Blodgivning, fråga
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    May 2004
    #1

    Blodgivning, fråga

    Var iväg idag och gav blod.
    Gav blod för nästan 15 år sedan men slutade, varför vet jag inte riktigt, men nu i år har jag börjat igen. Vill ge då jag kan, är lättstucken och vet att det räddar liv, maken hade inte levat om han inte fått blod, väldigt mycket blod.

    Är Du blodgivare?
    Varför ger Du blod?
    Hur länge har Du gett blod?
    Om inte varför ger Du inte blod?
    Andra åsikter om blodgivning?
  2. 1
    Blodgivning, fråga Var iväg idag och gav blod.
    Gav blod för nästan 15 år sedan men slutade, varför vet jag inte riktigt, men nu i år har jag börjat igen. Vill ge då jag kan, är lättstucken och vet att det räddar liv, maken hade inte levat om han inte fått blod, väldigt mycket blod.

    Är Du blodgivare?
    Varför ger Du blod?
    Hur länge har Du gett blod?
    Om inte varför ger Du inte blod?
    Andra åsikter om blodgivning?
  3. Medlem sedan
    Feb 2000
    #2
    Är Du blodgivare?
    - Nej, har dock varit plasmagivare.

    Varför ger Du blod?
    -

    Hur länge har Du gett blod?
    -

    Om inte varför ger Du inte blod?
    - Jag skulle gärna göra det, men jag fick sluta med plasmagivningen pga att jag har blodådror som inte håller för det. De få gånger jag har behövt få en nål i mina ådror efter plasmaåren har det varit mycket svårt. Så tyvärr går det inte så bra.

    Andra åsikter om blodgivning?
    - Lite ledsamt att det inte fungerar bra för mig. Det är viktigt så jag hoppas att t ex Aftonbladets kampanj drar in fler blodgivare.
  4. 2
    Är Du blodgivare?
    - Nej, har dock varit plasmagivare.

    Varför ger Du blod?
    -

    Hur länge har Du gett blod?
    -

    Om inte varför ger Du inte blod?
    - Jag skulle gärna göra det, men jag fick sluta med plasmagivningen pga att jag har blodådror som inte håller för det. De få gånger jag har behövt få en nål i mina ådror efter plasmaåren har det varit mycket svårt. Så tyvärr går det inte så bra.

    Andra åsikter om blodgivning?
    - Lite ledsamt att det inte fungerar bra för mig. Det är viktigt så jag hoppas att t ex Aftonbladets kampanj drar in fler blodgivare.
  5. Medlem sedan
    May 2004
    #3
    Tråkigt att det inte fungerar för dig, men bra att du har varit.
    För mig är det tvärt om jag är extremt lättstucken i båda armarna, brukar vara "övningsobjekt" när det behövs någon att sticka för nya som ska lära sig.
  6. 3
    Tråkigt att det inte fungerar för dig, men bra att du har varit.
    För mig är det tvärt om jag är extremt lättstucken i båda armarna, brukar vara "övningsobjekt" när det behövs någon att sticka för nya som ska lära sig.
  7. Medlem sedan
    Aug 2011
    #4
    Är Du blodgivare?
    - Nej
    Varför ger Du blod?
    - Pass
    Hur länge har Du gett blod?
    - Pass
    Om inte varför ger Du inte blod?
    - Jag vet faktiskt inte, jag har alltid haft för mig att jag inte KAN göra det av någon anledning? Men nu kan jag inte komma på varför det skulle ha varit
    Men kanske vill de inte ha mitt blod eftersom jag inte är frisk och kry (dock inga blodsjukdomar eller så). Jag kanske ska fråga på vårdcentralen?
    Jag är dessutom extremt svårstucken, har alltid varit. Men visst _går_ det om det är en bra dag och någon duktig som sticker .

    Andra åsikter om blodgivning?
    - Klart att man borde ge blod om man kan.
  8. 4
    Är Du blodgivare?
    - Nej
    Varför ger Du blod?
    - Pass
    Hur länge har Du gett blod?
    - Pass
    Om inte varför ger Du inte blod?
    - Jag vet faktiskt inte, jag har alltid haft för mig att jag inte KAN göra det av någon anledning? Men nu kan jag inte komma på varför det skulle ha varit
    Men kanske vill de inte ha mitt blod eftersom jag inte är frisk och kry (dock inga blodsjukdomar eller så). Jag kanske ska fråga på vårdcentralen?
    Jag är dessutom extremt svårstucken, har alltid varit. Men visst _går_ det om det är en bra dag och någon duktig som sticker .

    Andra åsikter om blodgivning?
    - Klart att man borde ge blod om man kan.
  9. Medlem sedan
    Feb 2000
    #5
    Du låter som min make! Han var också plasmagivare förut, men något blev galet så han fick inte heller fortsätta. Men jag kanske ska påminna honom om att prova igen.
  10. 5
    Du låter som min make! Han var också plasmagivare förut, men något blev galet så han fick inte heller fortsätta. Men jag kanske ska påminna honom om att prova igen.
  11. Medlem sedan
    Jul 2014
    #6
    Är Du blodgivare? - Nej
    Varför ger Du blod? - Gör inte det, ju. :-)
    Hur länge har Du gett blod? - Aldrig
    Om inte varför ger Du inte blod? - Får inte det p.g.a. min klaffreparation i hjärtat.
    Andra åsikter om blodgivning? - ALLA borde ge! SÅ många fler skulle må bra av det.
  12. 6
    Är Du blodgivare? - Nej
    Varför ger Du blod? - Gör inte det, ju. :-)
    Hur länge har Du gett blod? - Aldrig
    Om inte varför ger Du inte blod? - Får inte det p.g.a. min klaffreparation i hjärtat.
    Andra åsikter om blodgivning? - ALLA borde ge! SÅ många fler skulle må bra av det.
  13. Medlem sedan
    Nov 1999
    #7
    Ja, jag är blodgivare och har varit det i ca 5 år. Jag är det för att det är något helt gratis jag kan ge bort, som inte kräver mer av mig än min tid tre gånger per år.
  14. 7
    Ja, jag är blodgivare och har varit det i ca 5 år. Jag är det för att det är något helt gratis jag kan ge bort, som inte kräver mer av mig än min tid tre gånger per år.
  15. Medlem sedan
    May 2004
    #8
    Är man svårstucken kanske man ska spara sig till det verkligen behövs.
  16. 8
    Är man svårstucken kanske man ska spara sig till det verkligen behövs.
  17. Medlem sedan
    May 2004
    #9
    Min make får inte heller ge blod, då även han har hjärtproblem.
  18. 9
    Min make får inte heller ge blod, då även han har hjärtproblem.
  19. Medlem sedan
    May 2004
    #10
    Bra gjort av dig, sedan har man vetskapen om att man kan vara med och rädda liv.
  20. 10
    Bra gjort av dig, sedan har man vetskapen om att man kan vara med och rädda liv.
  21. Medlem sedan
    May 2004
    #11

    Nä inte blodgivare, varför ge...

    bort något som är mitt. Ha ha.

    Tror inte man vill ha mitt whiskyindränkta blod som har cirkulerat i en kropp med så osund leverne.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  22. 11
    Nä inte blodgivare, varför ge... bort något som är mitt. Ha ha.

    Tror inte man vill ha mitt whiskyindränkta blod som har cirkulerat i en kropp med så osund leverne.
  23. Medlem sedan
    Nov 2007
    #12
    Nej jag är inte blodgivare. Jag försökte men blev nekad då mitt järnvärde låg alldeles för högt.
    De testade tre gånger vid olika tidpunkter på dagen men det var lika högt ändå.
  24. 12
    Nej jag är inte blodgivare. Jag försökte men blev nekad då mitt järnvärde låg alldeles för högt.
    De testade tre gånger vid olika tidpunkter på dagen men det var lika högt ändå.
  25. Medlem sedan
    Nov 2015
    #13
    Nej jag är inte blodgivare. Jag kommer inte över gränsen för blodvärde som krävs för att få ge blod.
    Jag tycker att fler borde ge ! Jag tycker också att män som älskar män och lever i långa förhållande ska få ge blod. Så är det inte idag om det inte har ändrats?
  26. 13
    Nej jag är inte blodgivare. Jag kommer inte över gränsen för blodvärde som krävs för att få ge blod.
    Jag tycker att fler borde ge ! Jag tycker också att män som älskar män och lever i långa förhållande ska få ge blod. Så är det inte idag om det inte har ändrats?
  27. Medlem sedan
    Nov 2000
    #14
    Är Du blodgivare?
    * Jag har varit.

    Varför ger Du blod?
    * Tyckte det kändes skönt att kunna hjälpa till, en sån liten gest ifrån mig som kan göra så stor skillnad för någon annan.

    Hur länge har Du gett blod?
    * Det var några år.

    Om inte varför ger Du inte blod?
    * Jag skulle gärna vilja, men jag får inte längre. Även om jag är frisk ifrån min cancer så vill dom inte ha mig.

    Andra åsikter om blodgivning?
    * Alla som kan borde lämna blod!!! Jag jobbar med blodsjukdomar, och jag vet hur viktigt det är och hur mycket som behövs. Och då är vi bara en liten del av sjukvården....
  28. 14
    Är Du blodgivare?
    * Jag har varit.

    Varför ger Du blod?
    * Tyckte det kändes skönt att kunna hjälpa till, en sån liten gest ifrån mig som kan göra så stor skillnad för någon annan.

    Hur länge har Du gett blod?
    * Det var några år.

    Om inte varför ger Du inte blod?
    * Jag skulle gärna vilja, men jag får inte längre. Även om jag är frisk ifrån min cancer så vill dom inte ha mig.

    Andra åsikter om blodgivning?
    * Alla som kan borde lämna blod!!! Jag jobbar med blodsjukdomar, och jag vet hur viktigt det är och hur mycket som behövs. Och då är vi bara en liten del av sjukvården....
  29. Medlem sedan
    Aug 2006
    #15
    Nej jag är inte blodgivare tyvärr. Vill gärna men får inte av hälsoskäl. Det hade annars kännt som en given grej då det är ett enkelt men viktigt sätt att vara solidarisk med andra människor (och även mig själv, jag kan ju också behöva ta emot).
  30. 15
    Nej jag är inte blodgivare tyvärr. Vill gärna men får inte av hälsoskäl. Det hade annars kännt som en given grej då det är ett enkelt men viktigt sätt att vara solidarisk med andra människor (och även mig själv, jag kan ju också behöva ta emot).
  31. Medlem sedan
    Dec 2005
    #16
    Jag är inte blodgivare, har vägt mellan 48 och 51 under mitt vuxna liv och gränsen är 50 kg så det har kännts onödigt att ens börja processen.
  32. 16
    Jag är inte blodgivare, har vägt mellan 48 och 51 under mitt vuxna liv och gränsen är 50 kg så det har kännts onödigt att ens börja processen.
  33. Medlem sedan
    May 2004
    #17
    Tack för alla svar, intressant att höra.
  34. 17
    Tack för alla svar, intressant att höra.
  35. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #18

    Nej

    Jag har försökt, men de gillade inte mitt blodtryck och accepterade mig inte som blodgivare. Nu faller jag snart för åldersstrecket så jag har inte försökt på nytt.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  36. 18
    Nej Jag har försökt, men de gillade inte mitt blodtryck och accepterade mig inte som blodgivare. Nu faller jag snart för åldersstrecket så jag har inte försökt på nytt.
  37. Medlem sedan
    May 2004
    #19

    Men Linnea då...

    du måste äta mera ostbågar.

    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  38. 19
    Men Linnea då... du måste äta mera ostbågar.

  39. Medlem sedan
    Aug 2013
    #20
    Är Du blodgivare?
    * Nej.
    Varför ger Du blod?
    * Se ovan.
    Hur länge har Du gett blod?
    * Se ovan.
    Om inte varför ger Du inte blod?
    * Tidigare accepterade de inte blod från människor som hade psykisk ohälsa. Möjligen har det ändrats idag. Ärligt talat skulle jag ändå uppleva det som obehagligt.
    Andra åsikter om blodgivning?
    * Inga åsikter alls, mer än att det förstås är bra att det finns människor som vill lämna blod.
  40. 20
    Är Du blodgivare?
    * Nej.
    Varför ger Du blod?
    * Se ovan.
    Hur länge har Du gett blod?
    * Se ovan.
    Om inte varför ger Du inte blod?
    * Tidigare accepterade de inte blod från människor som hade psykisk ohälsa. Möjligen har det ändrats idag. Ärligt talat skulle jag ändå uppleva det som obehagligt.
    Andra åsikter om blodgivning?
    * Inga åsikter alls, mer än att det förstås är bra att det finns människor som vill lämna blod.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar