Tips på bok till bokklubb
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Apr 2008
    #1

    Tips på bok till bokklubb

    Jag ligger lite efter plan, om man säger så. Alla utrivna recensioner, inte har jag hunnit titta på dem.

    Så då frågar jag er istället Vad ska jag välja för bok till bokklubben? det är min tur att välja. Det ska vara på svenska , den ska finnas i pocket, jag vill att det är skönlitteratur. Den får inte heller vara för tjock och tungläst. Och det vore roligt om den var lite aktuell på något sätt. Jag skulle valt århundradets kärlekskrig om den funnits i pocket , tror jag.
    Och så får den ju gärna vara bra

    Nå, har ni några bra tips?
  2. 1
    Tips på bok till bokklubb Jag ligger lite efter plan, om man säger så. Alla utrivna recensioner, inte har jag hunnit titta på dem.

    Så då frågar jag er istället Vad ska jag välja för bok till bokklubben? det är min tur att välja. Det ska vara på svenska , den ska finnas i pocket, jag vill att det är skönlitteratur. Den får inte heller vara för tjock och tungläst. Och det vore roligt om den var lite aktuell på något sätt. Jag skulle valt århundradets kärlekskrig om den funnits i pocket , tror jag.
    Och så får den ju gärna vara bra

    Nå, har ni några bra tips?
  3. Medlem sedan
    Apr 2008
    #2
    Jag går och lägger mej nu, men svarar i morgon, om det är OK
  4. 2
    Jag går och lägger mej nu, men svarar i morgon, om det är OK
  5. ÅJ67 m 3 kidz
    #3
    Jag fick två böcker av Marilynne Robinson (Lila och Gilead) i morsdagspresent men har inte läst dem än men det var en ny författare för mig. Av baksidorna att döma så handlar det om olika människoöden.
  6. 3
    Jag fick två böcker av Marilynne Robinson (Lila och Gilead) i morsdagspresent men har inte läst dem än men det var en ny författare för mig. Av baksidorna att döma så handlar det om olika människoöden.
  7. Medlem sedan
    Jan 2004
    #4
    Vi ska läsa Öppnas i händelse av min död av Liane Moriarty nu i vår bokcirkel. Den ska vara utläst till mitten av augusti så jag har inte börjat än och kan alltså inte ge nån åsikt om boken,,,,mer än att den låter intressant när man läser baksidetexten

    Den senaste boken vi läste var "Vinterkriget" (minns ej författaren) och åsikten om den är att den kan nu strunta i
  8. 4
    Vi ska läsa Öppnas i händelse av min död av Liane Moriarty nu i vår bokcirkel. Den ska vara utläst till mitten av augusti så jag har inte börjat än och kan alltså inte ge nån åsikt om boken,,,,mer än att den låter intressant när man läser baksidetexten

    Den senaste boken vi läste var "Vinterkriget" (minns ej författaren) och åsikten om den är att den kan nu strunta i
  9. Medlem sedan
    Aug 2010
    #5
    "Barnet från ingenstans" av Kari Rosvall. Den är lättläst, verklighetsbaserad, spännande och så himla tragisk eftersom den är tagen ur vår egna historia.

    Kari är ett av barnen som "föddes upp" av Hitler och först vid 64 års ålder fick veta om sin härkomst. Hon var ett av de "Ariska" barnen som skulle framföra en blond och blåögd värld.

    En gripande bok och så värd att läsa!
  10. 5
    "Barnet från ingenstans" av Kari Rosvall. Den är lättläst, verklighetsbaserad, spännande och så himla tragisk eftersom den är tagen ur vår egna historia.

    Kari är ett av barnen som "föddes upp" av Hitler och först vid 64 års ålder fick veta om sin härkomst. Hon var ett av de "Ariska" barnen som skulle framföra en blond och blåögd värld.

    En gripande bok och så värd att läsa!
  11. Medlem sedan
    Apr 2008
    #6
    Är hon från Norge? Jag har nog sett en intervju med henne, helt bisarrt tragiskt hur små barn behandlats.
    Tack för tippset
  12. 6
    Är hon från Norge? Jag har nog sett en intervju med henne, helt bisarrt tragiskt hur små barn behandlats.
    Tack för tippset
  13. Medlem sedan
    Apr 2008
    #7
    Det låter spännande. du tror inte den är för melodramatiskt?

    Vinterkriget, jag tänkte först att det vara Väinö Linna, men den jag tänker på heter nog Okänd soldat. Och det är för tungt och tjockt för mina bokklubbskamrater just nu, tror jag.
    Men nu hittade jag något av Philip Teir, den sak jag nog hoppa över.

    Tack för tips!
  14. 7
    Det låter spännande. du tror inte den är för melodramatiskt?

    Vinterkriget, jag tänkte först att det vara Väinö Linna, men den jag tänker på heter nog Okänd soldat. Och det är för tungt och tjockt för mina bokklubbskamrater just nu, tror jag.
    Men nu hittade jag något av Philip Teir, den sak jag nog hoppa över.

    Tack för tips!
  15. Medlem sedan
    Apr 2008
    #8
    Människoöden är spännande, tack för tippps!
  16. 8
    Människoöden är spännande, tack för tippps!
  17. Medlem sedan
    Nov 2002
    #9
    Bön för Tjernobyl
    av Svetlana Aleksijevitj

    eller:

    Molnfri bombnatt
    av Vibeke Olsson
  18. 9
    Bön för Tjernobyl
    av Svetlana Aleksijevitj

    eller:

    Molnfri bombnatt
    av Vibeke Olsson
  19. Medlem sedan
    Apr 2008
    #10
    Vibeke Olsson gillar jag, allra mest gillar jag Sågverksungen och den serien.

    Svetlana Aleksijevitj borde jag ta i kragen och läsa, men de känns som tunga böcker.

    Tack för tippsen!
  20. 10
    Vibeke Olsson gillar jag, allra mest gillar jag Sågverksungen och den serien.

    Svetlana Aleksijevitj borde jag ta i kragen och läsa, men de känns som tunga böcker.

    Tack för tippsen!
  21. Medlem sedan
    Apr 2001
    #11
    Jag heter inte Miriam av Maj-Gull Axelsson var ju vrickat bra, men den har nog de flesta bokcirklar redan betat av. Trilogin om Barnmorskan i East End (Jennifer Worth) ska jag läsa i sommar. De har några år på nacken så de borde finnas i pocket.
  22. 11
    Jag heter inte Miriam av Maj-Gull Axelsson var ju vrickat bra, men den har nog de flesta bokcirklar redan betat av. Trilogin om Barnmorskan i East End (Jennifer Worth) ska jag läsa i sommar. De har några år på nacken så de borde finnas i pocket.
  23. Medlem sedan
    Nov 2002
    #12
    Svetlanas böcker är inte alls tunga, är mer som berättelser från människor än tung litteratur.

    Ja, visst är böckerna om Bricken bra.
  24. 12
    Svetlanas böcker är inte alls tunga, är mer som berättelser från människor än tung litteratur.

    Ja, visst är böckerna om Bricken bra.
  25. Medlem sedan
    Apr 2008
    #13
    Barnmorskan i East End har ajg sett på Tv, så jag vill ha något annat.
    Men Jag heter inte Miriam, det var ett bra tipps
  26. 13
    Barnmorskan i East End har ajg sett på Tv, så jag vill ha något annat.
    Men Jag heter inte Miriam, det var ett bra tipps
  27. Medlem sedan
    Jan 2004
    #14
    Just Teir, så hette han. Ja hoppa över den, den är skitdålig på ren svenska. Fast vi hade ganska spännande diskussion kring boken, till och med den av oss som inte hade hunnit läsa den
    Ingen aning om vår aktuella bok är melodramatisk,,,ska bli spännande att se
  28. 14
    Just Teir, så hette han. Ja hoppa över den, den är skitdålig på ren svenska. Fast vi hade ganska spännande diskussion kring boken, till och med den av oss som inte hade hunnit läsa den
    Ingen aning om vår aktuella bok är melodramatisk,,,ska bli spännande att se
  29. Medlem sedan
    Apr 2008
    #15
    ja, det är inte alltid de bästa böckerna ger de bästa diskussionerna.

    vår bokklubb är ju inte av det mer ambitiösa slaget heller, väljer jag en för tung bok kommer ingen att läsa den. och några diskussioner om världspolitiken eller människan väsen blir det knappast heller. Fast trevligt har vi
  30. 15
    ja, det är inte alltid de bästa böckerna ger de bästa diskussionerna.

    vår bokklubb är ju inte av det mer ambitiösa slaget heller, väljer jag en för tung bok kommer ingen att läsa den. och några diskussioner om världspolitiken eller människan väsen blir det knappast heller. Fast trevligt har vi
  31. Medlem sedan
    Jun 2004
    #16
    Vi måste tala om Kevin av Lionel Shriver.
  32. 16
    Vi måste tala om Kevin av Lionel Shriver.
  33. Medlem sedan
    Apr 2008
    #17
    Det verkar vara en väldigt bra bok. Jag lägger den på listan över böcker jag själv vill läsa, men är nog ute efter något inte fullt så mörkt.
  34. 17
    Det verkar vara en väldigt bra bok. Jag lägger den på listan över böcker jag själv vill läsa, men är nog ute efter något inte fullt så mörkt.
  35. Medlem sedan
    Apr 2008
    #18
    Har någon läst flickvännen / karolina ramqvist?
    Vi har haft många manliga författare, och flera amerikaner på rad, tänkte att en aktuell svensk kvinnlig författare kunde vara bra balans. Men är den bra?

    Fast Allis tips lockar också., liksom Marilynn Robinsson

    en del av de andra böckerna kan jag tänka mej till min egen sommarläsning
  36. 18
    Har någon läst flickvännen / karolina ramqvist?
    Vi har haft många manliga författare, och flera amerikaner på rad, tänkte att en aktuell svensk kvinnlig författare kunde vara bra balans. Men är den bra?

    Fast Allis tips lockar också., liksom Marilynn Robinsson

    en del av de andra böckerna kan jag tänka mej till min egen sommarläsning
  37. Medlem sedan
    Jan 2004
    #19
    Vi läser det som väljs,,,vi turas ju om att välja. Alla läser inte alltid den bok som är aktuell, men då beror det på att livet i övrigt varit lite för mycket, inte för att nån bok känts tung eller så.
    Men vi har sagt att det ska vara skönlitteratur, att den ska finnas på svenska och helst på pocket.
  38. 19
    Vi läser det som väljs,,,vi turas ju om att välja. Alla läser inte alltid den bok som är aktuell, men då beror det på att livet i övrigt varit lite för mycket, inte för att nån bok känts tung eller så.
    Men vi har sagt att det ska vara skönlitteratur, att den ska finnas på svenska och helst på pocket.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar