Vikten av att skydda skallen...
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Nov 2003
    #1

    Vikten av att skydda skallen...

    Jag har inte varit här på länge men nu vill jag missionera lite. Sedan ett halvår ungefär har jag cyklat till jobbet i Stockholms innerstad. Det är ungefär 12 km och med elcykel tar det dryga halvtimmen i tant-tempo. Så gjorde jag även i onsdags - men ungefär halvvägs ramlade framhjulet av och jag gjorde en dubbel mollbergare med skruv över styret och ner i asfalten. Huvet, dessbättre med cykelhjälm, före förstås. Trots hjälm fick jag en liten hjärnblödning, ett litet kärl gick sönder innanför den inre hjärnhinnan. Inga trasiga ben men en rejält tilltygad axel, en blåslagen vrist och en massa andra småskador. Två nätter på sjukhus blev det, nu är jag hemma igen men sjukskriven en månad. Sjukt trött. Ont överallt, men ändå rätt oskadd mot hur det kunde ha varit.
    Man vet aldrig vad som kan hända. Jag är inte direkt den risktagande typen, men plötsligt händer det. Så damer och herrar - HA CYKELHJÄLM!!
  2. 1
    Vikten av att skydda skallen... Jag har inte varit här på länge men nu vill jag missionera lite. Sedan ett halvår ungefär har jag cyklat till jobbet i Stockholms innerstad. Det är ungefär 12 km och med elcykel tar det dryga halvtimmen i tant-tempo. Så gjorde jag även i onsdags - men ungefär halvvägs ramlade framhjulet av och jag gjorde en dubbel mollbergare med skruv över styret och ner i asfalten. Huvet, dessbättre med cykelhjälm, före förstås. Trots hjälm fick jag en liten hjärnblödning, ett litet kärl gick sönder innanför den inre hjärnhinnan. Inga trasiga ben men en rejält tilltygad axel, en blåslagen vrist och en massa andra småskador. Två nätter på sjukhus blev det, nu är jag hemma igen men sjukskriven en månad. Sjukt trött. Ont överallt, men ändå rätt oskadd mot hur det kunde ha varit.
    Man vet aldrig vad som kan hända. Jag är inte direkt den risktagande typen, men plötsligt händer det. Så damer och herrar - HA CYKELHJÄLM!!
  3. Medlem sedan
    Aug 2006
    #2
    Väl missionerat!!

    Ruggigt dock Fy bubblan. Krya på dig nu!
  4. 2
    Väl missionerat!!

    Ruggigt dock Fy bubblan. Krya på dig nu!
  5. Medlem sedan
    Nov 2015
    #3
    Läskigt ! Hoppas att du snart repar dig !
  6. 3
    Läskigt ! Hoppas att du snart repar dig !
  7. Medlem sedan
    May 2004
    #4
    Usch, krya på dig!
  8. 4
    Usch, krya på dig!
  9. Medlem sedan
    Jan 2000
    Forumvärd
    #5
    Ja, jag har cykelhjälm. Svågern gjorde något liknande. Klarade sig med en sönderslagen käke och två brutna armar. Men huvudet klarade sig annars (men hjälmen gick sönder).
    Krya på dig. Förresten glöm inte kolla försäkringen som du har med jobbet. Den omfattar även resan till och från arbetet
  10. 5
    Ja, jag har cykelhjälm. Svågern gjorde något liknande. Klarade sig med en sönderslagen käke och två brutna armar. Men huvudet klarade sig annars (men hjälmen gick sönder).
    Krya på dig. Förresten glöm inte kolla försäkringen som du har med jobbet. Den omfattar även resan till och från arbetet
  11. Medlem sedan
    Sep 2003
    #6
    Du har så rätt och vilken tur att du hade hjälm på dig! Hoppas verkligen att du slipper efterverkningar av dina skador.

    Jag har tagit hand om tillräckligt många mosade huvuden på mitt arbete för att utan att tveka bära hjälm när jag cyklar. De flesta cykelolyckor är just som din - singelolyckor där man kört på en sten eller trottoarkant, slirat i grus eller krockat med fotgängare eller annan cyklist. Det är sällan någon bil inblandad även om det är det folk försvarar sitt beslut att cykla utan hjälm med, att de inte kör ibland biltrafiken.

    Krya på dig!
  12. 6
    Du har så rätt och vilken tur att du hade hjälm på dig! Hoppas verkligen att du slipper efterverkningar av dina skador.

    Jag har tagit hand om tillräckligt många mosade huvuden på mitt arbete för att utan att tveka bära hjälm när jag cyklar. De flesta cykelolyckor är just som din - singelolyckor där man kört på en sten eller trottoarkant, slirat i grus eller krockat med fotgängare eller annan cyklist. Det är sällan någon bil inblandad även om det är det folk försvarar sitt beslut att cykla utan hjälm med, att de inte kör ibland biltrafiken.

    Krya på dig!
  13. Medlem sedan
    Oct 2015
    #7
    Ojdå, usch så nära det är att råka illa ut. Man tänker inte på det. Skönt du hade hjälmen!

    Tack för att du tar dig tid att påminna oss om hur nära det är!
  14. 7
    Ojdå, usch så nära det är att råka illa ut. Man tänker inte på det. Skönt du hade hjälmen!

    Tack för att du tar dig tid att påminna oss om hur nära det är!
  15. Medlem sedan
    Jan 2004
    #8
    Oj vilken otur,,,eller ja kanske tur i oturen, eller hur man ska säga. Krya på dig.
  16. 8
    Oj vilken otur,,,eller ja kanske tur i oturen, eller hur man ska säga. Krya på dig.
  17. Medlem sedan
    Sep 2003
    #9
    Oj, sån otur. Väldigt bra att du hade hjälm. Krya på dig!
    Jag använder alltid cykelhjälm.
    Även skidhjälm är bra, min bekant blev pååkt bakifrån och ramlade och slog i bakhuvudet och hjälmen sprack.
  18. 9
    Oj, sån otur. Väldigt bra att du hade hjälm. Krya på dig!
    Jag använder alltid cykelhjälm.
    Även skidhjälm är bra, min bekant blev pååkt bakifrån och ramlade och slog i bakhuvudet och hjälmen sprack.
  19. Pyssling
    #10
    Vilken himla tur att du hade cykelhjälm! Jag är urdålig på att använda min cykelhjälm, ska jag ut på nån längre tur och typ cykla på landsvägar och sånt så brukar jag ha hjälm, men ska jag bara till affären eller ner till stan så kommer den sällan på. Jättedumt!

    Min man äger inte ens en cykelhjälm och vi har pratat om hur dumt det är att inte använda hjälm, hans storebror dog på 70-talet vid 20 års ålder efter att ha cyklat omkull och slagit i huvudet, så han om någon borde ju veta hur viktigt det kan vara! Krya på dig!
  20. 10
    Vilken himla tur att du hade cykelhjälm! Jag är urdålig på att använda min cykelhjälm, ska jag ut på nån längre tur och typ cykla på landsvägar och sånt så brukar jag ha hjälm, men ska jag bara till affären eller ner till stan så kommer den sällan på. Jättedumt!

    Min man äger inte ens en cykelhjälm och vi har pratat om hur dumt det är att inte använda hjälm, hans storebror dog på 70-talet vid 20 års ålder efter att ha cyklat omkull och slagit i huvudet, så han om någon borde ju veta hur viktigt det kan vara! Krya på dig!
  21. Medlem sedan
    Nov 2003
    #11
    Tack för alla era svar! Det är en ny och inte särskilt positiv erfarenhet att vara patient för en som inte är van. Bara att höra neurologen tala om min "skallskada"kändes helt bisarrt. En skallskada är ju just vad det är men det låter så fel. Det är svårt att motivera
    tillochmed mina egna barn att ha cykelhjälm (den fåfänge femtonåringen går hellre än riskera hjälmfrilla..) men då får han göra det. Gå alltså. Inget hjälmlöst cyklande i detta hus.
  22. 11
    Tack för alla era svar! Det är en ny och inte särskilt positiv erfarenhet att vara patient för en som inte är van. Bara att höra neurologen tala om min "skallskada"kändes helt bisarrt. En skallskada är ju just vad det är men det låter så fel. Det är svårt att motivera
    tillochmed mina egna barn att ha cykelhjälm (den fåfänge femtonåringen går hellre än riskera hjälmfrilla..) men då får han göra det. Gå alltså. Inget hjälmlöst cyklande i detta hus.
  23. Medlem sedan
    Apr 2008
    #12
    Oj, så bra att du hade hjälm, och att det gick vägen, ändå, på något vis.
    Jag fuskar ofta, inte för att jag ska så långt, men det spelar ju mindre roll när man trillar med huvudet före
  24. 12
    Oj, så bra att du hade hjälm, och att det gick vägen, ändå, på något vis.
    Jag fuskar ofta, inte för att jag ska så långt, men det spelar ju mindre roll när man trillar med huvudet före
  25. Medlem sedan
    Oct 2014
    #13
    My god vilken tur du hade hjälmen på dig.
    Krya på dig!
  26. 13
    My god vilken tur du hade hjälmen på dig.
    Krya på dig!
  27. Medlem sedan
    Apr 2001
    #14
    Du har så rätt och jag önskar dig all lycka och framgång i ditt missionerande. Har du tid över skulle du kunna pipa ner till Lund en snabb sväng och missionera lite för våra studenter. Stilpoäng till dig om du åtminstone får dem att fatta att det där med att smsa och cykla samtidigt inte är någon större hit. Cykelhjälm är nog överkurs i deras odödliga värld.

    Hoppas att du snart kommer att må bättre!
  28. 14
    Du har så rätt och jag önskar dig all lycka och framgång i ditt missionerande. Har du tid över skulle du kunna pipa ner till Lund en snabb sväng och missionera lite för våra studenter. Stilpoäng till dig om du åtminstone får dem att fatta att det där med att smsa och cykla samtidigt inte är någon större hit. Cykelhjälm är nog överkurs i deras odödliga värld.

    Hoppas att du snart kommer att må bättre!
  29. Medlem sedan
    May 2004
    #15

    Uj otäckt, krya på dig

    dock kommer jag aldrig att påverkas att använda cykelhjälm. Icke.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  30. 15
    Uj otäckt, krya på dig dock kommer jag aldrig att påverkas att använda cykelhjälm. Icke.
  31. Medlem sedan
    Feb 2000
    #16
    Det låter ont! Hoppas att du tillfrisknar snabbt.

    Jag fyller 52 år i vinter och har i år köpt min första cykelhjälm. Tyvärr har jag ingen bra förklaring till varför jag inte gjort det tidigare...
    Nu är den i alla fall på vid varje cykeltur. Även min make använder sin, fast han cyklar inte så mycket.

    Sonen på 17,5 och dottern på 14,5 använder även de sina vid varje cykeltur. Det jag funderar på är om dottern kommer att använda den nästa år när hon fyllt 15 år... Hoppas att hon är lika klok som sin storebror.
  32. 16
    Det låter ont! Hoppas att du tillfrisknar snabbt.

    Jag fyller 52 år i vinter och har i år köpt min första cykelhjälm. Tyvärr har jag ingen bra förklaring till varför jag inte gjort det tidigare...
    Nu är den i alla fall på vid varje cykeltur. Även min make använder sin, fast han cyklar inte så mycket.

    Sonen på 17,5 och dottern på 14,5 använder även de sina vid varje cykeltur. Det jag funderar på är om dottern kommer att använda den nästa år när hon fyllt 15 år... Hoppas att hon är lika klok som sin storebror.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar