Vågar ni plocka svamp?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Mar 2003
    #1

    Vågar ni plocka svamp?

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23266926.ab (förgiftninstillbud)

    Vilken mardröm att omedvetet förgifta en vän..Är kontrollfreak så här äts endast kantarell och stolt fjällskivling. Är dock uppvuxen i en familj där man plockade det som var ätbart.
    Vilka svampar plockar och äter ni?
  2. 1
    Vågar ni plocka svamp? http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23266926.ab (förgiftninstillbud)

    Vilken mardröm att omedvetet förgifta en vän..Är kontrollfreak så här äts endast kantarell och stolt fjällskivling. Är dock uppvuxen i en familj där man plockade det som var ätbart.
    Vilka svampar plockar och äter ni?
  3. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #2

    Plockar inte svamp

    Om jag gjorde det skulle jag nog enbart våga mig på kantareller och stolt fjällskivling. Möjligen fingersvamp också. Annars väntar jag på att de skall komma på hur man odlar kantareller i stor skala så att de blir billiga i affären...

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  4. 2
    Plockar inte svamp Om jag gjorde det skulle jag nog enbart våga mig på kantareller och stolt fjällskivling. Möjligen fingersvamp också. Annars väntar jag på att de skall komma på hur man odlar kantareller i stor skala så att de blir billiga i affären...
  5. Medlem sedan
    Mar 2003
    #3
    Får man fråga varför? Är ju hur trevligt som helst att gå i skog och mark
  6. 3
    Får man fråga varför? Är ju hur trevligt som helst att gå i skog och mark
  7. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #4

    Visst är det det

    Däremot bryr jag mig inte om att gå i skogen med en svampkorg i handen. Föredrar att antingen inte ha något alls med mig eller en ryggsäck med litet dricka och matsäck.

    Jag känner inte till några kantarellställen, hade jag gjort det kanske det hade varit en annan sak. Kanske...

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  8. 4
    Visst är det det Däremot bryr jag mig inte om att gå i skogen med en svampkorg i handen. Föredrar att antingen inte ha något alls med mig eller en ryggsäck med litet dricka och matsäck.

    Jag känner inte till några kantarellställen, hade jag gjort det kanske det hade varit en annan sak. Kanske...
  9. Medlem sedan
    May 2004
    #5

    Ha ha nä jag..

    går ju knappt aldrig ut och är aldrig i närheten ens av en skog, dessutom känner jag inte till en endaste svamp så det är nog inget jag ska börja med heller.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  10. 5
    Ha ha nä jag.. går ju knappt aldrig ut och är aldrig i närheten ens av en skog, dessutom känner jag inte till en endaste svamp så det är nog inget jag ska börja med heller.
  11. Medlem sedan
    Aug 2013
    #6
    Det var väl några decennier sedan jag plockade svamp senast.
  12. 6
    Det var väl några decennier sedan jag plockade svamp senast.
  13. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #7

    Försöker du påstå....

    ...att det är långt till skogen från någon plats i Småland?

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  14. 7
    Försöker du påstå.... ...att det är långt till skogen från någon plats i Småland?
  15. Pyssling
    #8
    Nej jag plockar aldrig svamp, den enda svamp jag känner igen är kantarell och jag hittade aldrig några såna de gånger jag provade, men det är säkert 25 år sen sist.

    Jag äter helst inte svamp som andra plockat heller, även om de är säkra på att det är ätliga svampar. Just in case.

    Min pappa plockar all möjlig svamp som är ätlig och så var det när jag växte upp också, Han vill ofta ge oss av det han hittat men jag tackar alltid nej förutom till kantareller. Vill inte riskera att få i mig något giftigt.
    (När vi var små åt jag av svampen pappa plockade, det här har kommit på senare år)
  16. 8
    Nej jag plockar aldrig svamp, den enda svamp jag känner igen är kantarell och jag hittade aldrig några såna de gånger jag provade, men det är säkert 25 år sen sist.

    Jag äter helst inte svamp som andra plockat heller, även om de är säkra på att det är ätliga svampar. Just in case.

    Min pappa plockar all möjlig svamp som är ätlig och så var det när jag växte upp också, Han vill ofta ge oss av det han hittat men jag tackar alltid nej förutom till kantareller. Vill inte riskera att få i mig något giftigt.
    (När vi var små åt jag av svampen pappa plockade, det här har kommit på senare år)
  17. Medlem sedan
    May 2004
    #9

    Hehe nä jag har...

    nog bara 150 m men jag lämnar ju aldrig huset mer än när jag är tvingad att åka till jobbet.

    Fast jag har nog knappt aldrig varit i någon skog i hela mitt liv. Jag har inget intresse alls av att vistas där.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  18. 9
    Hehe nä jag har... nog bara 150 m men jag lämnar ju aldrig huset mer än när jag är tvingad att åka till jobbet.

    Fast jag har nog knappt aldrig varit i någon skog i hela mitt liv. Jag har inget intresse alls av att vistas där.
  19. Medlem sedan
    Dec 2005
    #10
    Jag är inte särskilt förtjust i svamp men är uppväxt i en familj där allt plockades. Murklor förvälldes i timtal osv. Jag kan en del själv som hänger med från barndomen.

    Har en mykolog i släkten, han var morfars farbror och har varit död ett bra tag såklart men man stöter på namnet ibland om man är i svampvärlden. Jag är helt övertygad om att han hade högfungerande autism med specialintresset svamp.
  20. 10
    Jag är inte särskilt förtjust i svamp men är uppväxt i en familj där allt plockades. Murklor förvälldes i timtal osv. Jag kan en del själv som hänger med från barndomen.

    Har en mykolog i släkten, han var morfars farbror och har varit död ett bra tag såklart men man stöter på namnet ibland om man är i svampvärlden. Jag är helt övertygad om att han hade högfungerande autism med specialintresset svamp.
  21. Medlem sedan
    May 2004
    #11

    Funderar: det där med att plocka...

    svamp, bär, frukt osv är det inte en utdöende kvarleva från fattigmanssverige då allt skulle tas tillvara på. Idag är sånt hyggligt överkomligt att köpa istället för att slava i skogen.

    Förutom några enstaka svennar som ägnar sig åt sånt så ser man invandrare som lägger stort krut på det. De har det väl med sig det i kroppen ett tag i alla fall tills de blir lika bekväma med.

    Bara en simpel spåning.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  22. 11
    Funderar: det där med att plocka... svamp, bär, frukt osv är det inte en utdöende kvarleva från fattigmanssverige då allt skulle tas tillvara på. Idag är sånt hyggligt överkomligt att köpa istället för att slava i skogen.

    Förutom några enstaka svennar som ägnar sig åt sånt så ser man invandrare som lägger stort krut på det. De har det väl med sig det i kroppen ett tag i alla fall tills de blir lika bekväma med.

    Bara en simpel spåning.
  23. Medlem sedan
    Dec 2005
    #12
    Har du inte ens fotsvamp?
  24. 12
    Har du inte ens fotsvamp?
  25. Medlem sedan
    Dec 2005
    #13
    Jag uppskattar verkligen att plocka bär, koka egen sylt osv. Men jag är inte heller med i den nya svängen alls Och käkar varken sushi, pulled pork eller ägnar mig åt pokemon go.
    Men jag är väl lite störd
  26. 13
    Jag uppskattar verkligen att plocka bär, koka egen sylt osv. Men jag är inte heller med i den nya svängen alls Och käkar varken sushi, pulled pork eller ägnar mig åt pokemon go.
    Men jag är väl lite störd
  27. Medlem sedan
    Apr 2001
    #14
    Min mamma har lärt mig en himla massa om svampar men de enda vi egentligen plockar är kantareller och trattkantareller. En del soppar också och taggsvampar ibland men de tycker vi båda är för trista att äta.

    Alltså det blir ju flera hundra liter varenda år så det mesta ger vi bort. Svampplockning i sig har nog mer med lyckan att alls hitta dem. Och lulla runt i skogen.
  28. 14
    Min mamma har lärt mig en himla massa om svampar men de enda vi egentligen plockar är kantareller och trattkantareller. En del soppar också och taggsvampar ibland men de tycker vi båda är för trista att äta.

    Alltså det blir ju flera hundra liter varenda år så det mesta ger vi bort. Svampplockning i sig har nog mer med lyckan att alls hitta dem. Och lulla runt i skogen.
  29. Medlem sedan
    Sep 2003
    #15
    Plockar inte svamp är väldigt rädd för att göra fel. Bekant till mina föräldrar blev förgiftad, så han behövde ny njure. På Sahlgrenskas transplantationsenhet fanns det tydligen förr en uppmaning om "Ät inte svamp".
    Däremot plockar vi hallon och björnbär.
  30. 15
    Plockar inte svamp är väldigt rädd för att göra fel. Bekant till mina föräldrar blev förgiftad, så han behövde ny njure. På Sahlgrenskas transplantationsenhet fanns det tydligen förr en uppmaning om "Ät inte svamp".
    Däremot plockar vi hallon och björnbär.
  31. Medlem sedan
    Oct 2015
    #16
    Endast gula kantareller.
  32. 16
    Endast gula kantareller.
  33. Medlem sedan
    Oct 2015
    #17
    Jag plockar gärna lingon, åkerbär, hjortron, blåbär och hallon i skogen. Är uppvuxen långt norrut. Där hittar man massor av dylikt. Men svamp, det plockade inte folk däruppe. Men lärt mig plocka gula kantareller härnere i söder! Svampplockning är nymodigheter för mig.

    Dock käkar jag sushi, pulled pork mycket gärna. Gör även själv sånt. Men att tillaga fisk eller fläskkött är något jag vuxit upp med. Bra metoderna som ändrats. Typ.

    Pokemon tycker jag verkar kul, men orkar inte dra mig ut på stan.....ännu iaf.
  34. 17
    Jag plockar gärna lingon, åkerbär, hjortron, blåbär och hallon i skogen. Är uppvuxen långt norrut. Där hittar man massor av dylikt. Men svamp, det plockade inte folk däruppe. Men lärt mig plocka gula kantareller härnere i söder! Svampplockning är nymodigheter för mig.

    Dock käkar jag sushi, pulled pork mycket gärna. Gör även själv sånt. Men att tillaga fisk eller fläskkött är något jag vuxit upp med. Bra metoderna som ändrats. Typ.

    Pokemon tycker jag verkar kul, men orkar inte dra mig ut på stan.....ännu iaf.
  35. Medlem sedan
    May 2004
    #18

    Haha jo jag har...

    svamp överallt där man kan ha det på kroppen typ.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  36. 18
    Haha jo jag har... svamp överallt där man kan ha det på kroppen typ.
  37. Medlem sedan
    Aug 2013
    #19
    Låter väldigt ostört i mina öron.
  38. 19
    Låter väldigt ostört i mina öron.
  39. Medlem sedan
    Jun 2004
    #20
    nej, kantareller hade jag vågat. Plockade äggsvamp & bläcksvamp som barn.
  40. 20
    nej, kantareller hade jag vågat. Plockade äggsvamp & bläcksvamp som barn.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar