Eftersom jag då
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Feb 2016
    #1

    Eftersom jag då

    tydligen var så vansinnigt fel ute så frågar jag dig: vad är enligt dig förutsättningarna för en god och inte elak dialog här? Vad ska man tänka på?

    Ni som inte accepterade att jag sa min syn på det ger lämpligen katten i att säga er egen.
  2. 1
    Eftersom jag då tydligen var så vansinnigt fel ute så frågar jag dig: vad är enligt dig förutsättningarna för en god och inte elak dialog här? Vad ska man tänka på?

    Ni som inte accepterade att jag sa min syn på det ger lämpligen katten i att säga er egen.
  3. Medlem sedan
    Feb 2016
    #2
    Checkar av senare
  4. 2
    Checkar av senare
  5. Medlem sedan
    Nov 2015
    #3
    Jag har inte några större invändningar mot dina förslag nedan. Möjligen vill jag lägga till att lite ödmjukhet inför att det är lätt att missförstå åt båda håll är bra.Och att poängen med en dialog inte är att alla är överens på slutet.
  6. 3
    Jag har inte några större invändningar mot dina förslag nedan. Möjligen vill jag lägga till att lite ödmjukhet inför att det är lätt att missförstå åt båda håll är bra.Och att poängen med en dialog inte är att alla är överens på slutet.
  7. Medlem sedan
    Aug 2006
    #4
    Ja fy dig att svara så fel

    Några grejer från mig:

    - Mena det du skriver, men skriv inte allt du menar. En annan variant av "förväxla inte ärlighet med oförskämdhet".

    - Från sändarens sida: utgå inte från att mottagaren är tankeläsare och kan fatta vad du menar utan var så tydlig med det som du kan. Om inte så acceptera åtminstone att mottagaren inte förstår...

    - Från mottagarens sida: Läs inte mellan raderna, utgå från att det som skrivs är vad som menas och om det känns tveksamt eller orimligt: fråga. Utgå inte från att det menas nåt helt annat.

    - Inbilla dig inte att alla personer som gått igenom samma sak därför har samma åsikt om saker och ting. "Så tycker du bara för att du inte varit med om ditten och datten som jag har gjort" är vanligt förekommande men knappast gynnsamt för diskussionen.

    - Känner du att samtalen här tar för mycket energi från dig - ta en paus! I stället för att försöka forma och ändra andra, det tömmer energireserven ännu mer.

    - Ta ansvar för ditt eget skrivande, ditt eget beteende, dina egna val. "Men hon kastade sand på mig först" är inte ens hållbart på förskolegården, än mindre bland vuxna människor.

    - Om du finner ett ämne tråkigt, dumt, fånigt... hoppa över det! Skriv om det du intresserar dig för i stället för att klaga på vad andra skriver om.

    - Ställ inte frågor du inte kan acceptera varierande svar på.

    - Förväxla inte "jag håller inte med" med "du får inte tycka så".

    Nåt ditåt
  8. 4
    Ja fy dig att svara så fel

    Några grejer från mig:

    - Mena det du skriver, men skriv inte allt du menar. En annan variant av "förväxla inte ärlighet med oförskämdhet".

    - Från sändarens sida: utgå inte från att mottagaren är tankeläsare och kan fatta vad du menar utan var så tydlig med det som du kan. Om inte så acceptera åtminstone att mottagaren inte förstår...

    - Från mottagarens sida: Läs inte mellan raderna, utgå från att det som skrivs är vad som menas och om det känns tveksamt eller orimligt: fråga. Utgå inte från att det menas nåt helt annat.

    - Inbilla dig inte att alla personer som gått igenom samma sak därför har samma åsikt om saker och ting. "Så tycker du bara för att du inte varit med om ditten och datten som jag har gjort" är vanligt förekommande men knappast gynnsamt för diskussionen.

    - Känner du att samtalen här tar för mycket energi från dig - ta en paus! I stället för att försöka forma och ändra andra, det tömmer energireserven ännu mer.

    - Ta ansvar för ditt eget skrivande, ditt eget beteende, dina egna val. "Men hon kastade sand på mig först" är inte ens hållbart på förskolegården, än mindre bland vuxna människor.

    - Om du finner ett ämne tråkigt, dumt, fånigt... hoppa över det! Skriv om det du intresserar dig för i stället för att klaga på vad andra skriver om.

    - Ställ inte frågor du inte kan acceptera varierande svar på.

    - Förväxla inte "jag håller inte med" med "du får inte tycka så".

    Nåt ditåt
  9. Medlem sedan
    Aug 2006
    #5
    Ja visst är det lätt att missförstå. Det kan man nästan aldrig gardera sig emot. Men man kan öka resp minska risken

    Nej precis, det är inte poängen. "Det är inte lönt vi diskuterar detta för vi kommer alltid tycka olika". Hmm, ja?
  10. 5
    Ja visst är det lätt att missförstå. Det kan man nästan aldrig gardera sig emot. Men man kan öka resp minska risken

    Nej precis, det är inte poängen. "Det är inte lönt vi diskuterar detta för vi kommer alltid tycka olika". Hmm, ja?
  11. Medlem sedan
    Aug 2011
    #6
    Om jag skulle skriva ett svar så skulle det bli ungefär de här punkterna. Så jag håller bara med här.
  12. 6
    Om jag skulle skriva ett svar så skulle det bli ungefär de här punkterna. Så jag håller bara med här.
  13. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #7

    Rimliga punkter

    Det enda jag skulle kunna tänka mig att lägga till är att om det någon skriver kan tänkas tolkas på två sätt bidrar det till ett gott klimat att man utgår från den mer positiva tolkningen.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  14. 7
    Rimliga punkter Det enda jag skulle kunna tänka mig att lägga till är att om det någon skriver kan tänkas tolkas på två sätt bidrar det till ett gott klimat att man utgår från den mer positiva tolkningen.
  15. Medlem sedan
    Feb 2016
    #8
    Sant. Missförstånd kan ske. Att känna sig kränkt och elakt bemött så fort det sker känns inte sunt
  16. 8
    Sant. Missförstånd kan ske. Att känna sig kränkt och elakt bemött så fort det sker känns inte sunt
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar