Okej, blond...är bara förnamnet.
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Oct 2015
    #1

    Okej, blond...är bara förnamnet.

    Men det finns alltså friskolor som är knutna till religioner?

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23067198.ab
  2. 1
    Okej, blond...är bara förnamnet. Men det finns alltså friskolor som är knutna till religioner?

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23067198.ab
  3. Medlem sedan
    Apr 2001
    #2
    En sextio, sjuttio stycken om jag inte minns fel. Majoriteten kristna.
    unlearn
  4. 2
    En sextio, sjuttio stycken om jag inte minns fel. Majoriteten kristna.
  5. Medlem sedan
    Oct 2015
    #3
    Ja, jag läste på nu. Trodde skolan skulle vara fri från religion. Men, tydligen inte friskolor. Skrämmande.
  6. 3
    Ja, jag läste på nu. Trodde skolan skulle vara fri från religion. Men, tydligen inte friskolor. Skrämmande.
  7. Medlem sedan
    Apr 2001
    #4
    Debatten om de konfessionella friskolorna dyker upp med jämna mellanrum tycker jag mig se. Ibland blandar folk ihop waldorf med dessa och då brukar jag känna mig lite trött.
  8. 4
    Debatten om de konfessionella friskolorna dyker upp med jämna mellanrum tycker jag mig se. Ibland blandar folk ihop waldorf med dessa och då brukar jag känna mig lite trött.
  9. Medlem sedan
    Oct 2015
    #5
    Det är skillnad på pedagogik och religion.

    Har aldrig funderat på friskolor åt mina barn, litar på staten liksom. :P

    Därför kände jag inte till att man tydligen kan välja att tvinga in barn i en religion.
  10. 5
    Det är skillnad på pedagogik och religion.

    Har aldrig funderat på friskolor åt mina barn, litar på staten liksom. :P

    Därför kände jag inte till att man tydligen kan välja att tvinga in barn i en religion.
  11. Medlem sedan
    Apr 2008
    #6
    Tja, vi tvingar ju in dem i religion när vi firar jul och påsk också.

    Alla skolor ska följa Skollagen och läroplanen, och skolverket åker och kontrollerar det ibland. Men sedan kan skolorna ha olika profil, som att de utöver läroplanens ärmen har undervining i en religion, i idrott, eller i något språk och kultur. Samiska, judisk skola, franska skolan , engelska skolor, kristna av olika slag eller islamsk
  12. 6
    Tja, vi tvingar ju in dem i religion när vi firar jul och påsk också.

    Alla skolor ska följa Skollagen och läroplanen, och skolverket åker och kontrollerar det ibland. Men sedan kan skolorna ha olika profil, som att de utöver läroplanens ärmen har undervining i en religion, i idrott, eller i något språk och kultur. Samiska, judisk skola, franska skolan , engelska skolor, kristna av olika slag eller islamsk
  13. Medlem sedan
    Nov 2007
    #7
    Den är fortfarande fri då man deltar i de religösa lektionerna "utanför skoltid" och frivilligt.
    Nu kan jag iofs bara tala för de kristna skolorna på min ort.
    Där finns flera icketroende familjer på skolan i mitt område.

    Givetvis har de en del inslag av religion u-form av att leva efter den gyllene regeln och liknande, fast det borde eftersträvas på lite fler ställen kan jag tycka.
  14. 7
    Den är fortfarande fri då man deltar i de religösa lektionerna "utanför skoltid" och frivilligt.
    Nu kan jag iofs bara tala för de kristna skolorna på min ort.
    Där finns flera icketroende familjer på skolan i mitt område.

    Givetvis har de en del inslag av religion u-form av att leva efter den gyllene regeln och liknande, fast det borde eftersträvas på lite fler ställen kan jag tycka.
  15. Medlem sedan
    Oct 2015
    #8
    Det finns en hel del och inte bara till islam som många verkar tro
  16. 8
    Det finns en hel del och inte bara till islam som många verkar tro
  17. Medlem sedan
    Oct 2015
    #9
    Inte fri från religion. Däremot konfessionsfri och religionsneutral i de obligatoriska delarna.
  18. 9
    Inte fri från religion. Däremot konfessionsfri och religionsneutral i de obligatoriska delarna.
  19. Medlem sedan
    Oct 2015
    #10
    Språk är inget problem anser jag. Inte heller idrott, jo rent känslomässigt är det problem för just mig. Men inte teoretiskt.

    Religion är dock problem tycker jag om skolan ägnar sig åt. Så, ja, kristendom, judendom, whatever är inte ok i skolan. Då är jag ändå för religion som sådan. Samt att jag tycker det är jättebra man kan fira på många sätt i familjen.

    Men, inte skolan. Eller, jag har inget emot att ha festliga saker i skolan heller som grundar sig i religion.

    Nu vt jag inget om vad judiska skolan tex ägnar sig åt utöver skolplanen, det kanske bara är festligheter?
  20. 10
    Språk är inget problem anser jag. Inte heller idrott, jo rent känslomässigt är det problem för just mig. Men inte teoretiskt.

    Religion är dock problem tycker jag om skolan ägnar sig åt. Så, ja, kristendom, judendom, whatever är inte ok i skolan. Då är jag ändå för religion som sådan. Samt att jag tycker det är jättebra man kan fira på många sätt i familjen.

    Men, inte skolan. Eller, jag har inget emot att ha festliga saker i skolan heller som grundar sig i religion.

    Nu vt jag inget om vad judiska skolan tex ägnar sig åt utöver skolplanen, det kanske bara är festligheter?
  21. Medlem sedan
    Oct 2015
    #11
    Ja, är det riktigt frivilligt, och inte "frivilligt" så är det ju inte samma problem. Men, det bästa vore ju då att det fanns at välja mellan de frivilliga religiösa inslagen.

    Nej, jag har inget emot att man lär barn att hantera varandra respektfullt. Men, att lära ut det som en form av sanning sprungen ur någon "gud", nej det hör ej hemma i skolan.
  22. 11
    Ja, är det riktigt frivilligt, och inte "frivilligt" så är det ju inte samma problem. Men, det bästa vore ju då att det fanns at välja mellan de frivilliga religiösa inslagen.

    Nej, jag har inget emot att man lär barn att hantera varandra respektfullt. Men, att lära ut det som en form av sanning sprungen ur någon "gud", nej det hör ej hemma i skolan.
  23. Medlem sedan
    Oct 2015
    #12
    Ja, klart man måste få allmänbildning i skolan. Annat vore ju tokigt. Men, just om de framhåller något som sanning. Som tex att Jesus är en guds son.....
  24. 12
    Ja, klart man måste få allmänbildning i skolan. Annat vore ju tokigt. Men, just om de framhåller något som sanning. Som tex att Jesus är en guds son.....
  25. Medlem sedan
    Oct 2015
    #13
    Vadå bara till Islam? Artikeln handlade om en muslimsk skola.

    Är väl inte detsamma som att många verkar tro det är bara Islamska skolor som finns?
  26. 13
    Vadå bara till Islam? Artikeln handlade om en muslimsk skola.

    Är väl inte detsamma som att många verkar tro det är bara Islamska skolor som finns?
  27. Medlem sedan
    Oct 2015
    #14
    Artikeln handlade om en skola som brann. Som var uttalat muslimsk. Så, i artikeln var det branden som var nyheten.

    Min TS kom sig av att jag trodde inte det kunde finns religiösa friskolor i Sverige, oavsett religion.
  28. 14
    Artikeln handlade om en skola som brann. Som var uttalat muslimsk. Så, i artikeln var det branden som var nyheten.

    Min TS kom sig av att jag trodde inte det kunde finns religiösa friskolor i Sverige, oavsett religion.
  29. Medlem sedan
    Nov 2007
    #15
    Ja det är frivilligt fast om merparten av eleverna är troende kanske man ändå känner ett tvång att hoppa på bibelskolan.
    De får absolut inte blanda in något gudsnack på skoltid om det inte ingår i den vanliga läroplanen.
  30. 15
    Ja det är frivilligt fast om merparten av eleverna är troende kanske man ändå känner ett tvång att hoppa på bibelskolan.
    De får absolut inte blanda in något gudsnack på skoltid om det inte ingår i den vanliga läroplanen.
  31. Medlem sedan
    Oct 2015
    #16
    Ja, kanske någon eller de flesta känner grupptvånget.
  32. 16
    Ja, kanske någon eller de flesta känner grupptvånget.
  33. Medlem sedan
    Oct 2015
    #17
    Jag vet vad artikeln handlar om. Mitt svar står kvar.
  34. 17
    Jag vet vad artikeln handlar om. Mitt svar står kvar.
  35. Medlem sedan
    Oct 2015
    #18
    Ja, vet du alltså folk som tror att det bara finns skolor där man lär ut islam?
  36. 18
    Ja, vet du alltså folk som tror att det bara finns skolor där man lär ut islam?
  37. Medlem sedan
    Oct 2015
    #19
    Som när de tänker "religiös friskola" tänker islam, ja.
  38. 19
    Som när de tänker "religiös friskola" tänker islam, ja.
  39. Medlem sedan
    Oct 2015
    #20
    Men, hur vet du det?
  40. 20
    Men, hur vet du det?
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar