare är heller inte trevliga, vad leder det till?....jag är dock en sån. Men försöker bättra mig och vända dylikt till förbättringsförslag, utvecklingsmöjligheter.
  2. 1
    Träta och Gräla? Hur ser ni skillnad på sånt?

    För mig är träta att en person liksom maler på om ngt hen stör sig över.

    Gräl är när ngn är arg på allvar, leder ingen vart oftast. Fulgräl, deltagarna höjer rösterna och kanske tom använder negativa epitet på den de är arga på.

    Jag ser ner på fulgrälare för sånt ger ingen utveckling. Typ. Trätare är heller inte trevliga, vad leder det till?....jag är dock en sån. Men försöker bättra mig och vända dylikt till förbättringsförslag, utvecklingsmöjligheter.
  3. Medlem sedan
    Oct 2015
    #2
    Gräl....om jag nu ska vara fullständig.

    Gräl, då ska man hålla sig till aktuellt ämne. Fakta.
  4. 2
    Gräl....om jag nu ska vara fullständig.

    Gräl, då ska man hålla sig till aktuellt ämne. Fakta.
  5. Medlem sedan
    Aug 2013
    #3
    Blir inte så mycket gräl här. Det händer inte så mycket i nallens sågspånshuvud.
  6. 3
    Blir inte så mycket gräl här. Det händer inte så mycket i nallens sågspånshuvud.
  7. Medlem sedan
    Oct 2006
    #4
    Det är synonymer, för att vara osams och ha en lite mer hätsk ordväxling om det.
    Ingen gradskillnad mellan träta och gräla.
  8. 4
    Det är synonymer, för att vara osams och ha en lite mer hätsk ordväxling om det.
    Ingen gradskillnad mellan träta och gräla.
  9. Medlem sedan
    Jan 2004
    #5
    Jag skulle nog säga att träta är mer åt det malande hållet, och det leder inte till nånting. Och det känns som att det oftast kommer från ett håll i en relation, typ kvinnan som träter över att mannen inte dammsuger ordentligt (=så som hon vill att det ska dammsugas ) och liknande. Ett gräl ser jag mer som att man diskuterar om en sak som man tycker olika om och att där finns en chans att det resulterar i något, antingen att man enas, eller att den ena säger "ok, vi gör som du vill den här gången".
  10. 5
    Jag skulle nog säga att träta är mer åt det malande hållet, och det leder inte till nånting. Och det känns som att det oftast kommer från ett håll i en relation, typ kvinnan som träter över att mannen inte dammsuger ordentligt (=så som hon vill att det ska dammsugas ) och liknande. Ett gräl ser jag mer som att man diskuterar om en sak som man tycker olika om och att där finns en chans att det resulterar i något, antingen att man enas, eller att den ena säger "ok, vi gör som du vill den här gången".
  11. Medlem sedan
    Jan 2000
    Forumvärd
    #6
    Hellre ett fulgräl än träta. Jag hanterar bättre att någon slänger ut något dumt i vredesmod eller frustation än att någon ältar något i evighet.
    Höjer rösten gör vi ofta hemma och min sambos ordval när han är arg är nog inte det bästa. Men för mig är det inga problem, jag fräser ifrån då.
  12. 6
    Hellre ett fulgräl än träta. Jag hanterar bättre att någon slänger ut något dumt i vredesmod eller frustation än att någon ältar något i evighet.
    Höjer rösten gör vi ofta hemma och min sambos ordval när han är arg är nog inte det bästa. Men för mig är det inga problem, jag fräser ifrån då.
  13. Medlem sedan
    Nov 1999
    #7
    Ungefär så ja...
  14. 7
    Ungefär så ja...
  15. Medlem sedan
    Oct 2015
    #8
    Haha, nä såklart!
  16. 8
    Haha, nä såklart!
  17. Medlem sedan
    Oct 2015
    #9
    Aha där ser man.

    Träta, där ser jag mer som att den ene tjatar på om något som den andre inte bryr sig i direkt.
  18. 9
    Aha där ser man.

    Träta, där ser jag mer som att den ene tjatar på om något som den andre inte bryr sig i direkt.
  19. Medlem sedan
    Oct 2015
    #10
    Lite så tänker jag som sagt också.
  20. 10
    Lite så tänker jag som sagt också.
  21. Medlem sedan
    Oct 2015
    #11
    Ja, såklart kan man se det så.

    Fast hemska epitet är Ng så sårande.....
  22. 11
    Ja, såklart kan man se det så.

    Fast hemska epitet är Ng så sårande.....
  23. Medlem sedan
    Jan 2000
    Forumvärd
    #12
    Gräl är alltid sårande, det går inte att komma ifrån. Om det slängs ut en groda under grälet, så gör det varken till eller från. När min sambo är förbannad (vilket inte händer ofta, då menar jag förbannad) så är det så han känner inför situationen och inför mig just då. Det kan jag utan problem hantera
  24. 12
    Gräl är alltid sårande, det går inte att komma ifrån. Om det slängs ut en groda under grälet, så gör det varken till eller från. När min sambo är förbannad (vilket inte händer ofta, då menar jag förbannad) så är det så han känner inför situationen och inför mig just då. Det kan jag utan problem hantera
  25. Medlem sedan
    Oct 2015
    #13
    Det är Fulgräl enligt mig.

    Men verkar vara många olika definitioner på träta och gräla!
  26. 13
    Det är Fulgräl enligt mig.

    Men verkar vara många olika definitioner på träta och gräla!
  27. Medlem sedan
    Oct 2006
    #14
    Jag får nog min definition från Det är inte ens fel när två träter..

    Det du säger nu, kallar jag nog snarare gnat? Den ena gnatar.
  28. 14
    Jag får nog min definition från Det är inte ens fel när två träter..

    Det du säger nu, kallar jag nog snarare gnat? Den ena gnatar.
  29. Medlem sedan
    Oct 2015
    #15
    Ja, gnat.....
  30. 15
    Ja, gnat.....
  31. Medlem sedan
    Jan 2000
    Forumvärd
    #16
    Då har vi bara fulgräl när vi bråkar, men vi bråkar ytterst sällan om saker vi är oense om, utan det är mer småtjafs. Som i morse, när sambon inte hittade sin tröja (i kombination med dåligt morgonhumör) så hade han inte allt för vackert ordförord.
  32. 16
    Då har vi bara fulgräl när vi bråkar, men vi bråkar ytterst sällan om saker vi är oense om, utan det är mer småtjafs. Som i morse, när sambon inte hittade sin tröja (i kombination med dåligt morgonhumör) så hade han inte allt för vackert ordförord.
  33. Medlem sedan
    Oct 2015
    #17
    Jag träter en del.

    Gällande saker jag tycker är viktiga. Men, jag fulgrälar aldrig. Dock gör maken det. Så, är nog like som du beskriver.
  34. 17
    Jag träter en del.

    Gällande saker jag tycker är viktiga. Men, jag fulgrälar aldrig. Dock gör maken det. Så, är nog like som du beskriver.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar