Johaug dopad
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #1

    Johaug dopad

    Norska skiddrottningen Therese Johaug har ju fällts i ett dopningstest nyligen. Som alla andra som fälls är hon totalt oskyldig och det var en ren händelse att hon fick i sig en minimal dos av något förbjudet. Ja, jo, för all del. Så säger både skyldiga och oskyldiga.

    Det jag funderade på redan i våras var hur i h-e hon på 3-milsloppet, i en sport där det är en stor fördel att ligga just bakom någon annan, kunde helt ensam gå ifrån hela världseliten efter 2,5 minuter(!). De övriga i toppen tränar också hårt men ingen var ens i närheten av att hänga med trots att det är enklare än att dra. Jag fick vibbar av Mühlegg 2002 av det loppet.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  2. 1
    Johaug dopad Norska skiddrottningen Therese Johaug har ju fällts i ett dopningstest nyligen. Som alla andra som fälls är hon totalt oskyldig och det var en ren händelse att hon fick i sig en minimal dos av något förbjudet. Ja, jo, för all del. Så säger både skyldiga och oskyldiga.

    Det jag funderade på redan i våras var hur i h-e hon på 3-milsloppet, i en sport där det är en stor fördel att ligga just bakom någon annan, kunde helt ensam gå ifrån hela världseliten efter 2,5 minuter(!). De övriga i toppen tränar också hårt men ingen var ens i närheten av att hänga med trots att det är enklare än att dra. Jag fick vibbar av Mühlegg 2002 av det loppet.
  3. Medlem sedan
    May 2004
    #2

    Jadu jag ger inte mycket för...

    hela norska skidlandslaget, jag kan förstå att de har en lång skidkultur i Norge men att vara så totalt överlägsna "alla andra", det handlar oftast inte om några sekunder utan långt mer och när det dessutom är Norge bland de 7-8 platserna utav 10 då visar det än mer på nåt skumt.

    Ingen kan inbilla mig något annat, det är så genomskinligt så man kan nästan tro att norrbaggarna är dumma i huvudet på riktigt om de själva inte inser vad de håller på med, de har blivit fartblinda och det har gått dom åt huvudet.

    Sen blir det lätt patetiskt närde ska sitta och lipa och vara såååååååå oskyldiga.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  4. 2
    Jadu jag ger inte mycket för... hela norska skidlandslaget, jag kan förstå att de har en lång skidkultur i Norge men att vara så totalt överlägsna "alla andra", det handlar oftast inte om några sekunder utan långt mer och när det dessutom är Norge bland de 7-8 platserna utav 10 då visar det än mer på nåt skumt.

    Ingen kan inbilla mig något annat, det är så genomskinligt så man kan nästan tro att norrbaggarna är dumma i huvudet på riktigt om de själva inte inser vad de håller på med, de har blivit fartblinda och det har gått dom åt huvudet.

    Sen blir det lätt patetiskt närde ska sitta och lipa och vara såååååååå oskyldiga.
  5. Medlem sedan
    Oct 2015
    #3
    Jag ser inte på sport, i princip aldrig typ.

    Men, jag tycker hon verkar trovärdig. Kanske beror just på att jag inte sett systematiken du beskriver?
  6. 3
    Jag ser inte på sport, i princip aldrig typ.

    Men, jag tycker hon verkar trovärdig. Kanske beror just på att jag inte sett systematiken du beskriver?
  7. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #4

    Det kan det vara

    Jämför med en cyklist som på 160-kmloppet lämnar alla bakom sig efter 5 minuter och drar själv in till en 5-minuters seger, gång på gång. För mig låter det mycket märkligt, men ungefär så överlägsen var Johaug i vintras.

    Jag såg det mesta av skidåkningen i vintras och det kändes inte bra.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  8. 4
    Det kan det vara Jämför med en cyklist som på 160-kmloppet lämnar alla bakom sig efter 5 minuter och drar själv in till en 5-minuters seger, gång på gång. För mig låter det mycket märkligt, men ungefär så överlägsen var Johaug i vintras.

    Jag såg det mesta av skidåkningen i vintras och det kändes inte bra.
  9. Medlem sedan
    Oct 2015
    #5
    Jag kollar inte cyklister heller.

    Men iaf, Vasaloppet där händer det ju emellanåt att ngn bara åker själv. Eler, det kanske inte är så mer?

    Nå, jag kan inte fria eller fälla utifrån mina intryck.
  10. 5
    Jag kollar inte cyklister heller.

    Men iaf, Vasaloppet där händer det ju emellanåt att ngn bara åker själv. Eler, det kanske inte är så mer?

    Nå, jag kan inte fria eller fälla utifrån mina intryck.
  11. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #6

    Jodå, det händer

    Men jag har inget minne av att någon skulle ha lämnat resten bakom sig efter några kilometer och sedan dragit ifrån till en seger på 10 minuter eller mer i vasaloppet, för att sedan upprepa det året efter. Vasaloppet är litet speciellt iom att det är så extremt långt och i den mån någon har gått loss tidigt och hållit undan kan det bero på att resten av klungan har tänkt just det, att "han klarar aldrig av att åka själv hela vägen till mål".

    I Johaugs fall visste alla i vintras att hon var överlägsen och att om hon kom loss var loppet över, vad beträffar segern i alla fall. Poängen är just den att hon var SÅ överlägsen att ingen ens orkade haka på i mer än 2 minuter. DET är extremt.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  12. 6
    Jodå, det händer Men jag har inget minne av att någon skulle ha lämnat resten bakom sig efter några kilometer och sedan dragit ifrån till en seger på 10 minuter eller mer i vasaloppet, för att sedan upprepa det året efter. Vasaloppet är litet speciellt iom att det är så extremt långt och i den mån någon har gått loss tidigt och hållit undan kan det bero på att resten av klungan har tänkt just det, att "han klarar aldrig av att åka själv hela vägen till mål".

    I Johaugs fall visste alla i vintras att hon var överlägsen och att om hon kom loss var loppet över, vad beträffar segern i alla fall. Poängen är just den att hon var SÅ överlägsen att ingen ens orkade haka på i mer än 2 minuter. DET är extremt.
  13. Medlem sedan
    Nov 2003
    #7
    För det första fattar jag inte hur en läppkräm kan ge mätbara nivåer av kortison i blodet men det är tydligen möjligt enligt läkare. Tror inte att en elitidrottare på den nivån inte har koll. Jag tror att hon luras jag!
  14. 7
    För det första fattar jag inte hur en läppkräm kan ge mätbara nivåer av kortison i blodet men det är tydligen möjligt enligt läkare. Tror inte att en elitidrottare på den nivån inte har koll. Jag tror att hon luras jag!
  15. Medlem sedan
    Dec 2005
    #8
    Tror de har väldigt känsliga mätinstrument.
  16. 8
    Tror de har väldigt känsliga mätinstrument.
  17. Medlem sedan
    Dec 2005
    #9
    De har en mycket större bredd (fler aktiva) så att de har fler bättre skidåkare är jag inte förvånad över. Johaug fick ju chansen förra säsongen när Björgen blev mamma och jag är inte förvånad över hennes överlägsenhet.
  18. 9
    De har en mycket större bredd (fler aktiva) så att de har fler bättre skidåkare är jag inte förvånad över. Johaug fick ju chansen förra säsongen när Björgen blev mamma och jag är inte förvånad över hennes överlägsenhet.
  19. Medlem sedan
    Nov 2003
    #10
    Ja det måste de ju ha.
  20. 10
    Ja det måste de ju ha.
  21. Medlem sedan
    Dec 2005
    #11
    Men det känns så klantigt alltihop så en misstänker ju att läppsalvehistorien är någon täckmantel
  22. 11
    Men det känns så klantigt alltihop så en misstänker ju att läppsalvehistorien är någon täckmantel
  23. Medlem sedan
    May 2004
    #12

    Som sagt så kan jag..

    förstå att de är bra i sin sport på grund av att det är i den norska själen men att de är så totalt överlägsna alla andra, de är outstanding och i en helt annan division än nåt annat land, näää det är för uppenbart, det är någon hokuspokus de håller på med.

    Det är ju inte så att Sverige och andra nationer är några duvungar men även om Kalla kör livet ur sig så är hon inte ens i närheten av Norge, de bara åker och och åker och åker och de är knappt utmattade när de kommer i mål. Som Christofer påpekade så får man tankarna till när Elofsson jagade Muhlegg som bara körde på likt en evighetsmaskin.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  24. 12
    Som sagt så kan jag.. förstå att de är bra i sin sport på grund av att det är i den norska själen men att de är så totalt överlägsna alla andra, de är outstanding och i en helt annan division än nåt annat land, näää det är för uppenbart, det är någon hokuspokus de håller på med.

    Det är ju inte så att Sverige och andra nationer är några duvungar men även om Kalla kör livet ur sig så är hon inte ens i närheten av Norge, de bara åker och och åker och åker och de är knappt utmattade när de kommer i mål. Som Christofer påpekade så får man tankarna till när Elofsson jagade Muhlegg som bara körde på likt en evighetsmaskin.
  25. Medlem sedan
    Nov 2015
    #13
    Helt obegripligt. Om de nu har så fina mätmetoder borde de också kunna avgöra om mängden kan påverka kroppen på systemnivå vilket torde vara helt omöjligt att en läppsalva gör.
  26. 13
    Helt obegripligt. Om de nu har så fina mätmetoder borde de också kunna avgöra om mängden kan påverka kroppen på systemnivå vilket torde vara helt omöjligt att en läppsalva gör.
  27. Medlem sedan
    Jul 2003
    #14
    Bedrövligt - och svårt att tro på oskuld i dessa sammanhang...
  28. 14
    Bedrövligt - och svårt att tro på oskuld i dessa sammanhang...
  29. Medlem sedan
    Sep 2005
    #15
    Tjejen är riktigt duktig på krokodiltårar.

    Det stod doping på kartong, tub och bipacksedel och är man i den branschen och dopingkollas hela tiden, måste det sitta i ryggraden att ha koll på vad man stoppar i sig och smörjer sig med. Det är inga nyheter för elitidrottare även om vanliga människor inte tänker på sånt. Å andra sidan har vi sällan behov av att smörja läpparna med just dopingklassade medel, vilket man också kan fundera lite på, varför det är så?
  30. 15
    Tjejen är riktigt duktig på krokodiltårar.

    Det stod doping på kartong, tub och bipacksedel och är man i den branschen och dopingkollas hela tiden, måste det sitta i ryggraden att ha koll på vad man stoppar i sig och smörjer sig med. Det är inga nyheter för elitidrottare även om vanliga människor inte tänker på sånt. Å andra sidan har vi sällan behov av att smörja läpparna med just dopingklassade medel, vilket man också kan fundera lite på, varför det är så?
  31. Medlem sedan
    Jan 2000
    Forumvärd
    #16
    Min sambo tävlar i SM och på den nivån i den sporten han håller på med. Han har full koll på vad som är godkänt och inte godkänt för hans sport.
    Det finns en generell dopinglista och sedan finns det även för de unika sporterna.
    En del av det som är dopingklassat får användas om det används t.ex för att man har en sjukdom som behöver den behandlingen. Astmamediciner är ju ett exempel på detta, betablockerare är en annan medicin som är dopingklassat inom många idrottsgrenar, men självklart får användas om man har någon hjärt/kärlsjukdom som kräver denna medicin.
  32. 16
    Min sambo tävlar i SM och på den nivån i den sporten han håller på med. Han har full koll på vad som är godkänt och inte godkänt för hans sport.
    Det finns en generell dopinglista och sedan finns det även för de unika sporterna.
    En del av det som är dopingklassat får användas om det används t.ex för att man har en sjukdom som behöver den behandlingen. Astmamediciner är ju ett exempel på detta, betablockerare är en annan medicin som är dopingklassat inom många idrottsgrenar, men självklart får användas om man har någon hjärt/kärlsjukdom som kräver denna medicin.
  33. Medlem sedan
    Sep 2005
    #17
    Sjukdomar är såklart ett eget kapitel, men nu var det en läpp som fått för mycket sol.
  34. 17
    Sjukdomar är såklart ett eget kapitel, men nu var det en läpp som fått för mycket sol.
  35. Medlem sedan
    Nov 1998
    #18
    Kan man rasta hela världseliten med lite läppkräm? Var får man tag på den? Jag måste testa!
  36. 18
    Kan man rasta hela världseliten med lite läppkräm? Var får man tag på den? Jag måste testa!
  37. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #19

    Nej, knappast

    Däremot kan testerna inte se skillnad på rester av förbjudna medel på väg att lämna kroppen och en läppsalva med medlet som nyss har strukits på.

    Just loppet på 30 km 2016 kändes INTE bra. Så överlägsen skall det inte gå att vara i världseliten. För att friska upp ditt minne kan du kika någon minut på https://www.youtube.com/watch?v=OhDI9L8yiiM

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  38. 19
    Nej, knappast Däremot kan testerna inte se skillnad på rester av förbjudna medel på väg att lämna kroppen och en läppsalva med medlet som nyss har strukits på.

    Just loppet på 30 km 2016 kändes INTE bra. Så överlägsen skall det inte gå att vara i världseliten. För att friska upp ditt minne kan du kika någon minut på https://www.youtube.com/watch?v=OhDI9L8yiiM
  39. Medlem sedan
    Jan 2000
    Forumvärd
    #20
    Exakt, och det måste varit rejält med kortison i den salvan. Annars brukar zinkpasta fungera utmärkt (vet, jag har haft rejäla munsår efter sol), inte dopingklassat och skyddar dessutom mot ytterligare sol *tipsar norska skidlandslaget *
  40. 20
    Exakt, och det måste varit rejält med kortison i den salvan. Annars brukar zinkpasta fungera utmärkt (vet, jag har haft rejäla munsår efter sol), inte dopingklassat och skyddar dessutom mot ytterligare sol *tipsar norska skidlandslaget *
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar