Vandalism
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Jun 2005
    #1

    Vandalism

    Alltså på riktigt.

    Vad gör man åt detta?
    Föräldrar som uppenbarligen inte bryr sig om att deras så gullungar är ute och busar som de kallar det?
    Eller att ungdomar måste få vara ungdomar.

    Seriöst vad f*n betyder det?

    Att det är ok att spränga folks brevlådor, slänga/smeta hundbajs på lekplatser, kissa i rutschbanor på lekplatser, sparka sönder staket?

    I mina ögon är det inte att busa!
    Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

  2. 1
    Vandalism Alltså på riktigt.

    Vad gör man åt detta?
    Föräldrar som uppenbarligen inte bryr sig om att deras så gullungar är ute och busar som de kallar det?
    Eller att ungdomar måste få vara ungdomar.

    Seriöst vad f*n betyder det?

    Att det är ok att spränga folks brevlådor, slänga/smeta hundbajs på lekplatser, kissa i rutschbanor på lekplatser, sparka sönder staket?

    I mina ögon är det inte att busa!
  3. Medlem sedan
    Oct 2015
    #2
    Nej, men det är ju föräldrar som inte vet vad som händer. Sen skulle de kanske inte hantera korrigerande åtgärder så väl.
  4. 2
    Nej, men det är ju föräldrar som inte vet vad som händer. Sen skulle de kanske inte hantera korrigerande åtgärder så väl.
  5. Medlem sedan
    Jun 2005
    #3

    I många av dessa fallen

    så vet föräldrarna men de ursäktar med det jag skrev i mitt första inlägg.

    På riktigt alltså då de skriver det i diverse grupper på fb där jag är medlem.

    Gårdagens händelse ledde till polisanmälan med flera namngivna personer.

    Så jäkla rätt!!
    Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

  6. 3
    I många av dessa fallen så vet föräldrarna men de ursäktar med det jag skrev i mitt första inlägg.

    På riktigt alltså då de skriver det i diverse grupper på fb där jag är medlem.

    Gårdagens händelse ledde till polisanmälan med flera namngivna personer.

    Så jäkla rätt!!
  7. Medlem sedan
    Oct 2015
    #4
    Låter ju helt knepigt. Men, ja. Som vi ser gång efter annan så finns det ju folk till allt! .....
  8. 4
    Låter ju helt knepigt. Men, ja. Som vi ser gång efter annan så finns det ju folk till allt! .....
  9. Medlem sedan
    Jun 2005
    #5

    Verkligen.

    Jag blir bara så förvånad och ja arg.

    Hur kan man som förälder bara ursäkta sådant beteende?

    I somras var det sönderhuggna träd och bränder i skogen.
    Minderåriga som drack alkohol och föräldrar som erkände i öppna trådar att de gett sina barn detta.

    När de då blev kallade för idioter så var vi andra dumma.

    Ehh va??
    Vem är det som är dum egentligen??
    Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

  10. 5
    Verkligen. Jag blir bara så förvånad och ja arg.

    Hur kan man som förälder bara ursäkta sådant beteende?

    I somras var det sönderhuggna träd och bränder i skogen.
    Minderåriga som drack alkohol och föräldrar som erkände i öppna trådar att de gett sina barn detta.

    När de då blev kallade för idioter så var vi andra dumma.

    Ehh va??
    Vem är det som är dum egentligen??
  11. Medlem sedan
    Oct 2015
    #6
    Ja, många som gör saker tycker ju de är rimliga.

    Det tyker ju du och jag också. Då kan det ju bli så om någon annan tycker det jag gjort är dumt.

    Speciellt om man dristar sig så långt som att kritisera med tillmälen.
  12. 6
    Ja, många som gör saker tycker ju de är rimliga.

    Det tyker ju du och jag också. Då kan det ju bli så om någon annan tycker det jag gjort är dumt.

    Speciellt om man dristar sig så långt som att kritisera med tillmälen.
  13. Medlem sedan
    May 2004
    #7

    Svårt,

    samma som de de djävla klottrarna, har dessvärre inget tips. Sorry.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  14. 7
    Svårt, samma som de de djävla klottrarna, har dessvärre inget tips. Sorry.
  15. Medlem sedan
    Aug 2013
    #8
    Helt oacceptabelt förstås. Om föräldrarna inte har förstånd att tala sina telningar tillrätta, återstår inte så mycket annat än polisanmälning. Det gäller även klotter, som Sp nämner. Förvånande många vuxna tycker det är helt OK att unga kladdar på andras eller offentlig egendom. Många "kulturkoftor" talar t.o.m. om det som konst. Om denna "konst" drabbade deras egna hem, är jag inte lika säker på att de skulle bli så kulturellt upphetsade. Det är ett otyg, som skall förhindras!
  16. 8
    Helt oacceptabelt förstås. Om föräldrarna inte har förstånd att tala sina telningar tillrätta, återstår inte så mycket annat än polisanmälning. Det gäller även klotter, som Sp nämner. Förvånande många vuxna tycker det är helt OK att unga kladdar på andras eller offentlig egendom. Många "kulturkoftor" talar t.o.m. om det som konst. Om denna "konst" drabbade deras egna hem, är jag inte lika säker på att de skulle bli så kulturellt upphetsade. Det är ett otyg, som skall förhindras!
  17. Medlem sedan
    Jun 2005
    #9

    Fast gör man saker

    som är olagliga t.ex. då vandalism och utdelning av alkohol får man ta att folk reagerar även om det är med tillmälen.
    Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

  18. 9
    Fast gör man saker som är olagliga t.ex. då vandalism och utdelning av alkohol får man ta att folk reagerar även om det är med tillmälen.
  19. Medlem sedan
    Jun 2005
    #10

    Blir bara tokig

    och faktiskt ganska uppgiven på att föräldrarna ursäktar sina barn.

    Ta tag i det istället.
    Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

  20. 10
    Blir bara tokig och faktiskt ganska uppgiven på att föräldrarna ursäktar sina barn.

    Ta tag i det istället.
  21. Medlem sedan
    Jun 2005
    #11

    Håller med dig till 100%

    De vill nog inte ha sina hem nerklottrade eller sina postlådor sprängda.


    Det är för mig helt ofattbart att föräldrarna sitter och försvarar sig och sina barn när de VET.
    De tom skyller ifrån sig med frågan"vet du vad dina barn hittar på?"

    Ja det vet jag, de sitter här bredvid mig/de är på sitt rum.
    Inte fan är de ute på byn och beter sig som puckon.
    Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

  22. 11
    Håller med dig till 100% De vill nog inte ha sina hem nerklottrade eller sina postlådor sprängda.


    Det är för mig helt ofattbart att föräldrarna sitter och försvarar sig och sina barn när de VET.
    De tom skyller ifrån sig med frågan"vet du vad dina barn hittar på?"

    Ja det vet jag, de sitter här bredvid mig/de är på sitt rum.
    Inte fan är de ute på byn och beter sig som puckon.
  23. Medlem sedan
    Sep 2016
    #12
    Finns många olika anledningar.

    Busungar, ungdomar måste få vara ungdomar:
    1. En del föräldrar bryr sej inte så mycket om sina barn, en ursäkt för att slippa bry sej.

    2. Andra skäms och vill ha en ursäkt men det tar hus i helvetet.

    3. En del bryr sej inte om ungarna, det tar hus i helvetet om pappa haft en dålig dag på jobbet.
    När ungen får skit hur han än gör kan han lika gärna spränga en postlåda.

    4. Och så har vi "inte mitt fel" och skyller på andra ungar som har dåligt inflytande.

    5. Konflikträdda föräldrar.

    [...]

    50. När dessa ungar växer upp och får egna ungar så är inte alla tillräcklig mogna för att orka bry sej om andras egendom eller sina ungar.

    "vet du vad dina barn hittar på?" Säger en hel del om mognaden hos föräldern, med lite sunt förnuft fattar en 14 åring att det inte är ett giltigt argument.

    Alkohol, vet inte ens hur jag skulle göra själv men skulle inte ge ungen en back öl och hålla tummarna.
    Förtroende är något man förtjänar.
  24. 12
    Finns många olika anledningar.

    Busungar, ungdomar måste få vara ungdomar:
    1. En del föräldrar bryr sej inte så mycket om sina barn, en ursäkt för att slippa bry sej.

    2. Andra skäms och vill ha en ursäkt men det tar hus i helvetet.

    3. En del bryr sej inte om ungarna, det tar hus i helvetet om pappa haft en dålig dag på jobbet.
    När ungen får skit hur han än gör kan han lika gärna spränga en postlåda.

    4. Och så har vi "inte mitt fel" och skyller på andra ungar som har dåligt inflytande.

    5. Konflikträdda föräldrar.

    [...]

    50. När dessa ungar växer upp och får egna ungar så är inte alla tillräcklig mogna för att orka bry sej om andras egendom eller sina ungar.

    "vet du vad dina barn hittar på?" Säger en hel del om mognaden hos föräldern, med lite sunt förnuft fattar en 14 åring att det inte är ett giltigt argument.

    Alkohol, vet inte ens hur jag skulle göra själv men skulle inte ge ungen en back öl och hålla tummarna.
    Förtroende är något man förtjänar.
  25. Medlem sedan
    Jun 2005
    #13

    Tyvärr har du rätt

    föräldrarna ursäktar sig också med att dessa växer upp och blir till bra personer ändå.

    Kanske inte alla direkt.

    Ja det argumentet haltar så in i norden.

    Jag vet vad mina barn hittar på om kvällarna, de är hemma eller med vänner och är de med vänner så har jag ändå stenkoll på allt med var de är och tid de ska hem.

    Det måste man ha.

    Samtidigt önskar dessa föräldrar öppet att fler ska nattvandra och stötta deras ungdomar..ehh va?
    Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

  26. 13
    Tyvärr har du rätt föräldrarna ursäktar sig också med att dessa växer upp och blir till bra personer ändå.

    Kanske inte alla direkt.

    Ja det argumentet haltar så in i norden.

    Jag vet vad mina barn hittar på om kvällarna, de är hemma eller med vänner och är de med vänner så har jag ändå stenkoll på allt med var de är och tid de ska hem.

    Det måste man ha.

    Samtidigt önskar dessa föräldrar öppet att fler ska nattvandra och stötta deras ungdomar..ehh va?
  27. Medlem sedan
    Sep 2016
    #14
    Med förtroende menar jag att man vet ungarna gör när de tror att ingen ser, får dem att ta bra ansvar då måste man inte ha stenkoll.
    Det kan räcka med att man inte vill göra föräldrarna besvikna för att bete sej.

    Man kan ju undra vilka ursäkter deras ungar får höra av föräldrarna.
  28. 14
    Med förtroende menar jag att man vet ungarna gör när de tror att ingen ser, får dem att ta bra ansvar då måste man inte ha stenkoll.
    Det kan räcka med att man inte vill göra föräldrarna besvikna för att bete sej.

    Man kan ju undra vilka ursäkter deras ungar får höra av föräldrarna.
  29. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #15

    Tycker npgon att det är OK?

    Vem skulle det vara i så fall?

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  30. 15
    Tycker npgon att det är OK? Vem skulle det vara i så fall?
  31. Medlem sedan
    Jun 2005
    #16

    Det undrar jag med

    NÄR de nu får veta vad deras barn gör så finns det ju bara en väg att gå.

    Barnen ska ställas till svars.
    Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

  32. 16
    Det undrar jag med NÄR de nu får veta vad deras barn gör så finns det ju bara en väg att gå.

    Barnen ska ställas till svars.
  33. Medlem sedan
    Jun 2005
    #17

    Föräldrarna till barnen

    som ju måste få busa, de måste få vara ungdomar

    Det är ursäkterna de skriver.
    Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

  34. 17
    Föräldrarna till barnen som ju måste få busa, de måste få vara ungdomar

    Det är ursäkterna de skriver.
  35. Medlem sedan
    May 2004
    #18

    Ja precis...

    håller med.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  36. 18
    Ja precis... håller med.
  37. Medlem sedan
    Aug 2006
    #19
    Vänta bara tills Halloween-köret drar igång. Då är det ännu fler föräldrar som tycker att sånt som annars kategoriseras som skadegörelse är helt OK bus och bara kul..
  38. 19
    Vänta bara tills Halloween-köret drar igång. Då är det ännu fler föräldrar som tycker att sånt som annars kategoriseras som skadegörelse är helt OK bus och bara kul..
  39. Medlem sedan
    Jun 2005
    #20

    Idioti

    Undrar om det är ok att jag tar igen att jag aldrig busade som barn och går hem till dem och spränger deras postlåda?

    Mina barn får inte busa, en gång skojade vi/sonen med en toarulle, vi hade med den.
    Den användes aldrig.
    Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

  40. 20
    Idioti Undrar om det är ok att jag tar igen att jag aldrig busade som barn och går hem till dem och spränger deras postlåda?

    Mina barn får inte busa, en gång skojade vi/sonen med en toarulle, vi hade med den.
    Den användes aldrig.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar